Stereo Set van Peter (Upgrade naar Heed Obelisk serie)

Gestart door Pjotr, april 19, 2010, 17:23:41

Vorige topic - Volgende topic

Pjotr

Beste medeforumleden,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Peter en woon in Leusden. Ik ben altijd geïnteresseerd en geboeid geweest door muziek. Als kind luisterde ik al veel muziek, omdat mijn vader altijd muziek op had staan (LP, cassette en later CD). Ook keek hij altijd naar Top Pop en Countdown waarbij ik als kind altijd met hem meekeek.

Mijn eerste serieuze geluidsinstallatie heb ik op mijn 19e gekocht in 1997. Deze bestond uit een Onkyo TX-SV444 Dolby Surround receiver i.c.m. JBL MR25 boekenplank speakers en een JBL center met 2 surround luidsprekers (FLIX1 serie). Kostte destijds 1.500 gulden die ik bijeen had gespaard door een maand vakantiewerk te doen.

Uiteraard was ik hier erg blij mee! Op mijn eigen kamer genoot ik van muziek middels mijn Kenwood discman die ik er op aan had gesloten. Kort erna kocht ik er nog een Onkyo DX-7111 CD-speler en een Onkyo TA-6211 Tape Deck. Man, wat heb ik op die set genoten van mijn CD's en oude cassettebandjes die niet op CD verkrijgbaar waren!

In mei 2001 heb ik mijn eerste stand-alone DVD-speler gekocht, een Onkyo DV-S525. Omdat mijn oude receiver geen Dolby Digital en DTS kon weergeven, had ik besloten een Onkyo TX-DS494 receiver te kopen. Na een week heb ik deze weer teruggebracht, omdat de muziekweergave vanaf de CD-speler nergens naar klonk in vergelijking met mijn oude TX-SV444.

Ik heb toen de Onkyo TX-DS575X aangeschaft en deze klonk weer als vanouds. Vanaf dat moment kon ik genieten van Dolby Digital en DTS bij m'n DVD's. Dit alles nog op mijn slaapkamer in het ouderlijk huis. Ik heb kort erna nog een subwoofer (Audio Pro Sub+) gekocht, zodat de .1 ook ingevuld was.

Eind 2002 ben ik samen gaan wonen met mijn vriendin in een eengezinswoning. We hadden ineens een woonkamer die veel groter was dan mijn slaapkamertje. De JBL speakers waren voor ons niet meer toereikend om te genieten van muziek. Daarnaast vonden we ze niet mooi staan in ons huis. De speakers hebben we toen vervangen door een Phonar set bestaande uit 2x een P300 UK, 2x een P200 UK en een Camparo 4P centerspeaker.

Anderhalf jaar later hebben we de Onkyo receiver en DVD-speler vervangen voor een Denon AVR-2803 receiver en een Denon DVD-2200 DVD(A)/(SA)CD-speler. De voornaamste reden hiervoor was dat de Onkyo qua muzikaliteit te wensen overliet.

Sinds kort heb ik mijn HT-opstelling verruild voor een stereo opstelling. De voornaamste redenen hiervoor waren:
- Door nieuwe meubels minder plek, zodat een goede HT-opstelling lastig werd;
- M'n vriendin en ik luisteren 80% van de tijd naar stereomuziek.

Ik had zoiets van: "Beter goed stereo dan slecht surround!" Dus heb ik mijn Denon AVR-2803 receiver verkocht aan een collega en heb mijn Phonar speakers eveneens van de hand gedaan. Alleen de Denon DVD-2200 heb ik gehouden als DVD-speler. Als front heb ik tweedehands dezelfde Phonar speakers op de kop kunnen tikken die ik al had, maar dan in zilver. Dit staat een stuk beter bij de nieuwe inrichting.

Na 2 uitgebreide luistersessies heb ik voor de volgende set gekozen:
- Music Hall A25.2 geïntegreerde versterker
- Music Hall CD25.2 CD-speler
- Denon DVD-1940 DVD(A)/(SA)CD-speler
- Phonar P300 UK MKIII speakers
- Van den Hul The Bay C5 en MC D102 MKIII Hybrid interlinks

De TV kast is vandaag geleverd. Het ziet er nu zo uit:

Groet,

Peter

Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

frank2

Ziet er goed uit Peter, zou ook eens proberen om de interlinks te vervangen door een ander merk, probeer ze eens te lenen ergens, ik weet zeker dat je versteld zult staan omdat het gekuid met sprongen vooruit gaat. Datzelfde geldt ook voor de LS kabels. V.d. Hul is nogal wollig in het laag, is een trage kabel, de bassen kunnen aanmerkelijk strakker en de hoge tonen kunnen een stuk beter als je andere interlinks en ls kabels eens probeerd. Het is maar een tip....
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Pjotr

Citaat van: frank2 op april 19, 2010, 19:04:45
Ziet er goed uit Peter, zou ook eens proberen om de interlinks te vervangen door een ander merk, probeer ze eens te lenen ergens, ik weet zeker dat je versteld zult staan omdat het gekuid met sprongen vooruit gaat. Datzelfde geldt ook voor de LS kabels. V.d. Hul is nogal wollig in het laag, is een trage kabel, de bassen kunnen aanmerkelijk strakker en de hoge tonen kunnen een stuk beter als je andere interlinks en ls kabels eens probeerd. Het is maar een tip....

Dank je Frank. Wat voor merken interlinks denk je aan? LS kabel is 4mm2 zilverkabel, vergelijkbaar met Qed Silver Anniversary.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

frank2

Ik heb geen speciale voorkeur, het is nogal set afhankelijk, en ook wat je zelf mooi vind. Lees het forum maar eens, en probeer gewoon eens wat uit, sommige audio winkels lenen wel uit.
Tiptop hier op het forum kan je ook raad geven.
W&M en Rapport zijn kabels die ik niet open genoeg vind
Cardas geeft alles rustig weer,
Virtual dynamics is een betere kabel, maar er stug
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Pjotr

Stukje met de historie van mij sets toegevoegd.

B.

Ik zou eerder de filter componenten van de Phonar speakers aanpassen, dan dat je aan duurdere kabels begint, wil je echt vooruitgang boeken.

Sjaudio

Precies wat ik dacht, frank haakt overal meteen in op de kabels. Niks mis mee verder, maar ik weet dat er meer vooruitgang geboekt kan worden met andere prioriteiten, zoals akoestiek, filtering.

B.

Citaat van: Sjaudio op april 29, 2010, 14:55:03
Precies wat ik dacht, frank haakt overal meteen in op de kabels. Niks mis mee verder, maar ik weet dat er meer vooruitgang geboekt kan worden met andere prioriteiten, zoals akoestiek, filtering.

Ik ben dus niet de enige die het opmerkt :D
Soms vind ik het wel irritant om wéér van dezelfde personen te lezen dat alles valt of staat met het gebruik van dure kabels (zo komt het op mij over) :crazy:

Raphie

Virtual Dynamics zal ie i.i.g. niet meer adviseren  :D
JBL PRX Power!

Audia

Leuke set heb je zo.
Heb je het TV-meubel al?
Kabels kunnen zeker wel een verschil voor je maken maar, zoals Sjaudio ook al zei, je kunt meer vooruitgang boeken met andere zaken.
Woonkamer: SF Magico S1 | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | REL T9X Special Edition RED

Pjotr

Citaat van: Audia op mei 23, 2010, 11:36:25
Leuke set heb je zo.
Heb je het TV-meubel al?
Kabels kunnen zeker wel een verschil voor je maken maar, zoals Sjaudio ook al zei, je kunt meer vooruitgang boeken met andere zaken.

Nee, helaas nog niet. het zaakje staat nog steeds op de grond. 9 juni zal de kast bezorgd worden als alles goed is. Dit is 'm trouwens:

Audia

Wow, wat een grote kast. Wel mooi klassiek.
Gaan de speakers daar nog naast staan?
Hoe breed is die kast?
Woonkamer: SF Magico S1 | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | REL T9X Special Edition RED

Pjotr

Hij is 210x150x45 (BxHxD). Lijkt op de foto groter dan ie is. Speakers komen ernaast.

Xander32

Citaat van: Pjotr op mei 26, 2010, 14:22:47
Hij is 210x150x45 (BxHxD). Lijkt op de foto groter dan ie is. Speakers komen ernaast.
Ik hoop dat jij de ruimte er voor hebt om de speakers in verhouding iets voor de kast te zetten. Een relatief grote/hoge kast (mooi design :thumbs-up:) tussen beide speakers in lijkt mij niet bevordelijk voor een mooi stereobeeld.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Audia

Pjotr

Citaat van: Xander32 op mei 26, 2010, 15:49:27
Ik hoop dat jij de ruimte er voor hebt om de speakers in verhouding iets voor de kast te zetten. Een relatief grote/hoge kast (mooi design :thumbs-up:) tussen beide speakers in lijkt mij niet bevordelijk voor een mooi stereobeeld.

Sander.

Hoi Sander,

Bedoel je dat de speakers wat verder van de wand gezet dienen te worden, zodat de speakers verder naar voren komen dan de kast?
Ja, dat is mogelijk.

Xander32

Citaat van: Pjotr op mei 27, 2010, 10:40:26
Hoi Sander,

Bedoel je dat de speakers wat verder van de wand gezet dienen te worden, zodat de speakers verder naar voren komen dan de kast?
Ja, dat is mogelijk.
Yep, dat bedoelde ik - de ruimte om de speakers zo ver van de achterwand te zetten dat deze op minimaal gelijke hoogte met de voorkant van de kast komen te staan, bij voorkeur er iets voor.

Ben benieuwd hoe het er zo uit ziet: mooie componenten + mooie kast(foto`s  ;)).

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Pjotr

Citaat van: Xander32 op mei 27, 2010, 22:47:12
Yep, dat bedoelde ik - de ruimte om de speakers zo ver van de achterwand te zetten dat deze op minimaal gelijke hoogte met de voorkant van de kast komen te staan, bij voorkeur er iets voor.

Ben benieuwd hoe het er zo uit ziet: mooie componenten + mooie kast(foto`s  ;)).

Oh, die zal ik zeker plaatsen als het binnen is. Ik ben alleen een beetje bang dat onze TV (37 inch) een beetje ielig staat in de kast. Mocht dit zo zijn heeft mijn vriendin al ingestemd met de aanschaf van een 42 of 46 inch exemplaar :pompom:

Xander32

Citaat van: Pjotr op mei 28, 2010, 08:20:07
Oh, die zal ik zeker plaatsen als het binnen is. Ik ben alleen een beetje bang dat onze TV (37 inch) een beetje ielig staat in de kast. Mocht dit zo zijn heeft mijn vriendin al ingestemd met de aanschaf van een 42 of 46 inch exemplaar :pompom:
Een smart guy :D.

Sander.

Burdy

Pjotr

Nou de kast is nog niet  >:( Op zich is dit niet zo erg, alleen moet die winkel dan niet tot 2 keer toe beloven dat ie op een bepaalde datum komt. Maar goed, Peter heeft :angel: geduld, hij komt nu volgende week donderdag.

Qua bekabeling heb ik nog een en ander geprobeerd. Ik heb mijn 4mm2 Reference Wire luidsprekerkabel (zilver) - bij wijze van test - vervangen door standaard 2,5mm2 koper speakerkabel. Nou, ik wist niet hoe snel ik mijn eigen luidsprekerkabel weer terug moest pluggen. Tjonge m'n hele muziekweergave was naar z'n grootje! Wat werd het geluid dof zeg, een piano klonk alsof het dempingspedaal continu ingetrapt was. Kortom de realistische weergave was ver te zoeken. Dit was een mooi moment geweest voor non-believers om even te komen luisteren, dit was een meer dan duidelijk hoorbaar verschil ;)

Deze ervaring had ik ook al toen ik de interlink (Van den Hul D102 MKIII) tussen mijn CD-speler en versterker wisselde voor een dropveter en en HQ van 2 tientjes. Het geluid werd gelijk dof. De sprankelende details die ik met de Van den Hul had, waren compleet weg. Dus de Van den Hul werd snel weer aangesloten. Deze kabel doet het in mijn set erg goed, ondanks dat ik veel reacties lees van medeforumleden die zeggen dat ik Van den Hul links moet laten liggen.

Echter, dat deze kabel het niet op iedere set lekker doet, werd bewezen bij een goede vriend van me. Ik had 2 Van den Hul interlinks (D102 MKIII en The Bay C5) meegenomen en die op zijn set aangesloten. Hij heeft een Denon AVR-2805 receiver en een Denon DVD-2910 DVD/(SA)CD-speler. De The Bay C5 gaf het mooiste resultaat in vergelijking met de D102 en een dropveter.

Naast de receiver heeft hij ook een Marantz klasse A stereo versterker staan. Deze versterker was niet blij met de Van den Hul interlinks. Zijn eigen Reference Wire interlink die hij via Stassen had gekocht, klonk het beste. Zo blijkt maar weer eens dat het qua bekabeling per set een kwestie is van uitproberen. Ik moet zeggen dat ik mijn D102 MKIII blind heb overgenomen van een medeforumlid en dat deze (gelukkig) op mijn set zeer goed presteert.

sr7000

Mooie set:ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien in die kast. Ook mooi spul dat music hall:kende ik nog niet, maar heeft een erg mooi design  :wub:

Pjotr

Citaat van: sr7000 op juni 11, 2010, 09:10:07
Mooie set:ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien in die kast. Ook mooi spul dat music hall:kende ik nog niet, maar heeft een erg mooi design  :wub:

Bedankt ;) Ik kende Music Hall tot een maand of 4 geleden ook niet. Ik zag dat de fabrikant van mijn speakers Phonar, Music Hall levert en tevens gebruikt voor demo's op beurzen i.c.m. hun speakers.

Ik had goede recenties gelezen over de producten en heb toen vanuit nieuwsgierigheid een uitgebreide luistersessie gepland. Ik kan niet anders dan concluderen dat je bij Music Hall erg veel muzikaliteit voor je geld krijgt. Zeker in vergelijking met mijn Denon AVR-2803 receiver en DVD-2200 is dit een wereld van verschil.

Denon Focal

Mooie set, heb deze combi nog niet gezien.
Ben erg benieuwd hoe dit zal staan in die kast.

Altijd grappig om die kabel discussies te lezen, het gaat erom wat je zelf mooi vind. Ik denk zelf dat die VdH's prima zijn en zou mijn geld eerder in andere upgrades stoppen, bv akkoustiek, vibrapots.

greetz
Bart
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Xander32

Vibrapods brengen bij mij geen waarneembaar verschil, dat was ook niet de reden van aanschaf.

Sander.