commentaar gezocht bij samenstellen set

Gestart door ...dune..., januari 27, 2005, 19:13:40

Vorige topic - Volgende topic

R

Ik weet niet hoe warm de AVR 300 gaat worden. Mijn A32 wordt nauwelijks warm eigenlijk. Misschien eens op av forums navragen, daar hebben ze een arcam gebruikers forum. Die zullen het vast wel weten. Mijn cd 73 had veel baat bij koppeling trouwens. In mijn geval met nordost pulsar points. Niet om je verder op kosten te jagen, maar het is maar vast dat je het weet...

...dune...

Citaat van: Ruben op februari 15, 2005, 23:28:39
Ik weet niet hoe warm de AVR 300 gaat worden. Mijn A32 wordt nauwelijks warm eigenlijk. Misschien eens op av forums navragen, daar hebben ze een arcam gebruikers forum. Die zullen het vast wel weten. Mijn cd 73 had veel baat bij koppeling trouwens. In mijn geval met nordost pulsar points. Niet om je verder op kosten te jagen, maar het is maar vast dat je het weet...

???  Kun je me in een paar steekwoorden uitleggen wat je met 'koppeling' bedoelt ?!

...dune...

O0

Vandaag was het dan zover !  Nadat de schrik er gisteren even goed inzat met het failliete Staffhorst-verhaal, ben ik vanochtend mijn spullen gaan halen in Utrecht waar ik ze ook besteld had. Kreeg er toch even pijn in mijn buik van dat m'n aanbetaling pleite zou zijn, maar het viel gelukkig mee.

Uiteraard geen seconde kunnen wachten met aansluiten en meteen een vraagje:

Opstelling:
2x Q7 fronts op spikes
2x Q1 rears op Partington Super Dreadnought stands
1x Q10c center op tv
Arcam AVR300 receiver
Arcam CD73
Oehlbach 4mm koperkabel (3,50/m) voor de center en de fronts zijn daarmee bi-amped
Oehlbach 2,5mm koperkabel (2,00/m) voor rears
Ixos coax interlink tussen receiver en (vooralsnog knaken-DVD-speler)
Ixos analoge link tussen cd-speler en receiver
KOPP 8-punts verdeeldoos met LAPP kabel
LAPP voedingskabel voor receiver en cd-speler

Vraagje 1:
Weet iemand hoe ik een on-screen-display (OSD) kan krijgen van de receiver wanneer mijn tv slechts 1 scart (bezet door DVD) en verder alleen coax/CAI verbinding heeft ?

Vraagje 2:
De AVR300 heeft een menu-instelling waarbij je ervoor kunt kiezen het 6e en 7e kanaal te gebruiken voor bi-amping. Dit heb ik dan ook gedaan waarbij ik uiteraard goed heb gelet op de +jes en -nnetjes en de juiste aansluitingen op zowel speakers als receiver. De metalen plaat-brugjes heb ik verwijderd.  Probleem is dat ik nu een licht 'knetterend' brommetje heb in mijn linkerfrontspeaker. De rechterfront heeft dit niet. Alle speakerkabels van de linkerfront lopen geheel vrij van andere (voedings)kabels en ik zie eigenlijk geen plaatsen waar externe zaken kunnen interfereren. Weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen ?

Vraagje 3:
Als ik een SACD (Dark Side of the Moon) op de cd-speler draai, dan blijft het stereo, terwijl ik die natuurlijk graag in surround hoor zoals hij is gemixed. Nu kan ik 'm wel afspelen in mijn DVD-speler, maar dat zou toch niet nodig hoeven zijn ? Hoe zit dit ?

Alvast bedankt  !

arjan

Scarp

De CD laag van een SACD is altijd stereo. Alleen op een SACD speler kan je de SACD laag afspelen.

R

Vraag 1. Je moet even kijken door wat voor een interface de OSD wordt uitgestuurd. Dan zul je even moeten switchen met de scart die er inzit voor een tijdelijke scart om in te stellen met OSD. Ik denk niet dat je dat veel zult gebruiken.

vraag 2. bromt het ook als je niet biamped?

vraag 3. Een dedicated cd speler kan geen SACD formaten afspelen. Hiervoor moet je een dvd speler hebben die het kan of een dedicated SACD speler.

...dune...

Bedankt voor deze snelle reacties.

Die SACD is mij duidelijk, ik had verwacht dat de cd-speler dat kon, maar via de dvd-speler was het geen probleem, dus dat komt goed.

Omdat ik vandaag of morgen mijn nieuwe meubel hoop te ontvangen, ga ik alles nog een keer loshalen en zal dan gaan experimenteren met wel/geen bi-amp. Echter, een brom zou toch sowieso niet op mogen treden ?

Ik kom er ook net achter ( ::)) dat de receiver nog op 4Ohm staat terwijl mijn speakers 8Ohm 'aankunnen'. Zou dat met de brom te maken kunnen hebben ? Is het zinvol om deze schakelaar (met uitgeschakelde versterker) om te zetten van 4 naar 8Ohm. Ja, een echte  ::)-vraag, maar het is niet anders...

In de handleiding staat dat je, om gebruik te kunnen maken van het OSD, de tv via de composiet-video-uitgang met de receiver moet verbinden. Is dat zo'n gele plug ? Daarvoor heb ik nl aan de voorzijde van mijn tv een aansluiting realiseer ik mij. Ik ga wel e.e.a. uitproberen.

R

Composiet is idd zo'n gele plug.

Ik zou 8 ohm hanteren aangezien je speakers dat ook zijn. Weet niet precies wat het doet, wat zegt de handleiding hierover.? Die brom zou sowieso niet mogen.  Let wel even op de ordening van de kabels. Stroom/video/audio goed laten scheiden als het kan.

...dune...

Citaat van: Ruben op maart  1, 2005, 21:07:21
Composiet is idd zo'n gele plug.

Ik zou 8 ohm hanteren aangezien je speakers dat ook zijn. Weet niet precies wat het doet, wat zegt de handleiding hierover.? Die brom zou sowieso niet mogen.  Let wel even op de ordening van de kabels. Stroom/video/audio goed laten scheiden als het kan.

De handleiding zegt idd dat als je speakers hebt van 6Ohm of lager, dan kiezen voor 4Ohm, anders kun je 8Ohm doen. Nu snap ik op zich wel dat dat dus moet kunnen en ik zal het ook even gaan omzetten, ik vraag mij alleen af: waar hebben we het eigenlijk over  ???  Wat is het (hoorbare) verschil tussen die impedantie-niveau's ?  Op dit forum zal vast wel iemand zitten die het weet.

Mijn gewaardeerde wederhelft zit op dit moment even tv te kijken, dus ik moet ff wachten tot ik weer aan de beurt ben  ;)

...dune...

Inmiddels is mijn meubel binnen (zie laatste aanwinsten topic  ;D)  en ben ik dus ook even mijn speakeraansluitingen gaan ompluggen in verband met het bromgeluid wat ik hoorde.

Het 'knetterende' bromgeluidje in de linkerfront lijkt in de versterker te zitten aangezien het bij de rechterspeaker ook geproduceerd wordt wanneer hij is omgeplugd.

De fronts zijn precies volgens de instructie in de Arcam handleiding gebi-ampt.

Daarbij is de linkerfront LF (low freq) aangesloten op de LF (left front) aansluiting van de Arcam en de linkerfront HF (high freq) aangesloten op de LSB (left surround back). Brugje is uiteraard verwijderd en in het menu van de Arcam is ingesteld dat ik kanaal 6+7 wil gebruiken voor bi-amping. Bij de rechter frontspeaker vice versa.

Moet ik onderhand uitgaan van een storing in 7e kanaal van de AVR300 ?  Of zijn er nog andere zaken die ik kan ondernemen ?  Ik kan het tenslotte wel proberen zonder bi-amp, maar dat is niet mijn uitgangspositie. Ik wil namelijk gewoon op een goede manier kunnen bi-ampen, mag best bij een apparaat op dit niveau.

Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.