Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Gestart door hifiman, december 19, 2006, 14:59:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

phy

#175
Citaat van: dddac op december 29, 2006, 10:09:57
Hi Robert,

December vorig jaar schreef je nog:

hoi Doede
ik heb je dac een tijdje gebruikt en ben toen weer naar een enkele dac terug gegaan dat heeft toch ook wel iets .......
maar nu ben ik toch weer naar de 8 voudige teruggegaan


Nu ben je weer terug op 1 dac. Het blijft dus waarschijnlijk toch een smaakzaak  ???

Met vriendelijke groet,

doede


hoi Doede ja dat was dus in die tijd  :)
het klopt de verschillen zijn niet groot en zeker een smaak kwestie
de 8 voudige dac heb ik nog vaak mee gewisseld
maar ik kwam toch altijd weer terug op de enkele versie
zonder reclocker.
gr Robert

Baardmans


hifiman

Citaat van: Baardmans op december 30, 2006, 01:26:48
Hey Ronald: het is zaterdag!!  :D
Klopt, ik werd net mun nest uit gebeld verdorie  >:(

Nog even wachten tot het een beetje later is  :D

hifiman

Om Peter niet langer in spanning te laten  :D Het begint nu ergens op te lijken! Het klinkt gewoon goed nu. Als ik vergelijk met de CEC en Monica dan zijn ze allemaal anders. Op de een of andere manier ben ik opeens vreselijk luistermoe  :( ik kan er echt geen zinnig woord over zeggen op dit moment wat nu beter klinkt en waarom en ik ben dus even gestopt met vergelijken.

Dat vergelijken komt wel als je langskomt Peter. Met zun tweeen vergelijken vind ik ook makkelijker dan alleen.

Helaas moet ik ook constateren (maar dat staat even los van deze DAC) dat ik nog steeds niet tevreden ben met mijn set en er niet echt van kan genieten  :'( Ik had de stille hoop dat met de juiste DAC alles op zijn plek zou vallen maar het is me nu wel duidelijk dat dat niet zal gaan  gebeuren. Afijn dat zullen over een jaartje ofzo dan toch een keer andere speakers worden denk ik..

Nu de DAC het in principe goed doet is voor mij de volgende stap een behuizing. Ik heb geprobeerd om voor de jaarwisseling aan een kast te komen maar dat is niet gelukt. Afijn dat gaat wel goed komen komende week dan bestel ik er gewoon eentje per post.

Dan nog even over de auricaps, ik zei dat ik ze besteld had Peter, maar krijg geen reaktie terug van AE. Ze zullen wel dicht geweest zijn afgelopen week. Kortom komende week een kast en alsnog die auricaps bestellen en pas zodra dat binnen is kan ik weer wat doen...

Groetjes,

Ronald

Baardmans

#179
Hoi Ronald,

Hm, dus blijkbaar geen wonderdac die je lekker naar muziek laat luisteren. Ik begin erg benieuwd te worden naar je set. Ik ken geen van de apparaten die je hebt. Mijn aanbod om een TACT roomcorrector mee te nemen blijft staan. Je speakers lijken erg geschikt voor de TACT met die baspoort aan de voorkant. Heeft voor mij veel problemen, vooral met een vermoeiend laag, opgelost. Ik heb binnenkort naast een 2.0S, ook een 2.2 XP in huis 8). Nou ja, zeg het maar.

Ik wacht rustig af tot je klaar bent. Voorlopig vermaak ik me best met de speakers die ik gisteren kocht: Audio Physic Padau's :D! (Nee, geen miljonair. Wordt binnenkort ge-outcourced en krijg zakje geld mee...)
Ik heb die discrete opamps ook nog niet binnen. Maar begrijp ik uit het topic dat je nu enkele opamps gebruikt, maw: kan ik de bestelling van dubbele naar enkele omzetten?

Wat vond je vrouw trouwens van het geluid?

Mvgr
Peter

hifiman

#180
Citaat van: Baardmans op december 30, 2006, 16:47:34
Hm, dus blijkbaar geen wonderdac die je lekker naar muziek laat luisteren.
Hallo Peter,

Geen wonderdac, maar ook helemaal niks mis mee en het zou best kunnen dat het uiteindelijk de beste is van de 3 mogelijkheden die ik nu heb. M.a.w. je moet mijn negatieve woorden in de vorige post zien in het licht van mijn totale set en niet zozeer de dac.
Ach ben ook niet helemaal lekker vandaag, misschien denk ik er over een paar dagen weer een stuk positiever over  :P

Citaat van: Baardmans op december 30, 2006, 16:47:34
Ik begin erg benieuwd te worden naar je set. Ik ken geen van de apparaten die je hebt. Mijn aanbod om een TACT roomcorrector mee te nemen blijft staan. Je speakers lijken erg geschikt voor de TACT met die baspoort aan de voorkant. Heeft voor mij veel problemen, vooral met een vermoeiend laag, opgelost. Ik heb binnenkort naast een 2.0S, ook een 2.2 XP in huis 8). Nou ja, zeg het maar.
Nou graag dan Peter, kan ik eens kijken in hoeverre de akoustiek de schuldige is!

Citaat van: Baardmans op december 30, 2006, 16:47:34
Ik wacht rustig af tot je klaar bent. Voorlopig vermaak ik me best met de speakers die ik gisteren kocht: Audio Physic Padau's :D! (Nee, geen miljonair. Wordt binnenkort ge-outcourced en krijg zakje geld mee...)
Gefeliciteerd met je koop! Ik ken ze niet maar zal best mooi klinken  :)
En ach in het kader van deze DAC zal ik ze vast nog wel een keertje horen  8)

Citaat van: Baardmans op december 30, 2006, 16:47:34
Ik heb die discrete opamps ook nog niet binnen. Maar begrijp ik uit het topic dat je nu enkele opamps gebruikt, maw: kan ik de bestelling van dubbele naar enkele omzetten?
Ik denk dat zodra je deze binnen hebt een goed moment is om wat af te gaan spreken  :D
Ik gebruik nu inderdaad enkele. Goede opmerking van je, ik zat net te twijfelen of ik hier nou wel of niet een mail aan moest wijden. In principe zijn enkele nu genoeg. Voordeel van de dubbele is dat ze pincompatible zijn en je het verloopprintje niet nodig hebt. En stel dat je uiteindelijk toch dat filter (2e opamps) wilt gebruiken dan heb je toch weer dubbele nodig.

Maar goed als het mijn geld/keuze was zou ik voor de enkele gaan!

Citaat van: Baardmans op december 30, 2006, 16:47:34
Wat vond je vrouw trouwens van het geluid?
Tsja, dat weet ik nog niet. Gisteren deed ik een poging om samen met haar te luisteren, ze had er geen zin in, ze zei als ik moe ben kan ik niet vergelijken. Ze heeft gelijk en ik heb nu even hetzelfde probleem   :o

Wat de DAC betreft is het eigenlijk alleen maar positief nieuws vandaag, hij klinkt gewoon prima nu. Welke DAC jij of ik of iemand anders prefereert boven welke zal mede een smaak kwestie zijn.

Groetjes,

Ronald

hifiman

#181
Eigenlijk was ik van plan om het hele DAC gebeuren in elk geval vanavond even te laten voor wat het is. Echter op een gegeven moment ging het vrouwtje muziek draaien en op een gegeven moment kon ik het niet laten en heb de TDA1541 DAC weer even aangesloten. We hebben lang geluisterd en op een relaxte manier af en toe van DAC gewisseld (Monica 2, CEC, TDA1541).

Ik was een stuk relaxter nu aan het luisteren en heb nu een veel beter beeld van de verschillen tussen de DAC's en ook wat mijn voorkeuren zijn. Het hielp natuurlijk ook dat er een second opinion was. Of eigenlijk was ik de second opinion want ik laat de vrouw altijd eerst vertellen wat ze vind (zij is tenslotte niet gehinderd door technische kennis en daarmee verwachtingspatronen).

En dan nu de conclusies van deze luisteravond. Vrouwtje en ik waren het unaniem eens dat de TDA1541 DAC mooier klinkt dan de CEC interne DAC. De vrouw zij zelfs (toen ik de CEC weer aansloot): "waar blijft het mooie geluid".

Als we kijken naar de verschillen tussen de TDA1541 en de Monica 2 DAC dan ligt het wat lastiger. De vrouw gaf gelijk de voorkeur aan de TDA1541 maar merkte daarbij op dat de Monica rustiger klinkt. En daar zit hem nu precies de clou. Technisch luisterend kies ik ook zonder enige twijfel voor de TDA1541, de soundstage is groter en ruimtelijker, er is ook meer detail te horen. Maar toch kom ik na veel luisteren tot de conclusie dat ik de Monica fijner vind. Ik snap nu ook waarom.. Iemand op dit forum beschreef het verschil tussen een NOS-DAC en een oversampling DAC als volgt: Bij een oversampling DAC hoor je een virtuele soundstage, bij een NOS DAC spelen de muzikanten in je kamer. Dit was ook mijn ervaring als ik vergeleek tussen CEC en Monica. Monica speelt meer in de kamer en dat klinkt relaxter en resulteert bij mij in minder luistermoeheid. Ik ben er ondertussen ook achter dat ik een "in de kamer" soundstage prefereer boven een 3D virtuele soundstage.

Maar wat blijkt, bij het voor de 1e keer horen van de TDA1541 had ik eigenlijk een Monica (in de kamer) effect verwacht maar dan beter. Dat is dus niet zo, de soundstage van de 1541 lijkt juist veel meer op die van de CEC (maar dan beter). En ik snap nu ook dat dat de reden was van mijn teleurstelling en ook van mijn wat negatieve opmerkingen vandaag over mijn set.

De TDA1541 klinkt heel mooi maar heeft dus wel die grote virtuele soundstage die ik op een gegeven moment vermoeiend ga vinden, ik verlang dan terug naar de meer relaxte soundstage van Monica ondanks dat deze technisch minder mooi is.

Nu kan het nog zijn dat er een en ander gaat veranderen aan de soundstage als de DAC ingespeeld is (kan me niet voorstellen dat er een complete karakterwijziging plaatsvind) of als de opamps vervangen gaan worden door discrete alternatieven. Tenslotte is het enige verschil zo'n beetje de extra opamp. Tenzij de DAC chips zelf zo verschillend klinken..
Ook kan het nog de I/V weerstand zijn, maar ik kan me wederom niet voorstellen dat een ander type weerstand zoveel anders klinkt. De output caps zijn het in elk geval niet want ik heb vanmiddag nog de moeite genomen om de Mundorf caps van Monica aan de TDA1541 te hangen. Alhoewel dit net even anders klinkt is het wederom geen karakter-verandering te noemen.

Afijn wordt vervolgd.. In elk geval heb ik zojuist voor mezelf alvast een kast besteld bij Machmat. Zodra de DAC in een kast zit kan ik hem permanent aangesloten laten staan in het rack en kan die eindelijk eens echt inspelen.

Er gaan nog een aantal zaken veranderen aan de TDA1541 DAC (met name de opamps -> discrete schakeling), maar ik ga ook nog een tentlab XO plaatsen (zodra de 67 MHz versie uit is) in Monica. Kortom over een tijdje zal ik eens opnieuw moeten bekijken hoe de kaarten dan verdeeld zijn..

Het is de bedoeling om zowel Monica als de 1541 DAC aan de DAC shootout bij Guido mee te laten doen.

Baardmans wil ook een buizen-stage ipv het opamp board proberen (die zal ik voor hem bouwen). Zelf begin ik hier in principe niet aan (vind buizen teveel praktische nadelen hebben en heb geen onverdeeld positieve ervaringen ermee), tenzij gaat blijken dat het in deze DAC de weg naar het audio walhalla is  :D

hifiman

Ik was trouwens nog iets essentieels vergeten te vertellen gisteren. Even terug in de tijd naar gisterochtend.

Na het veranderen van de I/V weerstanden van 3K3 naar 680R was de vervorming dus verdwenen en speelde ik met 2x TDA1541.
Echter het werd me al snel duidelijk dat er af en toe nog vervorming optrad met name bij lage tonen.

Ik dus weer 1 TDA1541 eruit gewipt en de vervorming was weg.
Het tegen de voedingsspanning aanlopen kon het niet meer zijn en oversturing van mijn versterker is het ook niet (signaal zachter dan bijv mijn CEC cd speler DAC).

Op diyaudioforum wordt hier wel over gesproken en er wordt uiteindelijk geadviseerd om een 82 Ohm weerstand op te nemen tussen DAC board en opamp board omdat de ingangen van de opamp anders overstuurd zou worden. Misschien kan Sander er wat zinnigs over roepen of dit nu zin of onzin is en waarom die weerstand dan helpt (stroom blijkt toch gelijk door de opamp?).

In elk geval heeft dit me doen besluiten zelf met 1 TDA1541 verder te gaan en dus heb ik de I/V weerstand dan ook weer verhoogd naar 1K5. Het voordeel hiervan is ook dat je gelijk een 1541 als reserve hebt liggen (ze worden tenslotte niet meer gemaakt).  :D Daarnaast ben ik groot voorstander van zo min mogelijk componenten in de signaalweg en dit betekentde weer een weerstand extra..

Verder had ik al gelezen dat een 1541 beter klinkt qua details en focussering, twee 1541's parallel zou meer dynamiek als voordeel hebben. Al met al voor mij althans reden te meer om voor eentje te kiezen. Overigens kon ik zelf zo snel geen nadelen horen van spelen met 1 stuks 1541.

Met 1 stuk 1541 heb ik dus totaal geen vervorming meer gehoord en sinds gisterochtend heb ik dat dus lekker zo gelaten.

Nu is de vraag aan Baardmans wat hij wil? 82 ohm weerstanden tussen DAC board en opamp board of ook voor de oplossing van 1 stuks 1541 gaan ? Kies je voor het laatste dan moet ik de I/V weerstanden in het opamp board ook even wijzigen naar 1K5.


Rob_Dingen

Hoi Audioloog

Die 82 Ohm werkt wel want hij word opgenomen in de tegenkoppel lus hij staat dan namelijk in serie met de dac uitgang.
Het lijkt me beter om de 1k5 wat te verlagen dan word namelijk de spanning aan de ingang ook lager.

Rob

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op december 31, 2006, 11:35:22
Hoi Audioloog

Die 82 Ohm werkt wel want hij word opgenomen in de tegenkoppel lus hij staat dan namelijk in serie met de dac uitgang.
Het lijkt me beter om de 1k5 wat te verlagen dan word namelijk de spanning aan de ingang ook lager.

Rob

Hallo Rob,

De grap is dat ik nog met 680R draaide toen het vervormde, de 1K5 heb ik er pas ingezet toen ik voor mezelf besloten had met 1 stuks 1541 verder te gaan.

Groetjes,

Ronald

Baardmans

He Ronald,

Je review maakt me alleen maar nieuwsgieriger. Ik zit meestal liever op rij 40 dan op rij 1: als je het iid over dit effect hebt, is je review goed nieuws voor mij. Dat vermoeiende wat je beschrijft klinkt dan weer een stuk minder. Nou ja, ik moet het allemaal eerst zelf maar eens horen, en natuurlijk ook in m'n eigen set. Het lijkt me leuk om bij jou iig blind te luisteren.

Wat je vraag betreft: ik wil maximale dynamiek met minimale vervorming :P.
Ik kan zelf wel een beetje solderen. Als het dus niet al te moeilijk is om te wisselen tussen beide situaties maakt het me weinig uit.

En wat je schrijft over de buizen: op diyaudio geeft vrijwel iedereen de voorkeur aan de buizenuitgang, dat maakt toch ook wel erg nieuwsgierig. Afijn, daar kunnen we het als ik langskom verder wel over hebben.
Alvast bedankt voor alle tijd en moeite die je hierin gestoken hebt. En natuurlijk prttg jrwsslng!

Peter

hifiman

#186
Citaat van: Baardmans op december 31, 2006, 11:59:15
Je review maakt me alleen maar nieuwsgieriger. Ik zit meestal liever op rij 40 dan op rij 1: als je het iid over dit effect hebt, is je review goed nieuws voor mij.
Zo zie je maar, smaken verschillen, kan best dat jij hier de voorkeur juist aan geeft, ik denk dat het een smaak kwestie is.

Citaat van: Baardmans op december 31, 2006, 11:59:15
Dat vermoeiende wat je beschrijft klinkt dan weer een stuk minder. Nou ja, ik moet het allemaal eerst zelf maar eens horen, en natuurlijk ook in m'n eigen set. Het lijkt me leuk om bij jou iig blind te luisteren.
Precies.

Citaat van: Baardmans op december 31, 2006, 11:59:15
Wat je vraag betreft: ik wil maximale dynamiek met minimale vervorming :P.
Ik kan zelf wel een beetje solderen. Als het dus niet al te moeilijk is om te wisselen tussen beide situaties maakt het me weinig uit.
Zo te horen ga jij dan voor de dubbele tda1541 met extra weerstand  ;)
Dan doe ik dat zo voor jou exemplaar, mocht je beluisten het toch anders te willen dan soldeer ik het nog even om voor je de boel mee naar huis neemt.

Citaat van: Baardmans op december 31, 2006, 11:59:15
En wat je schrijft over de buizen: op diyaudio geeft vrijwel iedereen de voorkeur aan de buizenuitgang, dat maakt toch ook wel erg nieuwsgierig. Afijn, daar kunnen we het als ik langskom verder wel over hebben.
Maakt mij ook nieuwsgierig, al hebben zij waarschijnlijk geen van allen de discrete opamp optie geprobeerd!

Citaat van: Baardmans op december 31, 2006, 11:59:15
Alvast bedankt voor alle tijd en moeite die je hierin gestoken hebt. En natuurlijk prttg jrwsslng!
Geen dank, dat was de deal en daarnaast is het deels hobby he  ;)

En jij ook prettige jaarwisseling.

Overigens had ik bij beiden al  de reclock module erop gesoldeerd, die heb ik zoals je verzocht verwijderd bij jouw exemplaar.

Groetjes,

Ronald

hifiman

#187
Ik vrees dat ik nog een kleine update heb  ::)

Net nog even geluisterd met 2x TDA1541 met weerstanden ertussen en toch nog vervorming hoorbaar dus! (harder opgenomen cd nu blijkbaar in de speler).

Met eentje niks aan de hand...

De mensen met het tube board zullen hier geen last van gehad hebben want met de I/V weerstanden op het DAC board treedt deze vervorming niet op met 2x TDA1541.

Afijn ik zal later nog eens kijken waar dit nu precies aan ligt en of dit op te lossen valt. Vanavond gaan we eerst even feest vieren  ;)

Baardmans

Citaat van: Audioloog op december 31, 2006, 12:30:40
Maakt mij ook nieuwsgierig, al hebben zij waarschijnlijk geen van allen de discrete opamp optie geprobeerd!

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Stel dat de opamp optie beter klinkt... Aan de andere kant: ik ken mijzelf, ik moet het gewoon zeker weten. Er is op diyaudio een nederlander met zo'n buizending: misschien kunnen we daar eens vergelijken?

Geweldig trouwens al die mensen die meedenken en met tips en oplossingen komen. Tof forum!

hifiman

Citaat van: Baardmans op december 31, 2006, 14:28:49
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Stel dat de opamp optie beter klinkt... Aan de andere kant: ik ken mijzelf, ik moet het gewoon zeker weten. Er is op diyaudio een nederlander met zo'n buizending: misschien kunnen we daar eens vergelijken?
Goed plan.  :)


hifiman

#190
Op het kastenfront schiet het niet zo op  :(

Machmat heeft nog niet gereageerd op mijn e-mail (reden daarvoor zal wel vakantie wegens de feestdagen zijn..)

RT-audio heeft een kast die ik gelijk wilde kopen vandaag maar toen bleek dat deze pas over 14 dagen op voorraad zijn, kortom dan heb ik um pas 3 weken van nu en dat duurt met veel te lang (had die kast al lang in elkaar willen hebben zo ondertussen).

AE_europe is pas morgen weer open maar als ze alleen degenen hebben die op de website staan dan zit er voor mij geen geschikte maat bij. In elk geval zal ik morgen eindelijk die auricaps bij ze kunnen bestellen.

Balen als je er de vaart in wilt houden en dat niet lukt  >:(

Er zijn 2 redenen om snel een kast te willen hebben:
- de DAC shootout zodat deze DAC mee kan doen
- ik kan nu altijd maar eventjes testen omdat ik het niet kan maken (WAF) het spul bloot te laten staan op het audio rack

Afijn geduld is een schone zaak, al ben ik het daar niet mee eens  ;)

Als iemand nog een andere zaak weet die behuizing verkoopt?
Ik zoek een metalen kast met ongeveer de volgende maten  88Hx43Bx30D in centimeters.

Shorty


Arieson

Verduld nog aan toe, waarom zijn die elektronica en kastenwinkels ook niet gewoon open tijdens de feestdagen, net zoals de supermarkten, slagers en banketbakkers dat op eerste kerstdag ook waren.  Waar zijn ze als wij, hobbyjunks, ze nodig zijn? :( ;D



Citaat van: Audioloog op januari  2, 2007, 10:54:04
Op het kastenfront schiet het niet zo op  :(

Machmat heeft nog niet gereageerd op mijn e-mail (reden daarvoor zal wel vakantie wegens de feestdagen zijn..)

RT-audio heeft een kast die ik gelijk wilde kopen vandaag maar toen bleek dat deze pas over 14 dagen op voorraad zijn, kortom dan heb ik um pas 3 weken van nu en dat duurt met veel te lang (had die kast al lang in elkaar willen hebben zo ondertussen).

AE_europe is pas morgen weer open maar als ze alleen degenen hebben die op de website staan dan zit er voor mij geen geschikte maat bij. In elk geval zal ik morgen eindelijk die auricaps bij ze kunnen bestellen.

Balen als je er de vaart in wilt houden en dat niet lukt  >:(

Er zijn 2 redenen om snel een kast te willen hebben:
- de DAC shootout zodat deze DAC mee kan doen
- ik kan nu altijd maar eventjes testen omdat ik het niet kan maken (WAF) het spul bloot te laten staan op het audio rack

Afijn geduld is een schone zaak, al ben ik het daar niet mee eens  ;)

Als iemand nog een andere zaak weet die behuizing verkoopt?
Ik zoek een metalen kast met ongeveer de volgende maten  88Hx43Bx30D in centimeters.

hifiman

Citaat van: Shorty op januari  2, 2007, 12:28:46
Hexateq een optie dan?

VrGr,

Bart J.
Bedankt voor de tip maar vind ik wat "boven budget". Wel mooi spul natuurlijk  :)

hifiman

Citaat van: Arieson op januari  2, 2007, 16:34:32
Verduld nog aan toe, waarom zijn die elektronica en kastenwinkels ook niet gewoon open tijdens de feestdagen, net zoals de supermarkten, slagers en banketbakkers dat op eerste kerstdag ook waren.  Waar zijn ze als wij, hobbyjunks, ze nodig zijn? :( ;D
Inderdaad heel irritant, ik heb de afgelopen tijd zoveel vrije dagen gehad maar ik kon elke keer niet verder omdat de winkels in kwestie dicht waren. Morgen weer aan het werk en jawel dan zijn die gasten allemaal weer open en sta je weer in de file als je er naar toe moet  >:( Het is gewoon een schande  ;)

hifiman

Ik heb vandaag de condensatoren van 1 nF die parallel over de I/V (opamp) weerstanden zaten eens verwijderd. Ik weet het, het -3 dB punt van de combinatie van deze twee RC componenten ligt ver boven het hoorbare maar je gaat voor non-filtering of niet dacht ik dus heb ik ze eens weggehaald. Tenslotte wil je elk risico op fasedraaiing (dat vervolgens wel weer flink gebeurt in je LS filters maar goed...) vermijdden.

Afijn dat bleek geen goed plan, er zat gelijk een soort van dikke ruis door het geluid heen (gewoon ruis zoals je gewend bent van een tuner bijv.). Blijkbaar gaan de opamps over hun nek van het echt hoogfrequente spul die uit de DAC komt en dus snel de caps weer teruggezet.

hifiman

O en Peter. Ik heb in "mijn" dac en opamp board de dioden ook nog even vervangen door supersnelle schottky's er zaten namelijk ordinaire gewone dioden in. Als je dit ook wilt dan hoor ik het wel.

Ik sluit mijn dac trouwens niet meer aan voordat ik een kast heb, wordt een beetje moe van het gedoe elke keer. Of ik moet um tijdelijk ook even op een plankje monteren zoals ik voor Peter gedaan heb maar liever bespaar ik me die moeite en ga gelijk met een kast aan de slag.

Morgen AE-europe en Machmat maar eens bellen  :D

Baardmans

Citaat van: Audioloog op januari  2, 2007, 16:44:45
Ik heb vandaag de condensatoren van 1 nF die parallel over de I/V (opamp) weerstanden zaten eens verwijderd. Ik weet het, het -3 dB punt van de combinatie van deze twee RC componenten ligt ver boven het hoorbare maar je gaat voor non-filtering of niet dacht ik dus heb ik ze eens weggehaald. Tenslotte wil je elk risico op fasedraaiing (dat vervolgens wel weer flink gebeurt in je LS filters maar goed...) vermijdden.

Afijn dat bleek geen goed plan, er zat gelijk een soort van dikke ruis door het geluid heen (gewoon ruis zoals je gewend bent van een tuner bijv.). Blijkbaar gaan de opamps over hun nek van het echt hoogfrequente spul die uit de DAC komt en dus snel de caps weer teruggezet.

Haha, je moet toch wat doen als je geen kasten hebt.... :D Ik heb je bijna ge-pmt.

Baardmans

Citaat van: Audioloog op januari  2, 2007, 16:47:18
O en Peter. Ik heb in "mijn" dac en opamp board de dioden ook nog even vervangen door supersnelle schottky's er zaten namelijk ordinaire gewone dioden in. Als je dit ook wilt dan hoor ik het wel.

Ik sluit mijn dac trouwens niet meer aan voordat ik een kast heb, wordt een beetje moe van het gedoe elke keer. Of ik moet um tijdelijk ook even op een plankje monteren zoals ik voor Peter gedaan heb maar liever bespaar ik me die moeite en ga gelijk met een kast aan de slag.

Morgen AE-europe en Machmat maar eens bellen  :D

Graag: elke verbetering is ok. Heb je nog budget?

hifiman

Citaat van: Baardmans op januari  2, 2007, 16:50:56
Graag: elke verbetering is ok. Heb je nog budget?
Het antwoord is ja, maar ter verduidelijking stuur ik je zowel even een pm.