Passende eindversterker voor magnepan smgB speakers?

Gestart door daburnd, september 20, 2005, 11:51:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daburnd

Misschien dat jullie me kunnen helpen.

Waarschijnlijk heb ik op dit moment mijn beide rotel eindversterkers verkocht zoals het eruit ziet. En ik wil naar een andere eind-versterker toe met meer detail en vooral een sterker midden/bas bereik om dit wat meer met mijn magnepans te benadrukken. Nu had ik de laatste keer de parasound hca-2200 gezien, maar die is helaas verkocht en ik neem aan dat zo een amp ook niet snel meer hier zal komen te staan. Gezien ik op dit moment nog ff niet heel royaal in het geld zit is op dit moment 600 tot 650 euro mijn budget. Over een maand zal dat waarschijnlijk al meer zijn... afhankelijk van de verdere verkopen.

Mijn verwachting is dat ik uiteindelijk tussen de 600 en 950 euro zal komen te zitten. Nu is mijn vraag... wat is echt een interessante eind-amp in die prijsklasse voor mijn magnepan speakers? Heeft iemand aan aanrader?

Ik gebruik een sony tae-9000es sony processor en nordost flatline gold speakerkabels.

HarryPotter

Nou ken ik de smgB's niet, maar mijn magnepans heb ik aan een Quad 405mkII hangen. Niet de meest sophisticated versterker, maar mijn ervaring is dat de voorversterker het meeste verschil maakt. Heb er als voorversterker een Van Medevoort aangehad, erg mooie en strakke bas, maar veel minder detail dan de Denon PRA-S10 die ik nu gebruik (maar weer iets minder mooi midden laag heeft).
Ik heb ook al eens een splinternieuwe geintegreerde Musical Fidelity klasse A gehad, maar toch weer teruggegaan naar de Quad/Denon

Ik ken je Sony totaal niet dus weet niet of ie een beetje matched met de Quad, maar voor weinig kan je een best aardig geluid krijgen. En dan doorsparen voor wat beters, de Quad raak je altijd wel weer kwijt...

marcelvandekamp

hallo,

Heb zelf met 1.5SE/SQ's gedraaid , en een mooie electrocompaniet EV erop en dan heb je een mooi geluidje hoor. 
Een tikkeltje warm, maar als je dat niet erg vindt, dan zal dat mooi aansluiten.
met vriendelijke groet,

marcel

Audiofiel

#3
Ik denk dat dit een goede voor je kan zijn. Stabiel tot op 1 0hm en ruim voldoende vermogen: 2x75 watt aan 8 ohm of 2x 150 watt en 4 ohm. En binnen je budget! ;)

P.S.: andere alternatieven: Aragon en inderdaad ook Electrocompaniet (vooral de nieuwere versies), hoewel die misschien net buiten je budget gaan vallen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daburnd

Citaat van: Audiofiel op september 21, 2005, 16:00:21
Ik denk dat dit een goede voor je kan zijn. Stabiel tot op 1 0hm en ruim voldoende vermogen: 2x75 watt aan 8 ohm of 2x 150 watt en 4 ohm. En binnen je budget! ;)

P.S.: andere alternatieven: Aragon en inderdaad ook Electrocompaniet (vooral de nieuwere versies), hoewel die misschien net buiten je budget gaan vallen.

Denk je dat dit genoeg vermogen heeft...

Rond welke prijsklasse zou ik moeten denken voor de 2 andere genoemde producten?

Moony

(Die) Classe had ik je ook al aangeraden... ;)...hoewel ik met dit merk er zelf nog geen ervaring heb.  ::)
Was gebaseerd over wat ik over Classe gelezen heb, maar dat zei ik je al.

Aragon amps zijn beesten, helaas ook qua prijs imo.
Misschien is Acurus ook wel wat voor je (kleine broertje van Aragon), maar dat had ik je ook al gezegd. :P
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Audiofiel

Citaat van: Moony op september 21, 2005, 19:13:19
(Die) Classe had ik je ook al aangeraden... ;)...hoewel ik met dit merk er zelf nog geen ervaring heb.  ::)
Ik wel, met meerdere Classé's. Ze zijn extreem stabiel en perfect geschikt voor 'moeilijke' speakers.

CitaatAragon amps zijn beesten, helaas ook qua prijs imo.
Misschien is Acurus ook wel wat voor je (kleine broertje van Aragon), maar dat had ik je ook al gezegd. :P
Helemaal mee eens. Aragon wordt ook wel de "poor man's Krell" genoemd. Acurus, die het versterker-ontwerp voor een deel gemeenschappelijk heeft (zuster-bedrijf) heet ook wel de "poor man's Aragon". Classé zit wat dat betreft qua prijs/kwaliteits-verhouding daar tussenin. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daburnd

http://www.senseofmusic.nl/DreamHC/Pagina14.html

hoe zou eigenlijk zoiets klinken? Enig idee.. zou dit uberhaupt wel genoeg vermogen zijn... ik neem aan van niet gezien het 48watt bij 4ohm is? Toch?


bmateijsen

Kijk ook goed naar hoe je de versterker gaat gebruiken! Ga je voor surround, zorg dan voor gelijke versterkers, anders mis je homogeniteit!

Groet Bjorn

daburnd

Citaat van: bmateijsen op september 22, 2005, 12:04:35
Kijk ook goed naar hoe je de versterker gaat gebruiken! Ga je voor surround, zorg dan voor gelijke versterkers, anders mis je homogeniteit!

Groet Bjorn

Ik blijf bij stereo... ik wil gewoon maximale geluidskwaliteit voor mijn geld. En dan ben ik qua stereo beter uit als met surround... surround komt misschien ooit nog wel, maar nu zeker een hele poos niet.

aMUSEd

#11
Magnepan schijnt zelf oa met Bryston te werken dus ik neem aan dat die match wel goed zit.
Verder nog een cliche opmerking.. altijd zelf luisteren.. bijvoorkeur in eigen luisterruimte.

daburnd

Citaat van: aMUSEd op september 22, 2005, 13:03:48
Magnepan schijnt zelf oa met Bryston te werken dus ik neem aan dat die match wel goed zit.
Verder nog een cliche opmerking.. altijd zelf luisteren.. bijvoorkeur in eigen luisterruimte.

Als ik verder over de bryston 3b-st lees dan kom ik in artikelen wel tegen dat ie in het hoog niet echt geweldig gedetailleerd is... zou dan in principe weer zeg maar "opgeheven" worden door de andere soort tweeters van de magnepans? En zou deze bryston denk je ook een goed ruimtelijk beeld kunnen neerzetten... of is het echt vooral brute vermogen wat bryston te leveren heeft wat vooral in de bass-midlaag te merken is?

daburnd

Het probleem met thuis beluisteren word echter dat al deze amps een stuk verder boven in nederland te koop staan... het is dus niet zomaar ff op en neer rijden om em uit te testen. En dan moet de verkoper daar ook nog mee in willen stemmen.

aMUSEd

Ik heb nog nooit Bryston gehoord. Misschien compenseert de hoogweergave van de maggies het gebrek van de brystons.. ALS het gebrek dat je noemt echt is want er zijn zoveel meningen.
Kopen zonder luisteren zou voor mij uitgesloten zijn..

daburnd

Citaat van: aMUSEd op september 22, 2005, 14:07:33
Ik heb nog nooit Bryston gehoord. Misschien compenseert de hoogweergave van de maggies het gebrek van de brystons.. ALS het gebrek dat je noemt echt is want er zijn zoveel meningen.
Kopen zonder luisteren zou voor mij uitgesloten zijn..


Beluisteren ter plaatse idd moet mogelijk zijn... maar om het bij mij thuis uit te proberen, dat is dan weer een ander verhaal. En je moet maar net vertrouwen in mensen hebben dat ze je geld terug geven indien het niet bevalt.

Hoe handel jij dit soort zaken dan af als iemand 150km of verder van je vandaan woont?

aMUSEd

Citaat van: daburnd op september 22, 2005, 14:35:08
Hoe handel jij dit soort zaken dan af als iemand 150km of verder van je vandaan woont?

Als ik ervan overtuigt ben dat het een grote kans van slagen heeft dan spreek ik af om thuis te mogen beluisteren met de condidtie 'niet goed, geld terug'. Het is een gok maar op de 2e hands markt kan je niet echt anders.
Persoonlijk vind ik 150km te ver weg..

daburnd

Citaat van: aMUSEd op september 22, 2005, 14:52:15
Als ik ervan overtuigt ben dat het een grote kans van slagen heeft dan spreek ik af om thuis te mogen beluisteren met de condidtie 'niet goed, geld terug'. Het is een gok maar op de 2e hands markt kan je niet echt anders.
Persoonlijk vind ik 150km te ver weg..

Lol moet je dan eens kijken wat er hier bij mij in de buurt van weert te vinden is... zo goed als nooit iets. Deze bovenstaande amps zou ik in dit gevaql ook allemaal kunnen vergeten vanwege de afstand.

Audiofiel

Bryston (zeker de oudere) kunnen best wel hard klinken in het hoog. Dat moet wel je smaak zijn, anders is het een mismatch, voorzichtigheid geboden dus.

Die Electrocompaniet AW 100 DMB is gewoon een hele mooie versterker, niets mis mee (behalve dat hij buiten het budget ligt dat je noemde). Hij is een stuk nieuwer dan veel andere modellen, en ook beduidend beter dan een gewone AW 100 of AW 75. Lijkt wel wat op Classé trouwens, maar dan warmer in het middengebied.

Ik denk dat je van een particulier niet hoeft te verwachten dat je van alles mag uitproberen. Bovendien zijn er wel degelijk risico's aan verbonden, bijvoorbeeld bij diefstal of schade. Ik doe het zelf heel soms (als het niet anders kan), maar dan altijd op basis van eerst betalen en dan een week recht op terugbrengen.

Als je afstand een probleem vind, dan zul je waarschijnlijk nooit wat vinden. Ik ben zelf al eens 1600 km (2x 800) wezen rijden voor een versterker.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Ik had trouwens over je vraag heen gelezen:
Citaat van: daburnd op september 21, 2005, 18:21:02
Denk je dat dit genoeg vermogen heeft...
Ja, absoluut! Alleen voor mijn electrostaten met 78 dB rendement is het niet genoeg.

CitaatRond welke prijsklasse zou ik moeten denken voor de 2 andere genoemde producten?
Ga voor een Aragon 4004 maar uit van 850-1000 euro, een nieuwere (en betere) 8008 (al dan niet Balanced) zo ongeveer het dubbelde. Een 2004 heb je denk ik voor 650-750 euro.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

daburnd, ik zou je wel een 3BSST op proef kunnen leveren als je wilt. De SST serie is erg mooi en heeft een vrij grote stap gedaan in het hoog qua subtiliteit vergeleken met de ST serie en nog oudere series. Altijd een sublieme match met Magnepan is ook Gamut.

daburnd

Citaat van: garmtz op september 22, 2005, 15:08:40
daburnd, ik zou je wel een 3BSST op proef kunnen leveren als je wilt. De SST serie is erg mooi en heeft een vrij grote stap gedaan in het hoog qua subtiliteit vergeleken met de ST serie en nog oudere series. Altijd een sublieme match met Magnepan is ook Gamut.

En wat voor prijskaartje mag daar dan wel niet aan hangen, want het ligt volgens mij ver boven hetgeen waar ik aan zit te denken is het niet?

daburnd

Citaat van: Audiofiel op september 22, 2005, 15:04:21
Bryston (zeker de oudere) kunnen best wel hard klinken in het hoog. Dat moet wel je smaak zijn, anders is het een mismatch, voorzichtigheid geboden dus.

Die Electrocompaniet AW 100 DMB is gewoon een hele mooie versterker, niets mis mee (behalve dat hij buiten het budget ligt dat je noemde). Hij is een stuk nieuwer dan veel andere modellen, en ook beduidend beter dan een gewone AW 100 of AW 75. Lijkt wel wat op Classé trouwens, maar dan warmer in het middengebied.

Ik denk dat je van een particulier niet hoeft te verwachten dat je van alles mag uitproberen. Bovendien zijn er wel degelijk risico's aan verbonden, bijvoorbeeld bij diefstal of schade. Ik doe het zelf heel soms (als het niet anders kan), maar dan altijd op basis van eerst betalen en dan een week recht op terugbrengen.

Als je afstand een probleem vind, dan zul je waarschijnlijk nooit wat vinden. Ik ben zelf al eens 1600 km (2x 800) wezen rijden voor een versterker.

Een hard hoog wil ik nu zeker voorkomen, dat heb ik met de rotel 976 al een beetje te veel meegemaakt. Tenminste, bij een hoger volume vond ik dat toch onaangenaam worden.

De electrocampaniet is dus als ik het goed begrijp eigenlijk wel het bekijken waard... tenminste, mijn budget moet strax genoeg zijn voor de electrocompaniet. Maar wat kan men trouwens zeggen over de prijzen van de bovengenoemde versterkers?

daburnd

Citaat van: Audiofiel op september 22, 2005, 15:07:10
Ik had trouwens over je vraag heen gelezen:Ja, absoluut! Alleen voor mijn electrostaten met 78 dB rendement is het niet genoeg.
Ga voor een Aragon 4004 maar uit van 850-1000 euro, een nieuwere (en betere) 8008 (al dan niet Balanced) zo ongeveer het dubbelde. Een 2004 heb je denk ik voor 650-750 euro.

Beide prijzen zijn voor mij te doen... maar denk je dat bijvoorbeeld deze aragon qua stabiliteit en detail beter presteerd als de elektrocampaniet... gewoon oppervlakkig bekeken en naar wat er over bekend is?

Audiofiel

De prijs van de AW100DMB is marktconform, dus ja, dat is ongeveer de prijs die hij zou moeten kosten, hij is niet te duur of zo.

Citaat van: daburnd op september 22, 2005, 15:16:10
Beide prijzen zijn voor mij te doen...
Moet je ze nog wel gaan vinden. ;) Aragon zie je niet vaak te koop.

Citaatmaar denk je dat bijvoorbeeld deze aragon qua stabiliteit en detail beter presteerd als de elektrocampaniet... gewoon oppervlakkig bekeken en naar wat er over bekend is?
Aragon zal qua stabiliteit beter presteren (beter dan zijn concurrenten), maar de electrocompaniet is weer warmer in het midden gebied. Maar beide zijn zeer fraai en geen verkeerde keuze, net als Classé. Maar het komt uiteindelijk wel neer op smaakverschillen. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.