Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op maart 24, 2014, 10:34:28
Even uit een ander topic geplukt, lijkt me hier relevant...

Ik vind alle Harbeths iets 'eigens' hebben. Kan de verschillen echter wel duiden door de modellen onderling te relateren en individueel te beschrijven.

De C7 heeft bijvoorbeeld een klank die alle verschillende instrumenten wat meer 'blend' dan een M30 en is behoorlijk vergeeflijk. Makkelijk te plaatsen en aan te sturen ook. Iets minder gedetailleerd en verfijnd echter dan de M30. Een mooie alleskunner, heel flexibel en muzikaal.

De SHL5 heeft het meest teruggetrokken middengebied, een grootse klank en diep en tuneful laag. Ook heeft hij veel 'lucht' en is zeer open in het hoog. Goed te horen wat de supertweeter doet met bijv. bekkens. Altijd in controle en rustig. Soort warme deken van geluid, maar omfloerster dan de M30. Moeilijker te plaatsen (vooral van de zijmuren) dan de C7/M30.

De M30 is het meest 'expliciet'. Laat goed horen hoe goed of slecht de set en opnames zijn, maar daardoor in staat je heel diep in de opname te laten 'kijken'. Meest klankechte Harbeth, enorm eerlijk. Muzikaliteit sterk afhankelijk van de keten, maar door zijn evenwichtige klankbalans nog steeds niet zo moeilijk te combineren als sommige andere merken.

De P3ESR is wat mij betreft een kleine M30. Deze zijn sterk verwant in klank (zijn ook de enige uit de 'monitor' serie). Door de gesloten behuizing een heel mooi getimed en strak laag. Prachtige afbeelding en ook erg klankecht. Dynamisch ook. Door de kleinere behuizing en woofer moeilijker aan te sturen dan de andere modellen en ook beperkt in laag en maximum geluidsdruk. Is het meest magisch (en misschien wel de beste van allen indien zo gebruikt) in een 'near field' (< 2 m afstand) situatie in een wat kleinere kamer.
Zeer mee eens. Stille droom is om de P3ESR als surround-setup te hebben... :wub:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Doe dan alles uit het andere topic meenemen, dit is evenzo relevant:


"Citaat van: garmtz op maart 18, 2014, 09:37:54:

"Gisteren nog weer de hele avond geluisterd en ik blijf toch bij de M30.1...   Ik vind diens diepere inzicht in de muziek en wat puntigere en directere weergave toch preferabel. Neemt niet weg dat ik heel goed snap waarom iemand valt voor de SHL5.

Feitelijk allemaal geen nieuws, ik heb de vergelijking zelf en met klanten al erg vaak gedaan. Maar soms is het gewoon goed om opnieuw met een open mind te luisteren naar wat je denkt al te weten.

Ben wel van mening dat een sub met een SHL5 echt luxe is, met een M30.1 vind ik het een duidelijke toevoeging (hoewel in sommige kamers nog steeds geen must).
SHL5 is aan te bevelen voor diegenen die (ook een goed geïntegreerde!) sub altíjd kunnen lokaliseren en daar "last van hebben"."

Citaat/antwoord van Twani:

"Dat verschilt per menselijk gehoor, sommigen zullen het nooit horen als er een sub mééspeelt, ik hoor het altijd.

De M30.1 voldoet daadwerkelijk béter aan de zogenaamde "higend" kenmerken/voorwaarden, de SHL5 is wat meer "Easy Going" vooral ook omdat (inderdaad Garmt) slechte opnames immer nog prima door de beugel kunnen.

Ik zelf ben nogal neurotisch qua "variabelen" in mijn set, vandaar ook het minimalistische en rudimenatire karakter van de set. Weinig componenten, weinig variabelen, en een speaker die het "altijd doet", wát je hem ook voert.

Kortom, zoek je eerlijkheid, directheid en échtheid pak je een een M30.1, ben je van nature een "zenuwenpees" neem je een SHL5, een speaker met een hóóg "Spa Welness" gehalte.


Óok moeten we in het vergelijk denk ik nog meenemen dat jouw luisterruimte niet héél groot is Garmt, meer de natuurlijke "habitat" voor een M30.1 zeg maar......"

tompj

Citaat van: twani op maart 24, 2014, 13:55:58
Óok moeten we in het vergelijk denk ik nog meenemen dat jouw luisterruimte niet héél groot is Garmt, meer de natuurlijke "habitat" voor een M30.1 zeg maar......"
Aanvullend: Naar mijn mening is 'luisteropstelling' d.w.z. afstand tot de luidsprekers en luidsprekers t.o.v. elkaar minstens even belangrijk als de omvang van de luisterruimte.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

twani

Citaat van: tompj op maart 24, 2014, 14:35:30
Aanvullend: Naar mijn mening is 'luisteropstelling' d.w.z. afstand tot de luidsprekers en luidsprekers t.o.v. elkaar minstens even belangrijk als de omvang van de luisterruimte.
Ik kom aan 4500 centimeter gemeten van oor tot "front box".

eddy135

Citaat van: twani op maart 24, 2014, 15:13:15
Ik kom aan 4500 centimeter gemeten van oor tot "front box".

Dat is me nogal een afstand... :clapping:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Cyreg

Citaat van: garmtz op maart 24, 2014, 10:34:28
Even uit een ander topic geplukt, lijkt me hier relevant...

Welk topic is dat aub?  :eh:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

YamahaRXV

Citaat van: twani op maart 24, 2014, 15:13:15
Ik kom aan 4500 centimeter gemeten van oor tot "front box".

Millimeters waarschijnlijk...?  :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Citaat van: eddy135 op maart 24, 2014, 15:16:43
Dat is me nogal een afstand... :clapping:
Theo heeft zijn luidsprekers inmiddels op het strand staan? :wow: ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

YamahaRXV

#3708
Citaat van: Bas Akkerman op maart 24, 2014, 17:42:39
Theo heeft zijn luidsprekers inmiddels op het strand staan? :wow: ;D

:D  Theo verhuurt zijn Harbeth,s af en toe aan Mango,s Beachbar.... :P

Die Cubaanse muziek doet het erg goed op de SHL 5,s  :headbanging:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Citaat van: YamahaRXV op maart 24, 2014, 18:19:30
:D  Theo verhuurt zijn Harbeth,s af en toe aan Mango,s Beachbar.... :P

Die Cubaanse muziek doet het erg goed op de SHL 5,s  :headbanging:
Theo, als ik (binnenkort?) eens langskom, verwacht ik nu natuurlijk wel een overheerlijke cocktail! ::)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

ChrisV

Kan me prima vinden in de beschrijvingen van Garmt. Ik deel ook zijn voorkeur voor de M30. Heerlijk om zo goed de opname te horen! De beleving die de SHL5 biedt is prachtig, maar op de langere termijn kies ik eerder voor realisme dan voor wellness.

twani

Ik begrijp uit jullie reacties dat het millimeters zijn :D

BJF

NAD M10 V2
Elac FS247

Cyreg

Citaat van: BJF op maart 25, 2014, 07:36:00
klik  ;)

Ha bedankt, daar kijk ik eigenlijk heel weinig vanwege het vooral HT gerelateerd subforum?
Zou n.m.m. eigenlijk gewoon 'n "stereo luidspreker thread" in subforum stereo moeten bestaan  :D
Dan past de Harbeth draad daar weer mooi binnen, net als wat andere verdwaalde speakers hier?

Begrijp dus ook nu pas dat die vergelijkings-uitspraak, recent en al afkomstig was van Garmt  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

twani

Grappig. Ik heb gisterenavond voor het eerst eens de "covers" van mijn SHL5'en eraf gehaald, gewoon om eens te kijken.....

Dit type is de enige Harbeth mét Super Tweeter. Nu valt mij op dat, zelfs als je je oor er vlak bij houdt, je deze maar matig kunt horen en soms zelfs even niet.

Nu heb ik Garmt op het Harbethforum als eens zien schrijven dat hij in iedere situatie, en met welke muziek dan ook, kan horen of de ST mééspeelt of niet.

Ik weet dat een ST in de allerhoogste frequentieregionen z'n werk doet, een frequentie die voor wat meer geteisterde (lees oud :tounge2:) oren niet altijd even makkelijk meer hoorbaar is.

Is dat ook mijn "probleem"?


Bas Akkerman

Citaat van: twani op maart 30, 2014, 09:08:32
Grappig. Ik heb gisterenavond voor het eerst eens de "covers" van mijn SHL5'en eraf gehaald, gewoon om eens te kijken.....

Dit type is de enige Harbeth mét Super Tweeter. Nu valt mij op dat, zelfs als je je oor er vlak bij houdt, je deze maar matig kunt horen en soms zelfs even niet.

Nu heb ik Garmt op het Harbethforum als eens zien schrijven dat hij in iedere situatie, en met welke muziek dan ook, kan horen of de ST mééspeelt of niet.

Ik weet dat een ST in de allerhoogste frequentieregionen z'n werk doet, een frequentie die voor wat meer geteisterde (lees oud :tounge2:) oren niet altijd even makkelijk meer hoorbaar is.

Is dat ook mijn "probleem"?
Ik denk dat de tweeter van de Harbeth SHL5 gewoon niet zo opvalt. Waar je bij andere luidsprekers soms echt een tweeter hoort, vind ik bij Harbeth dat niet. Persoonlijk vind ik dat wel fijn, maar misschien mis jet met jouw oude horen het wel inderdaad. Veel belangrijker vind ik de vraag of het nu wat meer open, gedetailleerder en sneller klinkt. Merk je daar iets van?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Hang eens een cd-doosje voor de supertweeter of zoiets en luister wat er gebeurt met de ruimtelijkheid/'lucht'...

twani

Citaat van: Bas Akkerman op maart 30, 2014, 09:41:31
Ik denk dat de tweeter van de Harbeth SHL5 gewoon niet zo opvalt. Waar je bij andere luidsprekers soms echt een tweeter hoort, vind ik bij Harbeth dat niet. Persoonlijk vind ik dat wel fijn, maar misschien mis jet met jouw oude horen het wel inderdaad. Veel belangrijker vind ik de vraag of het nu wat meer open, gedetailleerder en sneller klinkt. Merk je daar iets van?
Misschien druk ik me wat onhandig uit maar met mijn geluid is niets mis hoor.  Het klinkt geheel naar wens.

Het viel me gewoon op dat ik "sec" de Super Tweeter nauwelijks hoor als ik mijn oor erbijhou.

Bas: jij hebt helemaal geen ST, die ga je dus ook (net als ik maar dan om andere redenen :tounge:) niet horen  ;)

AbZ

Volgens review doet ie mee vanaf 10kHz, dus zal je toch wel horen?
Citaat19-мм супертвитером (титан; прорезывается где-то на 10 кГц и дотягивается до 24 кГц)

twani

Citaat van: garmtz op maart 30, 2014, 09:46:20
Hang eens een cd-doosje voor de supertweeter of zoiets en luister wat er gebeurt met de ruimtelijkheid/'lucht'...

Zo'n experimentje had ik gisterenavond inderdaad (min of meer) gedaan, ik kan dan (met het oor erbij) nog nét waarnemen dat de ST "iets" doet, echt duidelijk waarnemen doe ik 'm niet :nopompom:

Wat er met de ruimtelijkheid op de luisterplek gebeurt als ik er iets voor hang heb ik niet geprobeerd moet ik eerlijk zeggen.

AS stelt heel "bót" dat de ST op de SHL5 erop zit omdat zijn klanten daarnaar vroegen, er zélfs voor willen betalen. Tussen de regels door lees je dat hij er niet zoveel mee heeft omdat een ST naar zijn mening grotendeels búiten het menselijk gehoor opereert...

Die stelling moet ik (helaas) grotendeels onderbouwen? 

AbZ

Dat verhaal verklaart wel wat.  Het is dus geen crossover waarbij de gewone tweeter afvalt?
Dan zal de supertweeter idd weinig toevoegen voordat het echt heel hoog wordt.

Mr.M

Ik wil toch echt een keer de m30 horen en ervaren.
Deenk dat het me wem aan spreekt het geluid.snel maar eens met bas wat afspreken. :popcorn:
Gister trouwens een echte biwire aangeschafd voor de shl5.
Ben benieuwd hoe het klinkt , van goudzilver kharma naar koper van audioquest.
**UNDER CONSTRUCTION**

AbZ

Citaat van: maz op maart 30, 2014, 10:08:40
Ik wil toch echt een keer de m30 horen en ervaren.
Deenk dat het me wem aan spreekt het geluid.snel maar eens met bas wat afspreken. :popcorn:
Gister trouwens een echte biwire aangeschafd voor de shl5.
Ben benieuwd hoe het klinkt , van goudzilver kharma naar koper van audioquest.
Alan Shaw vindt biwire ook onzin  ;D

Bas Akkerman

#3723
Citaat van: twani op maart 30, 2014, 09:47:33
Misschien druk ik me wat onhandig uit maar met mijn geluid is niets mis hoor.  Het klinkt geheel naar wens.

Het viel me gewoon op dat ik "sec" de Super Tweeter nauwelijks hoor als ik mijn oor erbijhou.

Bas: jij hebt helemaal geen ST, die ga je dus ook (net als ik maar dan om andere redenen :tounge:) niet horen  ;)
Daar ging ik ook niet van uit. Bij mij klinkt het met doek ook niet ineens slechter, alleen wat minder open. Ik vroeg me gewoon af of je eenzelfde ervaring had. Dus los of je een tweeter hoort of niet. Volgens mij ben je als tevreden luisteraar ook minder bezig met dit soort ervaringen, dat zou ik me goed kunnen voorstellen.

Citaat van: maz op maart 30, 2014, 10:08:40
Ik wil toch echt een keer de m30 horen en ervaren.
Deenk dat het me wem aan spreekt het geluid.snel maar eens met bas wat afspreken. :popcorn:
Gister trouwens een echte biwire aangeschafd voor de shl5.
Ben benieuwd hoe het klinkt , van goudzilver kharma naar koper van audioquest.
Tijd... Zodra ik kan, laat ik het je weten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Luisteren naar de invloed van de ST 'in isolatie' gaat je minder duidelijk verschillen laten horen dan een stuk muziek opzetten en naar het totale klankbeeld luisteren.