Media speler vergelijking

Started by Dirc, March 14, 2010, 23:22:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirc

Misschien handig om dit topic, buiten alle andere media player topics om, te gebruiken om ze te vergelijken.
QuoteHoi,

Ik (zoals zovelen) zie door de bomen het bos niet meer op gebied van media spelers.
Ik zoek eigenlijk een speler die de volgende zaken ondersteund:

1.) alle audio formaten via HDMI incl true HD etc.
2.) hdmi dus
3.) 1080P ondersteuning
4.) nieuwsgroep mogelijkheden voor downloads
5.) aansluiten op netwerk evt als NAS
6.) minimaal 1-2 TB opslagruimte welke intern of extern mag zijn

Ik ga hem gebruiken om al mijn oude DVD's op te zetten en mijn muziek vanaf te streamen.
Ook sluit ik niet uit zo af en toe eens een blu ray erop kwijt te willen.

Als het in Raid kan is het een pre, maar ik wil en geen honderden euro's aan uitgeven.
Dus een oplossing met losse NAS en een mediatank van 500e+ is wel erg prijzig.



NeoPhix

Ik zit al maanden met een schuin oog alle topics omtrent mediaspelers in de gaten te houden omdat ik hetzelfde wensenpakketje heb als jij hebt. Nu draait er onder de TV een HDX1000, maar de geluidsproductie en de beroerde interface voor muziek zorgen ervoor dat ik toch graag wil upgraden. Eigenlijk zoek ik (en jij volgens mij ook  ;)) een Dune + Squeezebox in één voor een kwart van wat ze samen zouden kosten  ;D

Ik denk dat ik een goede kandidaat heb gevonden in de Xtreamer Pro en en eTrayz NAS combi. --> http://www.xtreamer.net/
Het duurt alleen nog een maand voordat de Xtreamer Pro uitkomt, maar dit zou wel eens een winnaar kunnen zijn. De combi kost 250 euro (150 Xtreamer + 100 eTrayz) en zou aan alles eisen moeten voldoen met als voordeel dat elke smartphone het apparaat kan besturen. Dit bedrijf heeft al de Xtreamer in de markt gezet wat een redelijk succes was, dus daar hebben ze van kunnen leren en naar ik hoop de kinderziektes uitgehaald.

Ik wacht in ieder geval met belangstelling af hoe de reviews van deze machine zullen zijn  :)

Dirc

Het probleem is inderdaad dat er overal topics rondvliegen, maar nergens een groot vergelijkingstopic is.
Daarom probeer ik alle losse topics een beetje aan elkaar te knopen en ik kwam inderdaad tot de xtreamer / hdx / play!on als betaalbare oplossingen als je er ook een 2TB schijfje in wilt hangen. En dan heb je nog geen RAID want dan moet je een lossen NAS hebben natuurlijk.

NeoPhix

Ik denk dat een groot vergelijkingstopic ook erg lastig is aangezien er bijna elke week wel weer een nieuwe of vernieuwde mediaspeler uitkomt  :)
De Xtreamer lijkt me wel de beste papieren hebben, mede doordat ze een goedkope bijpassende NAS kunnen leveren. Doordat het van dezelfde firma komt lijkt het me aardig plug & play, daar ben ik wel groot voorstander van.

Dirc

xtreamer heb ik ook wel wat nadelen over gelezen.

van de AC PLAY!ON las ik:
QuoteAC Ryan Playon HD retour gedaan: traag, vastlopen icm getnzb, trage lanpoort (max 5MB/s vanaf PC, via internet 750KB/s en dan weer vastlopen.... dus geen 10/100mbit zoals ze vermelden in de specs)

Maybe de PCH a-200 of de Dune?

NeoPhix

Zoals bijna bij alle mediaspelers zijn de problemen bij de xtreamer van softwarematige aard, en beweren ze (uiteraard) net als alle andere fabrikanten dit op te lossen bij de introductie van de Xtreamer Pro. Het zal me benieuwen.

De Dune is uiteraard een topper, maar wel erg aan de prijs als je daar ook nog eens een goede NAS bij optelt... en ik weet eigenlijk niet hoe het bij de Dune zit met ondersteuning voor muziek, eventueel bestuurt via iPod Touch/smartphone?

Dirc

Interne schijf heb ik voldoende aan. Een NAS is overkill hier.
Eventueel een NAS functionaliteit van een mediaspeler kan...

nielsdiy

Waarom geen HTPC?
Voor rond de 300 euro heb je een geweldig apparaat waarmee de mogelijkheden legio zijn!
Bowers & Wilkins CM5 // Yamaha A-S1000 // Yamaha CD-S1000 // Sonos

NeoPhix

Quote from: Dirc I on March 16, 2010, 11:04:54
Interne schijf heb ik voldoende aan. Een NAS is overkill hier.
Eventueel een NAS functionaliteit van een mediaspeler kan...

Ik denk dat dan de Dune het beste voldoet aan de eisen qua film, ik heb alleen geen idee van de streaming music mogelijkheden van dit apparaat.

Quote from: nielsdiy on March 16, 2010, 11:08:01
Waarom geen HTPC?
Voor rond de 300 euro heb je een geweldig apparaat waarmee de mogelijkheden legio zijn!

Een HTPC heb ik ook een tijdje naar gekeken, vooral nu er van die oplossingen zijn zoals de ASRock ION, maar hier loop je bijna altijd tegen de beperkende factor van geluid aan. De HD audio formaten zijn meestal niet verwerkt in deze kant en klare HTPC oplossingen. En zelf knutselen zie ik niet zitten. Wel veel waardering voor je Nintendo HTPC, mooi project!  8)

Dirc

Quote from: nielsdiy on March 16, 2010, 11:08:01
Waarom geen HTPC?
Voor rond de 300 euro heb je een geweldig apparaat waarmee de mogelijkheden legio zijn!

Omdat ik geen zin heb om steeds te prullen met codecs en alles.
Een pc is teveel rompslomp

nielsdiy

Quote from: Dirc I on March 16, 2010, 11:25:13
Omdat ik geen zin heb om steeds te prullen met codecs en alles.
Een pc is teveel rompslomp

Dat is inderdaad een overweging die je maakt.
Maar als je bijvoorbeeld zo'n ION-based systeem draait met XBMC Live (je hebt dan eigenlijk een dedicated media center zonder Windows, dus een boel minder gezeik), valt dat rompslomp reuze mee. Even voor gaan zitten, maar dan heb je echt iets moois, wat niet alleen retesnel is, maar waarbij de interface alleen al het kwijl uit je mond doet lopen!
Bowers & Wilkins CM5 // Yamaha A-S1000 // Yamaha CD-S1000 // Sonos

Dirc

ION based houdt in?

Ook zelf codecs dllen enzo?

nielsdiy

Quote from: Dirc I on March 16, 2010, 11:35:34
ION based houdt in?

Ook zelf codecs dllen enzo?

Kijk anders ff naar dit draadje wat ik begonnen ben naar aanleiding van een zelf te bouwen HTPC. Daar staat denk ik wel wat nuttige informatie in.
Je hoeft het natuurlijk niet zelf van scratch op te bouwen, zoals ik gedaan ik. Zotac, de fabrikant waarvan ik een moederbord gebruikt heb voor mijn project, verkoopt ook kant-en-klare modellen, zoals deze:



Alles zit erop en eraan; 2GB intern geheugen, harde schijf, HDMI, S/PDIF, gigabit, en kost rond de 250 euro.
Je kan ook op basis van het moederbord wat ik gebruikt hebt, zelf je componenten als harde schijf en geheugen uitkiezen en deze dan in een mini-ITX behuizing schroeven. Kind kan de was doen!
Bowers & Wilkins CM5 // Yamaha A-S1000 // Yamaha CD-S1000 // Sonos

Dirc

Het project is zeker leuk en interessant maar het is niet de eenvoud van een mediatank zoals hdx / pch enz

nielsdiy

Quote from: Dirc I on March 16, 2010, 12:08:49
Het project is zeker leuk en interessant maar het is niet de eenvoud van een mediatank zoals hdx / pch enz

Mijn project inderdaad niet, maar er zijn voldoende opties die daar wel aan voldoen.
Een NMT is natuurlijk wel lekker gemakkelijk; doos uitpakken, aansluiten en gaan met die banaan. Heb zelf ook een blauwe maandag een HDX-1000 gehad, maar ik vind dat soort apparaten gewoon te duur voor wat je ervoor terugkrijgt.
Bowers & Wilkins CM5 // Yamaha A-S1000 // Yamaha CD-S1000 // Sonos

Dirc

Daar zit wat in maar een (HT)PC moet ook een beetje hobby zijn natuurlijk en ik vind dat soort dingen veel tijd kosten om een filmpje te kijken enzo. En mezelf kennende ben ik er toch steeds mee bezig...

Ejorne

#16
Misschien hebben jullie er wat aan, dus plant ik mijn verhaal hier maar even neer...

Ik gebruik momenteel ook een htpc maar ben eigenlijk continu aan het rotzooien om alles werkend te houden. Heb ik het een aan de praat verdomd het andere het weer ineens. Op zich wel leuk om mee te stoeien maar vooral voor de vrouw des huizes wil ik een stabiele en eenvoudige manier hebben...

Ik ben dus ook al lange tijd op zoek naar een goede allrounder.
De focus ligt bij mij op muziek en daarbij wil ik graag niet mijn tv aan zetten.

Er zijn voor zover ik weet mogelijkheden om NMT's met de computer te bedienen, maar dan moet natuurlijk wel de computer aan staan.
Voor mij is dit niet zo'n groot probleem omdat mijn computer tevens mijn bron is voor de dataopslag. Ook heb ik een IR ontvanger en kan dus met mijn Harmony het zaakje bedienen. Hoewel, de software die nodig is om NMT's te bedienen moet dan wel IR bediening ondersteunen... Het lijkt mij dus lastig om stabiel werkend te krijgen...

In mijn zoektocht kwam ik op een ander idee. Namelijk een klein schermpje van een inch of 7. Het mooie zou zijn als dat ding ook nog kan dienen als fotolijstje. Dat er dus vanaf usb wat foto's getoond kunnen worden. Maar de hoofdzaak is dat er een (composite) video-ingang op zit.

Mijn keuze ligt tot nu toe bij een Dune omdat deze ook DTS-HD/AC3 kan omzetten naar PCM. Dit ook met mkv's. Althans dat heb ik zo begrepen. Mijn receiver ondersteund de nieuwe audio formaten niet maar meer kanaals PCM doet ie wel...

Nu zit ik alleen met een vraag over de Dune. Is het mogelijk om gelijktijdig een lage resolutie over composite uit te sturen en een hoge resolutie over component? Dit is namelijk wel van belang om met zo'n klein schermpje te kunnen werken...

nielsdiy

Quote from: Dirc I on March 16, 2010, 12:15:49
Daar zit wat in maar een (HT)PC moet ook een beetje hobby zijn natuurlijk en ik vind dat soort dingen veel tijd kosten om een filmpje te kijken enzo. En mezelf kennende ben ik er toch steeds mee bezig...

Daar is inderdaad wel wat voor te zeggen.
Wat betreft zo'n media speler kan ik je dan verder weinig advies geven, behalve dan dat ik toentertijd niet te spreken was over de HDX-1000. Op mijn Samsung LCD waren met name de grote vlakken die voornamelijk uit 1 kleur bestonden niet om aan te zien (kan ff niet op de term komen). Daarom de volgende dag weer snel teruggebracht! Overigens, als ik diezelfde video's (1080p mkv's) van m'n PC naar m'n PS3 streamde, zag het er wel oogstrelend uit.
Bowers & Wilkins CM5 // Yamaha A-S1000 // Yamaha CD-S1000 // Sonos

AnubisNefer

Quote from: Ejorne on March 16, 2010, 12:22:50
Misschien hebben jullie er wat aan, dus plant ik mijn verhaal hier maar even neer...

Ik gebruik momenteel ook een htpc maar ben eigenlijk continu aan het rotzooien om alles werkend te houden. Heb ik het een aan de praat verdomd het andere het weer ineens. Op zich wel leuk om mee te stoeien maar vooral voor de vrouw des huizes wil ik een stabiele en eenvoudige manier hebben...

Ik ben dus ook al lange tijd op zoek naar een goede allrounder.
De focus ligt bij mij op muziek en daarbij wil ik graag niet mijn tv aan zetten.

Er zijn voor zover ik weet mogelijkheden om NMT's met de computer te bedienen, maar dan moet natuurlijk wel de computer aan staan.
Voor mij is dit niet zo'n groot probleem omdat mijn computer tevens mijn bron is voor de dataopslag. Ook heb ik een IR ontvanger en kan dus met mijn Harmony het zaakje bedienen. Hoewel, de software die nodig is om NMT's te bedienen moet dan wel IR bediening ondersteunen... Het lijkt mij dus lastig om stabiel werkend te krijgen...

In mijn zoektocht kwam ik op een ander idee. Namelijk een klein schermpje van een inch of 7. Het mooie zou zijn als dat ding ook nog kan dienen als fotolijstje. Dat er dus vanaf usb wat foto's getoond kunnen worden. Maar de hoofdzaak is dat er een (composite) video-ingang op zit.

Mijn keuze ligt tot nu toe bij een Dune omdat deze ook DTS-HD/AC3 kan omzetten naar PCM. Dit ook met mkv's. Althans dat heb ik zo begrepen. Mijn receiver ondersteund de nieuwe audio formaten niet maar meer kanaals PCM doet ie wel...

Nu zit ik alleen met een vraag over de Dune. Is het mogelijk om gelijktijdig een lage resolutie over composite uit te sturen en een hoge resolutie over component? Dit is namelijk wel van belang om met zo'n klein schermpje te kunnen werken...

Als je een iPhone hebt of een iPod Touch dan zou ik in je overweging de Mac Mini nemen.  Focus ligt op muziek en je kan wireless iTunes bedienen met je iPhone/Touch. De instapper is goed genoeg voor 1080p streamen als je dat zou willen.
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

Dirc

mac mini is alleen niet erg cheap.
met plex heb je wel een gebruiksvriendelijke oplossing

Ejorne

Quote from: AnubisNefer on March 16, 2010, 12:52:39
Als je een iPhone hebt of een iPod Touch dan zou ik in je overweging de Mac Mini nemen.  Focus ligt op muziek en je kan wireless iTunes bedienen met je iPhone/Touch. De instapper is goed genoeg voor 1080p streamen als je dat zou willen.

Deze optie heb ik in overweging gehad. Maar volgens mij heb ik die optie laten schieten omdat de ondersteuning van (meer kanaals) flac niet aanwezig is. Tevens is er voor zover ik weet geen ondersteuning voor de nieuwe audio formaten te decoderen naar pcm. Hoewel dat laatste geen must is is het wel een grote pre.

Verder heb ik (nog) geen iTouch. Het lijkt me wel erg prettig om daarmee je muziek te kunnen bedienen maar om enkel met dat doel zo'n iTouch te kopen is er nog niet van gekomen. Liever gebruik ik ook niet meer dan alleen de Harmony afstandbediening voor de bediening van al mijn apparatuur.

Voor zover ik nu voor mijzelf duidelijk heb is het denk ik toch zo'n klein 7" schermpje dat ik voor muziek wil gebruiken en de normale tv voor de overige media... De NMT moet dan echter wel overweg kunnen met verschillende resoluties over verschillende uitgangen. Want om telkens in het menu de uitgang en resolutie te moeten aanpassen is geen optie...

Dirc

Aan post 1 heb ik even een zipje toegevoegd die 15 speler vergelijken (computer totaal)

peter69nl

Ik heb nu staan:
- Popcorn Hour A-100 voor streamen van video en fotografie
- Squeezebox Duet voor streamen van muziek
- QNAP 219 met 2x TB als datastorage en als downloadmachine met sabnzbd

Dit werkt allemaal goed met elkaar en zo krijg je best of both worlds.

Toekomstige upgrades:
- nieuwe moderene mediaplayer (Popcorn Hour A-200, Yuixx of HDI Dune) die wel bluray iso's ondersteunt
- grotere NAS liefst 4x2TB mogelijk in combinatie met huidige Qnap
Epson TW5500 | Popcorn Hour A-200 | 2x Quad 22l2 |  1 x Quad L- centre | 2x Quad 12l | | 2x Tangent EVO | QNAP 219 | Onkyo TX-SR876 | Oppo 971h | Squeezbox Duet | Squeezebox Radio | Panasonic 37PV60

Dirc

Ik twijfel momenteel tussen de HDX die wel veel schijnt te kunnen, de popcorn a-200 en de Dune.
De a-200 vind ik wel oerlelijk. De Dune moet ik nog uitvinden wat hij allemaal meer kan voor de prijs.

Marcel_T.

Er zijn bijzonder veel mediaspelers op de markt, maar idd weinig die HD geluid ondersteunen. Iets dat ik wel zoek in een mediaspeler, dus blijf ik dit topic ook even volgen.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650