Gaatjes in rubberen rolrand herstellen

Gestart door Douma, februari 12, 2010, 13:11:33

Vorige topic - Volgende topic

Douma

Mijn kat vond het nodig om via een van mijn Tannoy's op de vensterbank te klimmen. Met als gevolg dat er nu twee gaatjes van ongeveer 3mm in doorsnede in de rubberen rolrand van van een van de DC drivers zitten. Zijn dit soort gaatjes ergens mee te herstellen of zal ik de rolrand moeten vervangen? Het vervangen van de rolrand zal dan bij beide units moeten gebeuren ivm klankverschil, dus herstellen heeft mijn voorkeur.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Onne

Aauw! Heeft de kat er iets aan over gehouden?

http://www.speakerrepairshop.com/index.php?action=article&aid=24&lang=EN

Kun je proberen? Anders vervangen. Die lijm mits zeer zorgvuldig aangebracht valt bijna niet op.
Ook beter lijmen aan de achterkant uiteraard.

(is het een snee of een gat ?)
;)

Douma

De kat is er wat mij betreft iets te vrolijk onder. >:( :P

Het is een rond gaatje en een scheurtje, met een gaatje op het eind. Ik ben bang dat het te groot is om met lijm te vullen. Er zal dan echt iets ingelijmd moeten worden.

BenWfan

Citaat van: Douma op februari 12, 2010, 13:43:49
De kat is er wat mij betreft iets te vrolijk onder. >:( :P

Het is een rond gaatje en een scheurtje, met een gaatje op het eind. Ik ben bang dat het te groot is om met lijm te vullen. Er zal dan echt iets ingelijmd moeten worden.

Dan zou ik ook via je kat op de vensterbank klimmen :)
Classé CAP 2100

Marvin....

Citaat van: BenWfan op februari 12, 2010, 14:30:52
Dan zou ik ook via je kat op de vensterbank klimmen :)

dat zeker, in tussentijd kan je wat solutie proberen uit het bandenplak-setje.
dat blijft flexibel en daar kan je wel wat kattenschade mee wegwerken.
dat weet ik uit ervaring van een maat van me, die heeft ook Tannoy speakers waar de kat mee op de boekenkast klimt.   :devil:

Douma

CiteerDan zou ik ook via je kat op de vensterbank klimmen  :)
Daarvoor ben ik net iets te gek met mijn kat. :)

Citeerdat zeker, in tussentijd kan je wat solutie proberen uit het bandenplak-setje.
dat blijft flexibel en daar kan je wel wat kattenschade mee wegwerken.
dat weet ik uit ervaring van een maat van me, die heeft ook Tannoy speakers waar de kat mee op de boekenkast klimt.  :devil:
Dat zal ik eens proberen. Baat het niet dan schaadt het niet, hoop ik. :D

Marvin....

Douma

Citeerik heb geen katten, maar dit zou ik wel overwegen..

http://www.speakerworks.com/speaker_grills_s/34.htm

Haha. Ik heb ze er inmiddels op zitten. Minder mooi, maar ja, dat moet dan maar.

Marvin....

Douma

Het is me gelukt de rand te herstellen met solutie. Ik heb eerst een stukje isolatietape op de voorkant van de rolrand, over het gaatje geplakt. Vervolgens het gaatje vanaf de achterkant gevuld met solutie, met wat overlap op rondom het gaatje voor stevigheid. Dit even laten drogen. Toen de tape voorzichtig verwijderd. Hierbij kwam wat solutie mee, maar er bleef een dun vliesje achter. Toen heb ik nogmaals vanaf de achterkant het gaatje verder gevuld. Dit laten drogen en toen vanaf de voorkant het 'kuiltje' opgevuld.
Zodra de solutie goed droog is zal ik deze nog een beetje kleuren met een zwarte stift. Het uiteindelijke resultaat zal niet zo mooi zijn als een nieuwe rolrand, maar wel heel wat goedkoper en het is minder bewerkelijk. Daarnaast zijn het geen nieuwe luidsprekers en telt voornamelijk het functionele aspect.

Bedankt voor de tip Marvin!  :pompom:

Marvin....

graag gedaan hoor!
en als het niet houdt gewoon wat nieuwe surrounds erop (laten) zetten.
audiofriends heeft die vast wel.

bad santa

Als het helemaal niet gaat lukken wil ik ze wel refoamen voor je.

Tube-freak

Katten doen nou eenmaal wat ze zelf willen. Zo gebruiken ze het bankstel als krabpaal of als je wat minder geluk hebt je speakers.
Ook zitten ze graag op hoge plekken en klimmen ze overal op en bovendien houden ze er van om dat op allerlei onmogelijke manieren te doen.

Ik hoop voor je dat het nog gemaakt kan worden en dat er in elk geval geen schade aan het geluid van de speaker is ontstaan.
Ik zou niet boos worden op de kat dat zij nou eenmaal dingen die erbij horen als je een kat hebt.

Als ik moest kiezen tussen kat eruit of speakers eruit dan gingen bij mij de speakers eruit.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

celerontje

Eén van onze katten krabt soms aan ons ANTIEKE bureau...  :crazy: (maar als ik dat zie, trek ik die kat meteen weg en zet 'm dan op z'n favoriete kussen, waarop-ie vrolijk verder gaat... ;D)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

fgroen

Ik heb een keer een Volt driver gerepareerd met soortgelijke schade.

Ik heb van een oude klimschoen (heel zacht rubber op de zolen) een dun schilfje rubber afgesneden met een stanley mes en dat met bison kit aan de achterkant in de rolrand geplakt. Works like a charm!! Speakers staan alweer jaren naar volle tevredenheid te spelen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.