De Philips CD104: Van oud beestje naar muziekmaker

Started by Douma, April 4, 2010, 13:20:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

Quote from: Douma on April  5, 2010, 11:40:24
Wat doel je hiermee op? Jullie gesprek ontgaat me grotendeels.:)

Daar kan ik heel kort in zijn, Douma.

Dat de Philips SAA7000/(SAA7030)/TDA1540 chipset een eigenwijs maar prettig (klank)karakter bezit, vooral in NOS mode.
En het voor sommige leden zijnde fenomeen dat alle cd spelers en transport/dac combinaties het zelfde klinken, mits uitgangsniveau gecalibreerd.

QuoteHet zit wel hoog hier dat er een mogelijkheid is dat cd spelers hetzelfde klinken..mits....

Er zal idd een handjevol spelers nagenoeg identiek klinken, uitgangsniveau gecalibreerd of niet. Hetgeen (hoog zit :nowink:) m.i. een vertekend beeld geeft Hans, is de dwangmatigheid waarmee ( het brengen van de Wachttoren) zo'n handjevol mensen een boude uitspraak doen als zijnde de waarheid.

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Douma

Quote from: scrutinizer on April  5, 2010, 19:11:54
Daar kan ik heel kort in zijn, Douma.

Dat de Philips SAA7000/(SAA7030)/TDA1540 chipset een eigenwijs maar prettig (klank)karakter bezit, vooral in NOS mode.
En het voor sommige leden zijnde fenomeen dat alle cd spelers en transport/dac combinaties het zelfde klinken, mits uitgangsniveau gecalibreerd.


Bedankt voor de opheldering. Weet ik ook waar jullie het over hadden. :)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

chansig

Quote from: scrutinizer on April  5, 2010, 19:11:54
Daar kan ik heel kort in zijn, Douma.

Dat de Philips SAA7000/(SAA7030)/TDA1540 chipset een eigenwijs maar prettig (klank)karakter bezit, vooral in NOS mode.
En het voor sommige leden zijnde fenomeen dat alle cd spelers en transport/dac combinaties het zelfde klinken, mits uitgangsniveau gecalibreerd.

Er zal idd een handjevol spelers nagenoeg identiek klinken, uitgangsniveau gecalibreerd of niet. Hetgeen (hoog zit :nowink:) m.i. een vertekend beeld geeft Hans, is de dwangmatigheid waarmee ( het brengen van de Wachttoren) zo'n handjevol mensen een boude uitspraak doen als zijnde de waarheid.

;)

Anton.



Ik ben er niet over begonnen.

Succes Douma met je verbouweing...is tenminste leuk om het over te hebben.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on April  5, 2010, 20:10:39
Ik ben er niet over begonnen.

Succes Douma met je verbouweing...is tenminste leuk om het over te hebben.

Gr Hans

::)

Geadresseerd aan diegenen niet rechtstreeks aangesproken. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

BMW850

Quote from: Audioloog on April  5, 2010, 08:29:37
Mij bevallen de Burson Audio discreet opgebouwde opamps erg goed, wellicht is dat voor je analoge stage?

Hoi Douwma,

Als je nog een Burson regulator nodig bent ik heb nog een van 12 volt liggen (regelbaar van 10 tot 20 volt) die mag je voor 20 Euro overnemen.

Module        Voltage             Current
LM78A         +12V (10-20V)    250ma

Rudy

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Douma

Quote from: BMW850 on April  5, 2010, 20:53:42
Hoi Douwma,

Als je nog een Burson regulator nodig bent ik heb nog een van 12 volt liggen (regelbaar van 10 tot 20 volt) die mag je voor 20 Euro overnemen.

Module        Voltage             Current
LM78A         +12V (10-20V)    250ma

Rudy

Bedankt voor het aanbod Rudy. Ik heb hier eerst nog een stel LM7812/7912 en WIMA MKS caps liggen. Hier zal ik eerst zelf een regulator mee gaan bouwen. Misschien dat ik later eens verder ga kijken. Het hangt er een beetje van af of de verschillende mods naar meer gaan smaken of niet. Daarnaast moet ik me nog een beetje verdiepen in het regulator gebeuren.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Na het uitvoeren van de NOS mod heb ik de speler even in elkaar gezet om te testen of alles nog naar behoren werkte. Aangezien dit het geval was en ik inmiddels een lading elco's heb binnengekregen, heb ik de speler wederom uit elkaar gehaald en ben ik begonnen met het vervangen van een deel van de elco's. Ik heb nu, op twee elco's op het voedingsbordje na, alle elco's vervangen.
Verder heb ik de NE5532 opamps vervangen door OPA2604 en heb ik een plekje gevonden voor de WIMA condensators die voor de uitgangsontkoppeling zorgen. Ik had nog een stukje DNM Reason kabel liggen. Deze ga ik gebruiken om de WIMA's aan te sluiten.

Het servo board:


Het decoder board met OPA2604:


Uitgangscaps en voedingsbordje:


Zodra de lijm waarmee ik de uitgangscaps heb vastgezet droog is, zal ik de speler weer in elkaar zetten. Ik kan me dan gaan buigen over de plek waar de aparte regulators moeten gaan komen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Lijm droog, speler in elkaar, aansluiten, inschakelen, en... PATS!

Quote from: Douma on April 14, 2010, 16:10:05
Ik heb nu, op twee elco's op het voedingsbordje na, alle elco's vervangen.

Correctie, maak daar maar drie elco's van. :D Niet goed opgelet en een elco verkeerd om erin gezet. Geen schade gelukkig, op de elco na dan. Ook geen chemische rommel. Eerst de oude elco maar even terug gezet.
Ik heb de speler nu even aangesloten op mijn licht gemodificeerde Marantz Model 2215B. Deze gaat zo namelijk naar een nieuwe eigenaar. Samen met de Tannoy's maakt dit setje echt muziek. :inlove:

Ik heb nog geen tweede CD104 staan. Een vergelijk is daarom nog niet mogelijk, maar ik twijfel er niet aan dat de modificaties tot zover deze speler ruim boven een originele doen uitstijgen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

audiolover

??PATS?? :( :( Gelukkig weinig schade dus!

De mods zien er in ieder geval netjes uit, wat voor lijm gebruik je om die caps vast te zetten?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

vince


EJ

@anton

Jammer dat je jouw boude stelling niet kunt waarmaken in een dubbelblind test. ;-)

Douma

Quote from: audiolover on April 14, 2010, 20:21:12
??PATS?? :( :( Gelukkig weinig schade dus!

De mods zien er in ieder geval netjes uit, wat voor lijm gebruik je om die caps vast te zetten?

Ik gebruik hier standaard Bison Kit contactlijm voor. Het heeft niet zoveel te houden en ik wil de condensators weer fatsoenlijk kunnen verwijderen als ik met andere wil experimenteren, zonder te veel gedoe.

Ik ga de bekabeling naar de rca sockets nog wel veranderen. Ik had nog wat kabel liggen, maar vind deze eigenlijk wat de dik en daarom niet zo netjes staan.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

scrutinizer

Quote from: EJ on April 14, 2010, 21:08:50
@anton

Jammer dat je jouw boude stelling niet kunt waarmaken in een dubbelblind test. ;-)

Jammer???  Niet wat mij betreft hoor. ::)

IK zie, ervaar en beleef zaken gewoon 'anders' waardoor het boude is voor jou en een 'handjevol' anderen.

Een bron, versterking, het voorzien van bekabeling en het luidsprekersysteem heeft voor 'mij' als doel 'verwerking' van MUZIEK content (i.p.v. bewerking) en een daaruit verkregen beleving van deze performance in een gegeven akoestiek.
Voor 'mind games' maak ik wel gebruik van de PS3, DS of PC. ::)

@EJ

Wat ik niet begrijp is dat wat jij niet begrijpt. :notify:
Ik beleef, en anderen met mij, gewoon veel plezier aan muziekreproductie. Ik hoop dat je zelf het absurde ervan in kan zien dat het toch gewoon niet zo kan zijn dat jij - in dit geval - mij hierin dwangmatig een richting in stuur omdat deze 'jou' voorziet van een mening.

Ik heb hier gewoon een conversatie met de TS over zijn project die ON TOPIC is.

Happy trails,

Anton.

 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Douma

Ik heb inmiddels een tweede CD104 gevonden. Als het goed is komt deze vandaag of morgen binnen. Deze speler zal ik eerst testen en een kleine beurt geven voordat er vergeleken kan worden.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Peerless Monster

Hee dit is een fun topic.
Ik ben heel benieuwd naar de verschillen!
(en natuurlijk suc6 met de mods).
Ik heb in ieder geval mijn volgmodus aan.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

solitaire

'k zie je topic nu

je PM's had ik gelezen natuurlijk, maar nu krijg ik meer overzicht over je project

leuk !

zal eens vragen aan de eigenaar van mijn 104, of de kap eraf mag en de guts eruit, om foto's te maken



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Quote from: solitaire on April 19, 2010, 15:19:16
'k zie je topic nu

je PM's had ik gelezen natuurlijk, maar nu krijg ik meer overzicht over je project

leuk !

zal eens vragen aan de eigenaar van mijn 104, of de kap eraf mag en de guts eruit, om foto's te maken



Wolf
Ik vroeg me al af waar je bleef. ;)

Ik zou het inderdaad leuk vinden om foto's van het binnenwerk te zien. Zowel vanaf de bovenkant als onderkant(dus met onderplaat eraf) geschoten.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on April 19, 2010, 15:41:12
Ik vroeg me al af waar je bleef. ;)

Ik zou het inderdaad leuk vinden om foto's van het binnenwerk te zien. Zowel vanaf de bovenkant als onderkant(dus met onderplaat eraf) geschoten.


ben bezig m'n nieuwe PC 'op te tuigen' ... dat duurd bij mij even :coffee: :yawnee: :wacko: :yawnee: :coffee:    ;)

'k zal kijken wat ik qua foto's kan (mag) betekenen



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zijn antwoord behelst een uiteenzetting waarom hij de speler heeft gemod ... dat het een simpel 'techniek is techniek, maar alles enkel tbv. geluidsrepro, en dus gaat luisteren boven toepassing' ... geen toestemming / verbod op het openschroeven van de speler ..., eerder een 'volg niet klakkeloos, selecteer advies en brew your own' ... .

Mijn toch wel bekende (...) technische onkunde en het uitgangspunt dat niet zijn werkwijze alleszaligmakend is doet mij vermoeden (als je eea. tussen de regels door leest) dat 'ie niet blij is met mijn schroevendraaier aan zijn apparaat en jouw neus in zijn ideeen ...

Stuur me je vragen, hij heeft (in het verleden ook al, zoals je weet) geen moeite met het geven van wat richtlijnen.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

EJ

Quote from: scrutinizer on April 16, 2010, 10:51:18
Jammer???  Niet wat mij betreft hoor. ::)

IK zie, ervaar en beleef zaken gewoon 'anders' waardoor het boude is voor jou en een 'handjevol' anderen.

Een bron, versterking, het voorzien van bekabeling en het luidsprekersysteem heeft voor 'mij' als doel 'verwerking' van MUZIEK content (i.p.v. bewerking) en een daaruit verkregen beleving van deze performance in een gegeven akoestiek.
Voor 'mind games' maak ik wel gebruik van de PS3, DS of PC. ::)

@EJ

Wat ik niet begrijp is dat wat jij niet begrijpt. :notify:
Ik beleef, en anderen met mij, gewoon veel plezier aan muziekreproductie. Ik hoop dat je zelf het absurde ervan in kan zien dat het toch gewoon niet zo kan zijn dat jij - in dit geval - mij hierin dwangmatig een richting in stuur omdat deze 'jou' voorziet van een mening.

Ik heb hier gewoon een conversatie met de TS over zijn project die ON TOPIC is.

Happy trails,

Anton.
Ah, zie nu dat ik op de verkeerde heb gereageerd. Wij zijn het ernstig eens denk ik, in ieder geval ten aanzien van gelijkklinkende cd spelers bij gelijke uitgangs nivo's. Dat is ook wat een dubbelblind test zal blijken (en gebleken is). Vandaar dat ik refereerde aan dubbelblind test. Heb alleen bij de eerste generatie wel eens verschillen gehoord en gezien, dat betrof dan een philips portable ding tegen philips cd 650. Ongetwijfeld te wijten aan filtering/optimalisatie voor kleine oordopjes van het portable ding.

pong38

@EJ en Anton
Leuk hoor om dezelfde eeuwigdurende discussie ook in zo'n aardig topic als hier weer op te pakken.
Kunnen jullie niet ergens anders gaan discussieren ?

Douma, ik volg je handelingen met grote interesse. Was zelf ook op zoek naar zo'n bakkie.
Laat koniginnedag maar komen  :D

scrutinizer

Quote from: pong38 on April 22, 2010, 13:44:11
@EJ en Anton
Leuk hoor om dezelfde eeuwigdurende discussie ook in zo'n aardig topic als hier weer op te pakken.
Kunnen jullie niet ergens anders gaan discussieren ?

Douma, ik volg je handelingen met grote interesse. Was zelf ook op zoek naar zo'n bakkie.
Laat koniginnedag maar komen  :D


???

Misschien dat het verder terug lezen dan de laatste posts je enigszins duidelijkheid verschaft, pong.
Het enthousiasme van het on topic posten is niet geheel vrij van things coming out of the woodwork.

;)


Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

pong38

Quote from: scrutinizer on April 22, 2010, 15:07:18
???

Misschien dat het verder terug lezen dan de laatste posts je enigszins duidelijkheid verschaft, pong.


Anton.

Heb ik uiteraard gedaan Anton en wat zou het fijn zijn om weer eens zo'n DIY/tweak topic te kunnen volgen zonder die off-topic discussies.
Hadden de mods hier niet http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=150.0 voor op gezet ?  :D

Ron

scrutinizer

Quote from: EJ on April 22, 2010, 13:14:39
Ah, zie nu dat ik op de verkeerde heb gereageerd. Wij zijn het ernstig eens denk ik, in ieder geval ten aanzien van gelijkklinkende cd spelers bij gelijke uitgangs nivo's. Dat is ook wat een dubbelblind test zal blijken (en gebleken is). Vandaar dat ik refereerde aan dubbelblind test. Heb alleen bij de eerste generatie wel eens verschillen gehoord en gezien, dat betrof dan een philips portable ding tegen philips cd 650. Ongetwijfeld te wijten aan filtering/optimalisatie voor kleine oordopjes van het portable ding.

Ok, dan mijn enthousiasme waar mogelijk :notify: voor het on topic content niet meer posten.

Voor diegenen met vragen heb ik meer TDA machines gepalpeerd dan Dr Vlimmen himself.

Even via PM dan.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Douma

Quote from: solitaire on April 22, 2010, 11:10:46
Zijn antwoord behelst een uiteenzetting waarom hij de speler heeft gemod ... dat het een simpel 'techniek is techniek, maar alles enkel tbv. geluidsrepro, en dus gaat luisteren boven toepassing' ... geen toestemming / verbod op het openschroeven van de speler ..., eerder een 'volg niet klakkeloos, selecteer advies en brew your own' ... .

Mijn toch wel bekende (...) technische onkunde en het uitgangspunt dat niet zijn werkwijze alleszaligmakend is doet mij vermoeden (als je eea. tussen de regels door leest) dat 'ie niet blij is met mijn schroevendraaier aan zijn apparaat en jouw neus in zijn ideeen ...

Stuur me je vragen, hij heeft (in het verleden ook al, zoals je weet) geen moeite met het geven van wat richtlijnen.



Wolf
Het was ook puur interesse. Ik vind het leuk om andermans werk te zien. Niet om te kopieeren, maar om ideeen op te doen. Geen probleem dus dat de speler niet open gaat. Wie weet volgen er wat vragen als ik een tijdje naar de speler heb kunnen luisteren. Thanks for asking! :thumbs-up:

Ik heb inmiddels een tweede CD104 op de kop getikt. Maar aangezien ik momenteel in een impulsieve verhuizing zit, moet het luisteren/vergelijken even wachten.

Quote from: pong38 on April 22, 2010, 13:44:11
@EJ en Anton
Leuk hoor om dezelfde eeuwigdurende discussie ook in zo'n aardig topic als hier weer op te pakken.
Kunnen jullie niet ergens anders gaan discussieren ?

Ach, dit soort topics ontkomen er bijna niet aan. Een discussietje buiten mij om vind ik niet zo'n probleem. Maar zodra ik mijn eigen posts niet meer terug kan vinden in mijn eigen topic, dan gaat de bezem erdoor. ;)

QuoteDouma, ik volg je handelingen met grote interesse. Was zelf ook op zoek naar zo'n bakkie.
Laat koniginnedag maar komen  :D

Op marktplaats willen ze ook nog wel eens voorbij komen. Al worden er soms wel hoge bedragen gevraagd.


"Nothing lasts, but nothing is lost."