Squeezebox/ Apple Airport Express shootout vrijdag 27 jan

Gestart door kit-kat, december 18, 2005, 16:04:15

Vorige topic - Volgende topic

Deleted member

Ettepet

Citaat van: Antoine op januari 27, 2006, 00:31:41
En hoe was de shootout?

Je bent er een beetje vroeg bij, nog ruim 18 uur wachten totdat ie begint... ;D

Audiofiel

Citaat van: Ettepet op januari 26, 2006, 23:48:14
Blijkbaar voelen wij elkaar slecht aan, want ik zie je vaak met je ogen rollen, vandaag trouwens in diverse topics (bij diverse mensen), vandaar mijn opmerking daarstraks.  Het was meer om je te plagen, omdat er blijkbaar iets met je ogen mis was vandaag. ;)
Er is niets mis met mijn ogen en ik schaar die opmerking toch weer onder onnodig persoonlijk worden. Als je iets grappig bedoelt, dan komt dat in ieder geval niet lollig over. Maar laat mensen gewoon in hun waarde.

Ik heb mijn inhoudelijke antwoord op Ettepet's reactie maar hier gepost om vervuiling te voorkomen. Misschien kun je voortaan eerder een apart topic openen dan eerst gaan discussiëren in een Meet & Greet-topic. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ettepet

Citaat van: Audiofiel op januari 27, 2006, 10:37:01
Ik heb mijn inhoudelijke antwoord op Ettepet's reactie maar hier gepost om vervuiling te voorkomen. Misschien kun je voortaan eerder een apart topic openen dan eerst gaan discussiëren in een Meet & Greet-topic.

Het is maar wie je aanwijst als starter van die discussie, en wanneer het teveel wordt.  Ik denk precies hetzelfde namelijk wederzijds.  De waarheid ligt vermoedelijk in het midden, zoals vaker.  Maar goed, ik zal in dat topic verder reageren. ;)

kit-kat

Ik heb van de hele discussie toch wel wat nuttige informatie kunnen ziften....de verwarring was beiderzijds begrijpelijk.
Het is maar goed dat we hier niet altijd met elkaar eens zijn..zo leren we meer van elkaar....We blijven toch hele verschillende karakters op zo'n forum...en omdat we alle non-verbale communicatie en nuances missen op zo'n forum is het niet gek dat meningsverschillen ontstaan.
So be it... ;)

Nu over de shootout bij mij.. O0

aan alle nieuwsgierigen die vol belangstelling wachten op resultaten...(mmmm Antoine??).....die zullen er tot zaterdag nog niet zijn...so don't hold your breath.
De shootout begint vanavond rond 19-20 uur afhankelijk van verkeer rondom Utrecht (tja).....en duurt zo lang als het gezellig is...

Inmiddels hebben de deelnemers mijn adresgegevens per pm ontvangen.
Voor degene die met een auto komen, helaas is er tot 21.00 bij mij betaald parkeren. Kosten zijn ong 1 euro/uur.

Nog 6 uur te gaan   ;D ;D ;D ;D

Markvl heeft eerder in deze thread opgesomd wat we vanavond gaan doen, omdat het zo'n mooie opsomming is, hier even ter herhaling

- set van Kate beluisteren
- SB aansluiten, mogelijkheden laten zien, wat spelen
- Airport aansluiten, mogelijkheden laten zien, wat spelen
- SB digitale volumetest ovv. Sander
- vergelijking SB met Airport met Tjoeb (analoog)
- vergelijking SB analoog met SB + DAC
- vergelijking Airport analoog met Airport + DAC
- vergelijking SB + DAC met Airport + DAC met Tjoeb
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

R

Citaat van: kit-kat op januari 27, 2006, 12:48:58
Inmiddels hebben de deelnemers mijn adresgegevens per pm ontvangen.
Voor degene die met een auto komen, helaas is er tot 21.00 bij mij betaald parkeren. Kostten zijn ong 1 euro/uur.

Nog 6 uur te gaan   ;D ;D ;D ;D

Pm net ontvangen. Ben nog een beetje aan het bijkomen van een nacht in breda. pfft, maar ik zal er zijn.

Audiofiel

Citaat van: kit-kat op januari 27, 2006, 12:48:58
Voor degene die met een auto komen, helaas is er tot 21.00 bij mij betaald parkeren. Kostten zijn ong 1 euro/uur.
Geen probleem! Duidelijk het goedkope gedeelte van Utrecht.

CiteerMarkvl heeft eerder in deze thread opgesomd wat we vanavond gaan doen, omdat het zo'n mooie opsomming is, hier even ter herhaling

- set van Kate beluisteren
- SB aansluiten, mogelijkheden laten zien, wat spelen
- Airport aansluiten, mogelijkheden laten zien, wat spelen
- SB digitale volumetest ovv. Sander
- vergelijking SB met Airport met Tjoeb (analoog)
- vergelijking SB analoog met SB + DAC
- vergelijking Airport analoog met Airport + DAC
- vergelijking SB + DAC met Airport + DAC met Tjoeb
Ik mis alleen nog de vergelijking tussen SB/AE en loopwerk in dit rijtje of misschien bedoel jij dat wel onder punt 5. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Eigenlijk geen tijd om te forummen, maar als je net van kate vandaan komt, mag het wel. Het zit er weer op en het was erg gezellig. Kate, bedankt voor je heerlijke gezelschap en erg lekkere wijn.

FrankB

Citaat van: Ruben op januari 28, 2006, 03:01:29
Eigenlijk geen tijd om te forummen, maar als je net van kate vandaan komt, mag het wel. Het zit er weer op en het was erg gezellig. Kate, bedankt voor je heerlijke gezelschap en erg lekkere wijn.

Het was een vroegertje  :o ;D

Gezelligheid kent geen tijd  O0
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Ettepet

Citaat van: Ruben op januari 28, 2006, 03:01:29
Kate, bedankt voor je heerlijke gezelschap en erg lekkere wijn.

Ik dacht dat zuivere shootouts altijd zonder alcohol dienden te gebeuren, >:D ...ik zal de 'Meet & Greet'-voorschriften er nog eens op nalezen. :D ;D
---

Leuk om te horen, ben benieuwd naar de bevindingen.. ;)

FrankB

Citaat van: Ettepet op januari 28, 2006, 09:50:46
Ik dacht dat zuivere shootouts altijd zonder alcohol dienden te gebeuren, >:D ...ik zal de 'Meet & Greet'-voorschriften er nog eens op nalezen. :D ;D

Een soort blind test, door de alcohol kun je niet meer zien wat er speelt ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

kit-kat

Ha Ruben,

toch niet kunnen weerstaan heh, om thuis nog even achter htforum te kruipen  :P :P

Bedankt Ruben, voor jou aanwezigheid, voor de prachtige cd's die je hebt meegebracht en voor je nog altijd erg scherpe oren.
Het was ook geweldig om Markvl en Audiofiel te ontmoeten.
Een gezelschap dat garant staat voor leuke gesprekken op audio gebied, maar ook andere onderwerpen, en een relaxte sfeer.

Voor de wijnliefhebbers : deze wijn was een Nuits Saint Georges 1er Cru, Les Gras uit 2002.  Cave de Pommard.
Door mijn moeder een tijd geleden uit Fr meegenomen en sindsdien opgeslagen in de kelder (bedankt mam ;D)
Smaakte erg goed, al zeg ik het zelf.
De jongens hebben het erg beschaafd gehouden. Audiofiel combineert alcohol en rijden zowiezo niet. En Ruben en Mark hebben zich netjes aan de limieten gehouden.
Er zit zelfs nog een bodempje in de fles!!!!
Zelf had ik nog het meest op van allemaal...maar pas tegen het einde van de avond, dus het kan mijn "matig" gehoor niet verklaren  ::) ::)

pfff ...waar te beginnen ...het was erg leuk...dat ten eerste ..
ten tweede...we hebben ons niet echt gehouden aan het lijstje maar gewoon gedaan waar we op dat moment zin in hadden. En zo hoort het ook, op zo'n avond.

We hebben met audiofiel een interessante discussie gehad over het verschil in gehoor tussen individuen. Over grondtoners en hoogtoners (als ik het goed zeg).
Audiofiel kan er wellicht veel meer in detail over vertellen.

Audiofiel en Ruben, zijn hoogtoners...zij hebben veel sneller last van een snerpend geluid in het hoog als de geluidskwaliteit niet optimaal is. Zelf hoor ik dat veel minder snel, en Mark had er ook minder last van.

Audiofiel had de eer als eerste te arriveren, en dan wel gelijk met een doos van 25 kg in zijn armen.
Zijn parasound loopwerk en Dac en veel interconnects, en zijn apple express airport...en zijn dig camera met flitser....en vast nog meer

Tijdens de shootout werd ik aardig afgeleid door het fotograferen. Soms heb je teveel interesses. Lijkt me een leuk idee om nog eens af te spreken, maar dan voor dig fotografie....want daar heeft audiofiel ook aardig verstand van. Na een beetje te zitten klooien met flitsers in master en slave functies, Audiofiel bijna verblind te hebben met een flits, etc etc...heb ik me ingehouden, ze opzij gelegd, en toch besloten mij toch maar enkel bezig te houden met "de Squeezebox shootout". Het was al verwarrend en ingewikkeld genoeg met een hele wirwar aan bedrading en apparaten op de vloer.

hmmmm.....maak er weer een lekker lang verhaal van. Back to the point.

Ten eerste mijn setup:

Bron:

Njoe tjoeb 400 reference cd speler
reviews=

http://www.audioreview.com/cat/digital-sources/cd-players/ah/PRD_125042_1586crx.aspx

http://www.hifi-planet.com/hpah1.htm

Bekabeling=

Nordost Blue Heaven RCA interlinks

Nordost Red Dawn speakerkabels biwire versie 2

Geintegreerde versterker=

Chord CPM 2600  Grin Grin Grin

review op hifi.nl
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2301

Speakers:

Monitoren-

Wilson Benesch Arc   :D :D (hoe langer ik deze heb, hoe meer ik onder de indruk ben van wat ze kunnen)

De opstellingen die we hebben beluisterd:

....sorry moet nu even weg....kom zo dadelijk terug ...wordt vervolgd... >:D >:D >:D

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Ettepet

lol, heerlijk zo'n fragmentarische verslaggeving, van onze drukke reporter... :D

Indrukwekkende spulletjes ook nog! ;) ;D

kit-kat

Ik houd het kort en bondig..het is veel te lekker weer om op dit moment heel lang achter de computer te zitten.

1- Parasound (loopwerk + losse DAC)-gebalanceerd op Chord
2- Squeezebox + parasound DAC- gebalanceerd op Chord
3- Tjoeb - niet gebalanceerd op Chord
4- Squeezebox (met interne dac) - niet gebalanceerd op Chord

We hebben uiteindelijk niet met de apple airport express kunnen vergelijken, maar we verwachten dat deze ongeveer gelijk presteert met de Squeezebox.
Omdat we vrij lang bezig waren alles goed af te stellen en werkende te krijgen en ook nog wilden genieten van een mooie luistersessie gisteravond, zijn we niet toegekomen aan het testen van de volumeregeling.

Zelf hoorde ik tussen 1 en 2 weinig verschil in kwaliteit.Ik heb meerdere keren blind getest, omdat ik gewoon met ogen dicht luisterde en de bediening van de knoppen aan de mannen overliet.
Ik schaar dus 1 en 2 voor mijn eigen gehoor op hetzelfde niveau. Als ik dan rekening houd met het feit dat de squeezebox naar mijn idee, een stuk meer gemak met zich meebrengt dan losse cd's. Zou ik zelf voor optie 2 kiezen.

Voor mijn gevoel krijg je daarna een grote stap naar punten 3 en 4.
Opstelling 3 en 4 hoor ik weer onderling weinig verschil tussen.

Ik ben gezegend met een "goedkope" gehoor. Om het maar even in positieve zin te omschrijven.
De anderen op de shootout hoorden veel grotere verschillen. Zij konden elke stap veel beter terughoren in de muziek, met het optimale geluid bij opstelling 1.

We hebben ons best gedaan om de volume in alle opstellingen gelijk te houden.

Ik heb gisteravond weer fantastische nieuwe muziek ontdekt. Hopelijk horen we van de anderen zo dadelijk welke albums/titels dat waren.

Pieter-Jan

Dank je wel Kit-Kat voor je verhaal.
Geniet maar van het weertje buiten ...

Denk dat er nog genoeg zal geschreven worden, maar jij was in ieder geval de eerste  ;)

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Audiofiel

Ik was gisteren laat thuis, maar van ons vieren ongetwijfeld als eerste, aangezien Mark en Ruben het verste weg woonden en Kate natuurlijk eerst nog het Utrechtse nachtleven onveilig moest maken...

Het was meer dan gezellig en een lekker ontspannen Meet & Greet, ik zal straks mijn verslagje intypen. Helaas nu pas tijd om er aan te beginnen met een zieke vrouw thuis (griep) en een ADHD-kitten van 3 maanden. ;D

Citaat van: kit-kat op januari 28, 2006, 13:22:19
Tijdens de shootout werd ik aardig afgeleid door het fotograferen. Soms heb je teveel interesses. Lijkt me een leuk idee om nog eens af te spreken, maar dan voor dig fotografie....want daar heeft audiofiel ook aardig verstand van. Na een beetje te zitten klooien met flitsers in master en slave functies, Audiofiel bijna verblind te hebben met een flits, etc etc...heb ik me ingehouden, ze opzij gelegd, en toch besloten mij toch maar enkel bezig te houden met "de Squeezebox shootout". Het was al verwarrend en ingewikkeld genoeg met een hele wirwar aan bedrading en apparaten op de vloer.

Ik zou het leuk vinden als we inderdaad een keer een andere afspraak maken met meer nadruk op de fotografie, altijd leuk om meer hobby's uit te wisselen dan alleen die audio. ::) Maar het is natuurlijk ook leuk om eens te horen hoe de Parasound combi het bij ons thuis doet op de electrostaten. ;D

)p(

Citaat van: Audiofiel op januari 28, 2006, 17:31:00

Ah wat een snoesje  :-* daar kan sowieso geen squeezebox of zelfs een gemodificeerde parasound dac tegen op  ;D

peter

markvl

Zo, eindelijk tijd om te proberen wat indrukken naar boven te halen.

Indruk 1: lastig parkeren in Utrecht! ;)
Indruk 2: leuke trap om met apparatuur op/af te moeten (dit werd eenmaal boven door Audiofiel beaamd)
Indruk 3: Wat een erg goede stereo set heeft Kate staan!  8)

Indruk 3 is het resultaat van een avond luisteren naar uiteenlopend (toch? ;) ) materiaal en meerdere bronnen.
Steeds weer had ik dezelfde ervaring: er valt me niets op.
En dat in de positieve zin: er zijn geen storende invloeden, er zijn geen manco's.
Kortom, je luistert naar muziek en niet naar een installatie.

Maar nu over dat luisteren.
We begonnen de avond met een combinatie van kletsen, apparatuur aansluiten, thee drinken, wat spelen met Apples, etc.

Daarna begon het serieuzere deel.
We hebben uitgebreid de SB vergeleken met het Parasound loopwerk, beiden aangesloten via de DAC.
Het was al snel duidelijk dat er twee ervaringen waren:
- Audiofiel en Ruben hoorden zeer duidelijk verschil, met name in de ruimtelijkheid.
- Kate en ik hoorden vrijwel geen verschil.
Zelfs meerdere keren wisselen van zitplaats (wel/niet in de hotspot) en muziek had hier geen invloed op.

Het enige verschil dat bij mij duidelijk genoeg opviel was het weergeven van laag (contrabas, etc.).
De SB deed dat vrij droog/strak, de Para deed dat voller.

Is de een daarin beter dan de ander? Dat hangt van je persoonlijk voorkeur af.
Dat was voor mij de belangrijkste conclusie van de avond:
Verschillende mensen horen verschillende dingen en waarderen wat ze horen op gebaseerd op hun eigen smaak.
Dus het is verkeerd om te vragen of een installatie goed of slecht is.
De vraag hoort te zijn: ervaar jij een installatie als goed of slecht.
En over dat ervaren kun je praten maar uiteindelijk blijft het jouw voorkeur.

Zoals Kate ook al aanhaalde hebben we het in dit verband gehad over de boventonen/grondtonen-luistertypen-theorie.
Dit houdt in dat mensen (fysiologisch bepaald) meer gevoelig zijn voor boventonen of voor grondtonen.
Als deze theorie klopt zou dit het verschil in ervaring kunnen verklaren.

Hierna hebben we nog geluisterd naar de Tjoeb en de SB, beiden analoog aangesloten.
Mijn ervaring: de Tjoeb deed het beter dan de SB, maar beiden bleven ruim achter bij zowel loopwerk als SB via de DAC.

Ten slotte hebben we nog een tijdje muziek beluisterd van zeer uiteenlopende genres.
Als je een iPod en een SB ter beschikking hebt met een paar honderd CDs onder de draaischijf/afstandsbediening dat is het heel makkelijk (en verleidelijk) om te gaan samplen.
"Deze ken je vast wel"
"Daar heb ik een variatie op"
"Maar dan moet je deze even horen"
"Wie is dat ook al weer"
"Die ken ik van dit nummer"
en voor je het weet wordt het vroeger en vroeger  ;D
Maar uiteindelijk hebben we zo rond 02:00 uur maar besloten Kate niet langer van haar nachtleven af te houden.

Kate, nogmaals hartelijk dank voor de gastvrijheid, de wijn  :-*, de hapjes, en uiteraard voor de gelegenheid je installatie te beluisteren.
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Audiofiel

Ik ben zelf inmiddels ook flink aan het hoesten, dus heb net op tijd mijn verhaal afgekregen. Ik heb het in 7 stukjes gehakt, zodat ik er makkelijk foto's bij kan zetten. Veel leesplezier!

Audiofiel

(deel 1 van 7)

De reis naar Kate (kit-kat) brengt meteen al een déjà-vú met zich mee. Mijn trouwe elektronische medepassagier stuurt mij door de straat waar ik als student het eerste een kamer in Utrecht bewoonde. Een echt studentenkot, want het was maar 1,9 x 2,0 meter (bij 3m hoog)... Gelukkig is het appartement waar Kate huist, slechts 2 straten verderop, niet zo minutieus uitgevoerd.

Tijdelijke verblinding
De ontvangst is hartelijk en ik blijk de eerste te zijn. Meestal is wie van dichterbij komt de laatste, maar kennelijk is dat nu niet het geval. Mooi moment om even de spullen uit de doos te halen en Kate's aandacht gaat helemaal niet naar de high-end Parasound loopwerk en DAC, maar naar de cameratas in de doos. "Wat voor camera heb jij?", zegt Kate terwijl ze direct de tas open ritst en de Fuji S2 Pro er uithaalt. "Is dat een Nikon?", vraagt ze terwijl ze het bekende logo tevergeefs zoekt. Ik leg uit dat het een Fuji is die destijds het alternatief was voor de Nikon D100, beiden op basis van de analoge Nikon F80 body. Zoals later zal blijken is Kate's D70 body een stukje moderner dan die van mij op het gebied van draadloze flitsbesturing: de camera stuurt direct op afstand mijn SB-800 en haar SB-600 flitser aan in combinatie met de ingebouwde flitser. De foto die Kate gemaakt heeft zal het bewijs leveren van de tijdelijke verblinding bij de grote vaas toen de flitser recht in mijn ogen afging. Door al het geklets over fotografie, heb ik eigenlijk maar heel weinig foto's gemaakt. ;D

Maar genoeg over digitale fotografie, dat is een onderwerp voor een andere keer. Inmiddels is Ruben gearriveerd met een stekkerdoos met een snoerlengte waar de Nuon jaloers op zou worden.Kort daarop gevolgd door Mark die naast een kleine Squeezebox ook nog een driemaal zo grote zelfbouw voeding heeft meegenomen. We kunnen dus van start gaan. We zetten alles op stroom zodat het vast kan stabiliseren. Maar eerst even gewend raken aan Kate's set die al bij binnenkomst op volle toeren staat te draaien. De Chord CPM-2600 staat pontificaal in het midden van het rack en stuurt de muziek van de Tjoeb (Ultra, Mega, Super of Hyper-versie, dat ben ik even kwijt ;D) versterkt door naar de Wilson Benesch Arc luidsprekers. Even heb ik het idee dat er een metaldome in deze monitors zit, wat wordt versterkt door het iets glimmende oppervlakte van de 25 mm tweeter en het ietwat pittige karakter van het hoog. Met de Parasound combi ervaar ik later toch heel sterk dat ik hier wel degelijk met een softdome te maken heb, die met de juiste aansturing van pittig hoog ook naar een wat meer fluwelen karakter kan gaan. Niet zo zijig als bijvoorbeeld de ScanSpeak tweeter, maar wel mooi rustig hoog.

Audiofiel

(deel 2 van 7)

Onverwachte hickups
We zullen deze avond een aantal zaken aan de tand gaan voelen. Allereerst is er de vraag van Kate hoe al dat draadloos streamen vanaf die computer geripte bestanden nu in de praktijk werkt. Daarvoor heeft Mark een Squeezebox meegenomen en heb ik een AirPort Express meegebracht. We gaan eerst deze twee apparaten instellen. Mark heeft een laptop van het werk meegenomen, wat later wat onverwachte hickups in het geluid blijkt te geven. Vervelend om naar te luisteren, maar met zijn eigen computer thuis heeft hij nergens last van.

De problemen die ik ondervind met de AirPort Express in de lucht brengen zijn helaas wat groter. In de gauwigheid – ik heb zowel een vrouw met griep als een nieuwe huisgenoot in de vorm van een 3 maanden jonge ADHD-kitten in huis – heb ik geen tijd gehad voor een korte test. In de haast heb ik bovendien alleen de AirPort Express meegenomen en niet mijn iBook. Ruben had immers een Powerbook mee en er is verder nauwelijks configuratie nodig in de AirPort Express die ik regelmatig zonder enig probleem bij klanten installeer. Helaas komt de Express niet in iTunes tevoorschijn, wat we ook proberen. Er is misschien een probleem met de configuratie van de Powerbook (aangezien de iBook het prima deed), maar het kan ook zijn dat de instelling van de Express, die bij mij als WDS actief is (hub: draadloos netwerk onzichtbaar vergroten) de boosdoener is. Omdat we niet in tijdsnood willen komen laten we het verschil tussen de Squeezebox en de Express dan ook maar achterweg: we willen nu lekker gaan luisteren!

Audiofiel

(deel 3 van 7)

Snappy interface
De Squeezebox wordt direct met een ethernet-kabel verbonden met de laptop en met een coax digitaal (ArtSpeak) naar de Parasound D/AC-2000 Ultra DAC; het Parasound loopwerk gaat met dezelfde digitale kabel, maar dan gebalanceerd (AES/EBU) naar de DAC die met Madrigal HPC gebalanceerd is aangesloten op de Chord. Mark laat enthousiast zien hoe de SB werkt: de menu's worden doorlopen, informatie schiet van links naar rechts over het scherm en dat ziet er erg 'snappy' uit; de interface is goed voor elkaar. Wel heb ik moeite om de tekst op het display te lezen, ook in de grootste stand. Ik heb een bril voor veraf (-1.0), die ik eigenlijk alleen nodig heb voor films kijken en autorijden. Als de SB meer dan 1,5 meter weg zou staan, zou ik hem niet kunnen aflezen zonder met mijn ogen te knijpen. Helaas staat hij bij Kate zo'n 2 meter ver, dus af en toe doe ik een Chinees na.

De stereoset van Kate kent een 2,5 persoons bank (of kleine driezitter?) met de hotspot in het midden. Aan de linkerkant van de hotspot klinkt het nog behoorlijk goed, aan de rechterkant loopt het laag nogal dicht en wordt dan af en toe boemerig. Met vier luisteraars is er natuurlijk te weinig plek, dus staat er links van de bank nog een stoel. In het begin van de luistertest zit ik op deze plek en hoewel het hoog zo ver uit de sweetspot meestal een stug rustiger wordt, vind ik het geluid een beetje aan de scherpe kant klinken. Er is een digitaal randje wat rafelig is, iets wat ik overigens wel herken van de AirPort Express bij mij thuis die op dezelfde manier is aangesloten via de DAC (alleen dan optisch). Ook ervaar ik een beetje een plat beeld en het geluid komt niet echt los van de speakers.

Audiofiel

(deel 4 van 7)

Sopraan op volle sterkte
Nadat we in het Parasound loopwerk dezelfde CD hebben gestopt tellen Mark en ik af met "3-2-1-Nu!" om de CD en de SB ongeveer gelijk te krijgen. In de praktijk zit je er al snel een seconde naast, omdat de SB een kleine vertraging heeft om het buffer vol te krijgen, maar die kleine tijdsprong bij het switchen tussen de twee bronnen maakt niets uit voor het luisteren. Aan mij is de eer om continu te switchen tussen de AES/EBU en de SP/DIF-ingangen. Direct bij de eerste switch naar de snaar-aangedreven Parasound CBD-2000 heb ik een Aha-erlebnis. Het scherpe is weg, dit klinkt écht stukken beter. Ik heb geen resonanties meer in mijn oren bij sommige tonen, zoals ik die met de SB wel ervaar. Ik kan die resonanties het beste omschrijven als het geluid dat je hoort als een sopraan op volle sterkte zingt: schetterend. Opvallend is ook dat ik op 2 meter links van de hotspot een veel ruimtelijke ervaring heb met de 'Para'.

Ook bij veelvuldig switchen met meerdere tracks hou ik hetzelfde verschil en ik wacht verwachtingsvol op het moment dat we de twee kunnen gaan bespreken. Het verschil is immers erg groot. Wie schetst mijn verbazing als blijkt dat we er niet allemaal hetzelfde over denken... Ruben blijkt exact dezelfde ervaring als ik te hebben met betrekking tot schelheid/scherpte en ruimtelijkheid. We vinden allebei de CBD-2000 luchtiger, tonen mooier uitsterven, meer ruimte rond instrumenten, meer diepte, meer analoog. De Squeezebox op dezelfde high-end DAC vind ik duidelijk scherper, puntiger, platter en digitaler. Het lijkt wel alsof de instrumenten veel te dicht op elkaar zitten, een beetje claustrofobisch.

Audiofiel

(deel 5 van 7)

Grondtoners en Boventoners
Onthutsend is dat Kate en Mark juist bijna geen verschil zeggen te horen tussen de SB en de CBD-2000. Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Ik vertel over het stukje wat ik in het Duitse blad Audio (Hörkurs 5) heb gelezen over een nieuw onderzoek naar verschillen tussen mensen met betrekking tot het waarnemen van geluiden. Er blijkt een groot verschil gevonden te zijn tussen mensen en die zijn simpelweg in te delen in twee groepen: grondtoners en boventoners. Heel simpel gezegd: de grondtoner neemt van het geluid vooral de grondtoon waar, zelfs als deze niet aanwezig is! De boventoner is juist zeer gevoelig voor de harmonischen van de oorspronkelijke toon. In de praktijk kunnen de extremen liggen tussen 0 en 2 octaven lager waarnemen (grondtoners) en tussen 0 en 2 octaven hoger waarnemen (boventoners). Het is dus mogelijk dat er 4 octaven verschil zit tussen de subjectieve waarneming van het karakter van een instrument.

Na een korte discussie over het onderwerp trekken we gezamenlijk een voorzichtige conclusie dat Ruben en ik waarschijnlijk boventoners zijn en dat Kate en Mark grondtoners zijn. Ik durf nu stiekem wel te zeggen dat het veel voordeliger is een grondtoner te zijn dan een boventoner, want voordat je die schelheid weg krijgt uit het geluid ben je meestal wel een stukje dieper in je portemonnee afgedaald. Immers, juist de boventoners horen duidelijk alle harmonischen en die bepalen voor een groot gedeelte de ambiance, de akoestiek van de ruimte. Misschien wel een reden waarom Ruben en ik zo duidelijk de ruimte en de lucht horen van de opname, waar Kate en Mark op dat punt weinig verschil waarnemen.

Audiofiel

(deel 6 van 7)

Met de ogen dicht
We vervolgen onze luisterqueeste en gaan nu heel gericht nogmaals met zijn vieren luisteren naar Temptation van Diana Krall op zowel de SB als de Parasound. Kate gaat in het midden zitten en luistert met de ogen dicht. Soms zit ze duidelijk met haar hoofd te knikken als ik van de SB naar het loopwerk overschakel. Na het liedje helemaal gehoord te hebben met 4x heen en 4x terug switchen, is ze echter niet helemaal meer zeker van wat nu wat was. Ik denk dat ook niet iedereen verschillen direct even duidelijk hoort (sommige mensen luisteren liever een week naar het verschil) en misschien heeft het wel iets met die grondtoners en boventoners te maken. Mark hoort dit keer wel wat verschil, in het voordeel van de Parasound, hoewel veel minder duidelijk dan de twee 'boventoners'. "Bij de eerste tonen hoor ik het al", zegt Ruben, terwijl hij zijn handen van breeduit naar dichtbij elkaar beweegt: de breedte is weg uit het geluidsbeeld. Ik reageer non-verbaal terug met handen die van voor-naar-achteren dichter naar elkaar toe gaan om aan te geven dat ook de diepte een groot verlies heeft moeten leiden. Af en toe kijken we elkaar aan, of we nu op de hotspot zitten of niet, zo overduidelijk is het verschil.

Het is natuurlijk leuk, zo'n Squeezebox op de stereo, maar de vergelijking met de Parasound loopwerk+DAC er achter is misschien niet helemaal eerlijk qua prijs. De 3x goedkoper Tjoeb van Kate is een eerlijker vergelijk en wat is beter dan die te testen met de SB zónder de luxe DAC er achter. Voor de SB wordt dezelfde interlink gebruikt als bij de DAC: de Madrigal HPC, maar nu in de niet-gebalanceerde uitvoering; de Tjoeb blijft aangesloten met de kabels van Kate. Er volgt een interessant vergelijk, aangezien nu het algehele kwaliteitsniveau ietwat naar beneden is gegaan. De Parasound combinatie is vervangen door de Tjoeb en de SB+DAC is vervangen door alleen de SB.

Opvallend is dat de verschillen wat mij betreft bijna even groot blijven tussen de CD-speler en de Squeezebox. De Tjoeb haalt weliswaar niet het luchtige analoge van de Parasound, maar geeft wel een veel ruimtelijke beeld dan de SB. Ook is de Squeezebox nu weer scherper en scheller dan de CD-speler, zij het dat het niveau zonder luxe DAC sowieso een stukje minder klinkt. Omdat de kenmerken van de SB nu veel overeenkomsten vertonen met de vorige opstelling, lijkt het mij evident dat de SB zélf verantwoordelijk is voor de harde klank en de kleine soundstage.