Htforum.nl
www.htforum.nl Web
July 30, 2010, 02:45:47 *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Lees hier de regels van het HTForum.

Home   Showcase Help Calendar Members Login Register  
Pages:  1 [2] 3   Go Down
  Send this topic  |  Print  
Author Topic: Area 54 (multi hobby room).....2e zitrij met podium knutselen.....  (Read 3998 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Sqoda
member

Trade Count: (0)

« Reply #25 on: December 14, 2009, 00:36:50 »

Die staan niet meer op de site. Het is de speaker waar de ZR40 Atlan op is gebaseerd.

Dus ook met tijdvertraging op de tweet en zo. Echter ik weet nog niet of ik die ga gebruiken.
Kijken/luisteren of dat voor mij ook een verbetering geeft.

De mijne hebben vifa ringstralers en de mids zijn van SEAS. Het  bouwpaket (lees: componenten, en bouwtekening) komen
van Jörg Sticher zelf. De filters zij al klaar geleverd maar de tijdvertraging zit in een zakje met een bouwbeschrijving.  Smiley

Ik heb ze een jaar of 6 geleden gekocht, maar toen zat mijn jongste in een sloop fase, waar onderandere de woofers in mijn
huidige stands van hun surrounds werden ontdaan. Dus heb ik de bouwplannen maar in de kast geparkeerd, leek me veiliger. sleep

Report to moderator   Logged

HT: Sony STR-DG720, Pioneer DV-410V, SANYO PLV-Z3, Projecta, Humax, Popcorn A-110, Front Speakers: Zelfbouw, Surround: JVC, Sub: Sony

Stereo: Marantz PM 66SE, Marantz CD 67SE
Sqoda
member

« Reply #26 on: December 19, 2009, 18:11:06 »

Ikke blij......ikke heb beeld! 

Alleen is wat saai nog zonder sound  eh

gr. Chris

HT: Sony STR-DG720, Pioneer DV-410V, SANYO PLV-Z3, Projecta, Humax, Popcorn A-110, Front Speakers: Zelfbouw, Surround: JVC, Sub: Sony

The Vampire
Hi I'm mr. Dorian Gray, have you seen my picture?
HT forum donateur
The ultimate HT Forum elite group

Trade Count: (+14)

The Dream Is Real

« Reply #27 on: December 19, 2009, 18:14:10 »

gefeliciteerd!!

|Pioneer KURO LX|Isotek MiraII|Cambridge Audio 650R|Humax IRHD-5000C|B&W CM-c|2x B&W CM1|Ro-Ni Stands|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|Isotek Premium|PS3 slim|Xbox360|Ro-Ni Rack|

BEDROOM
Sqoda
member

« Reply #28 on: December 25, 2009, 18:50:10 »

Zo vandaag maar een nuttige manier gekozen om het kerstdiner te laten zakken.

Gister had ik de behuizingen al geschuurd en gepolijst. Zitten nog een paar schoonheids foutjes in, maar die pakken we wel aan als ik er meer rust voor heb.
Echter de volgende keer maar een makkelijker onderwerp uitzoeken voor het allereerste fineerproject.  blink

Vandaag de de speakers geassembleerd en ze daarna linea recta naar de HT gedirigeerd en mijn Marantzjes snel ff van stroom voorzien en kabel tussen amp en speakers geknutseld.
Want na aankoop van de speakers op 1 april 2003 wilde ik ze eindelijk wel eens horen.  music

De eerste tonen, de eerste indruk.......teleurstelling. Het eerste wat me opviel is de snelle afval in het laag en het ongecrontoleerde hoog. Er zat ook een bonk in het mid laag.  Sad

Nu weet ik dat veel komt door de kerker waar ik nu nog in zit te luisteren. M.a.w. de kamer zelf...kale, harde muren en vloer. Dus een nagalm waar je niet goed van word. Nadat ik de speakers
wat rond geschoven had, kwam ik op een voorlopige tussen stand ver in de hoeken geschoven. Hier werd het tonaal tenminste een beetje beter en het laag gaat wat dieper door.
Ik ben bang dat de kast/poort afstemming niet 100% is maar daar is nu natuurlijk nog geen pijl op te trekken. Met de poort aan de achterzijde en spelen met de hoeveelheid demping kunnen we best
nog wel wat voor elkaar krijgen.

Eerst de speakers eens rustig laten inspelen en de ruimte wat aankleden. Er komen om te beginnen nog wat gordijnen in en een vloerkleed. Dan hoop ik al ver het hoog onder controlle te krijgen.
De speakers kunnen altijd nog verder getuned worden en desnoods uiteindelijk het laag met een sub aanvullen (waar ik stiekum toch al over aan het denken was). Als alles dan zover is kijken we
of de passieve tijdvertraging gewenst is. Deze heb ik bewust nog maar links laten liggen.

Kwa uiterlijk ben ik iig al zeer tevreden met het resultaat, nu alleen de zuilen nog afwerken. En de klank....ach dat heb ik best vertrouwen in. Misschien na de kerst de boel maar even onder de arm nemen
en in de woonkamer installeren. Hier weet ik immers wat de acoustiek doet.

Afijn....weer een paar pics en dan aanschuiven achter het gourmet, terwijl beneden de spaekers rustig voor zich uit zingen.  Smiley

Oja.......wie dit leest....Fijne Feestdagen

Gr. Chris

Interficior
Zelfbouwer in de
HT forum legend group

Morel ET-338

« Reply #29 on: December 25, 2009, 23:27:39 »

Wow die speakers zien er gaaf uit met dat fineer! Heel classy. Smiley

Take it or lease it
Sqoda
member

« Reply #30 on: December 25, 2009, 23:46:47 »

Tnx, ik ben ook best blij met het resultaat. Hoewel er veel dingen zijn die ik fout gedaan heb, liefst zou ik op nieuw beginnen...maar ja.

En ik kon het niet laten, ik moest en zou naar bed gaan met de wetenschap hoeveel er aan de ruimte en hoeveel er aan de speakers ligt.

1 ding heb ik dus ook alweer fout gedaan, ik heb me 100% vertrouwd op het gekochte ontwerp.  eh

Maar goed, ik dus de hele zwik incl versterker en cdspeler de woonkamer in gesleept en de zelfde cd's erin gelepeld.
De ongecontroleerde bonk was ik meteen kwijt, en het extreem opdingerige hoog ook. Maar de body en de lage bassen waren er nog steeds niet.
Het geheel speelt tonaal ook niet 100% lekker. Pas toen ik de tweets afdekte met een vaatdoek werd het aangenaam. Ze zijn niet te schel ofzo, het hoog
is aangenaam en zeer zuiver echter spelen ze iets te hard t.o. de mids. Misschien dat de zogenaamde TA-schakeling iets met de fase doet of gewoon de tweets
iets afzwakt. Anders moet toch het filter aangepast worden.

Alleen het gebrek aan laag vind ik wel heel erg dramatisch. Dus ik ff snel winisd aangezwengeld, laat daar nou de drivers standaard in zitten. Even snel de maten ingevoerd
(tenminste die wat ik in mijn hoofd heb, moet nog even graven naar mijn bouwtekeningen) en kwam er achter dat ze bij 120hz al langzaam maar zeker gaan afvallen met een -3db punt
op 59 hz.  omg
Logisch dat ik ze echt in de hoek moest proppen om het laag wat op pijl te krijgen.

Achja, moet ook niet allemaal in 1 keer goed zijn.........anders zijn we snel uitgehobby'd.

Interficior
Zelfbouwer in de
HT forum legend group

Morel ET-338

« Reply #31 on: December 25, 2009, 23:55:18 »

Als het geheel heel weinig body (hol/leeg) klinkt dan is dit in het filter op te lossen. Als je echt "de afgrond in wilt", zou je wellicht kunnen overwegen om onder je huidige speakers eenzelfde kast te maken in plaats van je stand waar je een mooie 20 cm laagspeaker indoet. Deze filter je vervolgens mooi mee tot een drieweg en dan heb je én dynamiek én body.
« Last Edit: December 25, 2009, 23:56:34 by Interficior » Report to moderator   Logged

Take it or lease it
Sqoda
member

« Reply #32 on: December 25, 2009, 23:58:33 »

Ja een stel laag kasten staan zeker op het verlanglijstje. Maar ik ben hier jammer genoeg niet de enige met verlanglijstjes.

The Vampire
HT forum donateur

The Dream Is Real

« Reply #33 on: December 28, 2009, 02:24:55 »

mooie ruimte maar wel jammer dat je niet helemaal tevreden bent. denk dat er dan ook nog een hoop te tweaken valt. een goed dik tapijt kan al wonderen verrichten evenals gordijnen etc. kan ook zijn dat je receiver gewoon niet lekker werkt met je speakers. (of als believer) je kabels. je gaat denk ik nog een leuke tijd te gemoet met een hoop getouwtrek en problemen en oplossingen. maar persoonlijk vind ik dat juist het leuke van de hobby

|Pioneer KURO LX|Isotek MiraII|Cambridge Audio 650R|Humax IRHD-5000C|B&W CM-c|2x B&W CM1|Ro-Ni Stands|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|Isotek Premium|PS3 slim|Xbox360|Ro-Ni Rack|

BEDROOM
Sqoda
member

« Reply #34 on: December 28, 2009, 09:11:56 »

tnx.

De ruimte is ook nog laaaaaang niet af. Er ligt ondertussen een rood tapijt van 200 x 135 voor de speakers op de grond en dat merk je al duidelijk. Ik had ja ook al aangegeven dat de hobby nu pas begint.
Ik had alleen na al die jaren geduld op brengen gehoopt dat ik in 1 keer met kippevel voor de speakers zou zitten. Straks komen er 2 Versterkers op te staan (AV en Stereo) dan hoor ik ook gelijk dat verschil.

Ben nu bezig met isoleren van het kozijn tussen ht en garage. Tegen kou/tocht en het doorklinken van geluid naar de garage. Het geluid wat daar door komt kan dan makkelijk naar buiten en dat wil ik niet.
Zal wat worden als ik later de prijzenkast en kast voor hobby van mijn vrouw daar maak. Die moten dan ook dubbelwandig en geisoleerd worden. Weet nog niet hoe ik dat moet aanpakken.
Maar eerst binnen verder........

Gr. Chris
« Last Edit: December 28, 2009, 16:24:27 by Sqoda » Report to moderator   Logged

Sqoda
member

« Reply #35 on: December 30, 2009, 22:48:45 »

Nog maar eens een paar foto's omdat ik het niet kan laten.  Cool

Voorlopig zal ik jullie maar niet meer lastig vallen met foto's want nu komt het op afwerken aan, grote veranderingen zullen voorlopig wel niet meer komen.
1e wat ik volgend jaar ga doen is met versterkers, dvdspelers en aanverwante slepen! Vanaf nu is het hobbyen en hopelijk genieten.
De speakers komen langzaam tot leven, mid-hoog is al een stuk beter in balans en de iritante bonk in het laag is helemaal weg. Maar diepgang is nog nergens te vinden.
Maw de ruimte begint al beter te klinken, nu de speakers nog  blush

mikeske
The owner of CinéMike and
Highly esteemed member group

Trade Count: (+2)

CinéMike

« Reply #36 on: December 30, 2009, 23:02:07 »

Ziet er gezellig uit daar  Wink

Marantz AV8003 & BD7004
Harman Kardon signature 2&3 kanaals EV
XTZ speakers en subs - SVS sub - Panasonic 50" Full HD en heeel wat Nordost
The Vampire
HT forum donateur

The Dream Is Real

« Reply #37 on: January 1, 2010, 15:36:10 »

mooi hoor!

big fan of the alien!

BEDROOM
Valkyrie
HT forum donateur
HT forum legend group

Trade Count: (+1)

Center groter dan de fronts!!

« Reply #38 on: January 3, 2010, 21:17:59 »

big fan of the alien!

Die is inderdaad erg gaaf!

Apparatuur: Arcam FMJ AV9, P1000, Pioneer PDP-SX4280D, BDP-LX71, Humax iHDR-5050C, Onkyo DX-C390, Sonos, Xbox360, Philips TSU9400
Speakers: KEF Reference 203, 204c, Q5, Qcompact, PSW3500, Anti-mode 8033
HT Topic
Sqoda
member

« Reply #39 on: January 9, 2010, 18:39:28 »

Vandaag ben ik nog eens bezig geweest met het opnieuw afregelen van de Sound.

En ja hoor, ook ik begreep dus het subwoofer verhaal verkeerd, we dreunde zowat de HT uit met Transformers 2.
Wist ik veel dat LFE en het sublaag van het bassmanagement 2 aparte dingen waren  Huh

Nu is het meer onder controle.

Met de DB meter werd oko snel duidelijk dat onder de 80 hz nog maar weinig uit de speakers komt en vanaf 60hz (de kamer?) weer begint te drukken.

Later zien we wel meer met de RTA meter, maar die laat ik nog ff lekker in de kast liggen, tot ik met de speakers klaar ben.

Want......ik heb me de tekening, mijn tekening en de speakers nog eens rustig bekeken, nagemeten en nagerekend. En wat blijkt?

Orginele ontwerp = 14,6 liter en mijn behuizingen zijn  19,7 liter  eh Dus nogal al wiedus dat het niet werken wilt.
Is een afwijking van 30% of zo!

Welke ezel heeft die kisten ook gezaagd?Huhangel

Gr. Chris

Oja.....
<<<------Voor de fans  Grin

jurriaan
full member

« Reply #40 on: January 11, 2010, 10:37:56 »

whou 30%, das wel heel scheef zagen Kiss

Ga je nu nieuwe speakerkasten bouwen?

Receiver: Denon 1705, Blu-ray speler: Philips BDP7300, Projector: Epson TW700; DIY: fronts en center Cyburg Stick's, Rears 6.1: CT218, Subwoofer: Olthuis aktieve sub, no-name projectie scherm
gvy
senior member

I love the HTforum

« Reply #41 on: January 11, 2010, 11:32:04 »

Stapel  eens 5 pakken 1l melk in je speakers.
Dan heb je gelijk 5 liter minder en kan je meten wat dit doet met je ontwerp. Wink

Zijn het basreflexkasten, wees dan heel erg nauwkeurig met de kastafmeting en de afmetingen van de pijp.
Eigenlijk moet je de lengte van de pijp kunnen aanpassen na metingen.
Geen enkele luidspreker komt namelijk overeen met zijn opgegeven TSparameters. Je kan ze wel nameten.

Zijn het gesloten kasten, dan is de kastafmeting heel wat minder kritisch.

Maar ik verwacht van dergelijke kastjes eigenlijk alleen een lager doorlopende basweergave als het basreflexkasten zijn.

Geert
« Last Edit: January 11, 2010, 11:37:58 by gvy » Report to moderator   Logged
Sqoda
member

« Reply #42 on: January 12, 2010, 21:19:29 »

Volume verkleinen is gelukkig makkelijker dan vergroten. En ik ga ze dus niet verzagen, word vullen en met poort klooien.

Zijn bassreflexen. Ze gaan wel diep door, maar het ontbreekt gewoon aan punch.
Dat het bij BR kritisch is met het volume weet ik ook wel, daarom had ik me ook heel precies........verzaagd!

Maar jammer genoeg moeten ze even zo blijven spelen. Mijn auto vraagt eerst aandacht. Met een beetje Pech is het blok
in de soep gedraaid, zondag op terugweg van Bios. Daar ging mijn gelukzalige Avatar gevoel. Moeten we die nog maar eens gaan kijken dan!

Op momenten als deze heb ik toch het rot beroep. Nu sta ik hier in oostenrijk en kan ik niets doen/regelen voor de auto.

Sqoda
member

« Reply #43 on: January 17, 2010, 12:32:18 »

Bij gebrek aan vervoer, heb ik de drivers maar eens uit de kasten geschroefd. En de kasten binen in zo goed mogelijk na gemeten.

Het is toch minder dramatisch als ik had verwacht. Ik kom op bijna 2 liter te veel uit. Gelijk ook maar eens de "tijdvertragings schakeling" ertussen geslodeerd.

Waarom had ik dit niet meteen gedaan?Huh?? De speakers komen tot leven. Het scherpe kant gaat van de tweeters af, en er onstaat meer balans tussen mid/laag en hoog. ik word niet meer
weg geblazen en het eerste kippevel gevoel in mijn HT heb ik ondertussen ook gehad. Na het terug plaatsen van de speakers zag ik de demping uit 1 van beide kasten nog op
de keukentafel liggen  plain

Is wel weer leuk om te vergelijken tussen beide kasten. Die zonder demping speelt met beduidend meer kracht in het laag en gaat voor mijn gevoel ook dieper door. Dus ze zijn inderdaad te groot
icm poort en filter. Maar als ze nu samen staan te spelen heb ik eindelijk laag uit mijn kasten. Wat een kleine schakeling al niet doet!

Even voor wie het interesseert (of iets zegt) de schakeling bestaat tussen een weerstand 2,7 Ohm, condensator 3,3 uF en een spoel 0,33 mH in serie en dat paralel tussen de plus en min van de tweeter.

Ik denk tijdvertraging......hoe kun je dat nou van te voren passief bepalen? Dat is toch per situatie verschillend, dus had de onderdeeltjes maar lekker in het zakje laten zitten. Maar blijkbaar is
het toch een wezenlijk onderdeel van het filter. Dat filter was overigens al compleet op de print gesoldeerd en de rest zat er als losse componenten bij.

Interficior
Zelfbouwer in de
HT forum legend group

Morel ET-338

« Reply #44 on: January 17, 2010, 12:37:39 »

Dat is zo te zien geen tijdvertragingschakelng maar een notch om waarschijnlijk de tweeterresonantie elektrisch te onderdrukken zodat het filter beter werkt. Die zijn - indien ze erbij zijn ontworpen - vaak wel essentieel voor de werking van het filter. Smiley

Take it or lease it
Sqoda
member

« Reply #45 on: January 17, 2010, 12:51:45 »

Ja blijkbaar zijn ze essentieel ja  Grin

In het mailcontact toendertijd had hij het erover dat het filter los zou zijn, maar bij aankomst bleek het toch geconfectioneerd. Echter met een aantekening erbij dat de zusatzschaltung los erbij
geleverd was en dus nog ertussen gesoldeerd diende te worden. Ik ging er van uit dat dat dus het TA gedeelte was, maar blijkbaar heeft hij dat al in het filter zelf verstopt.

Maar goed ik was al bang voor een miskoop, maar dat was/is het dus toch niet.

Gr. Chris

Ps, sorry ben er nog niet aan toe gekomen om het filterontwerp in te scannen. Probeer hem vanavond mee te nemen naar mijn ouder en daar ff inscannen.

Sqoda
member

« Reply #46 on: January 17, 2010, 18:19:07 »

Ik heb ze ingescand.

Staan nu op mijn buroblad, echter hoe mail ik ze naar jou? Dat gaat volgens mij niet vie PM he?

Anders stuur even je mailadres.

Gr. Chris

Sqoda
member

« Reply #47 on: April 10, 2010, 20:09:04 »

Na een paar maanden alleen maar van beeld en geluid genoten te hebben, werd het toch weer eens tijd om
verder te prutsen.

Vandaag heb ik een IKEA LACK tvmeubel verzaagd, zodat ik lekkere dikke "planken" had om mijn a/v gebeuren op te plaatsen.
Op de foto is het lastig te zien maar de versterker en co staan schuin in de hoek in een hoek van ong 60graden.
Nu zijn ze makkelijker te bedienen en Sjaakie staat weer met beide voeten op de grond, waar hij hoort.
Volgende project word het leggen van kabelgoten, zodat we de kabelsalade op maar kunnen maken en mooi weg
werken. Ik ben er alleen nog niet uit wat de mooiste oplossing is. Het liefst wil ik ze bekleden met het behang, zodat
het patroon mooi door blijft lopen. Maar goed, nu eerst maar weer een filmpje kijken vanavond.

Ps. van de rest van het meubel heb ik een computermeubel gemaakt in de woonkamer. Toch leuk wat je kunt maken
voor 15 euri 

Sol
What we're dealing with here, is a total lack of respect for the law...
Highly esteemed member group

All means to high end.

« Reply #48 on: April 16, 2010, 16:18:43 »

Mooie ruimte en vette alien! Wink

click me:
Sqoda
member

« Reply #49 on: May 4, 2010, 21:24:24 »

De plakfolie die we op de planken gebruikt hebben spreekt ons dermate aan, dat we besloten hebben deze ook op de deur te gaan gebruiken.
En nadat  ik mijn vrouw héééél lief aan keek,  gaf ze toe en begon aan de niet makkelijker opgave om de zuilen ook met de folie te bewerken.
Ze stonden nog in de grondlak te wachten tot ik tijd kreeg om ze eindelijk eens Hoogglans zwart te lakken. Maar stiekum vind ik dit veeeeeel mooier.
Ik wilde het resultaat van de noeste arbeid van mijn vrouw dan ook zo snel mogelijk met jullie delen.  Tongue

Dus morgen zuil 2 en nog wat folie halen om de deur eindelijk ook eens donker te maken. En misschien het meubel onder het scherm ook? Maar
daar zijn de geleerden het nog niet over eens.

Gr. Chris

Pages:  1 [2] 3   Go Up
  Send this topic  |  Print  

Jump to: