UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hanz71


FivePack

He he,

klinkt goed.

hier hebben ze trouwens ook leuke kasten

http://www.thlaudio.com/
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Wowly

#302
heheh, >:D

Ik zou wel mee willen doen, maar, mijn italiaans is niet goed (eigenlijk afwezig ;D) én ik wil eigenlijk zelf een mooie kast bouwen. Nee, voorlopig doe ik toch maar niet mee.

greetz Wowly

Hanz71

Thel is inderdaad erg mooi, maar dat wordt dan wel weer vrij prijzig, ishet echter wel waard denk ik. Maar ook geen 1/2 19".....

Duck Twacy

Citaat van: redheinz op maart  7, 2005, 10:58:32
Thel is inderdaad erg mooi, maar dat wordt dan wel weer vrij prijzig, ishet echter wel waard denk ik. Maar ook geen 1/2 19".....

THL (niet Thel) zit in Taiwan :)
http://www.thlaudio.com/

Jammer dat er bijna nergens prijzen vermeld worden

Terminator stop for fine audio parts & supplies
nou nou  ;D

FivePack

EVen een vraagje tussendoor, heb al het een en ander gezocht op diyaudio, maar ik zou voor mijn te bouwen ucd gebruik willen maken van de 12V trigger van mijn Rotel Rsp-1068. Iemand een idee hoe dit te verwezenlijken?

Ben een behoorlijke noob op electro gebied ;) dus go easy on me...
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Hanz71

#306
Daar heb ik ook niet reteveel verstand van maar ik denk dat je dan een relais moet gebruiken die je op die uitgang (ingang in je UcD-versterker) zet. Dit relais is dan je aan/uit. Dan moet er wel continu 12V op die trigger staan.... Lijkt me een mooie oplossing...
Maar ga niet 100% op mijn uitspraak want ik ben geen electro-technicus.
Even de manual bekeken, die tekst interpreteer ik als dat er 12V op die uitgang staat als ie aan staat, relais zou moeten werken lijkt me.

Robert - Jan

wat Redheinz voorstelt is idd de goede manier. De Rotel moet wel continue 12V geven.

Koop een goed relais dat 220 V kan schakelen met een redelijk vermogen en dat bekrachtigd wordt met 12Vdc. Sluit de 220 aan op de ene kant van 't relais en de trafo op de andere kant. De trigger sluit je aan op het spoeltje van het relais. Ik heb het even snel in schema gezet.....

Opmerking: tussen het relais en de trafo moet een zekering, die ben ik vergeten te tekenen.

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

FivePack

#308
Heb net even gemeten, en de voorversterker geeft constant 11,95 v af. Dus dan kunnen de door jullie voorgestelde oplossingen werken!

Bedankt mannen, ben ik weer iets wijzer geworden!
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Wowly

Folks

Wheeeeeha! SCHURO DELIVERY IS IN THE BUILDING!

Eindelijk dan, nu zijn mijn onderdelen compleet. Ik heb de IEC-ingangen, de softstarts, de trafo's, de gelijkrichters met bypass, de kabels, de bleederweerstandjes, de caps, de UcD's, de luidsprekerkabeltjes en de luidsprekeruitgangen. Daarbij komen nog de laddertype stappenschakelaar voor het volume en de vergulde ingangsswitch, 8 vergulde input-chasisdelen en de XLR-ingangen met bijbehorende gebalanceerde kabels.

Nu ga ik morgen eerst de spulletjes van jullie versturen. Alleen fivepack (woont dicht bij Budel) zal ik niet opsturen al hij dat wil. Als iemand zijn spullen wil komen ophalen mag dat ook, maar ik ga ervan uit dat iedereen het verzonden wil hebben.

De caps zijn veel kleiner dan ik in mijn hoofd had (komt door al die foto's van de reuze-rifa's die een medebouwer ooit op dit forum plaatste), en de trafo's zijn veel zwaarder dan ik dacht en extreem gründlich und hifi uitgevoerd.

Nu is er een ding wat ik niet helemaal snap. Op de sticker die op de trafo zit staat dat de 2 rode draden de primaire draden zijn en vier andere (zwart wit blauw geel) de secundaire. Nu zit er nog een aan, nml een gele. Deze is van dezelfde dikte als de twee rode (deze zijn iets dunner als de secundaire draden). Is dit de aarde draad ofzo? (je ziet, ik ben niet gespeend van enige ervaring met electronica :P)
Het gaat over deze trafo's. Of is het misschien iets van het magnetische scherm tussen de primaire en de secundaire wikkeling?

De poolklemmen zijn echte beauty's!, je kunt er een banaanstekker instoppen maar ook blank draad (wat ik altijd doe) van bovenaf in klemmen. Allemaal mooi geisoleerd natuurlijk!

Jongens, ik krijg er weer echt ZIN in om de boel in elkaar te zetten. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe ze klinken. Ik heb ze nog nooit in levende lijve moge aanhoren en ben ze gaan bouwen om iets omhanden te hebben en dat iedereen er zo laaiend enthousiast over is. En ik ben er wel benieuwd naar.

Morgen de stuff verzenden en dan een plaat maken waar alles op wordt gemonteerd. Misschien dat ik dan vrijdag aan de gang kan met alles te monteren en te testen. Hierbij natuurlijk wel het cookbook van Matti aanhoudend ofcourse.

Helaas kan ik geen foto's plaatsen (compu stuk nml) maar ik had willen laten zien dat Schuro de doos had verzegeld met lak nota bene! Ik weet niet waar al die negatieve verhalen vandaan komen, maar ik deel die zeker niet!. Wel in gut deutsch communiceren natuurlijk. De spullen waren al verstuurd op de dag dat ik had gemaild dat ik het geld had overgemaakt, als dat geen goed vertrouwen is om de boel (naar mijn vraag) vlot te laten verlopen!!?? En dan die zeer forse korting, echt waanzinnig hoor!

Nou beindig ik dit lange epistel maar eens.

Greetz Wowly

Duck Twacy

#310
Okay Wowly, goed gedaan.

Die elcos zijn idd een heel stuk kleiner dan de Rifa's (die zijn bijna 15 cm hoog). Voordeel is dan wel weer dat je een heel compacte versterker kunt maken. Je zou bv een kubus van 20*20*20 cm kunnen maken. Best grappig.

Wowly

#311
Zo de boel is verstuurd.

Ik weet niet hoe snel de TPG is maar ze zijn afgeleverd voor 12:00 vanmiddag (er lag nog een gigantische stapel pakketjes te wachten in het postkantoor). Verzendkosten waren tot 5 kg 6,70 plus verpakking van 1 euro (niet die van de ptt, die kostte 1,70 voor een te klein kartonnen doosje, daar heb ik een betere oplossing voor die ook nog eens sterker is ;D)

Alleen fivepack kan ze op komen halen als ie dat wil (evt zelfs in eindhoven/woensel, hoeft ie helemaal ,maar een klein stukkie te rijden ;D)

Ik zal de korting uitrekenen en de rest terugstorten op jullie rekening.

Greetz Wowly

EDIT: heheh, duck en Red hebben met de verzendkosten eraf geen korting meer (eerder een klein ieniemienie het tegenovergestelde, maar daar gaan we niet moeilijk over doen >:D)

matjans

prima! Dan kunnen we lekker aan de knutsel. Helaas moet ik nog een kastje bestellen dus duurt het voor mij waarschijnlijk nog ietsjes langer...
Si fractum non sit, noli id reficere...


matjans

verdomd! ik lees dus nooit mijn pm... Vandaar de onduidelijkheid ;)

Enniewees, jij hebt ook een pm!
Si fractum non sit, noli id reficere...

FivePack

Klinkt goed wowly!!

Vooral dat stukje rijden naar woensel, al is budel ook niet zo ver weg!!
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Duck Twacy


Wowly

Adireaudio al wel, maar het linkje over het hoofd gezien. Powersupply klijkt erg veel op die van Matti, op dat aarde-netwerkje na dan.

Wel leuk is dat de aan uit knop een bepaald amperage moet kunnen trekken, (degene die ik kocht doet er 16, dus dat lijkt me ruim genoeg).

Ik dacht trouwens dat Hypex ook kant en klare voedingen ging bouwen, maar ik heb er niets meer over gehoord. Anybody?

gr Wowly

Hanz71

#318
Yes! Mooi Wowly, weer een paar centjes bespaard!   ;) Lekker dat het er is. Gisteren ook al mijn 16 10.000 uf FTcaps in ontvangst mogen nemen. Vandaag echter de hele dag weg geweest (op mijn ATV-dag) dus nog niets mee kunnen doen.... Zal wel dit weekend worden voordat er iets gaat gebeuren.
Leuk linkje van adire! Bleeder (dat is toch het weerstandje?) lijkt mij altijd een beetje onzin (???), er zit toch een UcD achter die ook als bleeder functioneert? Het kleine capje trekt de ripple van de eerste zeker nog iets verder glad?
Valt me trouwens op dat adire ook (ik tevens) een 2*45V op de UcD400 zet terwijl Jan-Peter het aan de hoge kant vindt, en ook Duck al eens heeft geroepen dat ie dat erg veel vond.


Wowly

Er word toch veel gewaarschuwd om te krap bij de maximum voltage te zitten. Ook al zou je er een heel stuk onder zitten werkt de UcD nog steeds perfect. Volgens JP zou technisch een 33 V kunnen bij een UcD180, maar raadde mij toch ten strengste aan voor de 30 V te gaan. Er hoeft maar een lichte fluctuatie in het net te zitten en je module gaat in de beveiliging.

Ik geloof trouwens dat Matti ook 33V aanhoudt bij de UcD180 in zijn cookbook, zijn versterker is tenminste gebouwd met een 33V. Misschien dat hij er nog iets over weet?

greetz Wowly

matjans

in de ucd180 datasheet staat max 50V. 50/1,4= ~35,7 volt trafo secondaries. De eerste standaardtrafo die wat mij betreft in aanmerking kwam was de 33V van amplimo. 33*1,4= ~46V.
Dat blijft dan ook netjes onder de 50V max voor de ucd's en bovendien heb ik er 50V panasonic elco's in de voeding zitten. Met elco's neem ik standaard ~10% speling in het voltage (kan nooit kwaad, bevordert de levensduur oa).
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

Hallo matti,

Theoretisch heb je gelijk, maar wat kan het kwaad om er 3 v bij de trafo eronder te zitten, er veranderd toch niets aan het geluid ofzo?

Weet jij trouwens waarom er bij mij bij de trafo aan de primaire zijde een gele draad zit (er zitten ook 2 rode aan welke volgens de sticker op de trafo de primaire zijde zijn). De gele heeft eenzelfde dikte als de 2 rode. Er zitten wel zoals gewoonlijk 4 verschillende kleuren secundaire draden aan.

Is die gele de massa/ground? Heeft dat misschien iets te maken met het magnetische scherm wat in de trafo tussen de primaire en secundaire wikkeling zit? Zie ook mijn eerdere post hierover.

Ga je weer van die kasten bij audiokit bestellen? Ze hadden het erover om een powerbuy te beginnen.....

Greetz Wowly

FivePack

He wowly,

volgens mij verandert er niks aan het geluid, alleen door de lagere spanning wordt er minder vermogen ontwikkeld. ALs ik alles goed begrijp dan he! ;D
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Wowly

Citaatvolgens mij verandert er niks aan het geluid, alleen door de lagere spanning wordt er minder vermogen ontwikkeld. ALs ik alles goed begrijp dan he!

me tink so too ;)