Entering the home of Peerless Monster (Classé Shootout)

Gestart door WickedGame, augustus 25, 2010, 10:45:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WickedGame

De ontmoeting

Het was al duidelijk bij sommige dat ik en Peerless Monster een afspraak hadden om eens te gaan luisteren naar de verschillen tussen een Classé CDP-300 en het vlaggeschip van Classé de CDP-502. Na de upgrade drang van Peerless Monster om zijn Classe CDP-100 te vervangen voor een betere speler, namelijk de CDP-300 rees al snel de vraag wat een CDP-502 nog meer kon brengen in zijn set.

Gisterenavond met een mooie zon aan de horizon vertrok ik met een pakket onder mijn arm die weinig meer tot de verbeelding liet naar huize Peerless Monster. Onderweg nog heel veel kunnen genieten van de laatste avond zon. Nu woont Peerless Monster niet heel ver weg en was het genieten van de zon kort maar krachtig. Maar goed wie wil er nu van de zon genieten als er straks genoten gaat worden van een prachtig stuk techniek? Dat wil niemand dan toch meer?

Eenmaal aangekomen bij Peerless Monster en ik mijn grote witte doos uit de auto heb gehaald sta ik voor de deur. Ondanks dat zijn naam doet vermoeden dat hij als monster in een grot zou moeten leven blijkt dat niet het geval. Een mooie ruime nette woning is waar ik voor ben gaan staan. Al snel kwam Peerless Monster enthousiast naar beneden en ben ik toegelaten tot het domein van deze zeer aardige en symphatieke gastheer.

Ik heb de grote witte doos ontdaan van zijn deksel en heb de CDP-502 op de plek neergezet die de gastheer al had vrijgemaakt voor mij. Eenmaal aangesloten hebben we even gewacht tot de CDP-502 op bedrijfstemperatuur was om het vergelijk een wat eerlijkere kans te geven.

In de tussentijd beide spelers op software bekeken om verschillen te ontdekken en die zijn er zeer zeker. Zo ontdekte wij dat de manier van volume weergeven op de CDP-502 compleet anders is dan de CDP-300, mogelijk heeft dit te maken met het voorversterker deel van de CDP-502? Ook in de info van de spelers ontdekte we een andere manier van MPEG variant in de speler. Of dit uiteindelijk een andere beeldverwerking en beeldweergave oplevert hebben wij niet getest omdat het doel was om de audio kwaliteiten van de CDP-300 met de CDP-502 te vergelijken in de set van Peerless Monster.

De set van Peerless is erg mooi! De Ushers staan er echt prachtig bij en zijn voor mij echt geweldig mooi vormgegeven meubelstukken. En dan bedoel ik meubelstukken niet negatief maar juist positief omdat de rondingen, de afwerking van een zeer hoog niveau zijn. De Plinius die het geheel aanstuur ziet er geweldig uit, en misstaat zeker niet bij de aanwezige Classé spelers.

In de tussentijd dat wij nog aan het wachten waren tot de speler op temperatuur is gekomen was het tijd voor een bak koffie. Waar het niet dat de vrouw des huize mogelijk het koffiezetapparaat naar de 3e hemel had gezonden. Gelukkig was de angst ongegrond en is er toch koffie uitgekomen.

Het luisteren

Als eerste plaatsen we een cd van Faithless in de speler. Mede omdat ik deze groep en de muziek door en door ken. Moet wel zeggen dat ik er de eerste paar minuten even flink voor moest gaan zitten. Als eerst de CDP-300 die een mooi stereo beeld neerzet en waar duidelijk de stem van Dido bij het nummer "One step too far". De stage die de Ushers neerzet met de Plinius versterking is prachtig!

Het nummer draaien we vervolgens ook in de CDP-502. Hier komt toch even het volume aspect van de CDP-502 aan het licht. Door andere instellingen en plaatsing stond mijn CDP-502 anders afgesteld. Dus dit even gecorrigeerd, en een nieuwe poging gedaan om te beluisteren. Het nummer van Faithless is een golvend nummer zonder enige uitschieters maar wel ideaal om even te testen hoe plaatsing van instrumenten plaats vind in de set.

Het eerste wat opvalt is dat in het laag de CDP-502 de bas strakker en ronder neerzet dan de CDP-300 dat doet. In het midden ontdekken we bij het nummer geen verschil op het eerste gehoor. In het stemgeluid van Dido valt het op dat de CDP-502 de stem meer naar voren plaatst dan de CDP-300 doet. Voor het gevoel stapt Dido een meter meer richting de luisterpositie dan de CDP-300 dit laat horen.

Na Faithless was het tijd om St. Germain – Tourist in de speler te stoppen. Van deze CD pakken we een 2 tal nummers namelijk "Rose Rouge" en "So Flute". Beide instrumentale nummers waarbij de plaatsing van instrumenten en de duidelijke aanwezigheid van instrumenten goed moet worden weergegeven. Beide spelers slagen daar prima in en plaatsen de intrumenten goed in de ruimte.

Ook bij deze nummers is het al wel snel duidelijk dat de CDP-502 het allemaal wel wat verfijnder aanpakt. Zeg maar dat de CDP-502 net even het puntje op de "i" zet. Instrumenten staan net even wat beter in de ruimte, en worden wat beter geaccentueerd. Het is allemaal wat verfijnder in de weergave.

Hierna nam Peerless Monster plaats op de "sweet spot" van de set. Ik moet er bij vermelden dat de huiskamer helaas net de ruimte biedt die eigenlijk deze set verdient. Daar is hij zichzelf ook van bewust. Peerless zetten al snel een nummer op van Angus and Julia Stone – Down the Way. Ik had zelf nooit gehoord van ze maar deze cd greep me letterlijk. Wat een prachtige cd is dit!

Het nummer is mij even ontschoten wat hij had opgezet, maar het nummer liet vooral veel vocalen horen. Hierop was eigenlijk hetzelfde al snel herkenbaar als bij de eerdere nummers dat de CDP-502 dit verfijnder neerzet. Zoals Peerless het omschreef maakte het de stem bij de CDP-502 wat volwassener dan bij de CDP-300. Ik kon mij in deze bevinding ook zeker vinden. De stem werd door de plaatsing wat directer neergezet zonder overdadig te zijn en het was net iets volwassener.

Na deze conclusies wilde Peerless ook zeker niet zijn HT-ruimte mij onthouden. En al snel betrad ik een donkere ruimte die nog in aanbouw/verandering is. De dedicated HT met electrostaten maakte een rustige indruk op mij en was heel nieuwschierig naar het geluid van de ruimte. Mede ook omdat de gebruikte apparatuur in de ruimte niet heel bekend is ("Sunfire").

Omdat we de avond puur voor audio beluisteren hebben gebruikt is in deze HT-Ruimte ook gekozen om audio weergave te bestuderen. De weergave door de electrostaten is van een hele andere orde dan de Ushers, maar zeker niet verkeerd. In het laag werden de electrostaten bijgestaan door een imposante SVS subwoofer. Had al veel gehoord van de subwoofer maar nog nooit 1 in het echt mogen aanschouwen. Maar wat is dit ding "huge" in zowel afmetingen maar ook in de prestaties.

Peerless was bang dat de sub te nadrukkelijk aanwezig was, maar vond juist van niet. Had ook aangegeven dat op de sweetspot ik muziek ervaar als 1 geheel en dat ik met mijn ogen dicht niet mag pinpointen waar de subwoofer staat. Tevens gaf ik aan dat de instrumenten en stem een geheel moeten vormen met het laag en dat het laag niet overheersend moet zijn maar juist 1 geheel moest vormen voor de beleving. En dat deed de subwoofer in zijn opstelling uitstekend!

Het weer buiten begon al wat onstuimiger te worden, en onweer en regen waren op dat moment los gebarsten. Maar het mocht onze pret en onze voorliefde voor de audio hobby niet drukken. Genieten nog in de HT ruimte veel gepraat over audio en wat audio voor mij betekent. Audio is voor mij emotie, en als ik die emotie al kan bereiken met een set van 400,- euro kan ik daar mee leven. Ik melde ook dat het technische aspect en de verfijning van apparatuur in een set voor mijn gevoel altijd onderhevig is aan mijn emotie. Ook al zou ik 50.000 euro aan een set hebben besteed maar de muziek laat geen emotie bij mij los dan vind ik het zonde geld!

Misschien ben ik om die reden dan ook wel geen echte audiofiel maar meer iemand die met apparatuur emoties zoekt en niet de perfectie in de set zoekt.

Na een lange babbelsessie in de HT werd het weer tijd om ons verder te gaan storten op de shoot-out tussen de CDP-300 en CDP-502. Dit werd gestart onder het genot van een koude goudgele rakker.

Peerless plaatste een cd van Regina Spektor in de CDP-300. Dit deed hij om 2 redenen. De eerste reden is omdat wij het over laagweergave en bas hadden in muziek en anderzijds omdat het een geweldige opname is. Ik had nog nooit van deze jonge dame gehoord maar ik was gepakt door haar. Wat een geweldige stem en wat een heerlijk stuk muziek. Je merkt al dat ik meer op emotie beluister dan dat ik technisch luister. Daarin verschillen Peerless en ik zeer zeker waar hij ook heel goed technisch kan luisteren. Ik kan dit ook zeer zeker, maar emoties spelen bij mij ook zeker een rol bij het beluisteren van muziek.

De CDP-300 en CDP-502 laten ook bij deze cd eigenlijk wederom hetzelfde weer horen wat we bij overige stukken ook hebben ontdekt. De verfijning de plaatsing is bij de CDP-502 wat fijner en gedetaileerder.

Na Regina Spektor hebben we Enya – Amaratine in de spelers gestopt. Niet geheel audiofiel verantwoord deze cd, maar wel erg prettige muziek met snelle stukken, vocalen en diepe laag weergaves. Ook hier eigenlijk weer dezelfde conclusie die we de hele avond al maakte. De verfijning, de detailering is bij de CDP-502 net een tikje beter.

Conclusie

Op voorhand had ik al gezegd dat de verschillen niet heel groot zullen zijn. En dat is deze avond zeer zeker naar voren gekomen. De CDP-300 staat op stereo gebied zijn mannetje en laat een heel mooi stereobeeld horen. De stage die de CDP-300 neerzet was voor mijn gevoel wel iets minder breed dan de CDP-502 dit ten gehore bracht.

Als je kijkt naar de weergave verschillen zit het hem voornamelijk in een stukje detailering, verfijning van stemmen, laag en instrumenten waarin de CDP-502 wat beter in presteert. Het geluidsbeeld kan hierdoor iets gebalanceerder en rustiger worden ervaren dan bij de CDP-300.

Zowel Peerless als ik waren het er wel overeens dat de verschillen er zijn maar naar ons inziens niet de 2000,- euro meerwaarde echt rechtvaardigde.

Het was in iedergeval een hele gezellige en leerzame avond waarin hobby, werk en overige zaken de revu hebben gepasseerd. Ik zelf heb ook nog eens kennis gemaakt met nieuwe muziek welke ik zeker in mijn collectie ga opnemen. Ik wil dan ook Peerless en zijn vrouw bedanken voor de gezellige avond.

Gebruikte Hardware:

Classé CDP-300
Classé CDP-502
Plinius 9200
Usher CP-8571 Dancers

Gebruikte Software:

Faithless – Insomnia:The Best of Faithless
Enya – Amarantine
Regina Spektor - Far
Angus and Julia Stone – Down the Way
St. Germain - Tourist

Peerless Monster

Wauw,

Het is net of ik de avond opnieuw beleef...
Grappig je zet echt details op papier, waarvan ik niet had verwacht dat je die uberhaupt zou onthouden. Erg leuk geschreven!!

Precies zoals het in onze beide hoofden speelt ;).
Top!!

Ik wil er nog even bij vermelden, dat de gebruikte interlinks dezelfde waren.
En dat dus alleen het stroomkabeltje verschilde, die beide waren aangesloten op mijn Supra stekkerblokje op het filter van mijn PS Audio P500...

Vanavond even een fotootje erbij plakken van de 2 spelers...

Je zou trouwens bijna onze voorkeur voor de auto vergeten ;).
Zowel Classé als de auto idem...
Jij hebt smaak kerel ;D!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | PS Audio Perfectwave Transport | HifiRose RS130 | Acoustat model one + one and two + two | Michell of Dual CS510

blue-eyes

Duidelijk verhaal, leuk geschreven. Ik heb zelf nooit de 502 mogen beluisteren, maar afgaande op het internet schrijf je hetzelfde ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Lyngdorf MP40, Arcam PA240, Arcam PA720, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, XLR: Linn, DHZ, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19" RS818+ , Rack: Finite Pagode Signature en DHZ; AB: Homey

WickedGame

Citaat van: Peerless Monster op augustus 25, 2010, 11:11:45
Wauw,

Het is net of ik de avond opnieuw beleef...
Grappig je zet echt details op papier, waarvan ik niet had verwacht dat je die uberhaupt zou onthouden. Erg leuk geschreven!!

Precies zoals het in onze beide hoofden speelt ;).
Top!!

Ik wil er nog even bij vermelden, dat de gebruikte interlinks dezelfde waren.
En dat dus alleen het stroomkabeltje verschilde, die beide waren aangesloten op mijn Supra stekkerblokje op het filter van mijn PS Audio P500...

Vanavond even een fotootje erbij plakken van de 2 spelers...

Je zou trouwens bijna onze voorkeur voor de auto vergeten ;).
Zowel Classé als de auto idem...
Jij hebt smaak kerel ;D!

Ohw ja de voorkeur voor Audi :) Tja heb zo goed mogelijk de avond proberen te verwoorden. Want moet zeggen was wel overladen met indrukken en impressies. Dat maakte mijn verhaal wel gemakkelijk te schrijven.

Citaat van: Blue-Eyes op augustus 25, 2010, 11:21:34
Duidelijk verhaal, leuk geschreven. Ik heb zelf nooit de 502 mogen beluisteren, maar afgaande op het internet schrijf je hetzelfde ;)

Blijkt dat de verhalen op internet dus overeenkomen :)

stone56

Citaat van: WickedGame op augustus 25, 2010, 10:45:08
Ik had nog nooit van deze jonge dame gehoord maar ik was gepakt door haar.

Lucky B........  ;D

Nee zonder gekheid: een erg goed verslag!
It's only rock 'n roll (but I like it)

Deleted member


Peerless Monster

Foto erbij van de 2 spelers.
Bovenop staat de 502, de onderste is de 300.
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | PS Audio Perfectwave Transport | HifiRose RS130 | Acoustat model one + one and two + two | Michell of Dual CS510

ajbeefde

Leuk verslag, geen technisch geneuzel maar zoals je het beiden hebt ervaren. Top.
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss SE, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | PS Audio Perfectwave Transport | HifiRose RS130 | Acoustat model one + one and two + two | Michell of Dual CS510

WickedGame

Citaat van: Peerless Monster op augustus 25, 2010, 17:15:30
Foto erbij van de 2 spelers.
Bovenop staat de 502, de onderste is de 300.


Top! Waardevol stukje hardware zo bij elkaar  ;D Voor de mensen die het opvalt mijn schermpje stond inderdaad minder fel te schijnen dan die van Peerless.

Citaat van: ajbeefde op augustus 25, 2010, 19:09:04
Leuk verslag, geen technisch geneuzel maar zoals je het beiden hebt ervaren. Top.

Ik schrijf zoals ik audio beleef en niet zoals ik een apparaat beleef. Technisch geneuzel is leuk maar zoals het stuk ook vermeld kan iets technisch zo goed zijn, als ik er geen emotie meer bij krijg is het voor mij niet het juiste apparaat. Ik review/schrijf dan liever uit gevoel en hoe ik de muziek ervaar.