Meridian nieuws

Started by jaco, January 4, 2010, 20:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ik ben bereidt om iets concessie te doen in de achterkanalen voor een 7.1 oplossing.
En anders een optie voor de gebruiker om dit zelf te selecteren ?

Feit is en blijft dat het veel beter zou zijn in MIJN PERSOONLIJKE optiek om de nieuwe G68 of 861 gewoon een HDMI ingang te geven en decoding, of de HD621 decoding te geven en de G68 een extra upgrade te geven.

Er spelen feitelijk 2 dingen:
1. het missen van de decoding (belangrijk voor niet BD spelers)
2. het missen van 2 kanalen (nog niet zo belangrijk ivm de nagenoeg perfecte cinema DSP's die er toch een zeer mooi holografisch geluidsbeeld van maken).

Als je toch met een nieuwe processor komt zou ik dat gewoon graag gezien hebben.
Nu zijn het meer updates en dus een gemiste kans in mijn PERSOONLIJKE OPINIE.
En hoe gaaf ik Meridian ook vind dat is mijn conclusie, en nogmaals met dit soort bedragen mag je er toch vanuit gaan dat ze het gewoon doen zoals het hoort en niet aankomen met een 5.1 oplossing op de G68 en alleen werkend bij BD spelers.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Je draait in een cirkeltje... ;)

Vraag je eens af waarom Meridian de paden van video en audio scheiden.

Groet,

Bjorn

P.S. en dat jij met kleinere surrounds draait dan je fronts, zegt niet dat alle kanalen niet gelijk behoren te zijn ;)

J.A.F._Doorhof

#52
Waarom mij betichten van iets en dan zelf een PS erbij zetten in die trend ?

Mijn "kleine" surrounds zijn qua bereik ongeveer gelijk aan menige front speaker.
De oktaven worden namelijk in veel opstellingen als full range fronts gebruikt (lopen netjes door tot 50hz)
je weet daarnaast dat de oktaven en bazuinen speciaal zijn ontworpen om een homogeen klankbeeld neer te zetten. Alleen lopen de bazuinen lager door en hebben ze wat meer slam.
Het is geen standaard set wat we op de markt zetten maar een volledig op maat gemaakte en gematchde set.
Vind dat dus wat jammer dat je zoiets post terwijl je je aangevallen voelt als ik aangeef dat ik vind dat een dealer rustig zijn mening mag geven aan een highend merk.

Ik zeg nergens dat de surrounds niet belangrijk zijn (gebrekkig lezen) ik zeg alleen dat er het liefst 7.1 in een high-end processor moet zitten, en als dat niet kan geef mensen dan de optie om er 7.1 van te maken door bv de achterkanalen te comprimeren.

En met alle respect maar ik denk dat je op geen enkele set het verschil hoort tussen een GOED gecomprimeerde surround serie en ongecomprimeerd, op de fronts zal het zeker te horen zijn maar in de surrounds zou ik ermee kunnen leven in vergelijk met het alternatief.

Ik zou ook nogmaals het liefst 7.1 LPCM op 192khz zien :D
Maar dat zit er dus niet in, ik geef alleen maar alternatieven aan.
En als je serieus denkt dat er nu niet met je surrounds gerommeld word dan ben je niet helemaal op de hoogte van hoe de DSP's van Meridian werken, hoe denk je anders dat je 7.1 krijgt uit een 5.1 ingang, maar zoals ze het doen is gewoon subliem (dus het kan).
Ik zeg alleen maar dat als het goed gebeurt (zoals ik zou verwachten als Meridian het zou doen) het helemaal geen verkeerde oplossing hoeft te zijn).

Het is een beetje roepen dat je nooit DVD signalen over 1 kabel zou kunnen vervoeren in de tijd voor HDMI.
Als Meridian wil komen ze met een waanzinnige oplossing waarbij jij geen verschil hoort.

Nadeel is dat je op dit moment je speler een DOWNMIX laat doen van 7.1 naar 5.1 en dus niet een high-end apparaat zoals een Meridian.
Wat gebeurt er met een dedicated 7.1 mix bv nu of in de toekomst ?
Wat je kan bedenken is dat bij een downmix het backsurround signaal op de een of andere manier word mee getransporteerd met de sideinformatie en door de processor weer eruit word gehaald waardoor je feitelijk weer een redelijk correcte 7.1 mix krijgt.

ECHTER op dit moment kan dit niet bij de HD621.
MAW bij een G68 ben je gedwongen om de speler op downmix to 5.1 te zetten (als je speler dit ondersteund op HDMI, sommige doen dit alleen maar op analoog), en dan ben je dus informatie kwijt.

Mooier zou zijn nogmaals als we gewoon 7.1 een box in krijgen en dat die box er op een "slimme" maar goede manier waarbij zoveel mogelijk informatie behouden blijft toch weer 7.1 van maakt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Ik vermoed dat bij Meridian hetzelfde probleem speelt als bij andere high end audio fabrikanten:
de licenties voor de nieuwe formaten zijn zo kostbaar dat je veel kastjes moet verkopen om het betaalbaar te maken.
Kijk eens naar de Blu-ray licenties, die zijn zo kostbaar dat menig high-end audio fabrikant nu opeens de Oppo BDP83 gaat ombouwen opdat ze niet de licentiekosten en de ook wel kostbare BD implementatie hoeven te financieren.

Persoonlijk blijf ik van mening dat high end audio fabrikanten zich beter kunnen beperken in waar ze goed in zijn (en waren), te weten twee kanaals analoge audio, en de meerkanaals digitale implementaties maar over moeten laten aan de CE fabrikanten  ;)

bmateijsen

Frank, het verschil is dat er bij mij een smiley achter staat, die jij blijkbaar helemaal vergeet.
Jammer, maar goed ::).

Verder ben ik het met je eens dat de G68/ G61 met HD621 voor 7.1 deels een beperking heeft, wanneer het gaat om 7.1 discreet gecodeerd materiaal.

Het is jammer dat Meridian om die ook volledig weer te kunnen geven, dat alleen doen bij de nieuwe 861.
Of die implementatie alsnog straks bij de G-serie zal worden gedaan, tja, ik heb mijn grote glazen bol niet bij mij.

Maar de discussie stopt wat mij betreft hier, want de opmerking over 'gebrekkig lezen' is niet nodig. ::)

Groet,

Bjorn

donron

#55
Wat ongetwijfeld ook zal meespelen is dat er elk jaar meerdere nieuwe codecs uitkomen. Meridian is niet een bedrijf zoals Marantz of Denon die een product elk jaar ververst. Dus een HD621 die decoding aan boord heeft zou:

1. Wegens licenties belachelijk duur zijn;
2. Na een half jaar achterhaald zijn.


@ Frank: Je ziet jezelf kennelijk als Meridian gebruiker, dan is een HD621 toch juist een waanzinnig product? Een processor van 5 jaar oud, die door deze upgrade op een fantastische manier HDMI inputs krijgt. OK, het is niet HD-audio tot in de processor maar het komt wel in hoge (MHR) resolutie digitaal de processor in, via de apodising filters die in de HD621 zitten.

Het alternatief waar jij op wacht is blijkbaar een volledig nieuwe processor. Is leuk voor de verkopers maar juist een veel kostbaardere oplossing voor de gebruikers. 100% future-proof is een idiote eis voor een processor, weet jij welke codecs er komend jaar beschikbaar komen? Juist via de huidige weg (decoding in de speler) ben je future proof.

Al met al dus nogal wat tegenstrijdigheden, en ook nog zonder de HD621 maar geprobeerd te hebben. Niet echt objectief, en zeker niet echt collegiaal naar BB&G toe.



J.A.F._Doorhof

#56
@donron,
Ik heb nooit BB&G erbij gehaald, dat doen ze zelf en dan reageer ik inderdaad.
Ik heb nergens direct BB&G aangevallen, wel hun standpunt dat ze Meridian verdedigen ten kosten van alles in dit geval.
De opmerking dat de Garmt van een paar jaar geleden ook kritische opmerkingen had geplaatst werd afgedaan met in het kort dat ze nu als bedrijf er anders over dachten dan een paar jaar geleden, en tja dan kun je een opmerking verwachten.

Nog geen paar jaar geleden van Lexicon het summon en was Meridian een goede tweede maar zou Garmt niet overstappen naar Meridian.
Realiseer je wel dat er zowel bij Lexicon als Meridian tot deze aankondiging NIETS veranderd is.... dat doet mij denken dat er commerciële belangen meespelen in de keuze en daar is HELEMAAL NIETS MIS MEE begrijp dat goed, echter waar ik wel wars van ben is als een dealer (in dit geval iemand die ik goed ken) ten koste van zijn overtuiging (ik weet namelijk zeker dat diep in zijn hart Garmt ook liever een echte oplossing wil zien) een commercieel belang verdedigt. Ik kan het helemaal verkeerd zien maar dit is wat ik eruit lees. Ik zal nu wel weer een aanval naar mijn kant kunnen verwachten maar ik raadt toch aan goed te lezen wat ik post, ik had nooit BB&G erbij willen halen maar het word nu wel zo gedraaid en dat vind ik doodzonde.

Ik heb nergens een directe aanval gedaan naar BB&G nogmaals, maar wel een kritische noot gezet naar Meridian, als dit op een gegeven moment word omgedraaid naar een discussie waarin Garmt/Bjorn zichzelf opwerpen als verdediger van Meridian dan kun je inderdaad gaan lezen dat ik hun aanval, echter dat is in geen enkele vorm zo.
BB&G doen in feite iets heel anders als ITC dus ik heb totaal geen belang om hun als bedrijf aan te vallen, echter ik ben hier wel op een openbaar forum en heb een mening en ik geef die, en je kan hoog en laag springen maar ik ga geen confrontatie uit de weg als iemand dingen probeert goed te praten wat in mijn ogen niet goed is. Daarbij komt dat er beter gelezen moet worden namelijk:

Er komen niet elk jaar nieuwe codecs bij, dat is onzin en een licentie die belachelijk duur is vind ik ook een vreemde opmerking, als een receiver van 400.00 DDHD en DTSHD kan hebben dan moet een processor van 12K het toch zeker kunnen, maak hem anders 1000 euro duurder. Ik kan je namelijk garanderen dat als de nieuwe G68 het had ondersteund ik zwaar zou gaan denken aan een upgrade en ik waarschijnlijk ZEER positief was geweest, nu ben ik als KLANT gewoon teleurgesteld, ik wil 7.1 uit mijn 7.1 BD speler en processor.
Toen BD en HDDVD op de tekentafel lagen was er al sprake van DDHD en DTSHD EN LPCM.
Ondertussen zijn zowel DDHD als DTSHD gewoon standaarden en niet een internet codecje.

Ik verwacht niet direct een oplossing begrijp me goed, dat kun je van Meridian niet verwachten, ze hebben een totaal eigen codec ontwikkeling en dat duurt een tijd.
Toen de HD621 uit kwam was ik ook gematigd enthousiast, vooral gematigd door de prijs, vergeet niet dat een Octava met deze oplossing rond de 500-600,00 uitkomt, maar dat doet er niet toe, het was een oplossing en dat verdient applaus voor Meridian.
Heb ik toen ook aangegeven.

ECHTER, waar je blijkbaar overheen leest is dat er nu 2 nieuwe procesoren zijn aangekondigd voor een behoorlijke prijs, ik vind het niet "normaal" dat je in 2010 gewoon DDHD en DTSHD laat liggen als je zo een prijs op je apparatuur plakt en vooruitstrevend claimt te zijn.

Je hebt me nooit horen mopperen op de HD621 behalve de prijs, sterker ik was er best blij mee omdat er EEN oplossing was (daarvoor heb ik wel lopen mopperen op Meridian), maar nogmaals met NIEUWE producten op DIT prijspunt vind ik gewoon dat je niet om DDHD of DTSHD heen kan.

Dat mag je toch wel vinden met prijzen tegen de 20K aan ?

Het maakt me niet uit of de HD621 hoog geprijsd is, het is van Meridian bekend dat ze aan de prijs zijn, maar dat ook waarmaken, dus ik heb daar totaal geen problemen mee. Dat ik het zelf niet koop is een ander verhaal, maar er zijn klanten die het willen dus die kunnen het nu krijgen.
Het enige waar ik problemen mee heb is nogmaals nieuwe procesoren die DIT jaar (2010) uitkomen en die GEEN ondersteuning hebben voor 7.1 DDHD en DTSHD alleen als een speler de downconversie doet.

Het grote voordeel van Meridian was altijd dat ze alles zelf wilde doen, ga er maar zo kaal mogelijk in en Meridian maakt het waanzinnig (en dat is waar, je hebt nog nooit DD of DTS gehoord zoals Meridian het doet), ik vind dat ze nu een speler een downconversie laten doen naar LPCM 5.1 gewoon een beslissing die niet past bij Meridian, wel als tussenoplossing maar niet in procesoren die in 2010 uitkomen.

Als je dat nog steeds niet uit mijn verhaal haalt en het ziet als een aanval naar BB&G toe dan vraag ik me af of ik andere dingen op mijn scherm zie dan jij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Een HD621 is ook iets meer dan een domme converter natuurlijk. Hij zit via een comms bus op de processor aangesloten, en je kunt gewoon sources schakelen op de processor en de HD621 schakelt dan inputs. Verder komt er meta data mee in de MHR stream, dus de combinatie weet of er 2 of 5.1 en film of muziek meekomt.
De 2 units werken dus samen, en bij het gebruik merk je niet dat je 2 dozen hebt staan.

Dat er nu voor een 861 een 8 kanaals input komt had ik wel op gehoopt en verwacht enigszins. Het zou jammer zijn als er niet een 4 SP-DIF optie op de nieuwe G61 en G68 komt.

J.A.F._Doorhof

@Jaco,
De HD621 is geen probleem, het ding heeft veel opties die de prijs waarborgen begrijp me goed.
Het enige "probleem" dat ik heb is dat de mensen met de G68 nog steeds geen 7.1 kunnen gebruiken bij de NIEUWE procesoren.
De oude G68 is geen probleem, dat ding is van voor de HD geluids tijd en het is al mooi dat het via een gemode Octava of HD621 werkt.

Het gaat me echt om de nieuwe units.....
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  6, 2010, 08:23:55
@donron,
Het enige waar ik problemen mee heb is nogmaals nieuwe procesoren die DIT jaar (2010) uitkomen en die GEEN ondersteuning hebben voor 7.1 DDHD en DTSHD alleen als een speler de downconversie doet.

Het grote voordeel van Meridian was altijd dat ze alles zelf wilde doen, ga er maar zo kaal mogelijk in en Meridian maakt het waanzinnig (en dat is waar, je hebt nog nooit DD of DTS gehoord zoals Meridian het doet), ik vind dat ze nu een speler een downconversie laten doen naar LPCM 5.1 gewoon een beslissing die niet past bij Meridian, wel als tussenoplossing maar niet in procesoren die in 2010 uitkomen.
Het is geen downconversie. Het is het omzetten van een lossless audio codec in een Blu Ray speler naar PCM toe.
Verplichte optie in een Blu Ray speler omdat er voor profile 2.0 audio overlay over de film track mogelijk moet zijn.
Dat kan alleen als de speler de bitstream omzet naar PCM, er een 1.0 2.0 of 5.1 of wat dan ook commentaar track overheen mixed en dan uitstuurd als PCM over HDMI.

Dat een PCH200 dat niet kan moet je als een probleem in de PCH200 zien. Dat is geen volwaardige blu ray speler.
Als iemand de 70 euro meer voor een Dune speler niet kan betalen (die het wel kan) zal het toch wel niet iemand zijn met een Meridian processor.

Andere boxen die uitkomen zie ik ook allemaal wel de omzetting naar PCM ondersteunen. Dit zit standaard in de chips gebakken, en als dat niet gedaan wordt krimpt je markt gelijk met 80% of zo. Er zijn veel meer oudere versterkers die geen bitstream ondersteunen.
Die kunnen of PCM via HDMI in, of gewoon analoog. (voor analoog moet je ook eerst via PCM..)


J.A.F._Doorhof

#60
@Jaco,
Het is wel degelijk een downconversie en wel in 2 vormen.

1.
Bepaalde BD spelers waaronder de Oppo geven je de optie aan tegen wat voor systeem je gebruikt, 5.1 of 7.1
Bij de HD621 op een G68 word je gedwongen 5.1 aan te geven. MAW je verliest 2 kanalen.
Die de G68 er weer zeer goed bij maakt begrijp me goed, ik heb niets te klagen over het geluids beeld, waarom denk je dat ik het ding nog gebruik :D

2.
De conversie van DDHD en DTSHD naar LPCM is en blijft een conversie en niet een simpele omzet, of wel de speler moet beschikken over een DDHD en DTSHD codec, en ook daar kan verschil in zitten. Ik weet niet of dit zo is, maar gezien de ervaringen met DVD spelers in het verleden waar gewoon echt sommige brak klonken als ze DD en DTS over analoog liet uitvoeren maar zeer goed als je ze een CD of PCM signaal analoog liet uitvoeren zet me wel aan het denken dat het zou kunnen.

Dan over de mediaspelers, op DIT moment zijn er denk ik minder spelers die LPCM over HDMI uitsturen dan spelers die de bitstream uitsturen, dus de PCH200 is daar zeker niet de enige in.
Daarbij komt dat voor een mediaspeler die GEEN BD drive heeft het in principe prijstechnisch beter is om de codec niet te gebruiken en dus gewoon DDHD en DTSHD door te sturen via HDMI, tel daarbij op dat je ondertussen in nagenoeg elke nieuwe receiver/processor die op de markt komt gewoon bitstream DDHD en DTSHD kan terug vinden en je kan tot de conclusie komen dat langzaam aan de nieuwere mediaspelers meer en meer zullen besparen op de omzetting en om zullen schakelen naar bitstreams, waarom rekening houden met een paar gebruikers met Meridians en daardoor de spelers voor iedereen 25-35.00 duurder maken.

Fastforward naar over een jaar.
Er is een fantastische mediaspeler die geen BD loopwerk heeft maar wel alles doet wat je wilt, goed bouwkwaliteit, waanzinnig goede componenten en redelijk geprijsd, echter hij stuurt alleen maar bitstream uit over HDMI en doet geen conversie naar LPCM.....
Snap je mijn bedenking ?
Je zit dan met een investering van 15K waar mee je niet kan genieten van je mediaspeler op DDHD en DTSHD.
Natuurlijk kun je zeggen dan moet je maar originele BD's kopen, maar je weet zo goed als ik dat dit niet gebeurt.
Natuurlijk kun je zeggen dat DD en DTS via de Meridian beter klinkt dan DDHD en DTSHD via een receiver van 500.00 en ook dat is 100% waar, maar kun je nagaan hoe het had kunnen zijn....

Daarbij komt dat we geen van allen in de toekomst kunnen kijken, de opvolger van BD zal geen loopwerk meer worden maar waarschijnlijk memory based, DDHD en DTSHD zal waarschijnlijk blijven of vervangen worden door LPCM op 7.1 dedicated kanalen.
Je blijft dan zitten met het feit dat de G serie simpelweg 2 kanalen weggooit.

Voor een set van 3000.00 zou ik daar nog overheen kunnen komen maar een oplossing van 15K vind ik dat gewoon doodzonde.
Helemaal gezien het feit dat de oplossing zo voor handen is, rust de G68 uit met een 4x SPDIF ingang en het hele "probleem" is een stuk verzacht, ik zal nog steeds het jammer vinden dat er geen bitstream ondersteuning is maar ik zie in de toekomst toch meer LPCM gebruikt gaan worden (hoop ik), maar in ieder geval heb je dan de G68 serie open gezet voor eventueel een HD621 v2 als het nodig mocht zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

#61
Het is op dit moment nog onduidelijk wat de SmartLink oplossing op de G68v2 nou precies inhoud: 4x of 3x SP/DIF.    

Natuurlijk is het vreemd dat ze wel SpeakerLink implementeren op de nieuwe G68 maar geen MMHR.   Al geeft dat vanuit Meridian gezien wel 'meerwaarde' aan de 861, die die optie wel heeft.  Of het in de praktijk echt veel uitmaakt?  Waarschijnlijk net zoveel verschil als nu het verschil is tussen een G68 en een 861 (voor heel getrainde oren dus).   Ik zou mijn geld dan eerder in een set DSP7200 steken.

Maar ik geef Frank gelijk, mocht het 3x SP/DIF in zijn de op de G8v2, zou dan zeer zeer bedroevend zijn.  Maar laat ik daar nog maar niet op vooruitlopen.  Ik heb goede hoop.

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  6, 2010, 08:23:55
Er komen niet elk jaar nieuwe codecs bij, dat is onzin en een licentie die belachelijk duur is vind ik ook een vreemde opmerking, als een receiver van 400.00 DDHD en DTSHD kan hebben dan moet een processor van 12K het toch zeker kunnen, maak hem anders 1000 euro duurder.
Kennelijk heb je geen CE ervaring anders zou je hem wel snappen. Stel een licentie kost 1 miljoen euro (even uit de lucht getoverd) en aan mankracht kost een implementatie ook zoiets dan zijn de vaste kosten 2 miljoen euro die je moet terugverdienen op je apparaten. De DSP's zijn de variabele kosten en zullen op de BOM van het product terug te vinden zijn.
Een Denon kan die 2 miljoen terugverdienen op hun hele serie receivers , zij bieden een totaal arsenaal aan van receivers van 500 euro tot 7000 euro. Ze verkopen van hun 500-2000 euro receivers duizenden stuks (stel 50000 stuks dan zijn de vaste lasten per apparaat nog steeds 40 euro per stuk).
Een Meridian zou dan om hun apparaat qua kostprijs 1000 euro duurder te kunnen maken zoals jij stelt, daarvan gaat 60% naar de marketing/dealers/BTW etc. dus houden ze 400 euro over, dan moeten ze al 5000 apparaten verkopen, aantallen die Meridian met moeite zal halen. En dan heb je een jaar later weer een nieuwe standaard, ga je dan weer 1000 euro dokken? Zo gek is die opmerking niet, ik zie het bij meer "kleine" bedrijven. Er worden standaarden in de markt gezet en de drempel om daar aan mee te doen is behoorlijk groot, een soort van protectionisme van de grotere CE spelers eigenlijk maar die investeren ook heel veel geld in het tot stand brengen van die standaard.

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  6, 2010, 08:33:23
@Jaco,
De HD621 is geen probleem, het ding heeft veel opties die de prijs waarborgen begrijp me goed.
Het enige "probleem" dat ik heb is dat de mensen met de G68 nog steeds geen 7.1 kunnen gebruiken bij de NIEUWE procesoren.
De oude G68 is geen probleem, dat ding is van voor de HD geluids tijd en het is al mooi dat het via een gemode Octava of HD621 werkt.

Het gaat me echt om de nieuwe units.....

Daar ben ik het wel mee eens. Maar er is nog niet duidelijk of ze misschien gewoon 4 SP-DIFF connectoren in een MHR connectie kunnen stoppen. Die 4e uitgang zullen ze toch ook niet voor niets op een HD621 gedaan hebben.

In een 861 kun je (relatief) makkelijk een nieuwe kaart plaatsen  omdat die 2 cm breed zijn en iets van 10-12 cm hoog. De 8 kanaals MMHR connectie gaat via een RJ-45 verbinding. Wellicht past die RJ-45 socket niet zo goed op een G series kaart, en zouden er 2 kaarten nodig zijn ? Dan zou wellicht andere functionaliteit vervallen.

Voor een 861 zit er op de kaart:
QuoteIE44 – digital input card with; x6 coaxial digital inputs (configurable as x2 SmartLink), x2 Toslink optical inputs, x1 SpeakerLink input, x1 MMHR input

Op de huidige digitale input kaart zit:
QuoteIE42 - 6x SPDIF (IEC1937) coax inputs, 1x toslink optical input.  2x SP/DIF outputs.

Er wordt dus gewoon een bestaande kaart geswapped en er is ruimte voor meer chassis delen op deze kaart.

J.A.F._Doorhof

Zover ik begrepen had was er 3 SPDIF aanwezig op de nieuwe G68, maar als het er vier zijn veranderd het verhaal inderdaad.
Laten we hopen dat ze daar wat over naar buiten brengen dan maar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  6, 2010, 08:23:55

De opmerking dat de Garmt van een paar jaar geleden ook kritische opmerkingen had geplaatst werd afgedaan met in het kort dat ze nu als bedrijf er anders over dachten dan een paar jaar geleden, en tja dan kun je een opmerking verwachten.

Hoe weet jij nu wat Garmt denkt?

QuoteNog geen paar jaar geleden van Lexicon het summon en was Meridian een goede tweede maar zou Garmt niet overstappen naar Meridian.
Realiseer je wel dat er zowel bij Lexicon als Meridian tot deze aankondiging NIETS veranderd is.... dat doet mij denken dat er commerciële belangen meespelen in de keuze en daar is HELEMAAL NIETS MIS MEE begrijp dat goed, echter waar ik wel wars van ben is als een dealer (in dit geval iemand die ik goed ken) ten koste van zijn overtuiging (ik weet namelijk zeker dat diep in zijn hart Garmt ook liever een echte oplossing wil zien) een commercieel belang verdedigt. Ik kan het helemaal verkeerd zien maar dit is wat ik eruit lees. Ik zal nu wel weer een aanval naar mijn kant kunnen verwachten maar ik raadt toch aan goed te lezen wat ik post, ik had nooit BB&G erbij willen halen maar het word nu wel zo gedraaid en dat vind ik doodzonde.

Frank, ook jij moet lezen, want het gaat op de wijze waarop je jouw visie projecteert en denkt te weten wat Garmt (en/ of ik) ervan vinden... ::)

QuoteIk heb nergens een directe aanval gedaan naar BB&G nogmaals, maar wel een kritische noot gezet naar Meridian, als dit op een gegeven moment word omgedraaid naar een discussie waarin Garmt/Bjorn zichzelf opwerpen als verdediger van Meridian dan kun je inderdaad gaan lezen dat ik hun aanval, echter dat is in geen enkele vorm zo.

Jij hebt wel Garmt direct aangevallen en hem beticht van een visie die volgens jou kortzichtig is.

QuoteAls je dat nog steeds niet uit mijn verhaal haalt en het ziet als een aanval naar BB&G toe dan vraag ik me af of ik andere dingen op mijn scherm zie dan jij.

Nogmaals het gaat om de wijze waarop je hebt gediscussieerd. Ook jij zou mogen weten, dat je op een bepaalde manier een discussie zal moeten voeren.

Groet,

Bjorn

jaco

#66
Quote from: J.A.F._Doorhof on January  6, 2010, 08:47:16
Fastforward naar over een jaar.
Er is een fantastische mediaspeler die geen BD loopwerk heeft maar wel alles doet wat je wilt, goed bouwkwaliteit, waanzinnig goede componenten en redelijk geprijsd, echter hij stuurt alleen maar bitstream uit over HDMI en doet geen conversie naar LPCM.....
Snap je mijn bedenking ?
Ik zie het probleem niet, maar ik ken ook de licentie voorwaarden niet precies. Het lijkt me als je de bitstream uit wilt sturen je al licentiekosten verschuldigd bent. 99% kans dat de chip die je gebruikt toch al ondersteuning heeft voor decodering, dus dan is het een kwestie van een commando naar die chip sturen en je hebt multi kanaals PCM.
Ik kan me niet voorstellen dat ze zo maar een fklink stuk markt laten liggen.

QuoteJe zit dan met een investering van 15K waar mee je niet kan genieten van je mediaspeler op DDHD en DTSHD.
Ik zal wellicht weer een wat duurdere mediaspeler moeten kopen om wel weer PCM over HDMI naar buiten te krijgen. Heb ik aan het eind toch weer een wat beter klinkend systeem.

Tevens is mijn investering ten opzichte van wat ik heb staan geen 15K, maar iets van 2 - 4 K (nog geen update prijs bekend)
Dat moet ik betalen om 2 kanalen extra digitaal mijn versterker in te krijgen

J.A.F._Doorhof

#67
@Bjorn.
Lees het stuk nu gewoon terug en je ziet dat in beginsel er helemaal niet eens over jullie gesproken werd.
Ik snap niet waarom een discussie altijd uitloopt op dit soort discussies, probeer er eens vanuit te gaan dat ik niet bij elke post jullie probeer aan te vallen.

Maar als je bepaalde antwoorden geeft dan trek ik een conclusie en reageer daar inderdaad op.

Hoe ik denk te weten wat Garmt denkt ?
Door in het verleden uren met Garmt over dit soort dingen gediscuteerd te hebben live en op het forum en zover ik weet was hij ook altijd een voorstander van het maximaal haalbare uit een set te toveren en vandaar dat hij Lexicon koos en ik Meridian.
Maar in principe gaat het daar niet om, de enige reden dat ik iets poste wat je als een aanval kan zien is het feit dat ik PROEF en lees IK proef dat, dat sinds jullie bepaalde merken verkopen er met een stelligheid over die merken gepost word alsof die merken niets fout doen en helemaal het einde zijn, ik ben iemand die ondanks dat hij bepaalde merken verkoop zeer kritisch blijft op die merken en ook dingen aan de tand zal voelen als er iets in MIJN optiek niet klopt.

Je kan niet met een stalen gezicht zeggen dat je gehoopt had dat er PERFECT werkende oplossing zou komen voor NU en eventueel de toekomst ?

Zoals eerder aangegeven (net hierboven) als de G68 inderdaad 4x SPDIF inputs krijgt hoor je me niet, ik vind het dan wel jammer dat er NOG geen bitstream oplossing is maar ik kan daar mee leven. Zou de G68 er maar 3 krijgen vind ik het gewoon een gemiste kans op dit prijsniveau en betekend het dus minimaal weer 5 jaar wachten voordat er een nieuwe kans komt.

Ik hoor gewoon signalen van mijn klanten dat ze op dit moment geen Meridian kopen juist om die reden.
Ik heb al een kleine 2 jaar geen Meridian verkocht juist omdat ze geen oplossing hebben voor BD, met de HD621 is die er maar de klant wil simpelweg 7.1 en maak de klant maar eens wijs dat het niet erg is als er 2 kanalen verloren gaan.

Mijn probleem met jullie standpunt is de tegenstrijdigheid.
Aan de ene kant probeer je mijn standpunt om de achterkanalen gecomprimeerd mee te sturen belachelijk te maken met opmerkingen als dat alle surround kanalen gelijk moeten zijn, of wel de puristische aanpak die ik zou verwachten bij mijzelf en bij jullie.
Maar aan de andere kant stap je er wel heel makkelijk over heen dat je nu simpelweg een 5.1 signaal aangeboden krijgt en sorry maar dat kan ik niet rijmen.

Ten overvloede nogmaals, ik heb er TOTAAL geen moeite mee hoe het klinkt want nogmaals ik ben zeer tevreden met mijn klankbeeld.
ECHTER.....
Als we in de toekomst hard coded 7.1 surround tracks krijgen en er zou een stem of geluid DEADCENTER achter je plaatsvinden dan mis je dit dus op een systeem waar 1 kabel loshangt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@Jaco,
Ik heb het niet over upgrade prijzen maar over nieuw prijzen.
Als je nieuw kijkt dan zit de combinatie 861 en HD621 boven de 20K.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Nog maar 1 korte uitleg dan... *zucht*   Wij hebben de MC-12, MV-5, RV-5, MC-4 allemaal verkocht of in demo-stock gehad. Mijn enthousiasme over Lexicon is namelijk duidelijk geweest denk ik zo. Dat ik een MC-12 van 8 jaar (!!, link hier: http://www.hifi.nl/recensies/1474/Meridian_861Lexicon_MC-12.html) geleden mooier vond dan zijn conculega Meridian 861 zegt in deze context werkelijk niets, want het was een voorkeur, geen wereld van verschil, lees mijn review destijds hier maar op na.

De MC-12 HD was voor ons een grote teleurstelling. Niet alleen was de HD-Audio/Video implementatie zo strict dat het in veel combinaties gewoon niet werkte, maar ook omdat HD Audio bij de MC-12 HD helemaal niet zo geweldig klonk (jitter??). Wij hebben dus uitgebreid kunnen vergelijken, net als onze klanten. Op basis van de verouderde technologie in de RV-5 en MV-5 en de problemen met de MC-12 HD, hebben we Lexicon afgestoten. Problemen en veroudering die we met Meridian niet ervaren, want het werkt gewoon probleemloos en met een audio-kwaliteit waar Lexicon (op dit moment) alleen maar kan dromen.

Ik vind het jammer dat ik dit allemaal moet gaan zitten uitleggen, want het lijkt me niet meer dan logisch dat in de loop der jaren zaken in elektronicaland kunnen veranderen. Mijn 'smaak' doet er hier niet toe.

J.A.F._Doorhof

@Garmt,
Het is niet jammer dat je iets uitlegt want ik kan dat niet raden.
Ik zie alleen een reactie die ik niet kan rijmen met je standpunten nog geen paar jaar geleden.

Probleem is dat ik vaak via behoorlijke posts probeer uit te leggen wat ik bedoel en dat ik korte antwoorden terug krijg.
Als je dit direct vermeld had in post 1 had ik een ander beeld gekregen.

Nu krijg ik het beeld dat Meridian meer marge genereert en dat je letterlijk daarom geswitched bent.
Je moet je ook realiseren dat zoals jij mijn posts leest ik jouw posts lees.
Ik heb NERGENS de bedoeling gehad om dingen op de man te spelen, echter ik heb er moeite mee als er nieuwtjes zijn van een merk waar ik mezelf onder de fanboys schaar en als dat me enorm teleurstelt.
Als je daar dan op in gaat kun je verwachten dat ik die discussie aan ga, daar is het forum voor.

Als je dan opmerkingen geeft die bij mij de SUGGESTIE wekken dat je een merk verdedigt omdat je het voert dan vind ik dat vreemd, ik ben daar trouwens niet de enige in, denk terug aan het sooloos topic. Het is dus niet alleen ik die dit uit de posts proef.
Ik heb geen enkel probleem met jullie laat dat duidelijk zijn, waar ik wel een probleem mee heb is dat er erg vaak gekeken word of een post niet misschien wat negatiefs zou kunnen bevatten en daarop gefocust word, ook ik ben een mens die achter een toetsenbord zit en die niet een post 10x naleest, ik lees een post gemiddeld 2-3x door voordat ik op send druk in de hoop dat niemand de post verkeerd opvat.

De valkuil van een commerciële partij zijn is dat je heel snel het stempel opgedrukt krijgt je merken met hand en tand te verdedigen.
Ik heb daar dagelijks mee te maken, en zelfs als ik verschillende keren dingen aan de kaak stel van die merken word het nog steeds gezien als commercieel belang als je iets positief reviewed of positief over iets post.
Hou daar ook rekening mee, dat betekend niet dat iemand je aanvalt maar het betekend wel dat je MISSCHIEN je eigen post eens terug moet lezen of je er MISSCHIEN niet een aanleiding toe geeft als je snapt wat ik bedoel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

#71
Quote from: jaco on January  6, 2010, 09:28:17
Ik zie het probleem niet, maar ik ken ook de licentie voorwaarden niet precies. Het lijkt me als je de bitstream uit wilt sturen je al licentiekosten verschuldigd bent. 99% kans dat de chip die je gebruikt toch al ondersteuning heeft voor decodering, dus dan is het een kwestie van een commando naar die chip sturen en je hebt multi kanaals PCM.
Ik kan me niet voorstellen dat ze zo maar een fklink stuk markt laten liggen.
Ik zal wellicht weer een wat duurdere mediaspeler moeten kopen om wel weer PCM over HDMI naar buiten te krijgen. Heb ik aan het eind toch weer een wat beter klinkend systeem.


In de CE markt, en zeker het gedeelte waarin een Syabas/Popcorn opereert gaat het de laatste centen.   Bitstream uitsturen is inderdaad goedkoper qwa licenties dan, wanneer je naar PCM output.  Van TrueHD weet ik zeker dat ze meer licentiekosten rekenen wanneer je dit doet of wanner je AC3 core extract.

Het gaat er ook niet om wat de chipset kan, het gaat erom wat je als Mediaplayer of Blu-Ray fabrikant aan licentiekosten wenst af te dragen.   Syabas heeft met bij Popcorn C200 waarschijnlijk gedacht dat hun publiek de PCM output toch niet gebruikt/als een koop argument zien, dus houden ze die paar euro licentiekosten liever in hun zak, of houden ze de verkoopprijs iets lager.

In de toekomst wanneer Blu-Ray nog goedkoper gaan worden, worden op dit soort features dus gekort.   Die 'angst' deel ik wel met Frank: welke keuzes heb ik dadelijk na de Dune 3.0 ?

bmateijsen

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  6, 2010, 09:33:27
@Bjorn.
Lees het stuk nu gewoon terug en je ziet dat in beginsel er helemaal niet eens over jullie gesproken werd.
Ik snap niet waarom een discussie altijd uitloopt op dit soort discussies, probeer er eens vanuit te gaan dat ik niet bij elke post jullie probeer aan te vallen.

Maar als je bepaalde antwoorden geeft dan trek ik een conclusie en reageer daar inderdaad op.

Dat heeft dus te maken met de wijze waarop je discussieert.

QuoteHoe ik denk te weten wat Garmt denkt ?
Door in het verleden uren met Garmt over dit soort dingen gediscuteerd te hebben live en op het forum en zover ik weet was hij ook altijd een voorstander van het maximaal haalbare uit een set te toveren en vandaar dat hij Lexicon koos en ik Meridian.
Maar in principe gaat het daar niet om, de enige reden dat ik iets poste wat je als een aanval kan zien is het feit dat ik PROEF en lees IK proef dat, dat sinds jullie bepaalde merken verkopen er met een stelligheid over die merken gepost word alsof die merken niets fout doen en helemaal het einde zijn, ik ben iemand die ondanks dat hij bepaalde merken verkoop zeer kritisch blijft op die merken en ook dingen aan de tand zal voelen als er iets in MIJN optiek niet klopt.

Je denkt dus te weten hoe iemand denkt, maar realiseert je niet dat de wereld niet stil staat.
Het evolueert, net zoals alle andere processen.

QuoteJe kan niet met een stalen gezicht zeggen dat je gehoopt had dat er PERFECT werkende oplossing zou komen voor NU en eventueel de toekomst ?

Zie mijn opmerking over 7.1

Quote
Mijn probleem met jullie standpunt is de tegenstrijdigheid.
Aan de ene kant probeer je mijn standpunt om de achterkanalen gecomprimeerd mee te sturen belachelijk te maken met opmerkingen als dat alle surround kanalen gelijk moeten zijn, of wel de puristische aanpak die ik zou verwachten bij mijzelf en bij jullie.
Maar aan de andere kant stap je er wel heel makkelijk over heen dat je nu simpelweg een 5.1 signaal aangeboden krijgt en sorry maar dat kan ik niet rijmen.

Interpretatie en een kort door de bocht conclusie. ::). Want ik, en ook Garmt, heeft dat nergens gezegd.
Verder is het niet bekend of de G-serie een MHR krijgt met 3 of 4 x SP-DIF.

Vergeet even niet dat wij een volledig Meridian systeem hebben staan, incl. HD621/ luidsprekers, etc, en daarbij uitgebreid hebben vergeleken.

Voor mij is het enige gemis op dit moment de daadwerkelijk 7.1 sturing via MHR. Dat biedt een 861 straks wel en de HD621 is er voor voorbereid. Echter op dit moment is het geen extreem gemis, vanwege de beperkte beschikbaarheid van 7.1 discrete soundtracks.

Bitstream of PCM is voor mij totaal ondergeschikt, want er zullen altijd mediaplayers blijven die de PCM omzetting wel doen.
Verder zijn op dit moment alle mediaplayers die beschikbaar zijn, allemaal door een computerfabrikant gemaakt, die bijna nooit de kwaliteit bieden van een goede blu-ray speler.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  6, 2010, 09:49:27
@Garmt,
Het is niet jammer dat je iets uitlegt want ik kan dat niet raden.
Ik zie alleen een reactie die ik niet kan rijmen met je standpunten nog geen paar jaar geleden.

Probleem is dat ik vaak via behoorlijke posts probeer uit te leggen wat ik bedoel en dat ik korte antwoorden terug krijg.
Als je dit direct vermeld had in post 1 had ik een ander beeld gekregen.

Misschien als je korte posts maakt, dat je dan  meer to-the-point discussieert? Het is maar een idee?

QuoteNu krijg ik het beeld dat Meridian meer marge genereert en dat je letterlijk daarom geswitched bent.
Je moet je ook realiseren dat zoals jij mijn posts leest ik jouw posts lees.
Ik heb NERGENS de bedoeling gehad om dingen op de man te spelen, echter ik heb er moeite mee als er nieuwtjes zijn van een merk waar ik mezelf onder de fanboys schaar en als dat me enorm teleurstelt.
Als je daar dan op in gaat kun je verwachten dat ik die discussie aan ga, daar is het forum voor.

Als je niet op de man speelt, waarom doe je dat direct weer in de eerste regel van deze quote?
Volgens mij realiseer je soms niet eens wat je schrijft....

QuoteAls je dan opmerkingen geeft die bij mij de SUGGESTIE wekken dat je een merk verdedigt omdat je het voert dan vind ik dat vreemd, ik ben daar trouwens niet de enige in, denk terug aan het sooloos topic. Het is dus niet alleen ik die dit uit de posts proef.

Het merk wordt verdedigd omdat het een zeer goed klinkende resultaat geeft.

QuoteIk heb geen enkel probleem met jullie laat dat duidelijk zijn, waar ik wel een probleem mee heb is dat er erg vaak gekeken word of een post niet misschien wat negatiefs zou kunnen bevatten en daarop gefocust word, ook ik ben een mens die achter een toetsenbord zit en die niet een post 10x naleest, ik lees een post gemiddeld 2-3x door voordat ik op send druk in de hoop dat niemand de post verkeerd opvat.


QuoteDe valkuil van een commerciële partij zijn is dat je heel snel het stempel opgedrukt krijgt je merken met hand en tand te verdedigen.

Ik denk dat je zelf die stempel drukt?

QuoteIk heb daar dagelijks mee te maken, en zelfs als ik verschillende keren dingen aan de kaak stel van die merken word het nog steeds gezien als commercieel belang als je iets positief reviewed of positief over iets post.
Hou daar ook rekening mee, dat betekend niet dat iemand je aanvalt maar het betekend wel dat je MISSCHIEN je eigen post eens terug moet lezen of je er MISSCHIEN niet een aanleiding toe geeft als je snapt wat ik bedoel.

Nogmaals het gaat om de wijze waarop je discussieert.

J.A.F._Doorhof

Bjorn,
Nu doe je dus exact wat ik aangeef als probleem.

Je geeft aan dat volgens JOU het ondergeschikt is, dat volgens JOU een goede BD speler beter is dan een mediaspeler en dat op JOUW set het goedklinkt.
Allemaal fantastisch natuurlijk als particulier.

Als DEALER vind ik juist die uitspraken dus de reden waarom ik er een opmerking over maakte.
Niet iedereen heeft het geld of de interesse om een volledig Meridian digitaal home theater neer te zetten met een ander merk BD speler.
Als je mensen hebt die BLIND alles kopen van Meridian zullen ze ook een BD speler van Meridian willen hebben bv.

Als dealer vind ik dat je moet open staan voor ALLE mogelijke configuraties die je tegen komt.
Laat zeggen dat ik bij jullie binnen kom en helemaal idolaat ben van de PCH200, ik wil niets anders, ik heb alles aangepast in mijn mediabibliotheek en werkend voor de PCH200, daarnaast heb ik al eindversterkers en totaal geen interesse in een BD speler maar ik wil dolgraag de Meridian ervaring.....
Op dit moment moet je simpelweg vertellen dat de G68 niet gaat werken met zijn mediaspeler, of in ieder geval niet optimaal.

Nu is voor alles een oplossing natuurlijk daar gaat het niet om, de strekking van mijn verhaal was heel simpel.
Meridian stond/staat bekend om zijn innovatie, ik heb dingen gezien in Meridian die hun tijd VER vooruit waren, alleen ze waren vaak heel langzaam met invoeren van bepaalde formaten, en dat is helemaal niet erg, als je maar weet dat het komt.

Bij de HD621 was er een oplossing voor LPCM, fantastisch.
Bij de NIEUWE PROCESOREN had ik verwacht dat ook een oplossing zou komen voor de bitstream variant.

Dat is MIJN mening als persoon (dealer en persoonlijk).

EEN GEMIDDELDE DEALER (let wel ik zeg niet jullie) zal kijken wat hij binnen krijgt van de fabrikant en kijken naar zijn marge.
Vanaf dat moment zal alles goed zijn aan dat apparaat want het levert enorm veel marge op en dus is het top.
Je kent die voorbeelden genoeg. We hebben voorraad van product A en niet van B dus A is top, nu hebben we voorraad van B en dus is B top en is A weer minder.
Dit gedrag vind ik weerzinwekkend, en nogmaals ik zeg niet dat jullie dit doen laat dat heel duidelijk zijn.

Wat ik wel proef uit je posts is dat je kijkt naar wat Meridian brengt en dit probeert onder te brengen in een oplossing voor een bepaalde klanten groep, en dat is natuurlijk de juiste manier van werken, je geeft een bepaalde groep goed advies en zorgt ervoor dat ze iets hebben wat bij ze past, zo hoort het in mijn optiek.

ECHTER... wat ik zelf toevoeg en dat is PERSOONLIJK is een kritische kijk op producten.
Ik probeer natuurlijk ook een bepaalde groep te bedienen van een zo perfect mogelijke oplossing maar ik probeer wel bij persreleases zoals deze een kritische noot te plaatsen, en dat is iets wat ik mis bij jullie en wat ik graag zou zien.
Natuurlijk kun je geen deuk in een pakje boter slaan bij een bedrijf als Meridian maar dat betekend niet dat we maar blind moeten volgen en onze zuur verdiende centen moeten betalen aan een processor die niet voldoet aan de eisen van nu.

Laat ik het simpeler zeggen misschien dat dat helpt.
Ik EIS van een product dat in 2010 op de markt komt dat het ondersteuning heeft voor DDHD en DTSHD in bepaalde prijs klassen.
Als ik niets zou hebben op dit moment zou dit een reden voor me zijn om niet naar Meridian te gaan.

Ik vind het jammer dat er maar weinig reacties over dat punt komen maar wel kommaneuken over een woord of zin die op 2 manieren uitgelegd kan worden.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"