Invoerrechten en BTW

Started by filmkelder, November 16, 2009, 12:40:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

filmkelder

Hier en daar kom ik topics tegen waarin over de aankoop van apparatuur vanuit het buitenland gesproken wordt en de voordelen die daarmee te halen zijn.
Ik kan niet helemaal inschatten of de juiste board is om hier iets over te zeggen, zo niet, dan weten de admins er wel raad mee.

Ik heb in mijn werkzame leven ooit de cursus douane declarant met succes doorlopen en heb enkele jaren bij een import expediteur op schiphol gewerkt.
Er zijn veel uitzonderingen op de regels afhankelijk van uit welk land geimporteerd wordt, maar in hoofdlijnen is het als volgt.

Vanuit andere EU landen:
Voor particuliere aankopen vanuit een ander EU land geldt dat je bij invoer in Nederland géén invoerrechten en géén BTW meer hoeft te betalen. Je krijgt van de buitenlandse leverancier factuur met de BTW geldig in het betreffende land en als het product zich eenmaal in het "vrije verkeer" van de EU bevindt zijn de invoerrechten dus al betaald.

Als je als (BTW plichtig) bedrijf inkoopt krijg je van de EU leverancier een factuur exclusief de BTW. Op de factuur staat het BTW-nummer van je bedrijf vermeld. Je moet de goederen dan zelf weer met de Nederlandse BTW verkopen.
Het kan interessant zijn om iets via de zaak te laten lopen. Als je bijvoorbeeld iets in Belgie koopt geldt daar het BTW-hoog tarief van 21%. Je laat de leverancier ex BTW aan je bedrijf factureren en je factureert aan jezelf door tegen 19%. Eenvoudig 2% verdient, maar de bedragen moeten dan wel de moeite zijn omdat het in elk geval een administratieve last met zich meebrengt.

In beide gevallen is het belangrijk te weten dat het geen zogenaamde transitogoederen betreft. Deze komen uit een douaneentrepot en zijn dus nooit ingevoerd in de EU. Dan zijn er n.l. wel invoerrechten verschuldigd.

Vanuit derde landen, met andere woorden niet EU landen
Normaal gesproken kan je goederen ook duty-free kopen. Over het algemeen zullen deze bedrijven je kunnen leveren exclusief de BTW (VAT in 't engels). De BTW-tarieven per land zijn verschillend. De leverancier heeft een administratieve last omdat hij bij de lokale belastingdienst moet aantonen dat hij het product heeft uitgevoerd en zal hiervoor over het algemeen weer een opslag rekenen.
Vervolgens wordt het product naar je verscheept. Hieraan zijn kosten verbonden die of al door je leverancier in het factuurbedrag zijn meegenomen of je moet dit zelf betalen.
Bij aankomst in Nederland moet het product worden ingeklaard door een expediteur (vaak kan de vervoerder dit regelen).
De factuur van de leverancier wordt verhoogd met de kosten voor het vervoer tot aan de EU-grens (indien niet in het factuurbedrag meegenomen. Hierover worden invoerrechten berekend. Het tarief (%) voor invoerrechten verschilt per product(groep) en kan ook nog eens per land verschillend zijn, dus vooraf goed informeren.
Over de som van van alle kosten om het product het land in te krijgen (productfactuur & vervoer & invoerrechten & de kosten welke de expediteur zal rekenen voor het inklaren tot het vervoer naar jouw huis) moet BTW betaald worden. Alhoewel wij deze mening waarschijnlijk niet allemaal delen :( behoren de producten welke wij op dit forum bespreken niet tot eerste levensbehoeften en geldt er derhalve het hoge BTW-tarief van 19%.

Al met al moet je een aardige rekensom maken alvorens je je laat verleiden tot de lage prijzen welke je in derde landen ziet. Tegen de tijd dat alle kosten en belastingen erbij gerekend zijn valt het voordeel vaak tegen en zal je lopen tobben zodra je met leveranciersgarantie te maken krijgt.
Voor kleine bedragen gelden vaak vrijstelingen, maar ook dit kan productgebonden zijn. Een goed voorblled is de hoeveelheid sigaretten of drank die je vanuit je vakantieland mee mag nemen.
Bezint eer ge begint...

Op de site www.belastingdienst.nl is ook genoeg over dit onderwerp te vinden.
Al met al nog een heel verhaal, maar ik hoop wel duidelijk.

Succes,
Wim.
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

Audiofiel

Mooie, heldere uitleg!  :pompom:


In de praktijk gaan er nog wel eens wat zaken mis en dan sta je als burger toch wel vrij machteloos tegenover de douane waar je niet rechtstreeks mee kunt communiceren; zij verwijzen immers altijd terug naar de vervoerder die het bij jou aflevert en de douanekosten dus zelf int. Twee voorbeelden:

Ik heb al meegemaakt dat er een pakje uit de UK (Amazon.co.uk) aan de deur werd bezorgt, waarvoor ik even moest gaan aftikken. Aangezien het een zending uit Engeland betrof weigerde ik dat. Volgens de bezorger kon ik niet weigeren, dus heb ik het complete pakje geweigerd (retour afzender). Hoop gedoe om het geld terug te krijgen, maar na 2 maanden was dat gelukt. Het gekke was dat ik door het venster heen kon lezen dat er iets stond over "goederen uit de V.S.". Amazon heeft mij verzekerd dat het wel degelijk vanuit de UK verstuurd is geweest. Kennelijk hebben ze een verkeerde inschatting gemaakt bij de douane. Ik schatte de kansen om mijn geld terug te krijgen van een partij die terugverwijst naar de vervoerder zeer klein, dus koos voor weigering van het pakket. Geluk waren het geen spullen waar ik om zat te springen.

Een andere keer kreeg ik een dikke aanslag voor invoerrechten over een stukje vervangend doek wat voor mijn electrostaten was verstuurd vanuit de VS. Hier kon ik niets anders dan betalen, want ik had het nodig. En de fout lag deels bij de verzender die de term "socks" had gebruikt voor de hoezen die over de speakers gaan. Aan de andere kant was er de interpretatie van de douane die het aanmerkte als "kleding" met het hoge tarief van 14%. Al met al was dat een hele dure zending.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

filmkelder

Al met al niet netjes van de vervoerder audiofiel.
Het zou toch altijd zo moeten zijn dat de vervoerder of inkaringsagent eerst contact opneemt met jou als geadresseerde en vraagt of hij de zending voor je in zou mogen klaren. Je kunt in dat geval vooraf om een berekening van de door hem te maken kosten en af te dragen belastingen vragen. Dan heb je ook de kans om aan te geven om welk product het gaat zodat er geen foute aangifte wordt gedaan. Door dit niet te doen maken zij kosten op jouw naam zonder jouw toestemming en dat mag natuurlijk niet. Het zijn jouw goederen, dus jij bepaald wat ermee gebeurt. Men maakt hier misbruik van de onwetendheid van de particuliere consument die veelal toch wel betaald.
Goed gedaan dat retourneren! Die inklaringsagent heeft al die kosten nu zelf moeten betalen en zal deze vermoedelijk niet hebben kunnen verhalen (hmmm... drie werkwoorden op rij ???)
Een inklarinsagentagent zal alleen ongevraagd aangifte ten invoer op jouw naam mogen doen als je daar een doorlopende machtiging voor af hebt gegeven. Dit gaat veelal op voor bedrijven die veel importeren en daarover een vaste afspraak met een vaste agent hebben.

Het is ook nooit een inschattingsfout van de douane, maar altijd van de aangever (of inklaringsagent). De douane beoordeeld slechts de door de agent, namens jou ingeleverde aangifte ten invoer en zal pas nader controleren als er een vermoeden bestaat dat er iets niet klopt (fraude/smokkel) of in het geval dat de zending er steekproefgewijs door de computersoftware tussenuit geplukt wordt. De interpretatie van het product is dus in eerste instantie door de inklarinsagent gedaan.
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

GH

Klinkt leuk hoor die formele uitspraken dat een vervoerder eerst met de ontvanger contact zou moeten opnemen.... maar zouden ze dan nog wel aan het bezorgen van de paketten toekomen. Iedereen heeft belang bij een snelle afwikkeling van de zending.

Waar het een beetje mis gaat is dat vervoerders amper aan te spreken zijn op, en niet transparant zijn in, de berekening die ze maken. Ze voegen simpelweg de berekening ook niet toe, alleen een nota met het eindbedrag.

Net hier nog een pakje ontvangen uit de VS vol met tijdschriften, en enkele commerciele spullen. Waarde van de zending USD 51.
Rekening voor BTW van EUR 27,50  >:(

Niet echt een lekkere berekening zou ik zo denken. Maar aan de deur heb je geen andere keuze dan betalen of weigeren. Wacht nu al dagen op een antwoord van DHL hoe de berekening is gemaakt. Maar hoe er ook is berekend, geloof maar niet dat ik mijn geld nog terug ga krijgen.

Wat trouwens ook schandalig is zijn de (vaste) inklaringskosten die TNT rekent, inmiddels al opgelopen tot 12,50 (of 17,00 voor een EMS zending). Daar komt de BTW en eventuele invoerrechten dan nog gewoon bij.

filmkelder

Dat is precies waar mijn bezwaar ligt GH. Ze doen maar wat. Je bent je toch wel bewust dat ze iets op jouw naam inklaren zonder dat je hier van weet en je dan gewoon met de rekening confronteren die eigenlijk niet te controleren is!
Ik kan niet beoordelen hoeveel audiofiel had betaald als zijn doek op de juiste productgroep was ingeklaard, maar omdat hij zijn zending graag snel wilde hebben was er eigenlijk geen keuze meer, dus dokken maar.

Jij mag het formeel vinden... ik vind het absoluut onacceptabel dat wie dan ook op mijn naam zaken ter invoer declareerd zonder mijn medeweten / toestemming.
Zoveel tijd kost dat belletje echt niet, ik het jaren lang gedaan. Het is gewoon zoals het hoort.
Je geeft zelf ook al aan hoe lastig het is om achteraf je gelijk te halen.

Overigens kan die 27,50 best kloppen.
Als die 51,00 US$ vermeerderd met de vrachtkosten, invoerrechten etc. totaal tegen de 145 euro zou liggen, dan ben je er al.
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

sandervg

Goed uitgelegd! Misschien goed om een link op te nemen met de site waar je kunt opzoeken hoeveel invoerrechten je moet betalen? Ik ben deze ooit tegengekomen maar kan 'm zo snel niet meer vinden. Was overigens nog best een gedoe om daarin de juiste categorie te vinden...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen


sandervg

#7
Neen. Deze:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/cgi-bin/tarsect?ProdLine=00&Type=&Action=1&Lang=NL&SimDate=20091116&YesNo=1&Indent=-1&Flag=1&Test=tarsect&Periodic=0&Download=0&Taric=&taric=Bladeren&Country=----------&Day=16&Month=11&Year=2009

(kost me steeds een halfuur om die link weer te vinden. Moet hem eens bookmarken ;-)

Kind kan de was doen: net zo lang doorklikken tot het percentage eruit komt rollen  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

filmkelder

Net zoiets: http://gebruikstarief.douane.nl/ onderdeel van www.belastingdienst.nl

Ik heb toen die cursus gedaan; twee jaar lang één avond in de week :crazy: Er was toen géén internet en we moetsen alles in boeken opzoeken. Dat zijn dingen uit de oudheid, te weten een stapel bedrukt papier waar informatie op staat  ;D

Fouten zijn wel snel gemaakt, dus kijk uit met doe-het-zelven. Er zijn erg veel uitzonderingen en uitsluitingen.
Ik weet niet niet hoe het vandaag aan de dag gaat, maar ik kan mij voorstellen dat als je een douaneagent (kan bijvoorbeeld de afdeling inklaring van een vervoerder zijn) belt om hen te vragen wat het tarief is voor bijvoorbeeld een DVD-speler uit de VS en welke bijkomende kosten zij eventueel zouden berekenen als zij de inklaring voor jou mogen doen dat je daarop gewoon een antwoord krijgt.

Vaak weten leveranciers die regelmatig naar de EU exporteren de EU tariefcode wel. Scheelt een hoop zoekwerk. Je zou hun bij eventueel bestellen ook gelijk kunnen vragen de tariefcode op de factuur te vermelden zodat de inklaringsagent dit gelijk ziet staan.
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

vik

Ik ben erg benieuwd wat er voor kosten bij komen op bv. een blu ray speler uit Amerika, daar kom ik op de douane.belastingdienst site niet uit, beetje onduidelijk allemaal.

Laten we zeggen ik koop een blu ray speler van 3000 us dollar/ +- 2019 euro . 

Dan komt er 19% btw bovenop , dan moet je kijken bij het gebruikstarief http://gebruikstarief.douane.nl/  voor de invoerrechten en kom er dan echt niet uit wat voor percentage erboven op komt. weet iemand dit toevallig?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

blue-eyes

Ik heb vrijveel uit USA gekocht, bij een prijs van 1,40 dollar voor een euro heb ik ongeveer 1:1 prijzen kunnen hanteren.

Dus 2000 dollar kopen is 2000 euro betalen. Dit gebaseerd om 5 transacties van allemaal rond de 1000 dollar.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

vik

Quote from: Blue-Eyes on November 22, 2009, 11:59:40
Ik heb vrijveel uit USA gekocht, bij een prijs van 1,40 dollar voor een euro heb ik ongeveer 1:1 prijzen kunnen hanteren.

Dus 2000 dollar kopen is 2000 euro betalen. Dit gebaseerd om 5 transacties van allemaal rond de 1000 dollar.

Dank je wel voor je uitleg.

Dus met andere woorden het schiet niet op.

Ik zal mijn verhaal even uitleggen.

Mijn plan is om een Denon blu ray speler te laten upgraden in Amerika bij The Upgrade company.

Deze zaak verkoopt zelf ook Blu ray spelers en ik moet dus ff uitzoeken wat wijsheid is in mijn geval, of wachten tot dit model uitkomt in Nederland, en dan opsturen/ terug laten sturen (naar en vanuit Amerika), of gewoon een Amerikaans model kopen bij hun en dan op te laten sturen naar Nederland.

Het gaat om de Denon DBP 4010UD blu ray speler, de upgrade kost 999 dollar. De Denon DBP 4010UDCI(amerikaans model) kost 1999 dollar en het nederlands model gaat waarschijnlijk rond de 2100 euro kosten.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

filmkelder

#12
Wat ik ff zo snel voor je op heb kunnen zoeken is het volgende:

GN nummer 85 21 9000 90   ???  Elektrische machines, apparaten, uitrustingsstukken, alsmede delen daarvan;
toestellen voor het opnemen of het weergeven van geluid, toestellen voor het opnemen of het weergeven van beelden en geluid voor televisie, alsmede delen en toebehoren van deze toestellen  :hehe:
Tarief derde landen 13,9% IR en 19% OB
Factuur leverancier FOB US$ 2.000 á 1,50 = € 1.333
Uitvoer en transport- en andere kosten leverancier US$ 200???
Waarde tot aan EU grens 1.466 x 13,9% IR = 200 euro
Kosten inklaring en afhandeling 50 euro???
Totaal kosten 1.716 & 19% BTW = 2.042 euro totaal.
Er zitten een paar aannames in waar ik geen idee van heb, maar het zal de waarheid niet ver ontlopen.
Het komt ook aardig overeen met de praktijkervaring van Blue-eyes, dus denk dat je hier aardig mee kan rekenen.

De 666 euro voor de up-grade er appart nog bij en je komt op 2.708 euro voor de ingeklaarde BD speler incl up-grade.
100% zuiver over de up-grade IR en OB afdragen maakt dat je nog eens 240 aan belastingen af zou moeten dragen, zie verderop in deze post hoe dit eventueel te voorkomen is.

Er zitten een paar aannames en afrondingen in, maar het zal de waarheid niet ver ontlopen.
Het komt ook aardig overeen met de praktijkervaring van Blue-eyes, dus denk dat je hier aardig mee kan rekenen.

Dat hier kopen en heen-en-weer sturen is echt een hele toestand.
Als je de speler hier koopt om 'm dan naar de US heen-en-neer te sturen krijg je met de volgende zaken te maken:
Kosten van het vervoer.
Het maken van een aangifte voor tijdelijke uitvoer (dit dient bij terugkomst als bewijs dat de speler uit het "vrije verkeer" van de eu komt).
Kosten is de US voor het tijdelijk invoeren, de US 999 voor de upgrade die je hoe dan ook kwijt zou zijn.
Kosten voor de uitvoer ter zuivering van de daar gedane tijdelijke invoer.
Opnieuw vervoerkosten.
Kosten voor invoer (liefst zonder betaling van invoerrechten) met gebruikmaking van de documenten welke voor de tijdelijke uitvoer opgemaakt zijn.
Het zou in principe zelfs zo moeten zijn dat je IR en OB over de upgrade zou meten betalen en dit is héél specifieke kost.
Risico's van beschadiging etc.

Als je dan toch via de US moet, dan beter de speler daar ter plekke kopen zo lijkt mij dus.
De leverancier een factuur voor de speler laten maken en daarover bij invoer IR en OB afdragen.
Een tweede separate factuur laten maken voor de upgrade en deze dienst speparaat betalen. Dit is niet 100% zuiver, maar ik denk wel plausibel.
Er zijn zelfs mensen die t.b.v. de invoer een véél lagere factuur door de leverancier laten maken, welke ze uitsluitend voor de inklaring gebruiken. Je betaald dan idd véél minder belastingen, maar als het uitkomt krijg je een nabelasting met gelijk 100% boete. Uiteindelijk is het gewoon frauderen, dus niet aan te raden!!!

Al met al volgens mij even wachten op de nederlandse versie en in de tussentijd in uitzoeken of je iemand kunt vinden die de hier de upgrade kan doen?

succes

ff wat aangepast in de calculatie ivm $ - euro conversie
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

vik

Quote from: filmkelder on November 22, 2009, 13:52:00
Wat ik ff zo snel voor je op heb kunnen zoeken is het volgende:

GN nummer 85 21 9000 90   ???  Elektrische machines, apparaten, uitrustingsstukken, alsmede delen daarvan;
toestellen voor het opnemen of het weergeven van geluid, toestellen voor het opnemen of het weergeven van beelden en geluid voor televisie, alsmede delen en toebehoren van deze toestellen  :hehe:
Tarief derde landen 13,9% IR en 19% OB
Factuur leverancier FOB US$ 2.000 á 1,50 = € 1.333
Uitvoer en transport- en andere kosten leverancier US$ 200???
Waarde tot aan EU grens 1.466 x 13,9% IR = 200 euro
Kosten inklaring en afhandeling 50 euro???
Totaal kosten 1.716 & 19% BTW = 2.042 euro totaal.
Er zitten een paar aannames in waar ik geen idee van heb, maar het zal de waarheid niet ver ontlopen.
Het komt ook aardig overeen met de praktijkervaring van Blue-eyes, dus denk dat je hier aardig mee kan rekenen.

De 666 euro voor de up-grade er appart nog bij en je komt op 2.708 euro voor de ingeklaarde BD speler incl up-grade.
100% zuiver over de up-grade IR en OB afdragen maakt dat je nog eens 240 aan belastingen af zou moeten dragen, zie verderop in deze post hoe dit eventueel te voorkomen is.

Er zitten een paar aannames en afrondingen in, maar het zal de waarheid niet ver ontlopen.
Het komt ook aardig overeen met de praktijkervaring van Blue-eyes, dus denk dat je hier aardig mee kan rekenen.

Dat hier kopen en heen-en-weer sturen is echt een hele toestand.
Als je de speler hier koopt om 'm dan naar de US heen-en-neer te sturen krijg je met de volgende zaken te maken:
Kosten van het vervoer.
Het maken van een aangifte voor tijdelijke uitvoer (dit dient bij terugkomst als bewijs dat de speler uit het "vrije verkeer" van de eu komt).
Kosten is de US voor het tijdelijk invoeren, de US 999 voor de upgrade die je hoe dan ook kwijt zou zijn.
Kosten voor de uitvoer ter zuivering van de daar gedane tijdelijke invoer.
Opnieuw vervoerkosten.
Kosten voor invoer (liefst zonder betaling van invoerrechten) met gebruikmaking van de documenten welke voor de tijdelijke uitvoer opgemaakt zijn.
Het zou in principe zelfs zo moeten zijn dat je IR en OB over de upgrade zou meten betalen en dit is héél specifieke kost.
Risico's van beschadiging etc.

Als je dan toch via de US moet, dan beter de speler daar ter plekke kopen zo lijkt mij dus.
De leverancier een factuur voor de speler laten maken en daarover bij invoer IR en OB afdragen.
Een tweede separate factuur laten maken voor de upgrade en deze dienst speparaat betalen. Dit is niet 100% zuiver, maar ik denk wel plausibel.
Er zijn zelfs mensen die t.b.v. de invoer een véél lagere factuur door de leverancier laten maken, welke ze uitsluitend voor de inklaring gebruiken. Je betaald dan idd véél minder belastingen, maar als het uitkomt krijg je een nabelasting met gelijk 100% boete. Uiteindelijk is het gewoon frauderen, dus niet aan te raden!!!

Al met al volgens mij even wachten op de nederlandse versie en in de tussentijd in uitzoeken of je iemand kunt vinden die de hier de upgrade kan doen?

succes

ff wat aangepast in de calculatie ivm $ - euro conversie


:) Super bedankt voor je tijd met het uitzoeken.

Het is een behoorlijk gedoe zeg dit allemaal. Ik heb in ieder geval het bedrijf even een mail gestuurd hierover.

Wat betreft de upgrades, hier in omgeving zitten bij mijn weten niet veel bedrijven die dit doen, of op het zelfde niveau zitten als The upgrade company.

Je hebt in Duistland Cinemike zitten maar ik weer weinig van dit bedrijf.

Ik ga eens even goed bedenken of ik hier wel aan ga beginnen.

Nogmaals bedankt!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

filmkelder

Graag gedaan ;D was een goede besteding op regenachtige zondag...
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

Ghanzzzzz

Interessant topic dit. Ik zit zelf namelijk te denken aan het invoeren van een versterker vanuit China.

Reden: Het betreft hier de Sheng Ya A10CS die niet in Europa verkocht mag worden, aangezien deze soortgelijk is aan de Vincent SV-236. Komt ook uit dezelfde fabriek, alleen is de Vincent bedoelt voor de europese markt en de Sheng Ya puur voor de Chinese markt. De producten zien er ook gewoon identiek uit en komen uit dezelfde fabriek (en zijn volgens velen daadwerkelijk gelijk aan elkaar).
Zoals je kunt begrijpen zijn de tarieven voor de japanse markt een stuk lager dan de Europese markt. Zo kost de Vincent voor de europese markt hier 1350,- en via Timaudio kost de Sheng ya $499,-

Als ik het nu dus zo bekijk moet worden betaald:
- Versterker: $ 399,-
- Verzendkosten 25 kg uit China: $250,- ??
- Verzekering 1%
- Inklaringskosten: $ 30,-?? (voor gemak even in dollar)
- Hierover komt volgens het overzicht van de douane 2% gebruikstarief (8518 elektrische geluidsversterkers)
- Daarover komt weer een 19% btw

Klopt het voor zover nog?
Komt dan neer op: $399,- + $250,- + $30,- x 1,01 (verzekering) x 1,02 (gebruikstarief) x 1,19 (BTW) = $ 832,-

$ 832,- = EUR 555,-

Ik ben benieuwd of ik zo een beetje op de goede weg zit met mijn berekening of dat ik iets over het hoofd zie..

filmkelder

Weer zo'n regenachtige zondag.
Als de aannames van de kosten kloppen, gaat het goed
Succes
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

Ghanzzzzz

Verzendkosten en inklaringskosten zijn nog een schatting, maar ik denk daar ongeveer op uit te komen.

Duck Twacy

Misschien is het ook handig hier een lijstje op te nemen dan de invoerrechten per product (apparaat) soort.

Ik meen bv dat een versterker heel laag is (2%?) een cd speler vrij hoog (rond 10%??) en computer onderdelen was dat niet vrij van invoerechten??

Midcall

Quote from: Ghanzzzzz on November 29, 2009, 14:33:04

- Hierover komt volgens het overzicht van de douane 2% gebruikstarief (8518 elektrische geluidsversterkers)


Nee, het is een elektrische signaal versterker, 13,9% invoerrechten. Met geluidsversterkers bedoelen ze megafoons bijvoorbeeld.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Midcall

Quote from: Ghanzzzzz on November 29, 2009, 14:33:04

Komt dan neer op: $399,- + $250,- + $30,- x 1,01 (verzekering) x 1,02 (gebruikstarief) x 1,19 (BTW) = $ 832,-


Komt dan neer op: $399,- + $250,- + $30,- x 1,01 (verzekering) x 1,139 (gebruikstarief) x 1,19 (BTW) = $ 930,-


http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Ghanzzzzz

Bedankt voor het meedenken Midcall. Zo had ik inderdaad nog niet gedacht.
Scheelt dus toch ff weer $100,-
Ik heb ondertussen nu ook contact met een ander bedrijf, waar hij dezelfde versterker $100,- goedkoper is (ook in NL bekende chinese webshop)
Dit zou het geheel dan nog ietsje goedkoper maken. Ik ben er allemaal nog niet helemaal uit. Heb op het moment nog even andere prioriteiten :)

filmkelder

#22
Quote from: Duck Twacy on December 27, 2009, 13:22:40
Misschien is het ook handig hier een lijstje op te nemen dan de invoerrechten per product (apparaat) soort.

Zo... terug van vakantie en weer tijd om me op het forum te begeven.
Zo'n lijstje is niet echt een optie. Er zijn teveel uitzonderingen en speciale regelingen zodat de enige weg is om het via de een van de eerder genoemde linkjes uit te zoeken.
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

Midcall

Quote from: Ghanzzzzz on January  7, 2010, 20:17:49
Bedankt voor het meedenken Midcall. Zo had ik inderdaad nog niet gedacht.
Scheelt dus toch ff weer $100,-
Ik heb ondertussen nu ook contact met een ander bedrijf, waar hij dezelfde versterker $100,- goedkoper is (ook in NL bekende chinese webshop)
Dit zou het geheel dan nog ietsje goedkoper maken. Ik ben er allemaal nog niet helemaal uit. Heb op het moment nog even andere prioriteiten :)

Maar waar je in de USA vaak nog wel enige vorm van garantie hebt, is het in china nagenoeg uitgesloten dat je garantie krijgt (al beloven ze vooraf vaak anders). En àls je al garantie krijgt moet je wel de verzendkosten heen èn terug betalen, en met versterkers wordt je dan snel ongelukkig (en arm).
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Ghanzzzzz

Dat is zeker zo! Daar zijn flinke kosten aan verbonden. Bij Timaudio bijvoorbeeld testen ze de apparatuur eerst een paar uur voor het verscheept wordt. Mocht het onderweg kapot gaan, dan is het verzekerd en mocht het thuis kapot gaan.. tja.. dat is het risico. Dat risico wil ik wel nemen. Ik heb vooralsnog nog niet eerder gehad dat een werkend product er van het een op andere moment mee ophoudt (computers daargelaten)

*klopt af*  :dozingoff: