JBL XTI 300 sub

Gestart door robbie12345, oktober 14, 2004, 13:19:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zuidwester

hadden ze nog andere speakers uit de Xti serie staan?

Peter
ontferm U over ons

GPO

op de internet-site zag ik de Xti-10 en 40 staan.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Wouter R.

Hallo allemaal,

Na zo'n 20 uur inspelen heb ik hem zonet voor het eerst op zijn staart gezeten  >:D.
Als eerste maar het "negatieve" nieuws. In de winkel hoorde ik tijdens de trailer van SWAT een bijgeluid dat uit het chasis leek te komen. Dit was aan het einde van de trailer tijdens een van de grootste klappen. De verkoper kantelde de sub naar voren om het volume wat terug te draaien. Ik dacht dat hierdoor de woofer te ver uitsloeg en hij dat bijgeluid maakten. Tijdens het thuis afspelen van de trailer liep ik naar de sub om te kijken hoe ver de woofer uitsloeg en toen hoorde ik hetzelfde bijgeluid dat ik ook in de winkel hoorde. Ik vermoed dat het komt doordat het laag tijdens de trailer niet gecontroleerd genoeg is en de woofer de weg een beetje kwijtraakt. Het bijgeluid hoorde ik dan ook alleen tijdens de betreffende trailer.

Het positieve nieuws is dat hij verder erg goed prestreerd (in mijn oren dan).
Tijdens het kijken naar wat stukjes The Fast And The Furious viel mij hetzelfde op als wat Robert opviel tijdens zijn recensie over de B&W ASW650. Hij vergelijkt de Kenwood SW-501 met zijn nieuwe B&W ASW650. Ik vergelijk weliswaar mijn Sony SAW sub met de JBL XTi 300 SUB maar mij valt hetzelfde op.

The Fast And The Furious (scene 18): De race om voor de freight train uit te komen.

De gehele rit (totdat ze over het spoor zijn) is er laag aanwezig, op het moment dat Paul Walker zijn laatste NOS gebruikt komt er nog een lading laag overheen. Simpel gezegd: geen headroom genoeg voor de Kenwood (laag over het al aanwezige laag heen) en een hol laag was het effect. De B&W heeft wel de headroom hiervoor en drukt het laag er gewoon bovenop zonder problemen.

Tijdens het kijken naar HULK viel ook meteen op dat hij over een stuk meer slam beschikt dan mijn oude Sony. Wanneer HULK tijdens een vluchtje door de lucht weer op de aarde terecht komt hoor je de grond beven (diep en krachtig). Mijn Sony maakte wel veel herrie maar gaf niet de slam zoals de JBL.

Er zit op de achterzijde van de sub een knopje waar bij staat PEAK 30HZ. Met dit knopje kun je bij 30 Hz 0 t/m 4 dB toevoegen om het "bioscoop laag" wat aan te dikken.

In eerste instantie had ik de JBL met een enkele cinch naar cinch kabel aangesloten. De (niet helemaal juiste) handeiding raad een Y kabel aan om via een enkele subwooferuitgang op de reciever toch de Linker en Rechter lijningang van een signaal te voorzien. Ik heb een oude Y dropveter opgedoken en deze aangesloten. Dit leverde een behoorlijke toename in vermogen op. Morgen ga ik een goede Y kabel kopen (iemand adviezen die niet al te duur zijn maar wel goed bv. Oehlbach?). Mijn advies is dan ook VOED BIJDE LIJNINGANGEN.

Nog iets wat mij op is gevallen. De sub gaat meteen aan wanneer hij ingeschakeld word. Als ik mijn Sony inschakelde hoorde ik na een paar seconden een klik en ging hij aan. Weet iemand waar dit mee temaken heeft?

Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik erg tevreden met de JBL. Wat betreft het vergelijk met SVS. Een SVS zal best beter klinken dan de JBL maar deze is ook 2 maal zo duur. Ik wou hem eerder vergelijken met iets als de Yamaha YST-SW315 omdat deze qua prijs dichter bij elkaar in de buurt komen. De JBL lijkt mij op zijn minst evengoed (waarschijnlijk een stuk beter) te presteren dan de Yamaha YST-SW315. Er zal wel weer een hoop kritiek zijn op deze opmerking omdat ik de Yamaha YST-SW315 nooit gehoord heb maar ik ben er ondanks dat toch behoorlijk zeker van dat het zo is.

Groeten,
Wouter

Lone Ranger

Beste Wouter,

Als ik je nog een tip mag geven.
Laat je sub altijd aan staan.
Dus nooit meer uitzetten.

Gr.Fred.

GPO

Nou, ik hem gisteravond ook aangesloten en flink wezen testen. Ik heb de subwoofer via de high-level luidspreker-ingangen aangesloten, maar het valt me dat het relatieve volume van de subwoofer vrij hard moet staan om een beetje bas-druk te krijgen (rond de 75 - 80 % van het maximum). Maakt me verder niet uit, want de sub is erg goed en is behoorlijk strak. Ik heb nog niet echt heel hard getest (twas 's avonds en ik heb buren   >:D ), maar het klonk allemaal erg goed. Het valt me op dat het laag erg reusachtig klinkt (zwaar en diep).

Wat ook grappig was, is dat ik op een gegeven moment tijdens wat muziek luisteren dacht: hee, staat de sub nou eigenlijk wel aan? ik loop naar de sub, zag dat ie aanstond en zette hem uit.... terug op mijn plek hoorde ik het verschil: jemig wat kaal en vlak. Gauw weer de sub aangezet. Volgens mij is dat wel een goed teken, dat je sub zo afgeregeld dat je wel weet dat ie er is, maar dat het niet opvalt (en dus mooi integreert in het geheel  :) ).

later meer!!

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

robbie12345

Zo mijn sub komt vandaag binnen. Ik had alleen ff een vraagje aan GPO. Je hebt de woofer op het LFE kanaal aangesloten, deze wordt toch alleen aangesproken bij een 5.1 soundtrack??

Ik dacht namelijk dat je hem dubbel (2 kabels) moet aansluiten wil je zowel bij homecinema als muziek hem gebruiken 1 kabel op de Subwoofer uitgang van de receiver en 1 kabel op een pre-out van de receiver.

Of draai jij je muziek in dolby prologic II ofzo?
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Lone Ranger

Citaat van: robbie12345 op oktober 19, 2004, 10:04:36


Ik dacht namelijk dat je hem dubbel (2 kabels) moet aansluiten wil je zowel bij homecinema als muziek hem gebruiken 1 kabel op de Subwoofer uitgang van de receiver en 1 kabel op een pre-out van de receiver.


Het is bij deze sub allebei mogelijk.

GPO

Citaat van: robbie12345 op oktober 19, 2004, 10:04:36
Zo mijn sub komt vandaag binnen. Ik had alleen ff een vraagje aan GPO. Je hebt de woofer op het LFE kanaal aangesloten, deze wordt toch alleen aangesproken bij een 5.1 soundtrack??

Ik dacht namelijk dat je hem dubbel (2 kabels) moet aansluiten wil je zowel bij homecinema als muziek hem gebruiken 1 kabel op de Subwoofer uitgang van de receiver en 1 kabel op een pre-out van de receiver.

Of draai jij je muziek in dolby prologic II ofzo?

Nee, ik heb mijn subwoofer aangesloten via de high-level luidspreker ingang op de sub. Dus dat betekent dat de sub parallel aangesloten staat tov de front-speakers. Verder heb ik geen surround speakers en ook geen center (ja een echte stereo-luisteraar  :P ), dus alle randapparatuur is analoog aangesloten (L R via tulp) en dus wordt ook alle bas-informatie van de CD's en DVD's naar mijn fronts en nu dus ook mijn sub gestuurd.

Dat werkt op zich goed en deze methode wordt meestal gebruikt bij opstellingen waarbij er geen pre-out voor de sub op de versterker/receiver aanwezig is (maar die heb ik wel...  :P).

De reden dat ik via de high-level ingangen werk is het feit dat mijn versterker het bas-management uitschakeld (dus ook de subwoofer uitgang) als ik source-direct gebruik. En ik vind het geluid in source-direct mooier (helderder, mooier midden) dan in niet source direct.

Snap je wat ik bedoel?

groeten

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Citaat van: Lone Ranger op oktober 19, 2004, 10:51:48


Het is bij deze sub allebei mogelijk.

bedoel je te zeggen dat je zowel de line-in als de High-level ingang van de sub tegelijk kunt gebruiken (zoals bij een REL bijvoorbeeld) ??

Dat zou betekenen dat ik voor DVD's een dedicated LFE kanaal kan gebruiken (door mijn DVD-speler digitaal aan te sluiten) en op die manier mijn fronts minder belast en voor puur stereo nog steeds mijn High level ingang op de sub (want in source-direct wordt mijn .1 kanaal niet uitgestuurd).

hmmm interressant...
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Point7

Een Y-splitter gebruiken op de subwoofer is meestal niet noodzakelijk. Echter als je inderdaad wat weinig output ondervindt, laten we zeggen dat je het volume verder dan 70% moet open zetten, dan zou je misschien best de Y-splitter te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat het ingangssignaal in de sub 2x zo groot is waardoor je het volume ook kunt lager zetten op de sub zelf om dezelfde output te hebben.

Mijn eerste sub (relatief kleine Infinity Alpha Junior) moest ik ook via een Y-splitter aansluiten om een beetje volume te krijgen.

Mijn huidige B&W ASW650 is maar via 1 connector aangesloten en die staat nog niet half open.

CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

GPO

Citaat van: Point7 op oktober 19, 2004, 11:53:43
Een Y-splitter gebruiken op de subwoofer is meestal niet noodzakelijk. Echter als je inderdaad wat weinig output ondervindt, laten we zeggen dat je het volume verder dan 70% moet open zetten, dan zou je misschien best de Y-splitter te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat het ingangssignaal in de sub 2x zo groot is waardoor je het volume ook kunt lager zetten op de sub zelf om dezelfde output te hebben.

Mijn eerste sub (relatief kleine Infinity Alpha Junior) moest ik ook via een Y-splitter aansluiten om een beetje volume te krijgen.

Mijn huidige B&W ASW650 is maar via 1 connector aangesloten en die staat nog niet half open.



Maar zoals ik al eerder zei: ik gebruik de high level ingangen niet de line-in ingangen. Zie ook deze thread (net geopened) : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=22236.0

Overigens: ik heb allebei de main-kanalen naar mijn sub geleid.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Wouter R.

Hoi Fred,

Wat verbruikt een sub als hij aan staat maar geen signaal hoeft te verwerken? Een apparaat zal misschien wel minder slijten als hij niet aan en uit gezet wordt, maar hij zal toch wel een jaar of 10 tot 15 probleemloos werken wanneer je hem wel aan en uit zet?

@GPO

Ik voed bijde ingangen, heb het volume voor ongeveer 1/3 deel open staan en de 30Hz peak op +2dB. Dit geeft in mijn situatie voldoende slam tijdens het kijken naar films. Misschien moet je de sub wat verder in de hoek schuiven. Dit geeft een behoorlijke winst.

Heb net even een fatsoenlijke Y kabel besteld. Ultralink CSY-2M


robbie12345

Ik moet em ook vrij ver open zetten vind ik, die y-splitter kan ook gewoon aan het uiteinde van een enkele coax kabel komen toch dus van 1 coax naar dubbele tulp?

Dan ga ik morgen ff die kabel halen omdat te checken
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Point7

Citaat van: robbie12345 op oktober 19, 2004, 21:55:02
Ik moet em ook vrij ver open zetten vind ik, die y-splitter kan ook gewoon aan het uiteinde van een enkele coax kabel komen toch dus van 1 coax naar dubbele tulp?

Dan ga ik morgen ff die kabel halen omdat te checken

Daar bestaan inderdaad koppelstukjes voor. 
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

GPO

Ik heb ondertussen mijn sub via de pre-out aangesloten ipv parallel. Verder heb ik mijn hoofdspeakers op small gezet en alle bas onder de 100 Hz laten weergeven door de sub. Dit geeft echt een beter resultaat (meer slam, impact en evenwichtiger bas-geluid in de gehele kamer onafhankelijk van de sweet-spot).

Wel moet ik mijn sub nog ver opendraaien, maar ik gebruik dan ook maar 1 line-in ingang. Ik kan nu vrij nauwkeurig het geheel met de receiver inregelen (- 15 dB -> + 15 dB). Dus niet echt een probleem meer.

Als je op deze manier het zaakje aangesloten is (en natuurlijk ook je DVD-speler digitaal laat uitsturen), moet je echte even luisteren naar de volgende scenes:

LOTR 1: Balrog scene  >:D >:D
LOTR 2: Helms Deep (tijdens die enorme explosie)  >:D >:D

In LOTR wordt een dedicated LFE kanaal gebruikt die niet naar de hoofdspeakers gemixed wordt (ook niet als ze op large staan) en daarom mis je een hoop van de impact als je je sub niet als een echt .1 kanaal definieert.

Later meer

mzzl

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

robbie12345

Yes, vandaag dagje vrij gepakt :P:D, ik ga zeker ff naar die scene's van jou luisteren GPO.

Ik heb mijn sub nu via de Subwoofer Pre-out aangesloten, ik neem aan dat daar zowel de gerouteerde bas als de dedicated .1 (lfe) overheen gaat. Ik ga zo eerst ff een een Y splittertje kopen en dan luisteren maar.

Wel vrouwelijk geslachtsdeel dat me pa mijn projector wil lenen om 18:00 dus ik kan niet de hele dag relaxen
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Lone Ranger

Citaat van: Wouter R. op oktober 19, 2004, 18:50:10
Hoi Fred,

Wat verbruikt een sub als hij aan staat maar geen signaal hoeft te verwerken? Een apparaat zal misschien wel minder slijten als hij niet aan en uit gezet wordt, maar hij zal toch wel een jaar of 10 tot 15 probleemloos werken wanneer je hem wel aan en uit zet?


Als hij geen signaal ontvangt, dan verbruikt hij amper stroom.
En je hoeft niet bang te zijn, dat hij kapot gaat, want je koelkast staat ook zijn leven lang aan.
Hetzelfde zou voor je overige apparatuur kunnen gelden.
Heb je een beetje  ;)kwaliteitspul, dan kun je het misschien beter aan laten staan.

robbie12345

Heb Y-splittertje gekocht en ik vind het zeker uit maken. ben nu erg tevreden erover in het begin was ik een beetje dissapointed maar dit heeft zeker geholpen klinkt geweldig nu
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

GPO

Citaat van: robbie12345 op oktober 20, 2004, 12:59:24
Heb Y-splittertje gekocht en ik vind het zeker uit maken. ben nu erg tevreden erover in het begin was ik een beetje dissapointed maar dit heeft zeker geholpen klinkt geweldig nu

Is het beter geworden alleen kwa geluidsniveau (en het instellen daarvan) of is het basgeluid zelf ook echt hoorbaar beter (strakker of dieper bijvoorbeeld)?

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Wouter R.

Hoi Fred,

Ik heb nog niet echt een antwoord op mijn vraag. Als de sub in de stand aan bijvoorbeeld 30Watt verbruikt vind ik dat nog erg veel gezien het feit dat hij 24uur per dag aanstaat. Dus hoeveel is amper?
En gaat de apparatuur niet zo'n 10-15jaar mee wanneer ik het gewoon aan/uit zet?

@GPO

Door bijde lijningangen te voeden word het geluid alleen harder weergegeven. De klank blijft hetzelfde.

Groeten,
Wouter

Wouter R.

Hallo,

Mijn Y kabel is binnen. Wat is mijn oude kabel een dropveter vergeleken met die Ultralink  :o ;D. Hij gaat nu echt twee keer zo hard (op het gehoord) als met een enkele kabel. Hoe groot de klappen ook zijn de JBL blijft gecontroleerd.

Gister avond heb ik Star Wars EP1 gekeken en weer viel mij een zacht bijgeluidje op bij grote pieken. Dit is alleen te horen als je dicht bij de sub zit en het klinkt alsof er in sub twee vlakken over elkaar een schuiven en een piepend geluid laten horen.

Weet iemand waar dit mee temaken kan hebben?

Groeten,
Wouter

Mariusz

Ik zou niet onnodig stroom verbruiken, gewoon stekker eruit en erin jassen, doe ik al jaren en nooit een mankement oid.
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Lone Ranger

Citaat van: Mariusz op oktober 23, 2004, 12:44:28
Ik zou niet onnodig stroom verbruiken, gewoon stekker eruit en erin jassen, doe ik al jaren en nooit een mankement oid.

Ieder zijn voorkeur. ;)

GPO

Citaat van: Wouter R. op oktober 23, 2004, 05:25:01
Hallo,

Mijn Y kabel is binnen. Wat is mijn oude kabel een dropveter vergeleken met die Ultralink :o ;D. Hij gaat nu echt twee keer zo hard (op het gehoord) als met een enkele kabel. Hoe groot de klappen ook zijn de JBL blijft gecontroleerd.

Gister avond heb ik Star Wars EP1 gekeken en weer viel mij een zacht bijgeluidje op bij grote pieken. Dit is alleen te horen als je dicht bij de sub zit en het klinkt alsof er in sub twee vlakken over elkaar een schuiven en een piepend geluid laten horen.

Weet iemand waar dit mee temaken kan hebben?

Groeten,
Wouter

Als ik mijn receiver heel erg hard zet (op -5 dB ~ 75 % van maximum vermogen) en een paar brute basscenes draai, dan gaat het JBL-labeltje op het frontje een eigen leventje leiden: die gaat mee resoneren in de frequentie van de bassen en tikt daarbij met het onderste randje tegen het framewerk van het frontje aan. Dit is misschien datgene wat je hoort, maar dat moet je hem wel bruut hard hebben staan. Ik gebruik altijd het frontje op de sub, vanwege mijn kinderen en hun vriendjes  :). Als je het frontje niet gebruikt heb ik nog geen rare bijgeluiden gehoord.

groet,

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Wouter R.

Ik heb alle frontjes van mijn speakers afgehaald omdat ze dan net wat beter klinken en omdat ik het mooier vind kijken. Het bijgeluid kan dus niet van het logo op het rooster komen. Ik hoor het geluid alleen als ik dicht bij de driver zit. Heb mij ook al afgevraagt of het misschien poortruis kan zijn maar dat klinkt toch weer anders als het geluid wat ik hoor. Volgens mij ligt het gewoon aan hoe de driver gebouwd is en is het geen defect.

Het had kunnen zijn dat zoiets vaker voorkomt bij andere typen subwoofers maar dat is dus belijkbaar niet het geval.

Groeten,
Wouter