Martyrs is inderdaad een bijna 2-delige film, waarbij het eerste deel erg doet denken aan een ik dacht Koreaanse horror (ja sorry ik ben geen lopende encyclopedie, maar wie het weet mag het zeggen) die trouwens ook alweer verhollywood is. En als je oplet en je weet waar je zit in de film en hoe lang je dus nog "moet", kun je wel raden wat er gebeurt. In dat opzicht dus geen verrassingen. Maar wel een impact die film! En ik hink tussen 2 gedachten, omdat:
- Goed: ik vind dat een film je emotioneel moet raken, positief of negatief: dus in dat opzicht is deze zeker "goed";
- Slecht: welke zieke geest bedenkt dit? Maar dergelijke dingen gebeuren domweg (zij het wellicht met andere "bedoelingen") in het echt

Dat de regisseur zich heeft verontschuldigd kan ik me iets bij voorstellen

En inderdaad denk je af en toe: "wil ik dit wel zien?".
Irreversible vond ik minder sterk: na Memento vond ik de gimmick van de omgekeerde scenes in irreversible flauw en wat "overblijft" is dan een langdurige verkrachtingsscene, die mij qua impact deed denken aan zoeits vergelijkbaars in ik dacht "once upon a time in america"...
Dus ja, filmliefhebbers: zet 'm in ieder geval op en beslis dan, tenzij je emotioneel al aardig in de put zit...