Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

garmtz

Heb overigens de test in Stereoplay van de Super HL5 Plus gescanned. Als je een kopie wilt, stuur me even een PM met je email adres!

twani

En al bínnen. Dank Garmt ;)

Een test in de superlatieven trouwens :pompom:

musfed

Afgelopen weekeinde heb ik mijn schoonzus met haar Harbeth HL5's op bezoek gehad. In test met mijn Neat Ultimatum MFS's.
Hapjes, voldoende wijn en aan het einde een mooie single malt. Of we go.

Neats aan de kant en de HL5's op de dedicated stands. Eerste oordeel, wolliger in het laag, maar wel erg mooie weergave van het akoestische.
Een mix van jazz, klassiek, heavy metal en country is de revue gepasseerd. Onderwijl de speakers gewisseld en de 82/hi/hi/250 is flink aan de tand gevoeld op soms zeer luid niveau. En dat laatste kunnen de Harbeth's zeker goed aan. En dan hebben we het echt over hard!!

Als het echt op volume aankomt dan "winnen" de Neat's het. Die blijven tot op het eind naadstrak. Wat ik gewend ben. De HL5'5 zijn een stuk wolliger in de bas. Dat is bij sommige akoestische nummers erg mooi, en bij sommige klassieke stukken, maar bij rock en harder werd dat minder.

Waar de HL5's jaloersmakend uitblinken in de "plonk" in akoestische intrumenten. Het hout in cello's, het soort snaar in de gitaar. Super!!
Ook ruimtelijk zijn ze erg goed. Al met al zou ik prima kunnen leven met een setje HL5's. Ook als ik Rammstein draai kan dat erg goed over de Harbeth's. Petje af. Maar als ik vervolgens Rammstein over de MFS's speel dan komt die echt tot leven, op de Neats marcheert Ramstein door de kamer, op de HL5's "kloppen ze voorzichtig op de poort".

Uiteindelijk zou bij ons de wolligheid van het geluid ons teveel tegenstaan. Een van de redenen waarom we op een gegeven moment voor Naim gekozen hebben denk ik. Naim en Harbeth is super, zeker als je vooral singer song writer, jazz en klassiek speelt. Komt er rock en heavy rock bij, dan heeft ons ons geval de Neat MFS een voordeel.

Die zijn trouwens ook een heel stuk kleiner dan de Harbeth HL5's!!!!! (maar wel een stuk prijziger, nieuw......)



Dutch & Dutch 8c's

twani

Prima beschreven denk ik. :clapping:

Ik draai veel akoestisch (Ambient/electro) op niet al te hoog volume en ben juist gehecht aan de romige Bass.

Zoveel smaken.......

Maar ik herken de omschrijving in de review wel, bovendien is de Neat niet bepaald de minste speaker die voor het betere ramm(stein) werk wellicht beter geschikt is.:)

Overigens heb ik de SHL flink vrij (+1 meter rondom) van de muur staan omdat de Bass inderdaad nogal eens kán "aandikken" in bepaalde ruimtes.

Indien niet mogelijk misschien een modelletje kleiner binnen Harbeth.

pallie

Goedenavond allemaal, ik zou graag de Harbeth p3esr willen beluisteren, maar er is geen dealer hier in de buurt(achterhoek).
Heb ook weinig tijd om even een halve dag op pad te gaan. Neat motive 2sx en Kef ls/50 heb ik al een paar maal gehoord, maar zoals gezegd kreeg ik er geen wow gevoel van. Wat zou ik van de Harbeth's nou echt meer kunnen verwachten. Luisterruimte is 5.5 bij 3 meter, waarbij het een open ruimte is die doorloopt naar de keuken. 10 meter bij 5.5 meter. Ik lees veel positieve reviews etc over de Harbeth's dus zit er aan te denken om ze blind te bestellen. Doen of niet doen?

Mitch--

Citaat van: pallie op maart 31, 2015, 20:16:30
Goedenavond allemaal, ik zou graag de Harbeth p3esr willen beluisteren, maar er is geen dealer hier in de buurt(achterhoek).
Heb ook weinig tijd om even een halve dag op pad te gaan. Neat motive 2sx en Kef ls/50 heb ik al een paar maal gehoord, maar zoals gezegd kreeg ik er geen wow gevoel van. Wat zou ik van de Harbeth's nou echt meer kunnen verwachten. Luisterruimte is 5.5 bij 3 meter, waarbij het een open ruimte is die doorloopt naar de keuken. 10 meter bij 5.5 meter. Ik lees veel positieve reviews etc over de Harbeth's dus zit er aan te denken om ze blind te bestellen. Doen of niet doen?

Echt gaan luisteren zou ik doen, maar je ruimte formaat is best groot, misschien ook de Monitor 30.1 of Compact 7 meenemen in je overweging?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

pallie

Mitch, p3ser is limiet kwa budget. Komen nog stands bij en wil evt. nog een NAP 100.

Mitch--

Citaat van: pallie op maart 31, 2015, 20:22:38
Mitch, p3ser is limiet kwa budget. Komen nog stands bij en wil evt. nog een NAP 100.

o hmm das jammer, ik ken je muziek smaak niet, maar ik ben bang dat je misschien wat laag tekort komt met de p3esr in je redelijk forse ruimte. De p3esr is een erg bijzondere speaker, niet voor niks is dit waar harbeth beroemd mee is geworden, maar ik zou er zelf dan een sub bij willen hebben voor wat laagondersteuning. Garmt heeft ook al opgemerkt dat de UQ2 prima in staat is de speaker aan te sturen, dus zou je NAP100 idee op de lange baan schuiven als je voor de p3esr zou gaan. Heb verder geen idee hoe de UQ2 het zou doen op de andere Harbeth's, daar heb je Garmt voor nodig ;)

En een afspraak maken bij garmt in de winkel in Hilversum, das vanuit de achterhoek niet zo ver toch?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

pallie

Nee tis geen wereldreis. Maar ik heb zelf een winkel, en we hebben dezelfde openingstijden. Alhoewel ik wel 6 dagen per week open ben  ;D

garmtz

Citaat van: pallie op maart 31, 2015, 20:32:18
Nee tis geen wereldreis. Maar ik heb zelf een winkel, en we hebben dezelfde openingstijden. Alhoewel ik wel 6 dagen per week open ben  ;D

Mag ook best eens 's avonds hoor...

pallie

Oh Okay. Ik neem binnenkort met jou contact op Garmtz.

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

garmtz


pallie


garmtz


garmtz

Leuk nieuws voor de Linn gebruikers: de Harbeth SHL5 is opgenomen als speaker om Space Optimization mee te kunnen uitvoeren!

Mitch--

Citaat van: garmtz op april 12, 2015, 22:30:22
Leuk nieuws voor de Linn gebruikers: de Harbeth SHL5 is opgenomen als speaker om Space Optimization mee te kunnen uitvoeren!

Ben erg benieuwd! :) Nu nog in Shanghai alleen, heb je al ervaring opgedaan garmt?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

garmtz

Citaat van: Mitch-- op april 13, 2015, 13:27:24
Ben erg benieuwd! :) Nu nog in Shanghai alleen, heb je al ervaring opgedaan garmt?

Met dat paartje SHL5 dat ik niet thuis heb staan bedoel je? :)

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

garmtz

In het algemeen kan ik zeggen dat Space Optimisation bijzonder goed werkt, ongeacht de gebruikte speakers... Wel dien je eigenlijk ieder filter individueel te beluisteren en aan te passen indien nodig (bijna altijd nodig, ik kom vaak op 40-60% van de oorspronkelijke door Linn berekende waarde uit).

redstra

Hi,

Sinds enige maanden ben ik in het trotse bezit van een paar SHL5's. Ben er heel erg blij mee :inlove:! Ze worden aangestuurd door een Naim 62/140/hicap set en dat gaat prima.

Nu heb ik gelezen dat de SHL5 op zich niet vies is van een iets sterkere aansturing, zeker als ze in een wat grotere hoge kamer geplaatst zijn. Weet iemand hoe deze speakers presteren als ze door een Nap 135 aangestuurd worden? Ik heb vele zoektochten via Google ondernomen en heb deze vraag op het Harbeth forum geplaatst,  helaas zonder resultaat. 

Verder ben ik benieuwd wat men de perfecte (vintage Naim) aansturing vindt voor deze speakers.

Ik hoop dat mn vragen duidelijk zijn, zo niet dan hoor ik het graag. Ben hier net nieuw dus het kan zijn dat ik nog niet alle spelregels ken :)

Thanks!

twani

Citaat van: redstra op april 19, 2015, 17:56:55
Hi,



Nu heb ik gelezen dat de SHL5 op zich niet vies is van een iets sterkere aansturing, zeker als ze in een wat grotere hoge kamer geplaatst zijn.

Waar heb je dat vandaan? :o. Daar staan je juist níet bekend om.  Vanaf plusminus een stabiele 8 buizenwatts kan het al zeer fraai klinken.

Ook goede "klasse A bakken" met max zo'n 30 a 40 watt watts laten de SHL5 excelleren.

Sugden, Naim, Sonneteer, Rega, LFD, Lavardin, Leben, Unison.  Allemaal veel voorkomende bewezen fijne combi's met Harbeth.

Meer vermogen mag altijd, nodig is het nooit.

redstra

Bedankt voor je reactie. Ik weet niet meer exact waar ik dit gelezen heb. Echter heeft het me wel nieuwsgierig gemaakt naar de combinatie met Nap 135. Vandaar de vraag.

Maar als ik het goed lees zeg jij dat de huidige aansturing al een hele goede is en dat je niet veel verschil verwacht. 




bmateijsen

De SHL5+ is de meest makkelijke aanstuurbare harbeth ;), van alle modellen Harbeth.

raindog

Citaat van: twani op april 19, 2015, 18:54:04
Waar heb je dat vandaan? :o. Daar staan je juist níet bekend om.  Vanaf plusminus een stabiele 8 buizenwatts kan het al zeer fraai klinken.

Ook goede "klasse A bakken" met max zo'n 30 a 40 watt watts laten de SHL5 excelleren.

Het is waar, een Harbeth klinkt al snel lekker en compleet. Echter, wanneer je er meer vermogen aan hangt dan is het toch verrassend hoeveel er nog aan gezag, controle en rust wordt gewonnen. Het laag van mijn C7's bijvoorbeeld kan dan ineens verbazend veel nuances laten horen. Let wel, ik ben een voorstander van kwaliteit boven kwantiteit. Maar meer vermogen op eenzelfde kwaliteitsniveau is ook aan een Harbeth geen verkwisting.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)