Antichrist

Started by clicquot, April 6, 2010, 16:46:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Ik las in een paar andere draadjes hoe "vrouwelijk geslachtsdeel" deze film wel was etc... maar veronderstel dat de oorzaak hiervan ligt eerder ligt in het niet begrijpen van de "onderliggende" boodschap. Toegegeven, het is er eentje waar je je brains serieus bij moet pijnigen... vandaar dat wat achtergrondinfo altijd welkom is voor het bekijken van deze film..

Ik zou'm dus ook echt niet willen catalogeren als Horror/Thriller, maar eerder als echte Drama! Vandaar de post hier.

Antichrist



Wat een prent zeg. Hier breek ik mijn hoofd over. Voer voor discussies allerhande. Von Trier heeft het weer geflikt. Hij wordt geprezen of tot op de grond neergehaald (en genageld  ;D ) Wat zal het zijn? Feit is, bekijk deze film out of the blue, zonder enige feedback en je stelt jezelf tientallen vragen vanaf de eerste scène.

Gelukkig doet de titel van de film al een belletje rinkelen, daar begint het. "The Antichrist", wat houdt dit precies in?

Volgens de Christelijk leer is de Antichrist het ultieme Kwade in de gedaante van een menselijk wezen. Niemand minder dan Satan bestuurt dit wezen. Opdracht = de mensheid veroveren en alle gelovigen uitroeien. In de film van Von Trier is er niet echt een personage als Antichrist, maar het idee wordt wel weerspiegeld door de vrouw. Tussen de regels door is er kritiek naar de Christelijke leer: die misprijst de vrouw, seks is enkel een middel om zich voort te platen, maar nooit kan het enige vorm van genot zijn.

De proloog van de film toont een hevige vrijpartij, een koppel in volle extase. Tijdens het minnekozen, kruipt hun peuter uit zijn speelpark, klimt uit het raam en valt te pletter op de stoep net op het moment dat de ouders klaarkomen. Filmisch subliem in beeld gebracht, onder de tonen van Handel's aria "de Lascio Chi'o Piangra". (Trouwens zéér warm aanbevolen in deze surround versie!)



De vrouw heeft haar zoontje écht wel uit het raam zien kruipen –komen we pas veel later te weten- maar deed niets. Ze genoot op dat moment van haar penetrante man en koos zo het plezier en vertier boven haar nakomeling. Bad woman! Zij leve voor altijd in doodzonde...

Wat volgt is een hard trauma. De welombesproken (en verfoeide) scènes van een penis die afgerukt bloed spuit, de verminking van de schaamlippen (clitoris) met een schaar, het vastschroeven van een slijpsteen door een been... hebben allen een diepere betekenis. Von Trier beeldt op zijn manier uit wat het is, hoe het voelt om een kind te verliezen, zeker als je dat al kon voorkomen. Is het nodig dat op die manier te tonen? Maar er is veel meer. Een goede uiteenzetting vond ik op deze blog van Vrijdenker. Zeker een aanrader om door te lezen vooraleer je de film bekijkt, het is voer voor superinteressante discussies en verklaart al heel wat meer over wat je precies te zien krijgt.

Martin_M

Ik vond 'm iig wel goed hoor.
Eén en ander af en toe zeer fraai in beeld gebracht.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Durk

Uhm.. Mag ik bedanken? Ik wordt al onpasselijk bij het lezen van de beschrijving.

Overigens deel ik als christen de mening over de positie van de vrouw en sex niet in het kader van de christelijke leer. Alsof er 1 christelijke leer zou zijn.. Maar dat lijkt me geen onderwerp voor dit forum.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

celerontje

Misschien bekijk ik 'm ooit eens, puur om erover te kunnen oordelen.
Maar ziek klinkt wel, allemachtig! :o

En ik merk dat ik moet kokhalzen bij scenes met bv. vreselijk vieze WC's, maar niet bij hele bloederige scenes.
Ik weet niet wat 't met me is, misschien ben ik wel net zo ''weird'' als von Trier zelf? :o :D

Nouja, haast om deze film te zien heb ik niet, dat moge duidelijk zijn! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Robbert54

Quote from: Durk on April  6, 2010, 23:45:22
Uhm.. Mag ik bedanken? Ik wordt al onpasselijk bij het lezen van de beschrijving.

Overigens deel ik als christen de mening over de positie van de vrouw en sex niet in het kader van de christelijke leer. Alsof er 1 christelijke leer zou zijn.. Maar dat lijkt me geen onderwerp voor dit forum.
wat bedoel je daar precies mee??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

MarkD

Ik vond het maar een pretentieuze sh!tfilm met in wezen een oersimpel verhaal, onuitstaanbare karakters en nodeloos bloederige (zelf)verminkingsscenes. Nu kunnen deze elementen afzonderlijk of gecombineerd nog steeds een goede film opleveren, maar in dit geval gaat de holle retoriek echt volledig aan mij voorbij.

De openingsscene was dan in ieder geval in cinematografisch opzicht nog geslaagd te noemen.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

clicquot

De gustibus et coloribus non est disputandum  ;D

Ik keek er ook naar out of the blue en dacht whatta... met alle info die ik nu heb, heb ik een andere kijk op de film... vraag blijft natuurlijk hoe je iets uitbeeldt? Een hostel bv bevat gortiger dingen dan dit... en daar zit geen betekenis achter, ik noem maar wat.

Durk

Quote from: The Vampire on April  7, 2010, 04:01:06
wat bedoel je daar precies mee??

Ik bedoel; wie bepaald wat de christelijke leer is? De paus in Rome? De één denkt er zo over, en de ander denkt er weer anders over. Er zullen best wel groeperingen zijn die menen dat geslachtsgemeenschap alleen maar beoefend mag worden in het kader van het verwekken van kinderen. Ik lees die beperking in ieder geval niet zo in mijn bijbeltje. Daarnaast; ik geloof niet in het praktiseren van deze geachte; dan zouden die personen volstrekt cilibatair moeten leven na bijvoorbeeld de overgang?

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

MarkD

#8
Quote from: clicquot on April  7, 2010, 10:25:24
De gustibus et coloribus non est disputandum  ;D

Ik keek er ook naar out of the blue en dacht whatta... met alle info die ik nu heb, heb ik een andere kijk op de film... vraag blijft natuurlijk hoe je iets uitbeeldt? Een hostel bv bevat gortiger dingen dan dit... en daar zit geen betekenis achter, ik noem maar wat.

Over smaak valt inderdaad niet te twisten, maar Hostel is een ander goed voorbeeld van een slechte film... ;)

Ita, nunc primum Bavarium! :P
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Robbert54

Quote from: Durk on April  7, 2010, 11:31:27
Ik bedoel; wie bepaald wat de christelijke leer is? De paus in Rome? De één denkt er zo over, en de ander denkt er weer anders over. Er zullen best wel groeperingen zijn die menen dat geslachtsgemeenschap alleen maar beoefend mag worden in het kader van het verwekken van kinderen. Ik lees die beperking in ieder geval niet zo in mijn bijbeltje. Daarnaast; ik geloof niet in het praktiseren van deze geachte; dan zouden die personen volstrekt cilibatair moeten leven na bijvoorbeeld de overgang?


oke dan begreep ik het wel goed. kijk jij bent een gelovige waarmee valt te praten :worship: kun je dat mijn ex schoonvader ook een keer uitleggen :D :nopompom:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

celerontje

Wat was dat dan voor type?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Robbert54

het type gelovige, die de absolute waarheid uitspreekt. oordeelt over alles en iedereen, alleen maar met zijn geloof en de bijbel bezig is ipv ooit met zijn gezin bezig te zijn. tegen mij zegt dat ik waarschijnlijk de hemel niet in kom, omdat ik niet geloof. iemand tegen wie je niet kritisch mag praten over het geloof, maar een ander wel volledig belachelijk maakt, omdat diegene in de evolutietheorie gelooft.. :nopompom:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

clicquot

Quote from: Durk on April  7, 2010, 11:31:27
Ik bedoel; wie bepaald wat de christelijke leer is? De paus in Rome? De één denkt er zo over, en de ander denkt er weer anders over. Er zullen best wel groeperingen zijn die menen dat geslachtsgemeenschap alleen maar beoefend mag worden in het kader van het verwekken van kinderen. Ik lees die beperking in ieder geval niet zo in mijn bijbeltje. Daarnaast; ik geloof niet in het praktiseren van deze geachte; dan zouden die personen volstrekt cilibatair moeten leven na bijvoorbeeld de overgang?

De Paus (afstammeling van Christus) is de vertegenwoordiger van de Katholieke kerk, die zou inderdaad wel moeten weten wat de Christelijke leer inhoudt, niet? Ik ga akkoord dat zeggen dat geslachtsgemeenschap hebben enkel mag beoefend worden in het kader van het verwekken van kinderen wel heel kort door de bocht is. In een huwelijk kunnen Christenen zeker gemeenschap hebben, "het is niet ongeestelijk" (wat een bewoording), het is natuurlijk want God heeft het geschapen, het "bindt" twee mensen... in dat opzicht is Von Trier's mening dus nogal extreem...
Het probleem situeert zich vooral bij niet gehuwden: voor én buiten het huwelijk is gemeenschap = ontucht, hoerderij, men leve in zonde... dat haal je zo wel degelijk uit jouw Bijbel. Wat inhoudt dat veel mensen "hoerenlopers" zijn. Iemand die bewust kiest om niet te huwen, heeft in dit opzicht dus een probleem volgens die Christelijke leer. Het beeld van de getrouwde vrouw in de film, die haar verdriet enkel maar kan verwerken door sex is ook een superonrein beeld natuurlijk = het is geen gezond sexleven meer. Ze gaat zelfs zo ver door zichzelf te verminken,,, misschien omdat ze denkt dat haar verlangen naar sex dan wel zal stoppen, ze is ten einde raad?? Drastisch, maar haar ventje, de ratio-psycholoog kon haar hierin niet helpen (ook hij moet gestraft worden)... heeft God haar dan geholpen en aangezet om dit te doen? En we weten, Hij vergeeft alle zonden dus... Hij was er beter in geslaagd om haar man te laten slagen in zijn opzet, niet?

Martin_M

Heeej, die proloog aan het begin is wel een gekuiste versie  :hmmm:
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

clicquot

Quote from: Martin_M on April  8, 2010, 11:18:38
Heeej, die proloog aan het begin is wel een gekuiste versie  :hmmm:

Op aanvraag van Martin_M, de ongecensureerde versie (zoek de close-up van 3 seconden  :nowink:)

Icarus314

Quote from: clicquot on April  8, 2010, 11:16:43
Het probleem situeert zich vooral bij niet gehuwden: voor én buiten het huwelijk is gemeenschap = ontucht, hoerderij, men leve in zonde... dat haal je zo wel degelijk uit jouw Bijbel. Wat inhoudt dat veel mensen "hoerenlopers" zijn.

Haha die bewoording, ontucht en hoerenloper! Ik zie het gezicht van de man die het uitspreekt al voor me, de steen in zijn hand. Stenigd hen!! Die bewoording die je inderdaad in de bijbel vindt en die zo vaak is gebruikt om mensen op te hitsen tegen homo's en vrouwen. Lekkere ontucht met heerlijke hoeren maar te veel is niet gezond  :D

clicquot

Quote from: Icarus314 on April  8, 2010, 13:06:11
Lekkere ontucht met heerlijke hoeren maar te veel is niet gezond  :D

Zoals met alles hé Icarus, dat zou jij moeten weten  ;)

Icarus314

Quote from: clicquot on April  8, 2010, 13:31:36
Zoals met alles hé Icarus, dat zou jij moeten weten  ;)

Jij zou de film Agora eens moeten kijken! Ik was al benieuwd naar de Antichrist en ben nu nog nieuwsgieriger.

Snutchz

heb deze de eerste week in den bios kunnen zien.. ik vond 'm geslaagd... de mens is eigenlijk maar 'n eng wezen  :plain:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Icarus314

Quote from: Snutchz on April  8, 2010, 13:56:05
heb deze de eerste week in den bios kunnen zien.. ik vond 'm geslaagd... de mens is eigenlijk maar 'n eng wezen  :plain:

Het zou al helpen als we zouden kunnen leven met het feit dat niemand alles kan verklaren.

clicquot

Quote from: Icarus314 on April  8, 2010, 13:46:55
Jij zou de film Agora eens moeten kijken! Ik was al benieuwd naar de Antichrist en ben nu nog nieuwsgieriger.

Nice tip, ik zet'm op mijn to watch list :-)

Snutchz

Quote from: Icarus314 on April  8, 2010, 14:03:43
Het zou al helpen als we zouden kunnen leven met het feit dat niemand alles kan verklaren.
we zijn al 'n heel eind geloof ik..  :pompom:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Icarus314

Quote from: Snutchz on April  8, 2010, 19:05:09
we zijn al 'n heel eind geloof ik..  :pompom:

Er zijn er nog een hele hoop die zeggen dat hun God alles kan verklaren en nog erger dat zij weten wat hun God wil.

Snutchz

da's nog max. 100 jr. ..dan is dat ook verdwenen  :pompom:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Durk

Ik zou er maar niet op rekenen.  :dry:
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749