De bouw van de Scan Speak A4 MK (III) :)

Gestart door fireman, augustus 31, 2005, 15:16:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

conqubite

Het kan zijn dat ik het gemist heb maar ik heb nergens gelezen waarom je de eVe´s hebt verkocht. Ik kan me voorstellen dat je er een leuke prijs voor hebt gekregen en er een leuke winst op hebt gemaakt.
Maar waarom dat nu deze speaker en niet weer een nieuwe eVe die door het leerproces nog beter was geworden??
Of ga ik te kort door de bocht als ik denk dat de eVe beter is dan de A4 MkIII???

Conqubite

fireman

Citaat van: conqubite op september 14, 2005, 12:38:30
Het kan zijn dat ik het gemist heb maar ik heb nergens gelezen waarom je de eVe´s hebt verkocht. Ik kan me voorstellen dat je er een leuke prijs voor hebt gekregen en er een leuke winst op hebt gemaakt.
Maar waarom dat nu deze speaker en niet weer een nieuwe eVe die door het leerproces nog beter was geworden??
Of ga ik te kort door de bocht als ik denk dat de eVe beter is dan de A4 MkIII???

Conqubite

Misschien niet gelezen maar het zit zo...


Ik had de eVe's gebouwd en bij nader inzien vond mijn vrouw ze te groot om naast de TV neer te zetten. We hadden een compromie om de speakers over de lengte te zetten in de huiskamer. (haaks tov de TV) Klinkt allemaal heel goed natuurlijk. (zowel het geluid en spelen over de lengte van de kamer (8,5meter)) Maar elke keer moest ik mijn speakers verschuiven om echt in de hotspot te gaan zitten. En niet naast de TV.
Nu kwam het een en ander terspraken over de eVe's. iemand was wel geïntereseert. zo gezegt zo gedaan. En de eVe's hadden een goed nieuwe eigenaar.

Nu dus effe geen geluid in huis. Heb even naar een kleiner ontwerp gezocht en voila de A4 was daar. (kende deze speaker al van een tijdje terug, dus was me niet onbekend) Nieuwe uitdaging om zelf te bouwen. En iets van me zelf toe te voegen. Zie hier dus het zuil model + avalon look.

Zo ben je nu een beetje bij? :)

btw: de III is van mij. audio component heeft de II versie uitgebracht.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Dit wordt mijn nieuwe cirkelfrees. Zit alleen met een klein "probleempje. Als ik een oefengat heb gefreest dan moet ik het geheel losschroeven om daar na op de baffle te schroeven. Kan dat ook makkelijker? want het center zit onder de frees.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fgroen

De center (bv. een m4-boutje met verzonken kop) in de cirkelmal vastschroeven (3,2mm gat voorboren), en een 4mm gat in het werkstuk boren. Dan kun je je frees gewoon optillen en heb je toch een betrouwbare center.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fireman

Frezen is gelukt. Althans de zicht rand. En daar gaat het om. Op een 0.10 gefreest. Dus weer mes scherp  ::)







NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Citaat van: Fineermannetje op september 15, 2005, 12:59:15
Ziet er strak uit, mijn complimenten.

Geappeld mahonie zou deze speaker de juiste alure geven denk ik, fantastisch!

Heb je wat nodig op dit gebied laat het maar even weten.

Succes met je projectje,

Dennis

Wat is geappeld mahonie??  ik neem aan een stuk fineer? of een fineer soort?

ik heb momenteel al een houtenvloer in mijn woonkamer/keuken (ca 60 m²)

En als er dan ook nog houtenspeakers (houtstuctuur dan) opkomen dan steekt dat niet zo mooi af. Tenzij dat heel mooi hout is wat wel mooi afsteekt.

Begrijp je wat ik bedoel?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

#81
Kan iemand eens voor mij nagaan wat er gebeurt als ik de bass-poort weglaat. De bass-poort zit van origine aan de achterzijde.

Hier is de tekening van de kast: http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/tekening/a4-mon_1.htm
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Binnenbekabeling erin en morgen de baffle opmaat zagen. Als het droog is.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

BernHardN

Citaat van: Fireman op september 15, 2005, 20:41:45
Binnenbekabeling erin en morgen de baffle opmaat zagen. Als het droog is.

als het droog is?

kun je rekenen?




reken er maar niet op ;)

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fireman

Citaat van: BernHardN op september 15, 2005, 21:55:10
als het droog is?

kun je rekenen?




reken er maar niet op ;)


Ik hoop dat piet paulusma iets positiever is ;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

#86
Ik heb ze nu spelend in de proef opstelling. Moet van de week de facetten eraf zagen en dan een paar keer lakken. Het klinkt nu al verschrikkelijk goed. Boven verwachting. En een laag, erg goed.



In de voorgaande foto's zie je hoe de woofer kan "ademen" Ruim zat denk ik. En zie ook hoe mooi strak de units verzonken zijn.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

HuubF

Ziet er weer prachtig uit, Robbert! Zijn ze nu echt zoveel kleiner dan die Eve's?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

fireman

Citaat van: HuubF op september 18, 2005, 20:28:08
Ziet er weer prachtig uit, Robbert! Zijn ze nu echt zoveel kleiner dan die Eve's?

Als ik naar de totaal maten kijk. Ja

Diepte van deze is 28cm tegen ca 60 van de eVe's. De hoogte is 90 tegen 1 meter of 110 van de eVe's. Kan je dat nog eens na meten.

Totaal kleiner ogende speaker. Moeders is blij :)

Ik ga zo effe luisteren.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fgroen

Zit er al hartstikke mooi uit!!
Je hebt stevig doorgewerkt afgelopen tijd!

Ik heb de trap staan schuren afgelopen week-end, nog niet klaar....  :-\

Moet ook gebeuren...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

kuiperik

Ziet er netjes uit, Fireman. Hoe breed heb je de behuizing gemaakt, heb je de breedte aangehouden van het originele ontwerp (21cm)? Op dit ontwerp zag ik ook dat de baffle afgerond is, ga je dit in jou ontwerp ook nog doen?

Wat is je eerste indruk van deze speaker in vergelijk met de EVE?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

fireman

Citaat van: kuiperik op september 19, 2005, 17:57:52
Ziet er netjes uit, Fireman. Hoe breed heb je de behuizing gemaakt, heb je de breedte aangehouden van het originele ontwerp (21cm)? Op dit ontwerp zag ik ook dat de baffle afgerond is, ga je dit in jou ontwerp ook nog doen?

Wat is je eerste indruk van deze speaker in vergelijk met de EVE?

Ik heb het compartiment exact het zelfde als de originele A4. Alleen heb ik, zoals je ziet, de tweeter in het midden geplaatst. Vind ik zelf mooier. Ik hoor dat verschil niet. Ik maak geen rondingen maar facetten. Ik hoop het van de week af te hebben.

Eerste induk was al geweldig. Echter ik heb nog niet luid kunnen spelen omdat de kids op bed lagen. En vandaag moet ik werken (tot morgen ochtend) Dus morgen kan ik nog beter testen. Maar de indruk was dat ik meer gecontoleerd geluid heb met voldoende laag. ( met mijn nieuwe A4 (MK III))

Morgen dus meer.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

HuubF

CitaatKan je dat nog eens na meten.

De Eve's zijn 1 meter 3 hoog.

CitaatMaar de indruk was dat ik meer gecontoleerd geluid heb met voldoende laag.

De controle van de Eve is trouwens heel erg afhankelijk van de gebruikte versterker. Met een AVI Laboratories versterker was het laag absoluut prachtig. Vreselijk strak en gedetailleerd. De andere versterkers die ik heb of in huis heb gehad deden het heel wat minder.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Wijx wondere wereld

1.30 mag ik dan hopen?  :o

ze zouden 1.20 moeten zijn. De A4's hebben ook een stevigere kast dat zal ook wel helpen
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

fireman

Citaat van: de enige echte wijx op september 19, 2005, 22:34:04


ze zouden 1.20 moeten zijn. De A4's hebben ook een stevigere kast dat zal ook wel helpen


Kwa stevigheid valt het wel mee. De baffle van de eVe's zijn ook dubbel uitgevoerd. + bracing. Nee echt ook wel een stevig kast hoor. De A4 is alleen kleiner en een kleinere unit. Daarom misschien meer effect van die dubbele baffle.

Ik moet ook nog zeggen dat mijn tweeter met twee schroefjes vast zit (moeten 4 zijn) en mijn woofer met drie vast zit (moeten er 5 zijn) Dus zo strak en stabiel zit dit systeem nog niet in elkaar. Dus dat belooft wat voor de toekomst.

Ik heb nog niet echt goed kunnen testen. Morgen kan ik meer vertellen hoe het vergelijk met de eVe's is. de eVe's zullen meer "body" hebben. maar dat is logisch ook. De tweeter is idem en daar geniet ik nu al weer van.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Ik heb ze inmiddels afgezaagd. Ze zijn nog niet helemaal klaar.... de rest van het weekend.




NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

BernHardN

 :o dat ziet er toch gelijk weer anders uit.
mooi zo.

keep the good work going :D




Bernhard





Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fireman


Voorlopig effe in de grondlak. Over een tijdje de echte kleur.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Edo

Je gaat snel zeg, ziet er goed uit zover.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

fireman

Na een avondje solderen en schroeven. Zijn ze dit voor zo ver.

Ze klinken adembenemend

 

Morgen misschien wat betere foto's. Dit wilde ik alvast even delen met jullie.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17