Aankoop advies voor televisies (MIJN mening, dus geen algemeen topic :-))

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 31, 2002, 12:52:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Quicksilver

In de keten "carrefour" (vlaanderen) kan je een plasma uit de doos kopen van samsung, het betreft het type PS-42PSHD voor de prijs van 5000 euro.  In dit forum is nog maar weinig gzegd over dit merk. Is hier ook een opinie over te geven.
Tevens kan je er de projector SonyVPL HS1 bekomen voor 2480 euro.  Is dit een meenemer of zijn geld niet echt waard qua prijs/kwaliteit verhouding ?

Jerry

Hallo, ik ben wat HT's betreft een newbie, maar wel op zoek naar een 80cm TV. Nu wil ik zowel DVD's als gewone kabelTV-uitzendingen kijken, ga niet over 1 nacht ijs met aanschaf, dus heb de nodige vragen.

Ik heb de modellen JVC 32x25s + JVC 32H20s gezien (beide geen pixel plus) en 3 Philips modellen 32PW9527 + 32PW9767 (beide pixel plus) en de 32PW9536 (geen pixel plus).

Op kieskeurig.nl lees ik een aantal zaken + vallen mij zelf wat zaken op in de winkels. Deze staan in de volgende vragen gemeld. Wie kan hier antwoord op geven?:

1. Men zegt dat de JVC's schijnen te brommen. Structureel? Te verhelpen?

2. Men zegt dat de JVC's blokjes laat zien bij digipure ON. Bij digipure OFF schijnt de snelheid weer een probleem te worden. In de winkel heb ik eigenlijk geen blokjes of snelheidsproblemen (zender TMF stond op) kunnen waarnemen. Welke instelling is het beste? Combinatie met andere instellingen?

3. Wat is het verschil in beeld, mogelijkheden e.d. tussen de beide JVC's. Ik heb qua beeld geen echte verschillen kunnen zien. Ook de prijs is hetzelfde (MediaMarkt Zwolle).

4. Men zegt dat de 9527 bij reklame harder volume dan het huidige schijnt te geven. Zo ja, kan ik dat uitzetten? zodat reklame-volume gelijk is aan mijn film-volume?

5. Men zegt dat bewegende delen digitaal vervormen bij de 9527. Uitzetbaar?

6. Ment zegt dat de 9527 spontaan op allerlei zenders springt en soms uitgaat? Structureel probleem bij dit type?

7. Ik heb gezien dat de Philips pixel plus leuk is voor DVD's, maar ik heb ook gezien dat bij KabelTV-kijken een hoofd groot in beeld blokjes laat zien op de 9527. Is dit uitzetbaar? Is dit ook in profielen op te slaan, bijv. een profiel voor DVD en een voor TV kijken? Volgens de verkoper was het brokkelige hoofd (blokjes op voorhoofd) te wijten aan de verdeling van het kabelTV-signaal over de vele TV's in de winkel en is zo'n hoofd normaal wel scherp. Klopt dit wat hij zei?

8. De Philips 9536 heeft geen pixel plus, maar ook die vind ik toch wat brokkeliger (met name personen) in vergelijking met de JVC's. Kortom, is het een typisch Philips probleem?

9. de JVC's zijn dus wat smoother dan de Philipsen, maar lijken daardoor ook een "waas" te hebben. Is dit scherper te krijgen?

10. Bij een winkel vertelden ze dat qua beeld de 9767 gelijk is aan de 9527. Nu zag ik op de 9767 de DVD "Schrek" zeer scherp, maar deze TV had geen kabelTV-kanalen. Op de 9527 daarentegen zag ik alleen de kabelTV-signalen en deze vond ik wat brokkelig (met name hoofden). Heeft dit te maken met mijn vraag 7 (signaal slecht in winkel) of is dit type toestel gewoon minder dan de 9767 en heeft de 9767 dus in een huis-situatie ook een prima kabelTV-beeld ?

11. Welke van de 5 modellen zijn goed ISF af te stellen?

12. Wat betekent ISF-calibratie laten doen in Emmeloord? Is daar een winkel/bedrijf e.d. waar je naar toen kan? Particulier?

Zeer veel dank voor de beantwoording van deze vragen. Ook antwoorden op sommige vragen zijn zeer welkom.

Zal na aanschaf mijn ervaringen ook op deze groep posten.....


Jerry Hulsebosch.
Almelo.
Jerry
Almelo

MrPink

Bijna alle tv's hebben tegenwoordig digitale "verbeteringen". Een aantal ervan resulteren in de blokjes waar je het over hebt. Gelukkig zijn die "verbeteringen" meestal wel uit te zetten. PixelPlus geeft een fenomenaal beeld vanaf DVD, met mindere bronnen kan het verschillen, zo zijn sommige tv-zenders heel mooi en andere vallen zwaar tegen.

Volgens mij is het verschil tussen de Philips 9527 en 9767 inderdaad alleen het geluid. De 9767 heeft Dolby Digital en de 9527 Dolby Prologic. Nu zijn er geen tv-uitzendingen in DD, en als je je geluid via een receiver beluistert heb je er ook niets aan.

Frank Doorhof van ITC (één van de administrators van dit forum) doet ISF-calibraties in Emmeloord. Wil je optimaal van je tv genieten, dan raad ik je aan omdat zsm te laten doen nadat je de tv gekocht hebt (ik heb het meteen gedaan).

Groetjes,
Oscar

Jerry

Bedankt voor je mail Oscar,

De 9767 heeft trouwens ook 2 tuners, dus kun je 2 zenders tegelijk kijken, zo vertelde men in de winkel.

Weet je of de pixelplus uit te zetten is bij Philips 9767 en 9527 of uberhaupt in het algemeen bij Philips? Is dit overigens dan per zender afhankelijk te maken, of tenminste per "bron", bijv. bij DVD-input op EXT-ingang automatisch pixel plus aanzetten en bij TV-kijken automatisch uit.

Met vr.gr.

Jerry.
Jerry
Almelo

MrPink

PixelPlus is uit te zetten, maar alleen in het algemeen. Het is overigens wel de beste kwaliteit, dus je wilt dat wel aan hebben staan (itt tot de andere beeldopties). De andere keuzes zijn 100 Hz Digital Scan en Double Lines.

Ik heb zelf de 36PW9527 en ben er zeer tevreden over. Gekocht in Almere en direct doorgereden naar Frank voor een calibratie.

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

Hi,

Persoonlijk zou ik ook voor de Philips kiezen.
Ik moet eerlijk zeggen dat je op elk merk wel wat kan aanmerken.

Maar over het algemeen hoor ik weinig echte problemen met Philips, en zo wel dan maak je gewoon gebruik van je garantie, het probleem is dat je een kleine groep hoort klagen.

Om je een idee te geven, de laatste 3 tours die ik heb gedaan heb ik in totaal 12x de 32(28)PW9527 gedaan, dit is dus een HOT TV qua verkopen, en het feit is dat je alleen de negatieve berichten leest.

Je kunt de TV in Emmeloord laten calibreren of mee doen in een tour, inschrijven kan onder het kopje ITC/ISF tours en informatie.

Heb je meer vragen stel ze gerust.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

4. Men zegt dat de 9527 bij reklame harder volume dan het huidige schijnt te geven. Zo ja, kan ik dat uitzetten? zodat reklame-volume gelijk is aan mijn film-volume?

Sommige zenders hebben de reclame wat harder dan normale programmering. Voorbeelden zijn Eurosport, Discovery Channel en andere. Schijnt de marketing van de reclames leuk te vinden, was laatst ook een stukje van te lezen in de krant.
Heeft dus niet specifiek met een bepaald soort of merk TV te maken, meer met de zender die je aan het kijken bent.

maxtrash

Dat reclame altijd zo hard is op iedere tv zender te merken. Schijnt al jaren een van de grootste ergenissen te zijn van de meeste televisiekijkers. Komt door de compressor die ze los laten op het geluid. Hetzelfde fenomeen zie ik ook op de autoradio: de equalizer balkjes staan bijna permanent maximaal. De dynamiek wordt verpest op deze manier (alhoewel dat in een rijdende auto niet echt een bezwaar is)

jos kelder

Ik zit nog te twijfelen over welke breedbeeld tv te kopen. Mijn voorkeur ging uit naar Philips, maar in een winkel zeiden ze dat JVC een 4x3 uitzending beter weergeeft in breedbeeld dan alle ander merken (minder vervorming).
Is dit ook jullie ervaring? En geeft een Sony de meeste vervorming van een 4x3 uitzending?

Een pixelplus wordt mij helaas te duur; Op mijn lijstje staan een JVC X25S of  Philips 8506, 8707 of 8807. De 8807 heeft digital motion etc. maar als ik de berichten op het forum lees leveren deze digitale filters eerder een slechter beeld dan een beter. De 8506 is de goedkoopste maar heeft geen digital motion.

wat raden jullie aan?

J.A.F._Doorhof

Hi,

4x3 op een 16:9 TV zal altijd vervorming geven.
Persoonlijk vindt ik de smart zoom van Sony wel redelijk, en de Philips doet het ook wel goed, maar het blijft behelpen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jos kelder

Dank voor je snelle reactie. ik denk dat ik toch voor een Philips ga.
Welk model zou je adivseren, de  8506, 8707 of 8807. De 8807 is de duurste en heeft digiatal motion, de andere modellen niet. De 8506 heeft geen 100% vlakke beeldbuis, maar is het goedkoopste.

MrPink

PixelPlus kost €300 extra. Persoonlijk vind ik dat wel de moeite, maar ja...te duur is te duur.

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

Hi,

Daar kan ik je geen info over geven.
De modellen van Philips heb ik niet allemaal in mijn hoofd zitten (daar zitten andere dingen  ;)).

Gewoon goed gaan kijken, en vooral concentreren op bewegende beelden.
Degene die er het beste uitziet qua artifacts kopen, niet letten op kleur etc. want dat kunnen wij helemaal perfect krijgen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jeroen Bakker

ook ik ben van plan een nieuwe Philips tv aan te schaffen, maar twijfel nog over het nut van Digital Natural Motion. Ik lees vaak dat je deze optie beter uit kunt zetten ivm een mindere beeldkwaliteit. Wat is jullie mening over het nut van Digital Natural Motion? Heb je zonder deze optie echt veel last van 'strepen' bij snelle bewegingen? Als het niet echt nodig is kan ik beter een goedkoper model kopen.

Groeten,
Jeroen.

Ruwan Claessen

Hoi,

Mijn mening over DNM is dat het niks is.
100Hz opzich is ook al niet te pruimen.
100Hz tov 50Hz heeft als voordeel dat er geen flikker is.
Nadeel zijn de komeet effecten en het beeld is gewoon te soft.
50Hz is een stuk scherper.
Met 100Hz wordt het beeld zeker weten niet mooier op.
Men erkent het 100Hz probleem en gooit daar een leuk motion compensation chipje erin.
Deze voorkomt het komeet effect door de vertragingen weer op te vangen en het beeld te verdubbelen.Waardoor het beeld hellemaal onatuurlijk eruit ziet.
DNM heeft opzichzelf ook weer problemen.
Kijk je naar een stilstaandbeeld,dan is er weinig tot niks aan de hand.
Komt er iets beweging in,dan is het al gedaan.
Leuke streppen en objecten krijg je dan erbij.
En dan hebben we Pixel Plus.
Ook een wereld uitvindig.
Deze claimt beeldlijnen erbij te voegen.
Het beeld wordt hier al helemaal slechter op.
Het beeld lijkt in eerstestantie scherper totdat je ziet wat voor nadelen je ermee krijgt.
Nog meer Ic's en nog meer vertragingen in het beeld.
In mijn ogen is Pixel Plus en 100Hz waardeloos.
Alleen voor presentatie doeleinden kan 100Hz mischien nog wat beteken.
Maar het zijn gewoon verkoop truukjes die nog werken ook nog.

Je krijgt gewoon een digitaal plaatje.Dan kan nooit goed gaan.En dat is ook te zien.
Dat iedereen het mooi vindt,tja.20 jaar geleden waren we ook erg blij met onze 50Hz tv.En met de intrede van 100Hz is het gewoon slechter geworden.
Pixels Plus en DIST zijn technieken waar het beeld gewoon verkloot mee wordt.
Hoe mooi je je tv ook laat instellen,je blijft er last van houde.

Ik zou gewoon een mooie degelijke 50Hz toestel kopen en deze leuk laten callibreren.
Het filmgevoel komt dan steeds dichterbij en het plaatje blijft gewoon ongeproccesed en komt natuurlijker over.Slecht wordt met slecht bestijdt.

Hou het geld liever in je zak voor een leuke versterkertje of goede kabels.

Gr.Ruwan

J.A.F._Doorhof

Ruwan,

Als je een ECHT goede 100hz TV koopt of pixelplus en je kijkt DVD's of zeer goede bronnen dan kan vooral Pixelplus HEEL veel verbeteren, hoewel bij sommige films je het idee krijgt dat je niet meer naar film maar naar video zit te kijken (te scherp).

De komeeteffecten zijn in veel TV's al niet meer aanwezig, maar nogmaals dan moet je wel echt een hele goede TV hebben.

Kabel is inderdaad vaak een echt probleem.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen bakker

Bedoel je te zeggen dat als je alleen maar geld hebt voor een goedkoper Philips model 100hz tv zonder digital motion en alle nieuwste filters dat je dan nog beter een 50hz tv kan nemen? Of is het goedkoopste Philips 100hz model altijd nog beter dan een 50 hz model?

Ruwan Claessen

Frank,

100Hz kent op de dag van vandaag nog steeds het komeet effect en de onscherpte.
Dit is ook niet weg te krijgen.
De consument wordt gewoon gek/wijsgemaakt dat 100Hz beter is.

Komeet effecten worden zgn. weg gehaald dmv Natural motion of Motion Compensation en Dynami Digital Motion noem maar op.
Daar komen de huidige/duure tv's nu mee.
Maw. er komt nog meer digital rotzooi in een tv.Nog meer vertragingen in chips ed.
Want deze "verbeteringen voor problemen" brengen nu weer hun eigen problemen mee.
Zoals Halow effecten erom heen.En met iets wat snellere bewegingen kunnen we dit zeer goed waarnemen.
Zijn het niet die Halow's dan zijn het wel de strepen die erin zitten.

En toen kregen we de scalingsperiode.
Philips met Pixel Plus.
Sony met DRC.
JVC met D.I.S.T.
En waarom werkt Philips maar op 75Hz met P+?
Waarom werkt JVC op 75Hz met D.I.S.T.?
En Sony op 50Hz?

Om een reden.
50Hz gaf het scherpste plaatje.
100Hz het sofste.
75Hz zit er net midden tussen in.Zoiets als een klasse A/B versterker.
Wel scherpte maar ook flikker vrij.
Hoe zou P+ eruit hebben gezien op 100Hz?

Mischien is het wat om een 50Hz tv te gaan vergelijken met een 100Hz en een Pixel Plus tv.
Allemaal ISF gecallibreerd.
Filters in tv is het beste om het uiteidelijke plaatje te verpesten.

HDTV,dat voegt tenminste nog wat toe.
Als we HDTV  hadden dan was het weer anders geweest.
Maar zolang er van die zgn HD benaderingen zijn is het gewoon niks.
50Hz is en blijft het beste om tv te kijken.

Gr.Ruwan

J.A.F._Doorhof

Hi,

Mischien inderdaad verstandig om een keer te kijken naar goede en gecalibreerde TV's.

In het midden en lage segment is 50hz inderdaad beter, voor DVD playback op de duurdere TV's blijf ik toch Pixel plus en de Loewe serie de beste manier vinden.

Mischien heb je nog niet een goed afgestelde TV gezien ?
Daar zit echt een wereld van verschil tussen. Veel van de door jouw genoemde effecten zijn te wijten aan een te hoge scharpness, SVM of filter setting, of simpel weg door een te hoog contrast of dynamisch contrast, kleurverbeteraar etc. AL deze opties worden bij een calibratie aangepast of uitgeschakeld. Het beeld dat overblijft is zeker te verkiezen boven een 50hz TV.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ruwan Claessen

Hoi Frank,

Tuurlijk is afstelling ook een onderdeel wat mee telt.
Maar ga nou eens een callibratie uitvoeren op een Pixel + en een 50Hz.
Wat zijn de verschillen dan?
want zollang er chipjes en andere digitale componenten inzitten,dan blijf je gewoon last houden van deze effecten plus dat je een volkomen digitaal plaatje hebt.

En ik geloof best wel dat ISF meer doet dan een AVIA of een THX test programma,maar het punt blijft dat er wordt gespeeld met het beeld.

Nee ik heb nog nooit een ISF tv gecallibreerde tv gezien.
Dus Frank,als ik een keer langs mag komen 2 tv's te gaan vergelijken bij jouw zowel 50Hz als 100Hz die beide ISF gecallibreerd zijn,dan zou ik die uitdaging graag aan willen gaan.;)

Gr.Ruwan

J.A.F._Doorhof

Zorg maar voor de TV's dan calibreer ik ze wel.

Geloof me nu gewoon, ik heb het afgelopen jaar denk ik rond de 150-200 TV's gecalibreerd en heb inderdaad HELE slechte gezien, maar ook zeer goede die beter presteren dan een 50hz.

Vergis je niet, bij 50hz wordt je een beetje bedot door het zien van scanlines, zodra je die ziet wordt dit vaak ervaren als scherpte. Een goed afgestelde pixelplus zal je echter achterover doen slaan op DVD.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ruwan Claessen

Ik heb geen tv.
Jij hebt tv's in jouw showroom staan neem ik aan die ook nog eens gecallibreerd zijn.:)

Over dat Scan Lines verhaal,de scanlines zag je juist beter op een 100Hz tv.
Daar staat het beeld in mijn ogen stiller en kun je de scanlines beter zien.
Het lijkt mij niet dat de scan lines op 50Hz beter zichtbaarder zijn en dan dat het scherp lijkt.

Waar het mij voornamlijk ook om draait is dat bij digitale proccesing je gewoon stijl van achterover slaat van al die mankementen.Het is probleem op probleem op probleem.

Ik zou dan gewoon een keer moeten kijken naar een isf gecalibreerde tv.
De kleuren tempratuur regel jij met een color analyzer.Je gaat dan in het serive menu bij de "drive" kijken.
Daar zie je dan het aantal rood,groen en blauw.Daarmee stel jij die 6500D af zo ongeveer?

En kom jij ook aan de aansturing van de beeldbuis zoals de G2 en de Focus of de Gain?

Gr.Ruwan

tijdelijk

Ben op zoek naar een TV monteur in de omgeving Zoetermeer die bereid is een Toshiba tv te repareren!?

Deze zijn nameijk erg schaars.

J.A.F._Doorhof

Ruwan,

Ik heb GEEN TV's in onze showrooms staan, we doen namelijk niets met de verkoop van TV's alleen maar projectoren etc.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ruwan Claessen

Frank mag ik jouw nog iets vragen?

Dat SVM schijnt ook een groot obstakel te zijn zeg maar.
Hoe zet jij deze nou uit?Via het SM van een tv of echt hardware matig?
Als het mag hoor,kan me voorstellen dat dit ook weer beroepsgeheim is zeg maar of hoe je het ook noemt.  ;)

Gr.Ruwan