Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Gestart door hifiman, december 19, 2006, 14:59:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Matthias op december 27, 2006, 14:46:52
Bij www.machmat.com hebben ze meer maten dan bij AE. Mattijs heeft ook een 8 cm. hoge uitvoering.
En die is het dan uiteindelijk gaan worden, ik heb um besteld (hij had er zowaar nog eentje op voorraad).
Nadeel van deze kast is dat het frontje breder is dan de kast (ruim 48 cm breed is het front) en dus niet in het audiorack gaat passen. Dwz de kast past wel in het rack maar alleen het front dus niet. Afijn ik zie wel hoe ik dit ga oplossen, aangezien deze kast onder in mijn audio rack komt is het wellicht zo erg niet..

Verder zal het wel na het weekend worden dat ik de kast heb want hij moet nog betaald worden en wordt dan pas opgestuurd (begrijpelijk). Maar dan kan ik het weekend daarop als het goed is mijn exemplaar van de DAC af maken.

Deze kast is groot genoeg om ook het buizenbord erin te bouwen dus ik ben dan gelijk op de toekomst voorbereid voor het geval ik toch voor buizen ga  :D


hifiman

Citaat van: Baardmans op december 24, 2006, 17:02:00
Ik kom trouwens graag bij je luisteren. Een kast heb ik ook nog niet. Ik vind deze wel mooi, maar dan in het zilver: http://www.machmat.com/sales/images2/minion.jpg.
Die heb ik dus besteld  :D Mijn voorkeur ging ook uit naar zilver maar hij had alleen maar goudkleurig  ::) Afijn een beetje kitscherig is ook wel mooi  ;)

Baardmans

Citaat van: Audioloog op januari  3, 2007, 11:27:12
Die heb ik dus besteld  :D Mijn voorkeur ging ook uit naar zilver maar hij had alleen maar goudkleurig  ::) Afijn een beetje kitscherig is ook wel mooi  ;)

Oww, bling bling homie  O0

Baardmans

Maar nog even over de dac: vlgs mij weet niemand waar de storing bij het spelen met twee tda's vandaan komt?

hifiman

#204
Citaat van: Baardmans op januari  3, 2007, 11:45:00
Maar nog even over de dac: vlgs mij weet niemand waar de storing bij het spelen met twee tda's vandaan komt?
Ehhhh ja dat is nog even een puntje waar we nog mee in ons maag zitten, nog even samenvattend in chronologische volgorde:

2x TDA1541 met 37R I/V weerstanden op het DAC board geeft geen vervorming, maar dit is niet zoals het bedoeld is, je wilt tenslotte het opamp board de I/V conversie laten doen

2x TDA1541 zonder de 37R I/V weerstanden gaf vreselijke vervorming, trok ik er een 1541 uit dan was de vervorming geheel verdwenen, dit bleek te liggen aan het feit dat de I/V weerstand op het opamp board te groot was (3K3 hetgeen resulteerde in het tegen de voedingsspanning aanlopen van de opamp).

1x 1541 met juiste I/V weerstand in opamp board (ik gebruik nu 1K5) geeft geen vervorming, dit is de oplossing waar ik persoonlijk voorlopig vrede mee heb.

2x TDA1541 met 680R in het opamp board geeft nog een lichte vervorming (met name in het laag). Ik zeg hier licht omdat ik vergelijk met de vreselijke vervorming voorheen met de 3K3 weerstand en 2x 1541, maar feitelijk is dit nog steeds een onacceptabel nivo van duidelijk waarneembare vervorming, zei het niet continu (afhankelijk van welke  cd/muziek).

Op diy audioforum wordt hier ook melding van gemaakt en wordt ge-adviseerd door de ontwerper om 82 ohm weerstand op te nemen tussen dac board output en opamp board input. Dit dus geprobeerd maar hiermee is deze vervorming niet opgelost.

Zoals ik al zei, ik neem genoegen met 1x 1541 en dan is er geen probleem, maar Peter gaat voor de extra dynamiek van 2x 1541 en dan zou het fijn zijn als dit issue opgelost kan worden, iemand enig idee  ::)




Baardmans

Citaat van: Audioloog op januari  3, 2007, 12:07:28
Zoals ik al zei, ik neem genoegen met 1x 1541 en dan is er geen probleem, maar Peter gaat voor de extra dynamiek van 2x 1541 en dan zou het fijn zijn als dit issue opgelost kan worden, iemand enig idee  ::)

Ik ga voor wat het beste klinkt. Als het lukt om 2 tda's te laten spelen zonder vervorming, en dat klinkt beter dan 1 tda, dan ga ik voor 2. Dus het is geen must. Maar als iemand een idee heeft: graag!

hifiman

Citaat van: Baardmans op januari  3, 2007, 12:45:43
Ik ga voor wat het beste klinkt. Als het lukt om 2 tda's te laten spelen zonder vervorming, en dat klinkt beter dan 1 tda, dan ga ik voor 2. Dus het is geen must. Maar als iemand een idee heeft: graag!
Die vervorming zal geen discussie zijn, zonder klinkt beter :P

Maar als het lukt om beide situaties zonder vervorming te laten spelen zal het waarschijnlijk eerder een smaak kwestie worden dan een duidelijk geval van "beter" denk ik.

Maar de heer Sander Sassen heeft vast nog wel een hint om dit op te lossen (tenzij de hint is er eentje uit te halen want die kenden we al)  ;)

hifiman

En om het geheel een beetje "visueel" te houden even een foto van de schottky dioden die ik vanavond in zowel het DAC board als het opamp board van Peter heb gezet.

hifiman

#208
Ik heb vandaag trouwens ook nog even met AE-europe gebeld Peter. De bestelling (auricap condensatoren) wordt morgen in behandeling genomen. Dus ergens in de loop van komende week heb ik die binnen en zet ik ze er gelijk in.

Dan moeten we voor het mooie eigenlijk nog betere weerstanden bestellen voor de I/V weerstanden. Sterker nog ik ga nu gelijk allen-bradleys bestellen bij de audio fabriek. (edit: is gebeurd!)

Baardmans

Toe maar, lekker bezig... En de condensatoren dan  ;D

hifiman

Citaat van: Baardmans op januari  3, 2007, 21:46:49
Toe maar, lekker bezig... En de condensatoren dan  ;D
Die had ik reeds besteld (zie 2 posts terug) bij AE-europe en die bestelling wordt morgen in behandeling genomen.  :)

Baardmans

#211
Ik bedoelde eigenlijk die grote dingen bij de voeding: ik heb geen idee hoe het allemaal heet  :D

Edit: uit je PM begrijp ik dat je die ook bedoeld.... Nou ja, laat maar. Het was als geintje bedoeld, pimp my dac, bla bla...

hifiman

Citaat van: Baardmans op januari  3, 2007, 21:58:43
Ik bedoelde eigenlijk die grote dingen bij de voeding: ik heb geen idee hoe het allemaal heet  :D

Edit: uit je PM begrijp ik dat je die ook bedoeld.... Nou ja, laat maar. Het was als geintje bedoeld, pimp my dac, bla bla...
Dat zijn inderdaad ook condensatoren (elco's), maar die zijn al van goede kwaliteit!
Degenen die ik in de pm bedoelde waren elco's van de voeding van het DAC board.

hifiman

Ik ben erg benieuwd naar de Burson Audio discrete opamps Peter!  :D

Baardmans


hifiman

Citaat van: Baardmans op januari  4, 2007, 14:08:14
Ah, ben jij die man met de hamer...
Yep, ben jij dan toevallig die man met die baard  ???  >:D

Baardmans

Citaat van: Audioloog op januari  4, 2007, 14:32:09
Yep, ben jij dan toevallig die man met die baard  ???  >:D

Tjees, je hebt een gave!
Durf me nog geen volleerd audioloog te noemen, ik ben nl bescheiden.. >:D

Raphie

ff weer on-topic, wordt wel een heel mooi boardje zo Audioloog.... ben benieuwd hoe al dit moois gaat klinken wanneer alles erop en eraan zit.
Je mag nu trouwens je nickname ook wel veranderen in bijv "De Soldeerkoning" Jij werkt echt netjes!
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Baardmans op januari  4, 2007, 15:12:51
Tjees, je hebt een gave!
Durf me nog geen volleerd audioloog te noemen, ik ben nl bescheiden.. >:D
Waar zie jij dan in mijn naam "volleerd" staan  ;D Hoe meer ik weet hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet (even filosofisch doen hoor)  8)

hifiman

#219
Citaat van: Raphie op januari  4, 2007, 15:16:30
ff weer on-topic, wordt wel een heel mooi boardje zo Audioloog.... ben benieuwd hoe al dit moois gaat klinken wanneer alles erop en eraan zit.
Je mag nu trouwens je nickname ook wel veranderen in bijv "De Soldeerkoning" Jij werkt echt netjes!
Dank U, al ben ik een beetje verbaasd hoe je dat kan zien aan 1 foto en dan nog wel de bovenkant  :P
En ik mag dan wel geen Sander heten maar solderen deed ik al vanaf de 6e klas lagere school  :D Op een gegeven moment weinig meer mee gedaan en sinds een tijdje de DHZ hobby dus weer opgepakt  :D Mijn zwakke punt is de afwerking (zagen/boren en dat soort zaken) dus bereid je maar vast voor op de foto's van de kast montage straks  ;)

Raphie

Citaat van: Audioloog op januari  4, 2007, 15:24:02
Dank U, al ben ik een beetje verbaasd hoe je dat kan zien aan 1 foto en dan nog wel de bovenkant  :P
En ik mag dan wel geen Sander heten maar solderen deed ik al vanaf de 6e klas lagere school  :D

Geloof mij maar, als ik het zou doen was het sowieso aan 2 kanten zichtbaar....   ;D
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op januari  4, 2007, 15:35:00
Geloof mij maar, als ik het zou doen was het sowieso aan 2 kanten zichtbaar....   ;D
Hahaha  :P

hifiman

Kleine update over de bestellingen.

Mijn kast (Machmat) wordt vandaag verstuurd  :) Maar zal dan wel pas na het weekend arriveren  :P

Bestelling bij de Audiofabriek (allen-bradley weerstanden, goede ontkoppel c'tjes en panasonic elco's) wordt ook vandaag verzonden.

Bestelling bij AE-europe (auricaps) heb ik na mijn telefoontje van eergisteren nog geen bevestiging van gekregen, als ik maandag nog niks gehoord heb ga ik weer bellen.

hifiman

Als deze DAC af is en als het een blijvertje gaat blijven dan wil ik er nog eventueel de volgende zaken bijbouwen:
- hoogwaardige koptelefoon uitgang
- meerdere spdif ingangen ,liefst autoselect maar eventueel met keuzeschakelaar

garmtz

Citaat van: Audioloog op januari  5, 2007, 14:51:27
Als deze DAC af is en als het een blijvertje gaat blijven dan wil ik er nog eventueel de volgende zaken bijbouwen:
- hoogwaardige koptelefoon uitgang
- meerdere spdif ingangen ,liefst autoselect maar eventueel met keuzeschakelaar

Ik kan je al wel zeggen dat hoe complexer, hoe minder e geluidskwaliteit. Alleen een switch heeft al veel effect.