Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted member

@Timvg, ik denk dat 't voornamelijk van 't (off & on axis) afstraalgedrag afhangt en dus naast de tweeter ook de vorm en 't materiaal van de luidsprekerbehuizing waarin de tweeter zit.

garmtz

#1776
Allemaal gelijk... ;)

Dit is de theorie... Hoeveel toe-in mooi is bij een speaker hangt vooral af van de dispersie van een speaker. Als deze mooi gelijkmatig afstraalt (dus geen rare dips als je off-axis gaat meten), zal deze meer in staat zijn ook 'recht vooruit' goed te klinken (zoals bijv. Revel). Een Harbeth heeft een vrij grote woofer, die wat directioneel is, dus ontstaat er op het bovenste werkingsgebied van de woofer off-axis een dip. On-axis meet een Harbeth het meest recht. Een Linn-speaker meet op de as echter niet het meest recht meet juist zo'n 30 graden off-axis rechter, dus klinkt hij ook beter als je hem recht vooruit zet.

En nu de grap: ik luister alleen naar het stereo-beeld (met heel specifieke opnames die ik extreem goed ken en met roze ruis) bij het bepalen van de toe-in... :)  Dus dit verhaal hierboven is leuk, maar of het correleert met hoe ik het neerzet is een tweede. Misschien wel, misschien niet... Zou best kunnen dat een rechte frequentiecurve goed correleert met een 'kloppend' stereo-beeld.

twani

Citaat van: Antoine op januari 14, 2013, 21:41:11
Haha, ik heb 't alleen met onderwerpen die me écht interesseren, kennis zuig ik dan op als een spons! En nee, ik ben geen autist/heb geen Asperger! ;)

Maar goed, sorry, back on topic!  :)
Dat wil niet zeggen dat het dús goed zit hoor Antoine ;D

Deleted member

Citaat van: twani op januari 14, 2013, 23:04:57
Dat wil niet zeggen dat het dús goed zit hoor Antoine ;D

Haha, jij twijfelt blijkbaar..en bedankt! Elke gek heeft zijn gebrek! :D

Nee joh, ik heb 'er plezier van' want 't maakt me vrij autodidactisch op onderwerpen die me interesseren. Zolang je zelf ergens geen last van hebt (of je omgeving) dan is er niks aan de hand toch? ;)

twani


ChrisV

Citaat van: garmtz op januari 14, 2013, 22:09:30
Allemaal gelijk... ;)

Dit is de theorie... Hoeveel toe-in mooi is bij een speaker hangt vooral af van de dispersie van een speaker. Als deze mooi gelijkmatig afstraalt (dus geen rare dips als je off-axis gaat meten), zal deze meer in staat zijn ook 'recht vooruit' goed te klinken (zoals bijv. Revel). Een Harbeth heeft een vrij grote woofer, die wat directioneel is, dus ontstaat er op het bovenste werkingsgebied van de woofer off-axis een dip. On-axis meet een Harbeth het meest recht. Een Linn-speaker meet op de as echter niet het meest recht meet juist zo'n 30 graden off-axis rechter, dus klinkt hij ook beter als je hem recht vooruit zet.

En nu de grap: ik luister alleen naar het stereo-beeld (met heel specifieke opnames die ik extreem goed ken en met roze ruis) bij het bepalen van de toe-in... :)  Dus dit verhaal hierboven is leuk, maar of het correleert met hoe ik het neerzet is een tweede. Misschien wel, misschien niet... Zou best kunnen dat een rechte frequentiecurve goed correleert met een 'kloppend' stereo-beeld.

Kan me nog goed herinneren dat je bij mij thuis luidsprekers ging positioneren. Ben er nog steeds van onder de indruk van met welke snelheid je de speakers op de juiste plek kreeg. Een combinatie van goede oren en veel ervaring is dus meegenomen  ;)



Bas Akkerman

Ook ik heb de toe-in per ongeluk wat verschoven. Binnenkort toch maar een paar mm weer wat meer toe-in. En dan zaterdag plakkertjes op de grond om ze na mijn verjaardag terug te kunnen zetten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Cyreg

Nog 'n interessant "weetje" over M30(.1) van eind 2012; dat had ik echt niet gedacht!   :huh2:

"I can't quite recall the history of the braces but there is one additional factor to consider: the M30/30.1 has thicker panels than other Harbeths. As far as I remember, the combination of the thickness + the cross brace gave me just the characteristic I wanted and was a development of the felt-liner used in the K6, but more effective". Alan A. Shaw, Designer, owner Harbeth Audio UK
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Alco

#1783
Heren,....Ik kan misschien een setje Harbeth HL-P3esr overnemen van iemand, voor € 1200,-

Nu ben ik al een tijdje wel nieuwsgierig naar deze speakers, maar wil niet weer in korte tijd geld verliezen als ze niet mochten bevallen...
(dat is me iets te vaak overkomen in te korte tijd)

Wat vinden jullie voor deze prijs.... a no brainer, of... toch te grote gok... :unsure: :wacko: 
(@Fred19633: misschien iets voor jou voor die prijs, als ze mij niet bevallen ?)  :blush: ::)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Ik zou de gok niet wagen Alco gezien je nogal wispelturige audioverleden ( ja ik weet het ben net zo)  verleden. zelf heb ik al een en ander geschreven betreffende de speakers in het NAIM topic. Aan de andere kant Harbeth is wel mooi en houd zijn waarde wel. Als je ze een weekje mag houden kun je in ieder geval luisteren en dan een goed oordeel vellen.
Quad vintage.

Alco

#1785
Bedankt voor je snelle reactie Fred. Een weekje luisteren zit er niet in. Ze worden aangeboden door een particulier, geen winkel.

Tja... ik zit ook wel in twijfel hoor. De aanbieder wil ze graag i.c.m de lichte, open frame stands verkopen van Custom Design.
Volgens hem klinken de Harbeth's aanzienlijk beter op deze stands, maar ik vind ze helaas zo spuuglelijk.
Afgaand op de klankmatige omschrijvingen van de HL-P3esr, zou ie niet echt my cup o' tea moeten zijn, maar goed... dat dacht ik ook van m'n Nait XS.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

#1786
Het probleem is dat audio zo subjectief is. Wat de een mooi vind kan de andere "zum kotsen vinden". Het is van zoveel factoren afhankelijk. Heb ik zelf ook wel vaak. Soms klinkt het gewoon minder en even later tranen trekkend mooi. Ik kan je helaas van geen advies dienen, alhoewel ga eens een middag luisteren bij een goede audio dealer met een mooie selectie speakers( It Harkste als tip) . En uiteraard ben je welkom in mijn hok dan kun je eens"proeven" en kennismaken met mijn Harbethjes. Wat overigens ook geen garantie is want mijn akoestiek is geheel anders dan die van jouw. En de invloed van de akoestiek kan nogal verstrekkend zijn.

En ja die XS is een heleboel meer kwa hifi dan de basic serie ( probeer ook eens de flatcap XS)

En ja wat is de waarde van reviews? Niets. Door de commerciele belangen word elk audiodingetje de hemel in geschreven en vervolgens geprezen. Maar ja je wilt toch wel iets van een houvast en als het kan een bevestiging door een reviewer dat datgene dat jij hebt echt toppie is, en dat van je buurman maar zozo. Tja, het houd de economie wel op dreef.
Quad vintage.

Fred Mulder

Neeeee, niet aan beginnen hoor, Naim en Harbeth is een vreselijke combinatie, vreselijk mooi :headbanging:

Wat heb je te verliezen, 100,- als ze niet bevallen? Kleine kans dat je ze weg doet, en mócht jet zo uitpakken, dan weet je in ieder geval hoe ze klinken, en of het je bevalt.

Ik heb de voorloper van de ESR, en deze kleine wondertjes blijven me verbazen. Een tijd terug op een full force 500 serie beluisterd, OH BOY..!! Duidelijk dat de Harbeths nog veel rek naar boven hebben. Ook voor nieuwe set kom ik waarschijnlijk uit op Harbeths, tenzij het active speakers worden. Laatst bij versterker luisteren had ik ook de harbeths als referentie meegenomen, aan het einde uit nieuwsgierigheid nog even de Sonus Faber Venere beluisterd: al na een paar minuten helemaal klaar mee (veel minder gevoel, sprankeling). Ook hier weer duidelijk dat de Harbeth hun mannetje staan.

Gewoon doen! Fred


Citaat van: Alco op januari 16, 2013, 14:54:14
Heren,....Ik kan misschien een setje Harbeth HL-P3esr overnemen van iemand, voor € 1200,-

Nu ben ik al een tijdje wel nieuwsgierig naar deze speakers, maar wil niet weer in korte tijd geld verliezen als ze niet mochten bevallen...
(dat is me iets te vaak overkomen in te korte tijd)

Wat vinden jullie voor deze prijs.... a no brainer, of... toch te grote gok... :unsure: :wacko: 
(@Fred19633: misschien iets voor jou voor die prijs, als ze mij niet bevallen ?)  :blush: ::)

Martin!!!

Citaat van: Alco op januari 16, 2013, 15:13:49Tja... ik zit ook  De aanbieder wil ze graag i.c.m de lichte, open frame stands verkopen van Custom Design.

Als je ze eenmaal hebt ga je er van houden (ook van het uiterlijk) nette prijs denk ik, Wat moet je voor de stands betalen?
mainly British stuff

Alco

CitaatAls je ze eenmaal hebt ga je er van houden (ook van het uiterlijk)
Ik weet 99,9% zeker van niet! Zo lelijk vind ik ze. :lookaround:

Voor de stands zou ik € 65 extra moeten betalen. Da's niet duur, dat besef ik.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Weet je overigens ook waarom deze persoon ze weg doet?
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: Alco op januari 16, 2013, 19:01:26
Ik weet 99,9% zeker van niet! Zo lelijk vind ik ze. :lookaround:

Voor de stands zou ik € 65 extra moeten betalen. Da's niet duur, dat besef ik.

Jij houdt meer van de afgronde jaren 80 hoekjes en ik van de hoekige jaren 70  :hehe:

Die stands zijn zeker een koopje als het Custom Design stands zijn.
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: Martin!!! op januari 16, 2013, 19:16:55
[...] Die stands zijn zeker een koopje als het Custom Design stands zijn.
Inderdaad!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alco

#1793
CitaatWeet je overigens ook waarom deze persoon ze weg doet?
Nee, dat weet ik niet. Heb ik niet naar gevraagd.

@Martin: Het gaat om deze Custom Design stands.

Enig idee wat die nieuw kosten ?  :unsure:
Als die buizen vierkant waren en de bodemplaat massief, dan vond ik 't nog tot daar aan toe, maar zo....brrr :unhappy:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

twani

Citaat van: Alco op januari 16, 2013, 21:48:41
Nee, dat weet ik niet. Heb ik niet naar gevraagd.

@Martin: Het gaat om deze Custom Design stands.

Enig idee wat die nieuw kosten ?  :unsure:
Als die buizen vierkant waren en de bodemplaat massief, dan vond ik 't nog tot daar aan toe, maar zo....brrr :unhappy:
En je kan er echt niet opkomen waarom hij ze wegdoet?  :D.  Zo zeg, dat is lelijk héé....

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op januari 16, 2013, 21:48:41
Nee, dat weet ik niet. Heb ik niet naar gevraagd.

@Martin: Het gaat om deze Custom Design stands.

Enig idee wat die nieuw kosten ?  :unsure:
Als die buizen vierkant waren en de bodemplaat massief, dan vond ik 't nog tot daar aan toe, maar zo....brrr :unhappy:

Heb ik ook. Rotdingen staan niet mooi en de P3esr past er niet mooi op.Gaan ook waggelen.
Quad vintage.

Martin!!!

#1796
Citaat van: Alco op januari 16, 2013, 21:48:41
Nee, dat weet ik niet. Heb ik niet naar gevraagd.

@Martin: Het gaat om deze Custom Design stands.
Enig idee wat die nieuw kosten ?

123,49 pond sterling............... zie PM

met een bonuslink naar de "Twani-stands"!  :worship:
mainly British stuff

twani

#1797
Soundboerse.de ;)


Zeer zwaar, stabiel, navulbaar en fraai afgewerkt voor (bijna) Aldi prijzen :P

In 20,30,40,50,60 cm, u roept maar..

ChrisV

is dat een forumsponsor?  ;D

Martin!!!

Citaat van: ChrisV op januari 17, 2013, 09:45:33
is dat een forumsponsor?  ;D

Aldi?  Volgens mij niet............  :D
mainly British stuff