The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Started by Martijnst1990, February 8, 2010, 20:14:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Quote from: HTip on February 25, 2011, 08:54:08
Jongens, jongens, met al deze lovende woorden ga ik nog naast mijn schoenen lopen... :worship: :wub:

Vind het niet verrassend dat het in deze vrije opstelling beter klinkt, maar het is ook niet echt reëel. Je zal altijd rekening moeten houden met een muur, maar verder van de muur, indien mogelijk kan natuurlijk wel. In mijn geval is die "muur" dichterbij gekomen, maar door het akoestisch karakter ervan merk ik kwa verlies van ruimtelijkheid of zwaardere bassen er niets van. Wat je dus misschien kan doen is met wat akoestisch materiaal achter je speakers, bijv. Auralex een diffuser geluidsbeeld te creëeren.

Martijn, ik heb nog 2 plaatsen vrij voor september en de inschrijving schijnt gisteren gestart te zijn ;D
Is inderdaad geen verrassing dat het vrij in de ruimte beter klinkt, maar was wel benieuwd naar wat het verschil daadwerkelijk was :) Standaard staat de speakers zo'n 45 cm van de muur, wat op zich niet het grote probleem is, maar ik merk wel dat de linker front meer in de hoek staat en ook onder het schuine dak, maar daar valt helaas weinig aan te doen. Als ik de speakers verder van de muur zet komen ze te dicht op de sweetspot.

Iets van diffusie achter de speakers is wel is te overwegen.

Over de M&G: Lijkt me super! (zie jou topic)  :worship: :music:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Zefanja

Helaas kun je niet altijd je speakers zetten zoals je wilt.
Soms moet je gewoon het beste maken van de mogelijkheden die je hebt.
En idd soms andere oplossingen zoeken in de akoestiek bij.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Robbert54

als ik jou was zou ik idd echt met difussie panelen aan het knutselen gaan. Het scheelt bij mij al aanzienlijk wanneer ik de speakers op 50cm zet of zoals nu op 80cm daarbij kun je met de difussie de reflectie van de schuine wand nog wel behoorlijk beperken.

maar goed daar kan Philip je ongetwijfeld meer over vertellen dan ik kan ;)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Diffusie en absorptie kunnen, mits goed geplaatst, het geluid enorm verbeteren. Diffusie kan zowel achter als naast de speaker. Het ligt een beetje aan het afstraalgedrag en de hoeveel geluid die naar achteren wordt gestraald. Tegen een basreflexpoort helpt diffusie niet.

Misschien helpt dit plaatje, wat ik van de site van Toine heb ;)


In een goede akoestische ruimte heb je alledrie de vormen nodig. Diffusie is voor het voorkomen van hoogfrequente echo's (zgn. flutter). Absorptie heb je nodig om teveel nagalm te neutraliseren. Reflectie, ten slotte, heb je nodig om een ruimte niet doods te laten klinken, maar toch nog ruimtelijk.

Wat je precies nodig hebt is niet eenvoudig te bepalen. Zeker de schuine daken maken dit nog moeilijker. Wil je alles uit je set halen, dan is een RT60-meting nodig. Maar ja, ik neem aan dat je ook een keer op jezelf gaat wonen en dat je dan weer opnieuw kan beginnen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: HTip on February 27, 2011, 14:00:41
Diffusie en absorptie kunnen, mits goed geplaatst, het geluid enorm verbeteren. Diffusie kan zowel achter als naast de speaker. Het ligt een beetje aan het afstraalgedrag en de hoeveel geluid die naar achteren wordt gestraald. Tegen een basreflexpoort helpt diffusie niet.

Misschien helpt dit plaatje, wat ik van de site van Toine heb ;)


In een goede akoestische ruimte heb je alledrie de vormen nodig. Diffusie is voor het voorkomen van hoogfrequente echo's (zgn. flutter). Absorptie heb je nodig om teveel nagalm te neutraliseren. Reflectie, ten slotte, heb je nodig om een ruimte niet doods te laten klinken, maar toch nog ruimtelijk.

Wat je precies nodig hebt is niet eenvoudig te bepalen. Zeker de schuine daken maken dit nog moeilijker. Wil je alles uit je set halen, dan is een RT60-meting nodig. Maar ja, ik neem aan dat je ook een keer op jezelf gaat wonen en dat je dan weer opnieuw kan beginnen.
Dat was weer een mooie uitleg,ik ben er nog overna aan het denken of ik ook iets zal gaan doen hierin
Ben er nog niet uit dan worden het wel testpanelen aangezien ik het huidige beeld niet wil verprutsen
Mijn comp kast wil ik uit de kamer hebben maar die werkt een beetje als difusser denk ik met al die dvd,s erin
jij heb de foto wel gezien misschien moet ik daar iets gaan bouwen dan

goed bezig martijn ,nog schik van je set,ik zou ze wel eens echt willen horen
succes met de verdere aanpak van je kamer

Martijnst1990

Quote from: HTip on February 27, 2011, 14:00:41
Diffusie en absorptie kunnen, mits goed geplaatst, het geluid enorm verbeteren. Diffusie kan zowel achter als naast de speaker. Het ligt een beetje aan het afstraalgedrag en de hoeveel geluid die naar achteren wordt gestraald. Tegen een basreflexpoort helpt diffusie niet.

Misschien helpt dit plaatje, wat ik van de site van Toine heb ;)


In een goede akoestische ruimte heb je alledrie de vormen nodig. Diffusie is voor het voorkomen van hoogfrequente echo's (zgn. flutter). Absorptie heb je nodig om teveel nagalm te neutraliseren. Reflectie, ten slotte, heb je nodig om een ruimte niet doods te laten klinken, maar toch nog ruimtelijk.

Wat je precies nodig hebt is niet eenvoudig te bepalen. Zeker de schuine daken maken dit nog moeilijker. Wil je alles uit je set halen, dan is een RT60-meting nodig. Maar ja, ik neem aan dat je ook een keer op jezelf gaat wonen en dat je dan weer opnieuw kan beginnen.
Zoals we van je gewend zijn, Philips: een hele duidelijke/heldere uitleg!  :worship:

Kan sowieso is kijken naar wat diffusie panelen, wat dat kost en of dat hier een beetje te plaatsen is. Maar zo'n meeting vind ik in mijn huidige situatie inderdaad wat over done. Het is en blijft een slaapkamer natuurlijk ;D In principe ben ik al erg tevreden, alleen op hogere volumes, bij bv een film willen de hoge tonen wel is iets té worden, maar dit komt maar weinig voor.

Quote from: morca on February 27, 2011, 17:49:04
Dat was weer een mooie uitleg,ik ben er nog overna aan het denken of ik ook iets zal gaan doen hierin
Ben er nog niet uit dan worden het wel testpanelen aangezien ik het huidige beeld niet wil verprutsen
Mijn comp kast wil ik uit de kamer hebben maar die wekt een beetje als difusser denk ik met al die dvd,s erin
jij heb de foto wel gezien misschien moet ik daar iets gaan bouwen dan

goed bezig martijn ,nog schik van je set,ik zou ze wel eens echt willen horen
succes met de verdere aanpak van je kamer
Dankje, heb er zeker schik van, elke dag weer!

Kan je sowieso aanraden eens bij Intosurround langs te gaan, daar hebben ze tenminste de meeste/alle modellen staan van XTZ en kan je ook wat meer vergelijken en krijg je ongetwijfeld ook een wat duidelijkere uitleg ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

ach moeders snappen die hobby meestal niet ,dat zie ik wel vaker ;)
leuk dan kom ik zeker eens, hoor liever een set in een mooie thuissetup als bij de dealer
en jij gaat wel een mooie ruimte maken denk ik als je opjezelf gaat, dus dan kom ik graag eens een  :coffee: doen
aan je muzieksmaak te zien met testen komt dat ook wel goed :D

Martijnst1990

Quote from: morca on February 27, 2011, 20:06:45
ach moeders snappen die hobby meestal niet ,dat zie ik wel vaker ;)
leuk dan kom ik zeker eens, hoor liever een set in een mooie thuissetup als bij de dealer
en jij gaat wel een mooie ruimte maken denk ik als je opjezelf gaat, dus dan kom ik graag eens een  :coffee: doen
aan je muzieksmaak te zien met testen komt dat ook wel goed :D
Bij deze, dan ben je zeker een keer uitgenodigd! :) Ik heb een héle brede muziek smaak. Van hardstyle soms zelfs (jaja) tot dus Katie Melua en Dire Straits en wat niet eigenlijk. Alleen harde rock/metal heb ik weinig tot niets mee.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Morgen komen dan eindelijk de bijpassende stands voor de rears binnen. Het heeft iets langer geduurd. Dan heb ik er toch weer 1 G bij, en wel de gelijke hoogte ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Madhouse

Quote from: Martijn90 on March 14, 2011, 19:10:25
Morgen komen dan eindelijk de bijpassende stands voor de rears binnen. Het heeft iets langer geduurd. Dan heb ik er toch weer 1 G bij, en wel de gelijke hoogte ;D

Gaat de goede kant op zo! Wanneer volgt de laatste G?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Goed bezig! Je hebt nu de gelijke speaker, gelijke hoogte en gelijk volume. Ik neem aan dat gelijke afstand niet haalbaar is ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive


Martijnst1990

Quote from: Madhouse on March 14, 2011, 21:37:33
Gaat de goede kant op zo! Wanneer volgt de laatste G?
Dankje :)

Dat is een goeie, op mijn slaapkamer word het sowieso lastig, zelfs met een dedicated HT is gelijke afstand lang niet altijd haalbaar ;)
Quote from: HTip on March 14, 2011, 22:20:35
Goed bezig! Je hebt nu de gelijke speaker, gelijke hoogte en gelijk volume. Ik neem aan dat gelijke afstand niet haalbaar is ;)
Klopt, gelijke afstand word dus inderdaad wat lastig, staan nu iets minder dan een meter dichterbij dan de andere speakers. Op zich als ik de luisterpositie iets naar voren schuif is het haalbaar, maar dan kom je weer zo dicht op de fronts, waardoor het een beetje "in your face" word. Misschien dat ik er wel is mee ga experimenteren.
Quote from: morca on March 14, 2011, 22:28:41
Goed bezig Martijn :thumbs-up:
Ik wil ze ook eens op gaan hangen,of mooie stands bouwen


Thanks :)
Hoe heb je jou speakers nu staan dan? Ik heb wel gemerkt met mijn rears dat stands heel veel doen. Had ze eerst op tafeltjes staan naast me, een stuk onder oor hoogte en dit klonk beduidend minder. Sinds ik ook XTZ's achter heb, staan alle speakers op stands en dit zorgt toch wel voor een erg mooie surround bubble.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Alle 4 de monitoren staan op 115cm,wat wel toevallig uitkomt ze staan allemaal niet op een uitgerekende hoogte kijk maarhttp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105496.msg1888477#msg1888477
De center moet wel op de tv die staat ong 12 cm hoger dus die G gaat niet op
Ik heb trouwens wel de bijpassende center net als Martijn maar dan met 2 woofers,weet iemand of dit ook een G is?
Dat hij groter is valt onder volume neem ik aan, dan valt die ook af.

Martijnst1990

Quote from: morca on March 14, 2011, 22:46:04
Alle 4 de monitoren staan op 115cm,wat wel toevallig uitkomt ze staan allemaal niet op een uitgerekende hoogte kijk maarhttp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105496.msg1888477#msg1888477
De center moet wel op de tv die staat ong 12 cm hoger dus die G gaat niet op
Ik heb trouwens wel de bijpassende center net als Martijn maar dan met 2 woofers,weet iemand of dit ook een G is?
Dat hij groter is valt onder volume neem ik aan, dan valt die ook af.
Oja, nu weet ik weer het al is gezien te hebben :)

Mijn center staat trouwens ook niet op gelijke hoogte, word ook lastig want dan staat hij voor mijn beeld ;D Weet ook niet of de G van gelijke hoogte ook voor de center geld? Zo ja, dan heb ik 2G  :unsure:

Ben sowieso van plan om morgen mijn center is rechtop te zetten (de tweeter kan gedraaid worden in de behuizing) zodat hij écht hetzelfde is als de andere monitoren. Hierdoor komt de tweeter weer net wat hoger, dus wat dichterbij oor hoogte.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Robbert54

Quote from: Martijn90 on March 14, 2011, 22:48:19
Oja, nu weet ik weer het al is gezien te hebben :)

Mijn center staat trouwens ook niet op gelijke hoogte, word ook lastig want dan staat hij voor mijn beeld ;D Weet ook niet of de G van gelijke hoogte ook voor de center geld? Zo ja, dan heb ik 2G  :unsure:

Ben sowieso van plan om morgen mijn center is rechtop te zetten (de tweeter kan gedraaid worden in de behuizing) zodat hij écht hetzelfde is als de andere monitoren. Hierdoor komt de tweeter weer net wat hoger, dus wat dichterbij oor hoogte.
moet er niet aan denken dat de center op gelijke hoogte moet, dan moet je beeld een flink eind omhoog, kijkt ook niet echt fijn meer..
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Martijnst1990

Quote from: The Vampire on March 14, 2011, 22:57:03
moet er niet aan denken dat de center op gelijke hoogte moet, dan moet je beeld een flink eind omhoog, kijkt ook niet echt fijn meer..
Nee inderdaad, ben ik ook zeker niet van plan, tv hangt voor mij op perfecte hoogte zo. Als ik de center rechtop zet past hij nu nog wel precies onder mijn tv, is het proberen waard :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on March 14, 2011, 22:48:19
Oja, nu weet ik weer het al is gezien te hebben :)

Mijn center staat trouwens ook niet op gelijke hoogte, word ook lastig want dan staat hij voor mijn beeld ;D Weet ook niet of de G van gelijke hoogte ook voor de center geld? Zo ja, dan heb ik 2G  :unsure:

Ben sowieso van plan om morgen mijn center is rechtop te zetten (de tweeter kan gedraaid worden in de behuizing) zodat hij écht hetzelfde is als de andere monitoren. Hierdoor komt de tweeter weer net wat hoger, dus wat dichterbij oor hoogte.
Je hebt in iedergeval 5 dezelfde speakers,als je de afstanden mooi instelt op de amp, ben je bij 4 keer dezelfde hoogte vd monitoren al een heel eind denk ik

Ik meet het net op en zie dat er geen cm verschil in zit ,wel heel toevallig
Ik zeg wel eens dat alles vanzelf goed lijkt te klinken omdat mijn acoustic zo al best goed is,nou heb ik bij toeval ook alle speakers in 1 G gezet :clapping:


Martijnst1990

Quote from: morca on March 14, 2011, 23:00:16
Je hebt in iedergeval 5 dezelfde speakers,als je de afstanden mooi instelt op de amp, ben je bij 4 keer dezelfde hoogte vd monitoren al een heel eind denk ik

Ik meet het net op en zie dat er geen cm verschil in zit ,wel heel toevallig
Ik zeg wel eens dat alles vanzelf goed lijkt te klinken omdat mijn acoustic zo al best goed is,nou heb ik bij toeval ook alle speakers in 1 G gezet :clapping:


Ik vind zelf dat ik al een heel eind ben ja. Ik heb nog niet heel veel sets gehoord, maar heb wel het idee een mooie surround ervaring te hebben al hier.

Dan heb je er wel oog voor, ik heb alles netjes op moeten meten en het één en ander moeten schuiven voordat ze goed stonden ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on March 14, 2011, 23:03:21
Ik vind zelf dat ik al een heel eind ben ja. Ik heb nog niet heel veel sets gehoord, maar heb wel het idee een mooie surround ervaring te hebben al hier.

Dan heb je er wel oog voor, ik heb alles netjes op moeten meten en het één en ander moeten schuiven voordat ze goed stonden ;D
Nee heb er niet echt oog voor hoor,puur toeval
Had ook tot vd week nog nooit van de 4 G,s gehoord
De afstanden zal ik wel nooit aan kunnen voldoen ,maar vind het niet zo erg ben erg tevreden zo

Martijnst1990

Quote from: morca on March 15, 2011, 00:44:14
Nee heb er niet echt oog voor hoor,puur toeval
Had ook tot vd week nog nooit van de 4 G,s gehoord
De afstanden zal ik wel nooit aan kunnen voldoen ,maar vind het niet zo erg ben erg tevreden zo
En daar gaat het vooral om natuurlijk ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

erik s.

het lijkt er op dat je in de beperkte ruimte die je hebt, een aardig eind op weg bent om er het maximale uit te halen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Apoc@

Je hebt der ondertussen toch een mooie setup van gemaakt zeg :clapping:

Ik ga volgende maand toch nog eens luisteren naar de W10.17P bij Marc als alles meezit, die sound blijft me maar bij.
Kost me wel weer een paar euro, maar goed daar komen we wel weer overheen denk ik zo :laugh:
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

Martijnst1990

Quote from: erik s. on March 15, 2011, 11:12:29
het lijkt er op dat je in de beperkte ruimte die je hebt, een aardig eind op weg bent om er het maximale uit te halen.
Dankje, ben zelf ook heel tevreden :)

Hier enkele foto's van hoe het er nu bijstaat: Niet heel veel veranderingen, maar ik post graag foto's  ::) :P









Veranderingen sinds laatste foto's:
- Paar XTZ 99 stands voor de rears
- 2x10 meter W&M LS-03 voor de rears
- Nieuwe belden powercord voor de receiver
- Enkele nieuwe BD's
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Quote from: Apoc@ on March 15, 2011, 19:25:39
Je hebt der ondertussen toch een mooie setup van gemaakt zeg :clapping:

Ik ga volgende maand toch nog eens luisteren naar de W10.17P bij Marc als alles meezit, die sound blijft me maar bij.
Kost me wel weer een paar euro, maar goed daar komen we wel weer overheen denk ik zo :laugh:
Bedankt :)

Die W10.17P's zijn ook wel heel  :wub: Misschien maar goed dat ze er niet in walnut zijn haha. Lijkt mij wel erg mooi staan overigens. Ben heel benieuwd wat je besluit gaat zijn, Ralf is er in ieder geval erg tevreden over!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT