aantal hz wat zegt dat nou?

Gestart door Umberto., november 4, 2009, 18:05:58

Vorige topic - Volgende topic

Umberto.

Ik ben zachtjes aan aan het kijken naar de Panasonic TX-P50G10

Nou maakt Philips reclame met 200hz dat dat zo spannend zou zijn.
Nu zie ik in de specs van de TX-P50G10 dat deze 600hz is  :eh:

Maar ik heb op het forum ook berichten gezien dat ie 48 of 96hz is........... 

vergelijk ik nu appels met peren, heb ik een klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt of snap ik het gewoon niet?  :dontgetit:
Disturbing the peace sinds 1975

J.A.F._Doorhof

De pixels worden vaker/sneller getoond.
Eerst was dit 8x en nu met 600hz is dit 10x (voor NTSC).
Voor PAL zal dit dus op 500hz uitkomen als het goed is.

Het voordeel van de hogere herzen is een onderdrukking van wat artifacts zoals colorsmear en onrustigheid.
Het beeld lijkt dus smoother en gedetailleerder, ook zouden bewegingen rustiger worden.

Echter er is meer.
Door de enorme snelheid zijn er opties open voor bewerking.
Zo kan men bv frame interpolatie toepassen op verschillende punten waardoor er dus informatie tussen verzonnen/berekend word waardoor het beeld scherper en smoother lijkt/word.

Het is dus niet zo maar een reclame kreet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Umberto.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november  4, 2009, 20:15:03
De pixels worden vaker/sneller getoond.
Eerst was dit 8x en nu met 600hz is dit 10x (voor NTSC).
Voor PAL zal dit dus op 500hz uitkomen als het goed is.

Het voordeel van de hogere herzen is een onderdrukking van wat artifacts zoals colorsmear en onrustigheid.
Het beeld lijkt dus smoother en gedetailleerder, ook zouden bewegingen rustiger worden.

Echter er is meer.
Door de enorme snelheid zijn er opties open voor bewerking.
Zo kan men bv frame interpolatie toepassen op verschillende punten waardoor er dus informatie tussen verzonnen/berekend word waardoor het beeld scherper en smoother lijkt/word.

Het is dus niet zo maar een reclame kreet.

je hebt het tegen een leek dus eerlijk gezegd snap ik nog niet veel van je relaas  :blush:

ferry34

Fabrikanten schermen met termen als 100hz en 200hz en zelfs 600hz, maar dit zijn verschillende dingen en ze worden op verschillende wijze gedaan.

Vroeger was een crt 50hz en dus werd er 50 keer per seconde een beeld geprojecteerd. Dit was echter een interlaced signaal: eerst werden de even horizontale beeldlijnen getoond en daarna de oneven. Je had dus eigenlijk maar 25 keer per seconde een volledig beeld.

Het menselijk oog kon dit waarnemen en dat maakte tv kijken vermoeiend.
Toen kwam echter de 100hz en dat maakte het beeld rustiger. Het menselijk oog kon dit niet meer waarnemen en het beeld was rustiger.

Bij hdtv's is het beeld niet interlaced, maar altijd progressive. Het beeld wordt in 1 keer getoond.
De eerste hdtv's waren 50hz en je had dus 50 keer per seconde een beeld.
Later kwamen de 100hz, maar het verschil was niet te vergelijken als vroeger met het interlaced beeld.

Fabrikanten gebruiken verschillende methodes om tot die 100 of 200hz te komen.
Samsung lcd's (de meeste lcd's trouwens) berekenen tussenframes. De tv analyseert 2 frames en gaat kijken hoe een frame eruit zou kunnen zien dat ertussen geplaatst zou kunnen worden.
Deze optie kan je uit/laag/midden of op hoog zetten. Op hoog krijg je tussen ieder 50hz beeldje, een extra frame dat door de tv is gemaakt en dat is dus 100hz.
De 200hz tv's werken net zo, maar in de praktijk is daar weinig van te zien.

Panasonic plasma's laten ieder 50hz frame gewoon 2 keer zien en zo heb je ook 100hz.
Sommige modellen kunnen ook tussenframes berekenen.

De 600hz van Panasonic (en LG) werkt weer heel anders. De Panasonic maakt gebruik van subframes. Hij maakt er 12 en uit deze 12 subframes pakt hij de beste. 12x50hz is 600hz, maar het beeld wordt dus NIET 600 keer per seconde getoond.
De Pana berekent dit intern en kan uit die 12 subframes het mooiste beeld halen en toont dit dus 100 keer per seconde.

Wat zegt dit? Weinig, zoals veel specs niet heel veel zeggen. De tv krijgt sowieso bijna/nooit een 100hz signaal binnen en meestal een 50 hz, 60hz van sommige games of misschien 24 van blu-rays. Belangrijk is hoe de tv dit signaal omrekent en of hij dit vloeiend kan tonen.

Je moet gewoon zelf testen in de winkel. Neem het liefst eigen spullen mee (xbox/dvd en games) en ga maar s kijken welke tv het mooiste en vloeiendste beeld geeft.
Verander vooral de beeldinstellingen van de tv.
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

jasjenl

Weet je zeker dat subfields zijn wat jij hier omschrijft? Ik vond namelijk dit en alhoewel ik niet helemaal kan volgen wat daar staat, lees ik daar toch volgens mij niet dat er uit x subfields de beste 'gekozen' wordt:
CiteerA subfield method, that is, a method of dividing one field period into a plurality of subfields and then performing display gradation by a combination of the subfields to emit light, is a general method of driving the panel. Each subfield has an initializing period, an address period, and a sustain period, generates an initializing discharge in the initializing period, and forms wall charges that are necessary for the subsequent writing operation on each electrode. In the address period, address discharges are generated selectively in a discharge cell that performs a display, and the wall charges are formed. Then, in the sustain period, a sustain pulse is applied alternately on the display electrode pair consisting of the scan electrode and the sustain electrode, a sustain discharge in the discharge cell where the address discharge was generated is generated, and image display is performed by making the phosphor layer of the corresponding discharge cell emit light.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Elke fabrikant doet dit anders, sommige kiezen inderdaad, andere interpoleren.
Weer andere laten gewoon alleen de refresh zijn werk doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Umberto.

Citaat van: ferry34 op november  5, 2009, 01:57:35
Fabrikanten schermen met termen als 100hz en 200hz en zelfs 600hz, maar dit zijn verschillende dingen en ze worden op verschillende wijze gedaan.

...........................................................................

Je moet gewoon zelf testen in de winkel. Neem het liefst eigen spullen mee (xbox/dvd en games) en ga maar s kijken welke tv het mooiste en vloeiendste beeld geeft.
Verander vooral de beeldinstellingen van de tv.

dank je, nu snap ik het........ denk ik  ;D

jeroenudb

Bedankt voor deze uitleg inderdaad!

Zo zie je maar weer hoe de marketingafdeling de specificaties opsteld en dat de ""gemiddelde" consument dit vervolgens aanneemt om vervolgens op verjaardagen op te kunnen scheppen dat zijn tv 600 beeldjes per seconden kan laten zien.

ferry34

Ja, vooral van die 600hz subfield drive was veel onduidelijkheid. (de vorige serie had 8 subfield drives en dus 400hz, net als de niet-neo pdp panelen van Panasonic).

De ellende is dat mensen enorm beinvloedbaar zijn door hoge specs op te geven, terwijl ze geen idee hebben hoe ze een beetje in de maling genomen worden. Het is wèl zo dat sinds deze specs op de Pana's zitten, deze een motion resolution hebben van 1080 (tegen 600 van een lcd!), dus nutteloos is het zeker niet!

Dynamisch contrast is nog het ergste. Je denkt toch zeker niet echt dat een lcd een contrast heeft van 2.000.000:1??!!
Hoe werkt dit?

Contrast is het gemeten verschil wat een tv kan weergeven aan het witste wit tot het donkerste zwart. Wat doet de frabrikant nu?
Die pakt een wit beeld en zet helderheid en contrast op maximum, met de backlight voluit. (standje lasbril).
Daarna nemen ze een donker beeld en zet deze settings op minimaal en de backlight zo laag mogelijk. Dit verschil meten ze en voilá: het dynamisch contrast!

Wat heb je hieraan voor wat betreft een mooie beeldkwaliteit? Helemaal niets!
Om een mooi contrastrijk beeld weer te kunnen geven, moet een tv in 1 beeld licht en donker kunnen weergeven. Dáár heb je wèl wat aan.

Dit is absoluut te meten en dat noemen ze het ansi contrast. Hierbij wordt op de tv een patroon weergegeven met witte en zwarte vlakken, zoals een soort schaakbord. Het verschil tussen het wit en zwart is dan het daadwerkelijke ansi contrast.
Dit is natuurlijk veel moeilijker en dan valt de lcd met conventionele en edge lit leds lelijk door de mand, omdat die de pixels niet afzonderlijk kunnen dimmen. Een plasma heeft dat probleem niet, omdat daarbij iedere plasmacel apart wordt aangestuurd.

Waarom gebruiken fabrikanten deze veel betere test niet? Omdat je dan veel lagere waardes krijgt. Een goede plasma zal uitkomen op een contrast van ongeveer 4500:1, terwijl een lcd op de 800:1 blijft steken en dat vindt de consument niet leuk om te lezen.

Nogmaals: de kern van het verhaal is dat je helemaal niet zo op de specs moet letten! Ga gewoon verschillende tv's testen door dvd's/games mee te nemen en zelf te gaan kijken. Het is uitermate belangrijk dat je de beeldinstellingen dat verandert, omdat deze in de winkel altijd beroerd staan.

Ik verbaas me enorm als ik mensen op internet dingen hoor zeggen als: ik koop die Samsung want die heeft een refresh van 2ms en die LG 4ms of die Sony heeft een contrast van 1.000.000:1 en die Panasonic maar 60.000:1  :withstupid:

Je kunt het beste dit doen met zo'n specs kaartje  :threadclosed:  :D
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X