Mag je zelf gemaakte opnames in paradiso op youtube zetten?

Gestart door Erik, mei 25, 2011, 01:08:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

De reden waarom ik het vraag is dat ik wel eens wat opneem en dan op Youtube zet. Net als zoveel anderen. Nu schreef eea meneer uit Amerika me dat dat niet toegestaan was en dat ik ze moest weghalen. Gezegd dat het prive opnamen tijdens een live concert zijn en geen gekopierde dvd's en daarom wel mag, maar dat ik ze wel wil weghalen als de artiest of een belangenbehartiger van hem er om vraagt. Nu kreeg ik weer een boze mail van hem over copyright in europa en usa dat het niet mag, remove the files!

Weet iemand hoe dat zit? Kan er op internet niets over vinden en zou het zonde vinden als mijn account incl alle andere clips straks worden gedelete wegens overschrijding van 1 artiest.
Tuurlijk kan ik ze weghalen maar als ik zie hoeveel mensen ernaar kijken en bedankjes sturen vind het het jammer deze weg te halen als het niet nodig is. Alhoewel NL recht YT waarschijnlijk niets zal zeggen en zij USA rechten nastreven.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

EJ

Je mag ze inderdaad niet plaatsen. Je hebt kans dat youtube hem zelf weghaalt. Het is niet jouw band (in de zin van je speelt er zelf in), niet jouw muziek (als in zelf bedacht) dus zijn de Nederlandse rechten van toepassing. En die zeggen dat het niet mag.

Jinsu

Betreft het auteursrecht, was het toegestaan audiovisuele opnames te maken? En anders neem je maar contact met de agent van de band op, als hij jouw schriftelijk toestemming verleent dan is er sowieso niets aan de hand.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

EJ

Toestemming om opnames te maken is iets heel anders dan toestemming tot publicatie.

Audiofiel

Je bent al fout door zonder toestemming op te nemen. Tweede fout is zonder toestemming aan openbaarmaking te doen. Voor beide kun je vervolgd worden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WimB

Als youtube alles zou weghalen op aanvraag van mensen dan kunnen ze de site wel sluiten want dan zijn ze de helft van hun content kwijt en ook de helft van hun publiek.
Begint met concerten, maar wat dacht je van films en sportevenementen waar ook eigendomsrechten mbt uitzenden op liggen.
Zou me er niet al te druk over maken.

EJ

Ooit van de dmca gehoord? En dat ook youtube die uitvoert? Oftewel op 1e verzoek wordt verwijderd, en pas teruggezet als jij kunt aantonen rechthebbende te zijn.

Erik

Citaat van: Audiofiel op mei 25, 2011, 09:42:43
Je bent al fout door zonder toestemming op te nemen.
Ik heb toevallig twee weken geleden iemand van het management van Paradiso gesproken over iets anders, beter gezegd zij had met mij gesproken eigenlijk. En toen heb ik dit meteen even gevraagd en zij gaf aan dat het geen probleem was dat ik opnames maakte.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

En dan kun je wel toestemming hebben om opnamen te maken, maar dat is nog geen toestemming om te publiceren.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Jinsu

Artiest - contract - platenmaatschappij, dat is jouw aanspreekpunt. De meeste artiesten zullen er geen bezwaar tegen hebben, maar de moderne slavendrijvers m.a.w. platenmaatschappijen kunnen lichtelijk geïrriteerd raken. Trouwens DMCA is niet van toepassing binnen Europa, het is beperkt tot Amerika. Het is trouwens grappig dat ze een grote mond hebben tegen de kleine man / vrouw, maar google en apple doen waar ze zin in hebben :-X .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

EJ

Klopt. Maar weet je waar youtube gevestigd is? En welke jurisprudentie daar geldt? Juist. De VS...

Jinsu

Het gaat erom of de platenmaatschappij waar de artiest een contract mee heeft dit als een inbreuk ziet. Een artiest heeft vaak meerdere contracten met identieke platenmaatschappijen verspreid over diverse continenten ( iedereen wil er natuurlijk aan verdienen ) . Met andere woorden, als de platenmaatschappij in Europa dit niet als inbreuk classificeert, dan mag het op youtube blijven staan. De platenmaatschappij in de VS kan de betreffende opnames wel laten blokkeren in de VS als zij dit als een inbruek classificeren.

Voorbeeld: Vevo, veel clips die in België beschikbaar zijn, worden geblokkeerd in Nederland, of clips die hier beschikbaar zijn worden in Griekenland geblokkeerd.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

vJac

Citaat van: EJ op mei 26, 2011, 09:22:50
Klopt. Maar weet je waar youtube gevestigd is? En welke jurisprudentie daar geldt? Juist. De VS...

Nou volgens mij ligt dat iets gecompliceerder. Youtube heeft ook de .nl extensie en daarmee verandert de zaak volgens mij.
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

EJ

Citaat van: vJac op mei 26, 2011, 12:35:30
Nou volgens mij ligt dat iets gecompliceerder. Youtube heeft ook de .nl extensie en daarmee verandert de zaak volgens mij.
Absoluut niet. Kijk maar in de algemene voorwaarden. Het gebruik van een .nl domeinnaam zegt nog niet dat de inhoud onder nederlands recht valt.

vJac

Ik dacht dat als je server in een bepaald land staat dat je wetgeving dan deels verandert richting dat land. Heeft Youtube geen server staan in NL voor de .nl hosting? Bij het Google park?
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

celerontje

Google heeft ontzettend veel servers in Nederland staan. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Raphie

Citaat van: Erik op mei 25, 2011, 12:49:10
Ik heb toevallig twee weken geleden iemand van het management van Paradiso gesproken over iets anders, beter gezegd zij had met mij gesproken eigenlijk. En toen heb ik dit meteen even gevraagd en zij gaf aan dat het geen probleem was dat ik opnames maakte.
Was dat het garderobe of het toilet management?  :lookaround:
JBL PRX Power!

EJ

Citaat van: vJac op mei 26, 2011, 14:15:14
Ik dacht dat als je server in een bepaald land staat dat je wetgeving dan deels verandert richting dat land. Heeft Youtube geen server staan in NL voor de .nl hosting? Bij het Google park?
Lang leve de cloud. Je weet niet waar het staat, voor hetzelfde geld zijn het caching servers. Verandert dus helemaal niets aan het verhaal.

Raphie

Citaat van: EJ op mei 26, 2011, 15:23:39
Lang leve de cloud. Je weet niet waar het staat, voor hetzelfde geld zijn het caching servers. Verandert dus helemaal niets aan het verhaal.
precies, het recht volgt even los daarvan gewoon vaak het land van de rechthebbende. + dat YT als amerikaans bedrijf zich wereldwijd ook aan amerikaans recht dient te conformeren.

Maar misschien sta je straks ook in de krant net zo als die napster mevrouw  :D
JBL PRX Power!

Jinsu

Citaat van: Raphie op mei 26, 2011, 15:27:08
precies, het recht volgt even los daarvan gewoon vaak het land van de rechthebbende. + dat YT als amerikaans bedrijf zich wereldwijd ook aan amerikaans recht dient te conformeren.

Maar misschien sta je straks ook in de krant net zo als die napster mevrouw  :D

Downloaden van films/muziek is legaal in Nederland, je stelling gaat dus niet op ;) . Misschien dat het onrechtmatig wordt, niet strafbaar zoals sommige beweren...
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

EJ

Citaat van: Jinsu op mei 26, 2011, 16:37:28
Downloaden van films/muziek is legaal in Nederland, je stelling gaat dus niet op ;) . Misschien dat het onrechtmatig wordt, niet strafbaar zoals sommige beweren...

Voordat het gedownload kan worden is het geupload. Naar Youtube. Nogal strafbaar, ook in Nederland.

Jinsu

Dat klopt uploaden is niet toegestaan, daarom kun je de upload deactiveren ;) , het wordt alleen maar ingewikkelder in de toekomst met de toename van cloud computing van bedrijven.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

EJ

Maar uploaden is nu precies wat Erik gedaan heeft. En hij krijgt klachten daarover... Als ik hem was zou ik de upload al lang hebben verwijderd. Er kunnen heel serieuse repercussies aan vast zitten.

Jinsu

De vraag is en blijft wie is die meneer, is die betreffende persoon gemachtigd om in de naam van de platenmaatschappij de interesses te waarborgen? Ik zou gewoon proberen te achterhalen welk label erachter zit en met hun contact opnemen.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.