JVC HD990 review

Started by J.A.F._Doorhof, November 2, 2009, 20:14:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BarcoCRT


Quote from: jaco on November 15, 2009, 09:51:50
CRT mensen zijn gewend naar 2 ftlb te kijken en nog opgewonden te raken over de goede beeldkwaliteit, en het diepe zwart.
Quote from: reza on November 16, 2009, 11:16:55
:D
Mocht je willen! Hier 21ftlb op een 3 meter breed scherm uit een BD808s met een kaarsrechte grayscale, perfecte primaries, perfecte gamma, you name it! (Mijn barco tweakbak  :headbanging:)
Stelletje wannabee-perfect-primaries  :devil:
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

jaco

Wat zeg je, ik hoor je niet, die ventilatoren maken zo'n lawaai  8)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

BarcoCRT

Zeg, het gaat hier wel over beeldweergave.  :yawnee:
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

J.A.F._Doorhof

21ftlmb op een 3mtr breed scherm met een CRT ???
Wat voor ding is dat dan wel niet. Kwam zelf nooit hoger dan 10 op een 2.85 breed scherm met een 808s.
Zaten wel filters in trouwens om de kleuren goed te krijgen, maar 21ftlmb ??? dat haal ik zelfs niet met een HD990.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Psssssst, hij heeft de koplampen van z'n auto erin gebouwd! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

BarcoCRT

#55
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 16, 2009, 14:33:45
21ftlmb op een 3mtr breed scherm met een CRT ???
Leuk hè. 8)
Het begon als een testje, na een bezoekje aan het HT van Rob,  omdat ik benieuwd was hoeveel licht er nou uit een CRT zou komen wanneer alles op max zou staan.
Gewoon een kwestie (lees: mazzel) van goede buisjes, gain en contrast opschroeven totdat de betreffende kleur niet meer lightoutput levert. De gain van alle kleuren kon probleemloos opgeschroefd worden tot 90, en soms hoger. Ook het contrast opschroeven naar 90 helpt, en de lightoutput bleef maar toenemen. Ik was zelf verbaasd en wist niet wat ik zag. Er treedt iets blooming op, maar dat is eigenlijk geen issue. Wel blauw iets meer uit focus moeten zetten dan normaal, maar ook dat was niet storend.
Deze projector heeft 180DMB buizen, die hebben van zichzelf al een wat grotere spotsize wat ook weer helpt met de lightoutput. Het gaat dus om een combinatie van factoren. Dat de levensduur van de buizen gehalveerd zal worden maakt mij niet zo veel uit. Ik kijk hem toch niet op.
Deze projector is ideaal op 720p, of iets hoger, maar de hoeveelheid licht is gewoon errug lekker. Veel licht went gewoon erg snel, en ik vind het nog steeds prettig kijken.

Ter vergelijk: Ik heb op hetzelfde scherm een BG1209s staan met LUG's en daar komt duidelijk minder licht uit. Als ik ze allebei aan zet (stack) dan is het wel weer tijd voor een zonnebril 8)

Anyway, back on topic maar weer....
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Matthieu

Ik hoorde dat jij je ook altijd insmeert met factor 20 als je film gaat kijken.
Hoef je in ieder geval niet naar de zonnebank.

Ik ben een noob, meer ehh,... wat kost zo'n CRT'tje dan wel niet?

BarcoCRT

Quote from: Matthieu on November 16, 2009, 16:22:26
Ik ben een noob, meer ehh,... wat kost zo'n CRT'tje dan wel niet?
Begrijp me goed, dit is absoluut geen reële optie voor iemand die nu begint met projecteren. Het valt gewoon in de categorie (leuke) hobby. 8) Je moet echt mazzel hebben om CRT te vinden met echt goede buizen. De kans daarop is vrijwel nihil. Daarnaast is het een enorme klus om echt goed en ISF-gecalibreerd beeld er uit te halen. Verder raad ik iedereen ook af om zo veel licht uit een CRT te halen, de verwachte levensduur van de buizen neemt echt drastisch af.
Wil je veel licht? Kijk naar een DLP en neem een kleiner scherm, dat is een serieus advies.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Matthieu

Oké, ik gooi het idee al weg. :D

celerontje

Quote from: Matthieu on November 16, 2009, 18:38:34
Oké, ik gooi het idee al weg. :D
Gelukkig gooi je enkel met het idee, en niet met de CRT zelf... :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Matthieu

Zeker, anders zit ie zonder zonnesolarium. ;D ;D ;D

THX-UltraII

21 footlambert, tering man, dat gaat nergens over en daar heb je ook geen hol aan. Je zwartniveau zal dan ook waarschijnlijk wel helemaal bagger zijn. Ik zit nu op 11 footlambert met mijn HD750 en de standaard voor een digitale bioscoop is dacht ik 14. Voor mij persoonlijk is 10 meer dan zat als je een ruimte hebt die volledig is verduisterd.

jantje112

Quote from: THX-ultraII on November 17, 2009, 15:56:37
21 footlambert, tering man, dat gaat nergens over en daar heb je ook geen hol aan. Je zwartniveau zal dan ook waarschijnlijk wel helemaal bagger zijn. Ik zit nu op 11 footlambert met mijn HD750 en de standaard voor een digitale bioscoop is dacht ik 14. Voor mij persoonlijk is 10 meer dan zat als je een ruimte hebt die volledig is verduisterd.

Juist door de enorme lichtopbrengst is het contrast alleen maar beter. Beeld geeft enorm veel punch en zoals hierboven aangegeven is de greyscale recht. Omdat zo'n JVC er niet meer uit kan slepen is het wel erg kort door de bocht om te beweren dat je daar geen hol aan hebt..

Meer licht is gewoon heerlijk om naar te kijken met een CRT.

donaldk

#63
Quote from: BarcoCRT on November 16, 2009, 17:35:08
Begrijp me goed, dit is absoluut geen reële optie voor iemand die nu begint met projecteren. Het valt gewoon in de categorie (leuke) hobby. 8) Je moet echt mazzel hebben om CRT te vinden met echt goede buizen. De kans daarop is vrijwel nihil. Daarnaast is het een enorme klus om echt goed en ISF-gecalibreerd beeld er uit te halen. Verder raad ik iedereen ook af om zo veel licht uit een CRT te halen, de verwachte levensduur van de buizen neemt echt drastisch af.
Wil je veel licht? Kijk naar een DLP en neem een kleiner scherm, dat is een serieus advies.

Net geen 60 nitjes lijkt me inderdaad leuk, maar inderdaad op zo'n klein schermpje moet je met een nieuwe Barco minstens het tienvoudige halen. Toch zou ik het wel eens willen zien...

THX-UltraII

Quote from: jantje112 on November 22, 2009, 23:41:35
Juist door de enorme lichtopbrengst is het contrast alleen maar beter. Beeld geeft enorm veel punch en zoals hierboven aangegeven is de greyscale recht. Omdat zo'n JVC er niet meer uit kan slepen is het wel erg kort door de bocht om te beweren dat je daar geen hol aan hebt..

Meer licht is gewoon heerlijk om naar te kijken met een CRT.

je leest niet wat ik stel: Je zwartnveau zal met zo n enorm extreem contrast echt minder zijn. (logisch met zoveel licht)

J.A.F._Doorhof

Aangevuld :
In het verleden al eens een discussie over gehad en ik zat toen een beetje op de wip over frame interpolatie, wel gebruiken of niet.

Aan de ene kant was ik van mening dat je niet moet rommelen aan het originele beeld materiaal maar dat je alles zo moet laten als het is, maar aan de andere kant zag ik ook de voordelen van GOEDE frame interpolatie.

Ondertussen ben ik enorm veel aan het experimenteren geweest met de HD990 van JVC waarbij ik simpel weg een halve film op standaard heb gekeken en daarna op frame interpolatie. En natuurlijk ook verschillende scenes.
LET WEL.....
Dit is de nieuwe generatie Frame Interpolatie, wat ik tot ongeveer een half jaar geleden heb gezien was allemaal zeer matig tot slecht en bestempeld door mij als een gimmick of feauture zonder al te veel waarde.

Ik zal het verhaal niet te lang maken:

1. Sport wedstrijden.
Kijk ik eigenlijk niet meer zonder Frame interpolatie.
Je krijgt een enorme rust in het beeld en de pans blijven een stuk duidelijker, tevens is het spel beter te volgen op sommige momenten.
Terug schakelen geeft je een gevoel alsof er ineens een enorme onrust in het beeld zit vooral bij pans.

2. DVD's.
Begint langzaam aan steeds meer richting frame interpolatie te gaan.
Vooral op scenes waar veel beweging in te zien is wil de frame interpolatie soms enorm helpen.
Denk aan een scene waar een plafond te zien is met lampjes en waar de camera redelijk snel wegdraait.
Zonder FI zijn de lampjes en de plafond structuur nagenoeg niet meer te zien, bij de FI versies blijf je de lampjes goed volgen en ook is de structuur van het plafond scherp.

3. HD.
Beetje dubbel verhaal hier.
Als het werkt is het een FLINKE winst, vooral 24P materiaal krijgt een enorme smoothness en bovenal scherpte bij pans.
Een auto met logo die langsrijdt is zonder FI niet of nauwelijks te lezen maar met FI kun je gewoon netjes het logo blijven volgen en lezen.
Daarnaast zit er een flink stuk meer diepte in het beeld.
Dit is redelijk makkelijk te verklaren, we zien meer diepte als het beeld rustiger is, bij 24P wil het beeld wel eens onrustig overkomen aangezien elke kleine beweging van de camera schokkerig overkomt door de 24 beelden per seconden, nu word dit effect enorm onderdrukt waardoor het beeld een stuk rustiger word en we zien dus meer diepte.

Vooral dit laatste heeft me over de grens gedrukt, de smoothness was leuk maar de diepte is gewoon extreem.
Nadeel is wel dat de FI van de 990 toch wel eens de mist ingaat met 24P materiaal, je ziet dit door kleine blokjes rond hoog contrast overgangen bij bepaalde pans.
ECHTER.... gedurende een film valt dit zelden op, en de extra diepte valt de gehele film op.


Mensen zullen me kennen als een redelijke purist en misschien hun vraagtekens hebben bij dit verhaal.
Wees gerust, ik ben en blijf een purist echter ik moet ook wel realistisch zijn, het beeld knapt in de meeste gevallen op de 990 behoorlijk op van de FI en wint behoorlijk aan diepte en scherpte bij pans. Op dat moment is het misschien niet meer het originele beeldmateriaal maar is het hetzelfde als de discussie van JAREN geleden op dit forum over upscaling waar de meningen enorm uit een liepen (ik ben altijd een voorstander van upscaling geweest bij CRT's).

LET WEL...
Niet alle FI is gelijk, ik heb ENORM slechte versies gezien.
Een goede test is de scene uit gladiator waarbij onze hoofdrol speler op zijn rug over een veld van rode kiezels zweeft.
Kijk die scene zonder FI en let goed op de kiezels.
Zet daarna de FI en let weer op de kiezels, als je vreemde water achtige ringen rond de steentjes ziet laat het dan uit staan, zo niet check dan of er andere problemen zijn (zoals scherpte verlies in het gezicht), en daarna switch je een paar keer heen en weer en kijk wat andere scenes.

Als het goed werkt, ben ik op dit moment voorzichtig voor frame interpolatie en zal de keuze van een eventuele nieuwe projector ook sterk laten afhangen van de kwaliteit van deze feature.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Hi Frank,
even los of je nou wel of niet FI kiest want dat is zeer persoonlijk vind ik.
Maar ik dacht dat de FI van JVC erg slecht was? Zeker vergeleken met de FI van Epson/Panasonic. Nu lees ik uit jouw review dat de FI wel goed is?  Of heb je de FI getest op een andere unit? Wat is er veranderd , is de FI een software feature die door een nieuwe firmware is geupdate of hoe zit dit?

J.A.F._Doorhof

Waar heb je gelezen dat hij slecht is ?

Alleen bij 24P materiaal gaat hij soms flink de fout in, vandaar dat ik daar nog graag verbetering zou willen zien (heb dat ook al in de review geschreven).
Voor sport en video/DVD vind ik hem een flinke verbetering geven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

24p werkt bij mijn Epson TW5000 ook niet goed met FI. Maar: als je met FI draait zie je eigenlijk geen verschil meer tussen 24p aan of uit. Ik zet 24p dan ook gewoon altijd uit in m'n blu-ray speler of andere bron, dan werkt het prima.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Ik zou dat toch niet doen, ik zou dan kiezen voor 24P output en geen FI.
Bij de 5000 heb ik weinig met FI gespeeld trouwens, bij de 5500 heb ik dat wat meer gedaan en daar werkt het op zich wel goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 10, 2010, 20:22:17
Waar heb je gelezen dat hij slecht is ?
Uh zo'n beetje iedere review die voor de HD750,950,990 geschreven is?  :D Inderdaad voornamelijk over de 24p fouten (waarom JVC ook zegt deze NIET te gebruiken voor 24p)
maar ook 50/60p wordt slechter ervaren als de concurenten:

enkele korte voorbeelden, even snel gegoogled:

http://www.avforums.com/reviews/JVC-DLA-HD950-DILA-Projector-Review.html
QuoteMoving to interlaced and progressive material at 50 and 60Hz rates and things do clear up, especially with video based content. However, the artefacts do still present themselves on screen but are not as frequent as with the 24fps material. Film material at 50/60Hz still has that sped up 'Soap Opera' look with CMD switched on.

So, we can see why JVC felt the need to add CMD as every other manufacturer is also introducing this kind of technology and we can't hold it against them, even if it looks bad. As we strive for the most realistic and cinematic results at home, it is with great relief that the HD950 ships with CMD switched off; and the off button is easy to find. Because of that we will overlook the CMD function when it comes to the final marks as we can switch it off and forget it ever existed.

http://www.projectorreviews.com/jvc/dla-rs25/index.php
QuoteI can watch sports with CFI on low, and it's pretty good. Movies, I wouldn't recommend at all. Not only are there those motion artifacts you will spot, but the JVC definitely adds more of that "live digital video" or "soap opera" look and feel, than the Panasonic, as well as both old and new Epson implementations.

J.A.F._Doorhof

Ik kan me daar niet 100% in vinden om eerlijk te zijn.
Zit me dan af te vragen of er een verschil is tussen de 990 en 950.
Ik draai natuurlijk volledig met de 990.

Gisteren ook een hele film op 24fps gekeken met de FI aan en het is inderdaad erg smooth en je ziet regelmatig op 24P een artifact bij snelle complexe bewegingen maar de voordelen winnen het toch bij mij op dit moment.
Het is gewoon erg verfrissend om bij pans teksten te kunnen blijven lezen op gebouwen en gezichten die scherp blijven te zien.

De komende weken ga ik sowieso meer spelen met 24P materiaal en FI, op dit moment heb ik het voornamelijk gebruikt bij sport en TV series en DVD.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DD2

Bijna een jaar verder zie ik,...   :D

FI aan of uit op 24p? 

J.A.F._Doorhof

Twijfel geval.
Meestal begin ik met aan, maar bij de meeste bd gaat hij uit, echter veel tv series en sommige bds blijft hij toch echt aan, het ziet er gewoon erg goed uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

Quote from: Kjelt on February 10, 2010, 20:15:46
even los of je nou wel of niet FI kiest want dat is zeer persoonlijk vind ik.
Net zo persoonlijk als een bass-boost in een equalizer.   ::)