De shootout tussen de Oppo's en de Cambridge Audio BD650 (31/01/2010).

Started by LittleNinja, January 15, 2010, 12:54:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Op zondag 31 januari zal er een groepje fanatieke audio fanaten ( en forumleden ) zich verzamelen in mijn bescheiden huiskamer HT om daar een aantal BD spelers met elkaar de strijd aan te laten gaan! De veldslag zal zich richten op de analoge prestaties ( zowel multichannel als stereo ). Uiteraard zullen er meer aspecten de revue passeren, maar hier ligt de nadruk. Dit topic zal hierna natuurlijk voorzien worden van wat mooie woorden over deze belevenis!

Deelnemers zullen in ieder geval zijn:

Oppo BD83
Oppo BD83 SE (?)
Oppo BD83 SE NuForce Edition
Oppo BD83 Signature Edition ( TheUpgradeCompany )
Cambridge Audio BD650


Er zijn nog een paar spelers genodigd waarvan we nog niet zeker zijn of deze kunnen meevaren...

We houden jullie op de hoogte! 8)


( Gaarne gebruik maken van de optie `notificatie` als je dit wenst te volgen. )
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Zijn er trouwens mensen op het forum met de Sony BD760??
Die zou ik eigenlijk ook wel mee willen nemen in de test!

( Gaarne via PM in dat geval. ;) )
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ghosty J

'k heb nog een HDX in de aanbieding mochten jullie deze willen vergelijken.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

tiptop

Op dit moment zijn er eigenlijk al te veel apparaten als je het mij vraagt.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Snowmaster

Quote from: tiptop on January 19, 2010, 12:50:19
Op dit moment zijn er eigenlijk al te veel apparaten als je het mij vraagt.

Hopelijk zijn ze allemaal goed ingespeeld op de digitale en analoge uitgangen.
Hebben alle spelers ruim meer dan 100 uur gedraaid?
Het zou aardig zijn om als referentie een goede multispeler te hebben bv. een Denon 3930.
De PS3 als referentie heeft een veel te grote achterstand en nog meer spelers wordt inderdaad haast "too much" tenzij de verschillen vrij fors zijn.
Zelf ben ik heel benieuwd naar de 83SE.  Is er geen Nuforce beschikbaar, dat zou echt top zijn !

Een forumsponsor die een Nuforce beschikbaar kan stellen ?  :inlove:




Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ronin79


LittleNinja

Quote from: Snowmaster on January 19, 2010, 20:56:39
Hopelijk zijn ze allemaal goed ingespeeld op de digitale en analoge uitgangen.
Hebben alle spelers ruim meer dan 100 uur gedraaid?
Het zou aardig zijn om als referentie een goede multispeler te hebben bv. een Denon 3930.
De PS3 als referentie heeft een veel te grote achterstand en nog meer spelers wordt inderdaad haast "too much" tenzij de verschillen vrij fors zijn.
Zelf ben ik heel benieuwd naar de 83SE.  Is er geen Nuforce beschikbaar, dat zou echt top zijn !

Een forumsponsor die een Nuforce beschikbaar kan stellen ?  :inlove:


Minimaal 100 uren zal wellicht lastig worden gezien het feit dat de SE nog niet zo heel lang in de woonkamers te vinden is. Nu is de eigenaar van de SE in het "bezit" van wat meer tijd om zich met de hobby bezig te houden, dus de speler heeft gegarandeerd al wat uren achter de kiezen.

De PS3 zal geen rol spelen deze dag.

We hopen sowieso nog op de Signature Edition van TheUpgradeCompany, maar mocht er ook nog een NuForce beschikbaar zijn dan houden we ons aanbevolen! ;)

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Dirc

Spelers als de BD60 zijn te 'eenvoudig' hiervoor?

fugazi_2009

Quote from: LittleNinja on January 19, 2010, 23:04:01
We hopen sowieso nog op de Signature Edition van TheUpgradeCompany, maar mocht er ook nog een NuForce beschikbaar zijn dan houden we ons aanbevolen! ;)

Ik zal er eens over denken, ben normaal niet zo sjouwerig met mijn apparatuur
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

LittleNinja

Quote from: fugazi_2009 on January 19, 2010, 23:07:14
Ik zal er eens over denken, ben normaal niet zo sjouwerig met mijn apparatuur

Ik ook niet, gelukkig zijn dit uitzonderlijke situaties! ;)

Er komt een PM aan, dan kunnen we hier verder over spreken.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Dirc on January 19, 2010, 23:05:28
Spelers als de BD60 zijn te 'eenvoudig' hiervoor?

Nee zeker niet. In de vorige shootout hadden we de Panasonic BD80 meegenomen. 8)

Deze shootout richt zich op de analoge uitsturing van het geluid in zowel stereo als MCH. De Oppo BD83SE en de CA BD650 zullen nog wat verder vergeleken worden op de beeldkwaliteiten.

Overigens heb ik nog een idee geoppert om deze shootout wat interessanter te maken voor het forum, maar eerst even peilen bij mijn "collega's". ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Dirc

Welke meetwaarden worden er hier gebruikt, of wordt vooral de ervaring getest?

Het lijkt me op het forum wel interessant om bijvoorbeeld dezelfde blu-ray / dvd / cd in een verschillende machine op dezelfde weergevers op verschillende vlakken te meten naast puur de belevenis.

Bijv volume, DTS-HD weergave, contrast, kleur etc etc etc.

LittleNinja

Quote from: Dirc on January 19, 2010, 23:19:01
Welke meetwaarden worden er hier gebruikt, of wordt vooral de ervaring getest?

Het lijkt me op het forum wel interessant om bijvoorbeeld dezelfde blu-ray / dvd / cd in een verschillende machine op dezelfde weergevers op verschillende vlakken te meten naast puur de belevenis.

Bijv volume, DTS-HD weergave, contrast, kleur etc etc etc.

Ik zou bijna zeggen... Het moet leuk blijven.

Dezelfde software zal in alle machines eindigen en liefst achtereenvolgens met elkaar vergeleken worden. Mijn idee hierbij is dat we eerst op alle machines de stereo prestaties aanhoren en vervolgens de surround prestaties pas gaan testen ( of andersom ).

Er zullen hier meningen gegeven gaan worden, onderbouwd met persoonlijke bevindingen. Wel wil ik een puntensysteem gebruiken om voor elke speler tot een score te gaan komen.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

celerontje

Is er ook iemand die de delays/levels afstelt/controleert?
Lijkt me wel een mooi klusje voor Ronald! :)
Check 't ook even met een dB meter!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

fugazi_2009

Quote from: celerontje on January 19, 2010, 23:53:40
Is er ook iemand die de delays/levels afstelt/controleert?
Lijkt me wel een mooi klusje voor Ronald! :)
Check 't ook even met een dB meter!

Dat lijkt me redelijk essentieel ja, anders doen de testen er gelijk niet meer toe.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

marconist

Quote from: fugazi_2009 on January 20, 2010, 08:09:36
Dat lijkt me redelijk essentieel ja, anders doen de testen er gelijk niet meer toe.


Onzin natuurlijk.
De deelnemers zijn niet geheel suf en weten van tevoren de instellingen voor de ruimte waarin wordt getest.
Primaire doel is het vergelijken van de muzikaliteit van de respectievelijke audio DA's. Aangezien het geen AB(X) test betreft steken de levels niet zo nauw. De pool van apparaten wordt overigens beperkt door spelers die óók SACD en DVD-A aankunnen.
Testsignalen en een levelmeter zijn overigens beschikbaar.

Zoals gesteld wordt er in "reservetijd" gekeken naar beeldkwaliteiten. Ook daarvoor zijn testsignalen beschikbaar zodat simpele aansluitverschillen voorkomen kunnen worden.


Ik ben het overigens met tiptop eens dat het aantal machines niet té groot moet worden. Vooral luisterproeven worden lastig onder tijdsdruk.

Teejoo

Quote from: celerontje on January 19, 2010, 23:53:40
Is er ook iemand die de delays/levels afstelt/controleert?
Lijkt me wel een mooi klusje voor Ronald! :)
Check 't ook even met een dB meter!
Ik neem toch aan dat je alle apparaten gewoon 'fixed' of fullrange gaat uitsturen en de processor of surroundversterker de rest laat doen. Dan heb je tenminste een belangrijke constante factor in de vergelijking gebracht die veel impact heeft op het geluid. M.a.w, je bent echt voornamlijk naar de klankverschillen tussen de spelers aan het luisteren. Dat is al uitdagend genoeg, en zou ik zeker als basistest gebruiken. Anders ben je meer de kwaliteit van het bassmanagement van de speler aan het beoordelen. Als er dan een tussenzit die minder goed in te stellen is, dan heeft die meteen een achterstand.

marconist

De try-out is voortgekomen van de discussie omtrent de kwaliteit van de diverse modellen "oppo-achtigen" v.w.b. de analoge audio output. M.n. stereo overigens voor een aantal deelnemers.
Dat betekend dat je wel degelijk ook afhankelijk bent van het bass management. De analoge kanalen van de meeste AVR's doen daar niets aan en je mag al blij zijn als ze analoog ook verwerken zonder verdere conversieslagen.  ;)

Er kunnen wel degelijk niveauverschillen optreden. Dat heeft te maken met de uitgangstrappen en het type DA-chips.
Maar inderdaad valt dit doorgaans wel mee.
We trachten de vraag te beantwoorden: welke klinkt nu het best.   ;D


Er is al eens naar de videokwaliteit gekeken van de BDP-83. Staat elders in dit forum. Wat dat betreft blijft de Cambridge interessant aangezien die kennelijk een andere video post-processing heeft dan de oppo-achtigen.

Ronin79

Ok ... is deze dan beter (op papier) als de Oppo.

De Oppo heeft een Anchor Bay aan boord, wat heeft eingelijk de Cambridge ?
Het gaat mij eingelijk meer om de audio, maar; de video is ook niet geheel onbelangrijk  ;)

Er is namelijk 2 redenen voor mij om voor de CA te gaan.

De ene is; dat hij uitstekend past bij mijn 650R, de andere ga ik nu niet op in  ;)

Teejoo

Quote from: marconist on January 20, 2010, 10:28:28
De try-out is voortgekomen van de discussie omtrent de kwaliteit van de diverse modellen "oppo-achtigen" v.w.b. de analoge audio output. M.n. stereo overigens voor een aantal deelnemers.
Dat betekend dat je wel degelijk ook afhankelijk bent van het bass management. De analoge kanalen van de meeste AVR's doen daar niets aan en je mag al blij zijn als ze analoog ook verwerken zonder verdere conversieslagen.  ;)
Duidelijk, maar dat betekent dat je allereerst moet kijken of de X-over instelling van de Oppo (ik dacht vast 80Hz) wel toepasbaar is in de testsituatie, en in ieders situatie die hem wil gaan aanpassen. En voor mensen waarbij gelukkig wel digitalisering van de ingangen kan plaatsvinden, is het net heel interessant om het directe signaal te testen. Hierdoor omzeil je tenslotte alle aanvullende interne processing van de Oppo.

Kortom, voor beide opties is wat te zeggen.

fugazi_2009

Quote from: marconist on January 20, 2010, 08:34:48

Onzin natuurlijk.
De deelnemers zijn niet geheel suf en weten van tevoren de instellingen voor de ruimte waarin wordt getest.


Geen onzin, het is algemeen bekend dat als er volumeniveau verschillen zitten tussen spelers dat mensen daardoor al niet een goed onderscheid kunnen maken betreffende wat beter is. Dus wil je verschillende spelers vergelijken dan zul je ze dus goed moeten afstellen. En voor de Oppo's kan dat wel betekenen dat je ze van te voren hetzelfde instelt, maar dan nog is het goed om wel even daadwerkelijk te testen of dit hetzelfde uitpakt. Wie weet wat een andere DAC op dat verhaal voor invloed heeft.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Ralph71

Quote from: tiptop on January 19, 2010, 12:50:19
Op dit moment zijn er eigenlijk al te veel apparaten als je het mij vraagt.

Vorige keer hebben we ook 4 apparaten willen vergelijken. Dat is eigenlijk teveel. "Gelukkig" viel destijds de PS3 al snel door de mand en hebben we zodoende tijd bespaard. Als je per blu-ray speler alle afstanden en volumes (met db-meter) goed wil instellen, denk ik zelf dat 3 blu-ray spelers testen maximaal is voor 1 dag. Zeker als je ze allemaal wil testen op blu-ray, dvd en cd kwaliteiten. Op een gegeven moment word je luistermoe. Ik ben uiteraard wel erg nieuwsgierig hoe de Oppo SE en de Cambridge zich analoog verhouden ten opzichte van de standaard Oppo!
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

marconist

Quote from: SillentWolf on January 20, 2010, 11:36:52
Ok ... is deze dan beter (op papier) als de Oppo.

De Oppo heeft een Anchor Bay aan boord, wat heeft eingelijk de Cambridge ?
Het gaat mij eingelijk meer om de audio, maar; de video is ook niet geheel onbelangrijk  ;)

Er is namelijk 2 redenen voor mij om voor de CA te gaan.

De ene is; dat hij uitstekend past bij mijn 650R, de andere ga ik nu niet op in  ;)


Anchor Bay op zich zegt niks.
Er zijn vier verschillende chips van deze firma. Oppo gebruikt de meest geavanceerde.
En dat zie je met name in de excellente DVD-weergave.  :D
Trouwens ook bij de wat mindere Blu-ray's.


LittleNinja

Quote from: fugazi_2009 on January 20, 2010, 12:00:01
Geen onzin, het is algemeen bekend dat als er volumeniveau verschillen zitten tussen spelers dat mensen daardoor al niet een goed onderscheid kunnen maken betreffende wat beter is. Dus wil je verschillende spelers vergelijken dan zul je ze dus goed moeten afstellen. En voor de Oppo's kan dat wel betekenen dat je ze van te voren hetzelfde instelt, maar dan nog is het goed om wel even daadwerkelijk te testen of dit hetzelfde uitpakt. Wie weet wat een andere DAC op dat verhaal voor invloed heeft.

Wat je dus eigenlijk zegt is dat wij je nodig hebben voor deze test.... ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

marconist

Quote from: Teejoo on January 20, 2010, 11:54:05
En voor mensen waarbij gelukkig wel digitalisering van de ingangen kan plaatsvinden, is het net heel interessant om het directe signaal te testen. Hierdoor omzeil je tenslotte alle aanvullende interne processing van de Oppo.


Dat is juist niet de bedoeling.

Die komen aan de beurt bij de lowcost Oppo.  ;)