Review Panasonic PT-AE 40000

Started by Rob_Dingen, November 25, 2009, 22:02:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Review Panasonic PT-AE4000

Uiterlijk en aansluit mogelijkheden.

De projector heeft een strak uiterlijk en is zwart van kleur.
Het is niet de mooiste projector maar door zijn vorm wel makkelijk te plaatsen in of op een kast omdat hij niet zo diep is.
Aan de bovenkant zitten de knoppen voor de lensshift instelling.
Achter op de projector zitten de diverse aansluitingen 3xHDMI 1xVGA 1xComponent 1xS-Video en een Video ingang ook zijn er 2 12V triggers en een RS232 poort.
Op de zijkant achter een klepje zitten de diverse toetsen om de projector te kunnen bedienen die bij gebruik van de AB niet nodig zijn.

Menu's instellingen en calibratie.

Wat wel erg luxe is bij deze projector is de gemotoriseerde focus en zoom die via de AB in te stellen zijn dus je kunt mooi bij het scherm gaan staan en perfect af regelen.
Op de Zoom functie zit ook een memorie die je kunt oproepen en dan kunt gebruiken voor een 2.35 setup.
De 2.35 optie heb ik overigens niet getest
De menu's zijn overzichtelijk en zeer uitgebreid en de fanatieke tweaker kan zijn hartje ophalen.
Om een paar zaken te noemen RGB instellingen Gamma 9 punts instelling per kleur dus de grayscale is perfect te krijgen net als de Gamma die wenselijk is.
Ook zijn CMS controls voor handen om de primaire en secondaire kleuren perfect af te regelen.
Helaas werken deze regelaars niet zoals het zou moeten en beïnvloeden elkaar behoorlijk.
Er was dus een behoorlijke tijd nodig om de CMS te calibreren en ben ik niet echt toe gekomen om een zeer uitgebreide visuele test te doen en de Gamma instellingen uit te proberen.
Op zich was de Gamma redelijk goed uit de doos en heb daar niet veel aan hoeven te veranderen.
Eigenlijk kan ik wel zeggen dat het een zeer vervelende projector is om te calibreren.
De AB is mooi klein met niet teveel aan knoppen en heeft verlichting.
Het mooie aan deze projector met zijn instel mogelijkheden is dat hij dus zeer mooi te calibreren is in zowel Grayscale als Primaire en Secondaire kleuren.
De instellingen voor de CMS zijn wel wat grof dus een tik was een behoorlijk verschil waardoor hij nagenoeg perfect was maar net niet helemaal wel zit hij ruim binnen de norm qua afwijking.
Normaal moeten we onder de 2 delta E blijven en dat is bij deze projector die rond de 1 delta E zit.
Ook heb ik de contrast en lichtopbrengst gemeten ook niet zeer uitgebeid onder minimale en maximale zoom maar ongeveer in de middenstand.
Alle gemeten waarde zijn na calibratie op D6500.
Lichtopbrengst Lamp High 512 Lumen
Lichtopbrengst Lamp Low 370 Lumen
Contrast on/off 14000:1
ANSI Contrast  350:1
Helaas kon ik niet zijn native Contrast ratio meten omdat hij ook de lichtoutput regelt.
Dus op het moment als je de IRIS off zet dan gaat de lichtopbrengst enorm omlaag.
Ik vond de IRIS werking niet echt opvallend werken maar had hier graag wat meer tijd aan besteed om te kijken of hier nog iets winst in te halen valt.

Beeld

Dan natuurlijk het belangrijkste hoe ziet het er uit.
Zoals gewend bij Panasonic gebruiken zij de smoothscreen technologie waardoor pixel structuur minder zichtbaar is.
Er zitten ook diverse scherpte regelingen in die licht gebruikt kunnen worden waardoor hij ietsje scherper word zonder zichtbare nadelige gevolgen.
Denk niet dat ik ze zelf zou gebruiken maar moet toegeven dat het wat bracht zonder de ellende in het beeld die er bij hoort.
Ook op deze projector is frame interpolatie aanwezig in 3 standen ook hier hebben we even naar gekeken en het werkt zonder nadelige gevolgen op de eerste 2 standen bij stand 3 leek het een beetje of het in slow motion was zeer vreemd maar wel smooth.
Wel kan ik zeggen dat de projector geen last heeft van beweging onscherpte.
Ik heb de projector in de High lamp modes gecalibreerd waardoor het zwart net niet op zijn best was maar redelijk goed.
Als de lamp op low zou staan word dit aanzienlijk verbeterd.
Wel is de zwart doortekening in donkere scenes goed.
Door de hoge lichtopbrengst spetterde het beeld van het scherm af en de kleuren waren zeer goed en natuurlijk en hoort wat dit betreft bij de toppers erg goed voor een projector van dit prijs niveau of eigenlijk van elk prijs niveau.
Panasonic schrijft zelf iets over een speciale lamp en een intern filter waardoor de kleuren zouden verbeteren wat misschien in dit geval wel eens echt goed zou kunnen werken en het er daardoor zo goed uitziet.

Conclusie

Dit is echt een zeer goede projector voor het geld.
Geloof dat hij rond de €2500,- te koop is en in mijn ogen in deze prijsklasse uitzonderlijk te noemen qua calibratie mogelijkheden en beeldkwaliteit.
Hij kan gerust langs wat duurdere modellen staan waar ieder dan zijn voor en nadelen heeft.
Deze projector heeft mij in ieder geval aangenaam verrast.
Ook heeft hij voldoende licht en een nette ANSI contrast.
Bij een scherm van 240 breed haal je 14ftl in de high lamp modes dus dat is zeker niet slecht.
De enige minpuntjes zijn de nog steeds een beetje gammele lensshift knoppen het absolute zwart blijft zou net wat beter kunnen en hij heeft een zeer lichte kleur uniformiteit.
Deze nadelen noem ik maar zijn geen deal brekers maar dat zou net wat beter kunnen.
Dus zeker een aanrader.

Verder hieronder de nieuwe plaatjes die net wat meer inzicht geven in de kwaliteit van de primaire en secondaire kleuren in zowel coördinaten licht hoeveelheid per kleur en afwijking in dE.

Rob



J.A.F._Doorhof

Jammer dat ze smoothscreen blijven gebruiken, is in feite niet meer nodig bij 1080P projectoren maar kost wel scherpte :(
Waarom niet op de low lamp modes gecalibreerd trouwens ? (verzoek van de klant ?)
De interactie met het CMS systeem achtervolgt Panasonic inderdaad wat, vind de manier waarop Epson, JVC en Sony dat doen een stuk makkelijker.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Ik vond de scherpte echt wel meevallen misschien nog beter als ze het niet zouden gebruiken maar het beeld heeft een zeer analoge look.
Hij werd inderdaad op high lamp modus gebruikt.
Inderdaad de CMS controls zijn zeer slecht en zullen altijd veel tijd kosten om de projector te calibreren.
Maar goed het zit er wel op en het is ook nog eens goed te krijgen dus wat calibratie uitkomst is deze projector wel perfect te krijgen op alle gebied.

Rob

J.A.F._Doorhof

Het gaat er inderdaad om dat ze überhaupt inzitten en dat het eindresultaat werkt en niet van die CMS systemen die eigenlijk niets doen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

neptune

#4
Mooie review!
Heb je de Tw5000 en 5500 ook gezien Rob? Kan je iets zeggen hoe de AE4000 zich houdt tov die 2 concurrenten?
Is hij bijv. beter dan de TW5000?  (contrast en kleuren en scherpte ) ?
zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

Zo te zien aan de review is sowieso de lightoutput van de Epson een STUK hoger, en ook de contrast ratio.
Dit is sowieso wel vaker het geval ook bij de oudere generaties.

Ik zal hem zelf ook wel een keer hier krijgen maar ik ben na deze review en wat andere niet overtuigt genoeg om meteen mijn "best" te gaan doen er 1 te halen om als vervanger van de 5000 of 5500 te zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#6
Hoi Neptune

Ik heb de 5500 niet gezien.
Ook is het zo bij deze projectoren dat je ze langs elkaar moet zetten om de verschillen duidelijk te kunnen zien.
Hoe dan ook krijg je bij deze projector veel waar voor je geld.
Volgens mij zijn de Epsons ook duurder.

Frank ik kan nergens de lichtopbrengst vinden van de Epson na calibratie dus weet dat niet.
Ook weet je niet of de contrast ratio hoger is want bij deze projector ligt het ANSI contrast hoger als bij de Epson dus ik verwacht ook dat de native contrast ratio hoger ligt.
Dus toch misschien een beetje een vooroordeel.

Rob

donaldk

De 5000 is met extra lamp ook 2500 of minder, end of life korting.

J.A.F._Doorhof

#8
@Rob,
Ze gebruiken dezelfde panelen als de Epson dus een hogere native contrast ratio lijkt me uitgesloten, vaak is de native contrast ratio gelijk maar is de iris werking anders, tenminste tenzij de 4000 als eerste daar verandering in brengt.
Meestal ligt de native contrast ratio van de Panasonic op het niveau van de vorige generatie als in de nieuwste Epsons, omdat ze de oudere panelen gebruiken, ik neem aan dat de 4000 nu wel de nieuwste generatie gebruikt.

Ansi contrast KAN verschillen door de gebruikte lens of iris stand, ansicontrast wisselt namelijk behoorlijk aan de hand van de gekozen iris stand (zie ook de review van de JVC)

De lightoutput van de 5000 en 5500 zijn behoorlijk hoog, ongeveer gelijk aan een JVC HD750 met de iris op de 3e stand.

Vooroordelen heb ik niet hoor, maak je geen zorgen.
Ik roep al een hele tijd dat als er iets beters komt dan JVC, Epson of Sony we direct switchen, ik wil mijn klanten gewoon de beste "bang for the buck" leveren.
Enige reden dat we Panasonic wel in de gaten houden maar feitelijk links laten liggen is de garantie afhandeling die gewoon slecht is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Dag Frank
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 26, 2009, 08:40:18
@Rob,
Ze gebruiken dezelfde panelen als de Epson dus een hogere native contrast ratio lijkt me uitgesloten, vaak is de native contrast ratio gelijk maar is de iris werking anders, tenminste tenzij de 4000 als eerste daar verandering in brengt.
Meestal ligt de native contrast ratio van de Panasonic op het niveau van de vorige generatie als in de nieuwste Epsons, omdat ze de oudere panelen gebruiken, ik neem aan dat de 4000 nu wel de nieuwste generatie gebruikt.

Ansi contrast KAN verschillen door de gebruikte lens of iris stand, ansicontrast wisselt namelijk behoorlijk aan de hand van de gekozen iris stand (zie ook de review van de JVC)
Net zoals ANSI contrast kan bij contrast de lens en lichtpad invloed hebben dus het is zeker niet uitgesloten.
QuoteDe lightoutput van de 5000 en 5500 zijn behoorlijk hoog, ongeveer gelijk aan een JVC HD750 met de iris op de 3e stand.
Met behoorlijk hoog en ongeveer gelijk aan heeft niemand iets.

QuoteVooroordelen heb ik niet hoor, maak je geen zorgen.
Die heb je zeker wel dat blijkt wel uit de zaken die je tot nu toe gezegd hebt zonder de projector te zien.

Rob

J.A.F._Doorhof

Vooroordelen als in ervaringen met voorgaande panasonics, zonder meer.
MAAR gebaseerd op reviews, ervaringen van mensen en natuurlijk voorgaande modellen.

Ik heb zover ik weet alleen aangegeven dat ik de Panasonic niet voer door garantie problemen, maar dat ik ze altijd net onder Epson vind zitten, lijkt me eerder een positieve noot dan een slechte :D
Probleem is alleen dat wij als dealer rekening moeten houden met 1. de kwaliteit van de projector (en Panasonic is altijd bij de betere geweest), maar vooral ook 2. de service en garantie afhandeling (en daar schort het behoorlijk aan).

Daarbij komt dat ik tot nu toe wat ik ZELF gezien heb (en dat is tot en met de 3000) altijd de Epson versie net "iets" beter vond.
De 4000 ligt qua prijs iets onder de Epson TW5000 en zou dus interessant kunnen zijn als de garantie aangepast zou worden.

Hoop dat ik nu iets vollediger ben.
Ben geen Panasonic "basher" integendeel :D

Lichtpad en lens hebben enorme invloed op de contrast ratio zonder meer, echter een native contrast ratio springt niet van 5000:1 naar 7000:1 als je begrijpt wat ik bedoel, bij ansicontrast is dit vaak wel redelijk extreem te zien door scatterlight of wel weerkaatst licht binnen het lichthuis, hoe beter de elementen van de lens hoe minder je hier last van hebt.
Ik zie daar wel enorme verbeteringen inderdaad tussen matige, slechte en goede lenzen, helemaal correct.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mathbovy

Hey Rob,

Nog eens bedankt voor uw professionele aanpak bij het calibreren van mijn beamer.
Bij het calibreren van de grayscale dacht ik, dit gaat vlot...
De cms daarintegen vergde idd een sterk doorzettingsvermogen.

Eenmaal thuis gekomen zag ik zeer goed de verschillen bij de door mij goed gekende films.
Vooral de 3D diepgang en zeer echte kleuren doen me een plezier.

Persoonlijk vind ik het beeld ook zeer scherp, maar niet hard. Misschien bedoel jij dit met analoge look.

Dikke merci.



frankly

@Rob,
dank voor de review, hij blijft staan op mijn shortlist.
ben erg benieuwd (en denk velen met mij) hoe het prijs/kwaliteit lijstje van de 4000 V. 5500 er uit ziet.
Frankly
OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)

Rob_Dingen

Dag mathbovy

Daarmee bedoelde ik inderdaad de analoge look.
En graag gedaan.

Frankly ik denk dat je met beide projectors niet slecht zit en een verantwoorde koop doet.

Rob

Icarus314

Analoge look in de zin dat een voormalig crt bezitter er veel in herkent?

bmateijsen

Quote from: Icarus314 on November 26, 2009, 17:41:55
Analoge look in de zin dat een voormalig crt bezitter er veel in herkent?

Smoothscreen heeft iets soft naar mijn mening. Ik heb net ervoor een JVC bekeken en daarna de AE4000 en heb dan het idee dat ik de focus wil bijstellen, terwijl die al goed staat...


celerontje

Ik heb een Pana PT-AX 200 gekalibreerd, dat was een behoorlijk geklooi om 'm ''scherp'' te krijgen.... :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Quote from: bmateijsen on November 26, 2009, 19:48:33
Smoothscreen heeft iets soft naar mijn mening. Ik heb net ervoor een JVC bekeken en daarna de AE4000 en heb dan het idee dat ik de focus wil bijstellen, terwijl die al goed staat...



Betere lens op de JVC?

bmateijsen

Quote from: Icarus314 on November 26, 2009, 20:06:51
Betere lens op de JVC?

Het zal ongetwijfeld ook met de lens en/ of optiek te maken hebben, maar smoothscreen zorgt ervoor op pixel niveau, dat je geen pixels ziet. Verder is het een gevoel met de switch van JVC 950 naar de AE4000, ik heb dus verder nog niets geexperimenteerd.

Groet,

Bjorn

Icarus314

Ben inderdaad wel benieuwd of deze nu minder scherper is of dat dat een zaak van instellen is?

bmateijsen

Quote from: Icarus314 on November 26, 2009, 23:30:24
Ben inderdaad wel benieuwd of deze nu minder scherper is of dat dat een zaak van instellen is?

Ik kan het hierboven niet beter uitleggen... ;) Het is dus geen zaak van instellen.

J.A.F._Doorhof

Smoothscreen geeft inderdaad het effect wat Bjorn omschrijft je blijft je afvragen of de projector niet net 1 tandje scherper kan.
Sommige vinden dat niet erg maar als je afstapt van een projector zonder smoothscreen valt het gewoon op.

Begrijp me goed het is niet dat ze SOFT zijn of onscherp, maar het is gewoon niet ragscherp.
Ik ben daarnaast zoals eerder aangegeven van mening dat smoothscreen niet meer nodig is bij de huidige generatie panelen die al een veel hogere fillfactor hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

In alle gevallen eens met het review van Rob en de commentaren van Frank. Is zeldzaam! ;)

We moeten zelf nog wat langer even naar fragmenten kijken om een beeldindruk te krijgen, maar wat ik al zag was een softer beeld dan bijv. van een Epson. Het lijkt door smoothscreen inderdaad wat uit focus. Voor de rest moeten we nog wat langer kijken.

Zag nog een effect bij zeer fijne patronen, waar je hieronder het plaatje vindt. De kleuren die je ziet komen goed overeen met hoe het er in werkelijkheid uitziet. Het is het soort effect dat je ook te zien krijgt op fijne structuren bij het gebruik van een composite kabel. Er gaat iets in de beeldverwerking niet helemaal goed.

Daaronder nog een plaatje van het hoofdmenu van de projector.

Als toevoeging ka ik zeggen dat de presets van de projector redelijk nutteloos zijn, hoewel het CMS in Colour 1 goed LIJKT, maar zeer grote afwijkingen heeft in de luminanties, resulterend in dE waardes tussen 5 en 10. Verder is de grayscale in de Cinema 1 stand redelijk volgens de standaard, maar daar is het kleurbereik weer veel te groot. Kan indien interesse wel wat extra grafieken posten.

Ik heb zelf de projector gecalibreerd in de Cinema 1 stand.

Icarus314

Quote from: bmateijsen on November 27, 2009, 08:46:48
Ik kan het hierboven niet beter uitleggen... ;) Het is dus geen zaak van instellen.

Maar dat is het voornaamste dat opvalt in vergelijking met de JVC? Het filmische analoge is gelijkwaardig?

bmateijsen

Quote from: Icarus314 on November 28, 2009, 09:06:19
Maar dat is het voornaamste dat opvalt in vergelijking met de JVC? Het filmische analoge is gelijkwaardig?

Nee, dat staat er niet...  ik heb alleen smooth screen uitgelegd. ;)