Goede keuze? Epson EMP-TW600 + 300cm Projecta Elpro

Gestart door nzweers, juni 4, 2006, 17:03:04

Vorige topic - Volgende topic

nzweers

Ik sta op het punt om een Epson EMP-TW600 (1350 euro) en een Projecta Elpro Electrol 173x300cm / 133" diagonaal Mattwit M (1300 euro) te kopen. Ik zit 3,50m van het scherm, wat neerkomt op 1,2x de breedte. Ik wil mijn beamer gaan gebruiken voor films, pc games en x360 games. Overdag wordt het niet aardedonker met de gordijnen dicht. Ik heb ook aan de Sanyo PLV-Z4 en Panasonic AE900E gedacht, maar die zijn respectievelijk 1000 en 1100 lumen tov de 1600 lumen van de Epson.

Dit wordt mijn eerste beamer en ik vroeg me af of ik wellicht iets over het hoofd heb gezien in mijn keuze voordat ik bestel. Ik heb vele reviews gelezen maar geen demonstratie gezien. Wel heb ik op een oude 700 lumen projector bij een vriend op een 3 meter beeld op de muur gekeken, dat was mooi.

ajbeefde

1300 euro voor een scherm?  wordt een duur setje....
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

J.A.F._Doorhof

3.00 breed is VEEL te breed voor de digitale projectoren, begin bij rond de 2.20 dat is een stuk beter :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nzweers

3 meter is te breed? Het is wel groot inderdaad. Ik zal uitleggen hoe ik bij 3 meter gekomen ben. Ik heb namelijk bij die vriend van mij op 4 meter afstand ook een 3 meter beeld bekeken. Dat was op een witte muur geprojecteerd. We hebben daar film op gekeken en gegamed. Toen we het scherm wat kleiner instelde was het minder indrukwekkend maar werd het wel lichter. Die beamer was 700 lumen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat 3 meter breed toch het meest mooi was. Gewoonweg erg indrukwekkend! Vandaar dat ik dat nu ook wil  :)

Bedankt voor de vlotte reakties trouwens!

sassafraz

Citaat van: nzweers op juni  4, 2006, 17:57:06
3 meter is te breed? Het is wel groot inderdaad. Ik zal uitleggen hoe ik bij 3 meter gekomen ben. Ik heb namelijk bij die vriend van mij op 4 meter afstand ook een 3 meter beeld bekeken. Dat was op een witte muur geprojecteerd. We hebben daar film op gekeken en gegamed. Toen we het scherm wat kleiner instelde was het minder indrukwekkend maar werd het wel lichter. Die beamer was 700 lumen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat 3 meter breed toch het meest mooi was. Gewoonweg erg indrukwekkend! Vandaar dat ik dat nu ook wil  :)

Bedankt voor de vlotte reakties trouwens!

Denk dat het objectief is wat wel kan en wat niet kan. De puristen zullen een hele andere kijk er op hebben dan anderen. 2 meter of 3 meter, scherm of muur, audio zus of audio zo.
Denk dat wanneer jijzelf tevreden bent met 3 meter je het gewoon moet doen. Ik projecteer al een jaar met een oude Barco 600 op een wit geverfde muur naar alle tevredenheid. De oe en ah's zijn niet van de lucht als ik weer eens film kijk met andere mensen.
Uiteraard kan ik er ook vast meer uithalen.

Rob_Dingen

Hoi

Buiten het feit dat het beeld te groot is voor de projector zit je er ook nog eens veel te dicht bij.
Normaal is 1.5 keer schermbreedte en bij 720p projectors zelfs nog verder weg anders word de pixelstruktuur heel erg zichtbaar.

Rob

stez

waarom bij 720p  nog verder.. de pixelsstruktuur wordt toch kleiner met HD?

dat begrijp ik niet goed..

Rob_Dingen

Hoi

De resolutie van de projector is 1280x720 wat je er ook op afspeelt normaal dvd of HDTV.
Bij LCD zie je al de pixel struktuur bij een afstand van 1.5 keer de schermbreedte.
Misschien nog niet storend maar wel zichtbaar.
Bij een digitale projector met een resolutie van 1920x1080 kun je dichterbij gaan zitten zonder last te krijgen van de pixelstruktuur.

Rob

nzweers

CiteerNormaal is 1.5 keer schermbreedte en bij 720p projectors zelfs nog verder weg anders word de pixelstruktuur heel erg zichtbaar.

Bedankt voor de tip. Ik zal naar de winkel gaan en eerst een test doen. Eens kijken of ik op 1.2x de afstand me inderdaad stoor aan de pixelstructuur van de Epson. Anders is er nog de optie van de Panasonic AE900E die "Smooth Screen" die zo zeggen ze de pixelstructuur onzichtbaar maakt. Liever ga ik voor de Epson vanwege de extra lumen. Ik rapporteer mijn impressies zo gauw ik terug ben van de winkel! Het is nu alleen pinksteren :-)

J.A.F._Doorhof

Hi,
Het is niet ALLEEN de pixelstructuur maar ook de lightoutput, bij een 3.00 breed scherm blijft er echt amper wat over na 1000 uur, je moet dat echt even van me aannemen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nzweers

Dat geloof ik graag. Die vriend van mij projecteert ook op 3 meter met een 700 lumen beamer, die zit op ruim 1000 branduren en alleen als het aardedonker is kun je daar goed op kijken. Niet dat het in die condities dan ook lelijk is, dan is het wel nog steeds heel mooi.

Maar ik zal de Epson 1600 lumen een streepje voor geven nav je commentaar. Bedankt voor de tip.

Cage

Misschien moet je gewoon eens naar een TW-600 gaan kijken onder goede omstandigheden. Bijv bij ITC.
Dan kun je het verschil in kwaliteit tussen 3,00 en 2,00 meter breed eens vergelijken. Ze hebben daar wel geen scherm van 3m maar je kan dan altijd inzoomen om het verschil te zien.

Persoonlijk heb ik de TW-600 en een scherm van 2,34 breed en ik zou niet groter gaan.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

nzweers

Okay, ik heb bij Media Markt gekeken naar de Hitachi PJTX 200 en zag op een afstand van 0.8 maal de breedte van het scherm de pixels niet meer. Ik ga op een afstand van 1.2 a 1.3 maal de breedte v/h scherm zitten. Op projectorcentral heb ik gelezen dat de Epson TW-600 een prima beamer is vergeleken met de Hitachi PJTX 200, de Sayo PLV-Z4 en de Panasonic AE900. De Epson maakt wat meer herrie dan de anderen, maar geeft in ruil meer lichtopbrengst. Wat me wel praktisch lijkt met 3 meter.

Dus ik ga ervoor! Ik heb de spullen besteld. Over 5 dagen is de beamer er, over 1,5 week het scherm. Als alles er is en geinstalleerd meldt ik mijn ervaring. Nog bedankt allemaal voor de ideeen en reakties! Vooral die reaktie over de lumens en pixelstructuur Doorhof :-)

Rob_Dingen

Hoi

Ik wil niet lullig doen maar als jij op 0,8 x schermbreedte geen pixels meer ziet was of de projector uit focus of jij hebt een bril nodig.

Rob

bmateijsen

;D

Citaat van: Rob_Dingen op juni  8, 2006, 16:39:58
Hoi

Ik wil niet lullig doen maar als jij op 0,8 x schermbreedte geen pixels meer ziet was of de projector uit focus of jij hebt een bril nodig.

Rob

Savart

Citaat van: Rob_Dingen op juni  8, 2006, 16:39:58
Hoi

Rob

... of heb je het gewoon niet opgemerkt omdat je er niet op let
en dat is een zeer waardevolle gave die je nog veel geld kan
besparen!

jantje112

Bij de mediamarkt.. Daar hebben de beamers toch altijd een TL bak als hulpverlichting?

Kijk anders gewoon eens op het forum of iemand je een demo wil geven?

PS Rob, hoe groot was jouw scherm 3 of 3,5?

Rob_Dingen

jantje112

Citaat van: Rob_Dingen op juni 13, 2006, 18:34:25
Mijn Scherm is 3 meter breedt.

Vreemd, in mijn beleving was die veel groter dan mijn 2,50 breedt scherm. Misschien moet ik toch de barco naar de woonkamer :) daar heb ik ruimte voor 3+

Rob_Dingen

Hoi Jantje

Dat is helemaal niet nodig gewoon dichterbij gaan ziten.

Rob

nzweers

Ik had beloofd nog foto's te laten zien, bij deze:

Het scherm zit met stalen strippen op het systeemplafond. Het probleem was dat de dakbalken parallel liepen aan het scherm en zo'n 75 cm uit elkaar liggen. Vandaar dat we gekozen hebben voor stalen strippen. Bij de ijzerhandel gehaald, gaatjes in geboord, schroefdraad in getapt en geverfd. Het scherm is 45 kg en deze constructie kan misschien wel 1000 kg aan :-) Totale kosten, zo'n 20 euro inclusief schroeven.

De beamer staat eenvoudig op een boekenplankje dicht bij het plafond. Dat plankje is een stukje vurenhout van de praxis.

Het plankje is bevestigt met omgekeerde boekenplanksteunen (of hoe die ook mogen heten). Plankje plus steunen was zo'n 25 euro.

Ik zie gelukkig geen pixels op het 3 meter scherm van mijn afstand. De beeldbreedte zonder zwarte randen is 2,90m, ik zit 3,80m ervan af, dus 1,3x de beeldbreedte. Ik gebruik mijn pc voor dvd playback zodat ik niet een opgeblazen 720x576 beeld zie, maar netjes native 1280x720 van mijn pc. De foto is trouwens van een HD film (1080i scaled down naar 720p).
Overdag suckt de beeldkwaliteit een beetje omdat ik het niet donker genoeg krijg. Helderheid overdag is geen probleem, maar de kleuren van de epson zijn op full-power mode wat gaar. Hij maakt ook een boel herrie op full-power. 's Avonds is het perfect. Kleuren perfect, helderheid prima en superstil. Nouja perfect. Het zwart is niet 100% zwart zoals een tv dat kan, maar ik geloof dat dat altijd een probleem is bij beamers.
Normale dvd's zien er wat onscherp uit, maar niet storend tijdens het film kijken. 720p films zien er super uit, net een bioscoop.

Al met al ben ik heel erg tevreden over de aankoop. Dit is mijn eerste beamer en ik vind het allemaal erg indrukwekkend. Veel cooler dan een 'grote' tv van 32"!

Vincent

Op de full power mode kan je ook binnen een jaar een nuieuwe lamp aanschaffen..

Maar ziet er zeker wel leuk uit aleen ik denk dat je versteld staat van de kwaliteit als
je naar een 2 m scherm gaat (gebruik ik zelf ook met ee nTW600 en gecalibreerd)

Grindtegel

Gewoon niet gaan kijken naar een tw600 op 2m breed zou ik zeggen!

Ignorance is bliss
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Marsh

net scherm!

beeld is ook mooi op de foto, ik heb ongeveer ook zo'n scherm, iets minder, 2,50 breedt.
en het kijkt hier prima! ook érg scherp, maar kan het dan ook helemaal donker maken.

voor je eerste beamer is het een prima beeld!
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

GerritZ

Citaat van: Hypoliet op juni  8, 2006, 17:15:24
... of heb je het gewoon niet opgemerkt omdat je er niet op let
en dat is een zeer waardevolle gave die je nog veel geld kan
besparen!

Dan ga je het later wel zien......zeker als je voor het eerst projectie ziet heb je al gauw iets van wauw wat groot en mooi.