Wat is jouw laatste stereo - aanwinst

Gestart door Peerless Monster, april 8, 2006, 12:34:24

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

De filosofie van Wilson Benesch en Living Voice is totaal anders, en het gebruik van koolstofvezel zorgt ervoor dat de kast een ander effect heeft op de geluidsweergave dan bij Living Voice. Bij Living Voice is de kast een 'actief' onderdeel van de geluidsweergave, terwijl WB de kast zoveel mogelijk wil laten verdwijnen.

Overigens merkten wij gisteren nog bij Audio-Excellence dat de LV IBX niet stevig op de vloer stond en hebben we nog wat geschoven met de luidspreker. Na het aandraaien van de spikes en het breder zetten van de IBX, hadden we weer een ander resultaat ;).

Beide merken zijn gewoon gaaf, vandaar dat in mijn home-theater WB staat en in mijn huiskamer LV ;).

Citaat van: advr op februari 25, 2007, 10:03:06
gewoon gaan luisteren en vergelijken met andere speakers dan hoor je vanzelf dat er kleuring en/of vervorming ontbreekt.  ;D

dat was ook duidelijk te horen toen ik naar de Living Voices bij Audio Ecellence ben gaan luisteren. Er bleef een kleuring in die levende stemmen zitten die niet weg te krijgen was. Met Wilson Benesch speakers is die kleuring er absoluut niet. voor de rest ga ik daar niet over in de discussie ;D ;D 8)

bmateijsen

Dat weet je inderdaad niet ;), maar qua weergave lijken de WB's op vele punten op een elektrostaat.

Citaat van: Audiofiel op februari 25, 2007, 10:15:37
Mijn vraag blijft onbeantwoord: hoe weet jij nu of wat je hoort de aanwezigheid of afwezigheid van (kast)kleuring is? Dit is net zo'n moeilijke discussie als 'wat is neutraal'? :P

Peerless Monster

Citaat van: bmateijsen op februari 25, 2007, 10:22:58
Dat weet je inderdaad niet ;), maar qua weergave lijken de WB's op vele punten op een elektrostaat.

Hoe kan een Dynamische speaker nu klinken als een electrostaat?
Dat heb ik zelf namelijk nog nooit ondervonden en ik heb toch wel een flink aantal op mijn naam staan (zowel electrostaat, magnetostaat, dynamisch, enz...).
Ieder "soort" speaker klinkt anders.

Maar om jouw verhaal te nuanceren zou je kunnen aangeven Bjorn op welke punten de WB's dan qua weergave lijken op een electrostaat?
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

bmateijsen

WB's lijken op een elektrostaat in de weergave van transparantie, snelheid en detaillering in het hoog en middengebied. Met als grotere voordelen dat de sweetspot en focussering van de luidspreker over het algemeen wat groter is dan bij een elektrostaat. Wat ze in ieder geval niet kunnen is de extreme detaillering van een elektrostaat en het laten horen van micro-dynamiek in het hoog, want dat kan alleen een elektrostaat.

Citaat van: Peerless Monster op februari 25, 2007, 10:33:14
Hoe kan een Dynamische speaker nu klinken als een electrostaat?
Dat heb ik zelf namelijk nog nooit ondervonden en ik heb toch wel een flink aantal op mijn naam staan (zowel electrostaat, magnetostaat, dynamisch, enz...).
Ieder "soort" speaker klinkt anders.

Maar om jouw verhaal te nuanceren zou je kunnen aangeven Bjorn op welke punten de WB's dan qua weergave lijken op een electrostaat?

advr

om het even Arjen, Rens en Bjorn, ik heb er al weer spijt van dat ik een nutteloze discussie heb uitgelokt.  :P :P
daar ging het al helemaal niet om. laat maar zitten. :o

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Peerless Monster

Citaat van: advr op februari 25, 2007, 10:36:53
om het even Arjen, Rens en Bjorn, ik heb er al weer spijt van dat ik een nutteloze discussie heb uitgelokt.  :P :P
daar ging het al helemaal niet om. laat maar zitten. :o

Het is nooit nutteloos Ad.
Ik wilde alleen de nuance weten in de uitspraak van Bjorn.
Want ondanks het feit dat Bjorn gelijk kan hebben in het feit dat die WB's lijken op een electrostaat qua weergave op bovengenoemde punten, kan ik me niet voorstellen dat ik hetzelfde ga ervaren als ik die WB's zou horen als met een electrostaat. Dat weet ik 100% zeker.
Een vergelijking is dus moeilijk, maar ik kan me de klank nu wel beter voorstellen van die WB's (waar ik overigens ook wel benieuwd naar ben ;) ).

Daar was ik naar op zoek Ad ;).
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Audiofiel

Een dynamische speaker vergelijken met een electrostaat is zinloos. Het is zoiets als een projector vergelijken met een LCD scherm. Je kunt met beide een geluid of een beeld weergeven, maar de beleving is totaal anders.  ::)

Ik vergelijk het liever met een voorbeeld van foto's. Met de electrostaat kijk je naar een dia op een scherm; met een dynamische speaker kijk je naar een foto in je hand. ;)

Als je het alleen hebt over transparantie, snelheid, detaillering en ruimtelijkheid, dan nog is geen enkele dynamische speaker te vergelijken met een electrostaat. Om maar eens 1 voorbeeld te nemen die verband houdt met het begrip snelheid: het hele membraam van een fullrange electrostaat weegt ongeveer evenveel als 1 tweeterdome van een dynamische speaker! :o

Het is wel zo dat monitoren over het algemeen een wat ruimtelijker en sneller weergave hebben dan hun grotere broeders. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan vergelijk je een kleinere dynamische speakers (monitor) met een grotere dynamische speaker (vloerstaander). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Citaat van: Audiofiel op februari 25, 2007, 11:06:40
Een dynamische speaker vergelijken met een electrostaat is zinloos. Het is zoiets als een projector vergelijken met een LCD scherm. Je kunt met beide een geluid of een beeld weergeven, maar de beleving is totaal anders.  ::)

Ze worden ook niet vergeleken met een electrostaat, ik zeg dat de weergave lijkt in sommige delen op een elektrostaat ;).
Ieder speaker heeft voor- en nadelen...

Ruud-

Citaat van: Audiofiel op februari 25, 2007, 11:06:40
Een dynamische speaker vergelijken met een electrostaat is zinloos.

Als je het alleen hebt over transparantie, snelheid, detaillering en ruimtelijkheid, dan nog is geen enkele dynamische speaker te vergelijken met een electrostaat. Om maar eens 1 voorbeeld te nemen die verband houdt met het begrip snelheid: het hele membraam van een fullrange electrostaat weegt ongeveer evenveel als 1 tweeterdome van een dynamische speaker!

De eerste opmerking is helemaal juist, dat is zinloos.

Alleen om andere redenen dan die jij noemt. De meeste electrostaten (of magnetostaten) laten, voor mij, nou net datgene wat jij noemt liggen t.o.v. een goed full-range systeem.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Daklem

Ik heb vandaag mijn nieuwe upgrade opgehaald, namelijk de Arcam FMJ CD23 cd speler.

Rody

TheSpeedSkater

Gaaf! Gefeliciteerd.

Een heel stuk beter?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Daklem

Citaat van: TheSpeedSkater op februari 25, 2007, 16:13:10
Gaaf! Gefeliciteerd.

Een heel stuk beter?

Ik had nooit gedacht dat het enorm veel verschil zou uitmaken, maar ik hoor werkelijk een wereld van verschil. Niet zozeer qua klanken (want tsja, het blijft een Arcam) maar wel qua plaatsing van het geluid, controle, het klinkt analoger, veel prettiger in hogere volumes, betere soundstage, stemmen komen mooier over etc etc. zo kan ik eigenlijk nog wel ff doorgaan  :o

Perfectionist

Herkenbaar; ik ben ook van een cd73 naar een cd23t gegaan maar wist niet dat een cd-speler zoveel kon uitmaken. De RingDAC in de CD23 is dan ook uniek in zijn soort.
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

Del member

Citaat van: ub4b op februari 22, 2007, 12:05:26
Oh ja niet te vergeten de gratis upgrades die ik nog liggen had en blijkbaar dag en nacht uitmaken op klasse-d wat stevige pieken uit het net eet :

- transparant powercord op de Lyngdorf
- JC Audio powercord op de Velodyne DD18

dit ipv m'n zelfbouw cords. Deze zijn nochtans 4x 2,5mm2 en dubbel afgeschermd. Toch zijn bovenstaande commerciële cords beter kwa klank op deze toestellen.
Wellicht dat de piekstromen wel wat rotzooi in het cord veroorzaken en de commerciele varianten misschien per ader zijn geshield. Ik ga ze niet openknippen om te weten hoe het nu komt maar er was gisteren wel een zodanig verschil dat ik ze terug uit de verkoop gehaald heb.

Erg benieuwd of deze cords ookk beter gaan zijn op m'n voorversterkers en cd speler welke eerder een continue stroom uit het net halen.

Omdat sommigen me al per PM vroegen wat JC Audio en transparant doen op m'n niet-geschakelde componenten .... vandaag de bewuste test gedaan.

CD's van dienst : A Beautiful Mind soundtrack & Twarres "Stream" op de PureMusic 6 CD.

Omdat mijn Philips een gevoelig beestje is dus dan maar gewisseld tussen de JC Audio (wat op de lyngdorf een serieuze upgrade was) en de DIY motorflex.

De JC Audio was duidelijk minder, hij klonk met m'n Philips bedeesder, ingetogener, luider en de belletjes in A beautiful mind verloren hun pracht en mystiek. Met Twarres klonk het eerder zagender, dit is een prachtig duet met de zelfbouw terwijl de JC's platter en luider klonken.

Dit is dus een zeer gekke constatatie, een netkabel die met 1 toestel goed gaat is nooit een garantie voor een ander toestel. Ik heb dan ook een stelling dat met niet-geschakelde toestellen (Philips heeft een lineaire tentlabs voeding, ook de Plinius en Integra hebben klassieke torodiale transfo's) vooral de afscherming voor invloeden van andere toestellen en de buitenwereld kritisch is aangezien ze zelg geen HF troep veroorzaken. Dit terwijl geschakelde amps HF troep op het net zetten en daardoor zijn er twee mogelijkheden :

- motorflex heeft dubbele afscherming maar dit per kabel en niet per ader, als er nu troep binnenin de kabel ontstaat door klasse-d dan krijg je interne reflecties net zoals in multi-mode fiber kabel waar het licht van de ene naar de andere wand ketst (en daardoor deze fibers kort afstand zijn door de grote verliezen)

- wellicht heeft de JC Audio en Transparant een twisted pair topology of per ader afscherming waardoor deze interne reflecties of crosstalk minder een probleem zijn als bij de motorflex

Dus per soort toepassing moet je ook eens goed nadenken over de eigenschappen van de kabel op zich. En ik ben 100% zeker dat je voor klasse-d andere netkabels nodig hebt dan voor lineaire dingen. En wat dan misschien wel een interessant idee is : klasse-d en lineaire dingen op aparte circuits te zetten wat ik thuis eigenlijk al reeds deed :) Zo heb ik 1 actief filter van 2000VA met regeneratie waar alles aan hangt, op dit filter hangt een stekkerdoos met alle klasse-d (ZAP, Velodyne, Lyngdorf) en op dit filter is er ook een passief filter aangesloten waarop de cd speler, surround voorversterker en stereo voorversterker hangen.

Dit lijkt me zeer puristisch en geeft een serieuze rust en zwart in het geluid (gigantische stilte als de muziek daarom vraagt denken we aan het uitsterven van piano waarbij je de ruimte letterlijk hoort ademen).

Serieuze spoiler ....

Wat ik nu hier neerpen is erg gedurfd maar ik doe het toch. Ik heb twee CD's van James Asher totaal niet gekend bij velen hier. Wat kenmerkend is voor deze cd's is dat het hoog een beetje aggressief is zelfs met topsets. Ik heb deze CD gehoord op de volledig getweakte set van B&W importeur vanderheyden (met B&W Nautilus 800 het toenmalige topmodel met de speciale S tweeter icm dure Marantz) en ook eens op een fullrange Dynaudio confidence op een show in Brussel met Sphynx (hoe schrijf je dat) van importeur IHT. Deze man bood me trouwens na het demonstreren van mijn CD spontaan een pint aan in de nogal exclusieve hilton lounge :p (het nummer in kwestie "Amma van James Asher" staat op Claude Challe - Je nous aime - CD2)

Ik heb deze cd's nog nooit goed gehoord waarbij de cymbaaltjes naar mijn gevoel correct klinken. Met de Lyngdorf upgrade klinkt deze cd eindelijk gewoon correct. En mijn set kost een kleine fractie van wat ik al gehoord heb op de superdemo's. Je mag nog met de duurste apparatuur spelen het is het matchen wat blijkbaar toch extreem meetelt in alles wat wij audiofielen doen. En volgens mij gaat een importeur nooit zo ver als wij doorwinterde audiofielen :)

R

feli!!

Citaat van: Daklem op februari 25, 2007, 15:10:23
Ik heb vandaag mijn nieuwe upgrade opgehaald, namelijk de Arcam FMJ CD23 cd speler.

chansig

Een Furutech RD1 voor een schappelijk prijsje. Wanneer deze niet bevalt of mij brengt wat ik hoop, dan gaat hij weer snel in de verkoop..

Groeten Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

FrankB

Citaat van: chansig op februari 26, 2007, 10:18:45
Een Furutech RD1 voor een schappelijk prijsje. Wanneer deze niet bevalt of mij brengt wat ik hoop, dan gaat hij weer snel in de verkoop..

Groeten Hans

Netjes. Wel een goed ding vind ik. Ik wil 'm nog wel een keer hebben, maar niet voor de prijs die Furutech ervoor wil hebben.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Citaat van: chansig op februari 26, 2007, 10:18:45

Laat het mij ook even weten, ik WEET dat hij werkt, maar heb er nog geen een... ;)

chansig

Nou, nou ik wil hem eerst even zelf proberen.  ;D Wanneer hij niet brengt wat ik verwacht dan gaat hij in de verkoop en dan is Frank dus de eerste die ik zal pm'en en dan Garmtz. But till that time: Hold your horses  ;D ;D ;D

Groeten Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

FrankB

Citaat van: garmtz op februari 26, 2007, 10:39:27
Laat het mij ook even weten, ik WEET dat hij werkt, maar heb er nog geen een... ;)

Er staat er een te koop op hifi.nl, 200 euro. Tenzij Hans die gekocht heeft ;)

reMC

Frank, Garmt, als je toch een RD koopt, neem dan gelijk een tweedehands RD-2, behoorlijk wat beter dan de RD-1.

reMC

Citaat van: FrankB op februari 26, 2007, 10:45:15
Er staat er een te koop op hifi.nl, 200 euro. Tenzij Hans die gekocht heeft ;)

Ha, die is van Caspar! Dus nee, die heeft Hans niet gekocht want staat pas sinds gisteren online ;)

garmtz

Oja, ik moet inderdaad de RD-2 hebben, bedankt voor de tip!

FrankB

Citaat van: reMC op februari 26, 2007, 10:48:59
Ha, die is van Caspar! Dus nee, die heeft Hans niet gekocht want staat pas sinds gisteren online ;)

Ik heb 'm heel even overwogen, maar heb nu het geld even niet ...