Ach, ik vind het een nogal laffe houding om bij voorbaat al te buigen voor een uiterst discutabele club als de STICHTING Brein. Maar goed, dat is mijn mening. Ik begrijp hieruit dat het voornaamste doel van het forum een commerciële is, dat de bescherming van eigenaar en sponsors prioriteit 1 heeft, en dat enige vorm van ideologie of vrijheid of bescherming of representativiteit van wat denk ik de grootste AV gemeenschap van Nederland is, op de tweede plaats komt. Ondertussen verkopen de sponsors e.d. natuurlijk wel alle middelen die nodig zijn om deze 'kwalijke' praktijken te kunnen faciliteren
Wat het geheel een nogal opportunistisch kantje geeft.
Door meteen met de witte vlag te zwaaien terwijl er letterlijk nog NIETS aan de hand is, geef je als community toe dat je het er mee eens bent, en dat vind ik een kwalijke zaak. Dat verlaagt het forum een beetje tot een karakterloos, niets-zeggend clubje ja-knikkers 
Uiterst mooi verwoord! Daar sluit ik me bij aan.
Om nog eens in te gaan op de content en de illegaliteit er van. De enige die gerechtelijk aangepakt zou
kunnen worden ben ik zelf. Dit omdat
ik de content aanbied en niemand anders.
En dan nog is de vraag of dat weldegelijk zo is. Het is totaal niet duidelijk wat voor content ik aanbied en of die illegaal is.
Ik ben me uiteraard maar meteen even gaan verdiepen in de materie. De site van BREIN is ook wel een groot bangmakerij feest!
Maar uit de volgende tekst maak ik toch wel een aantal zaken op die relevant zijn voor fora:
http://www.anti-piracy.nl/piraterij/serviceproviders.aspVoor mensen die niet de hele tekst willen lezen even wat belangrijke puntje:
Een ISP [of Acces-/Hosting provider] kan aansprakelijkheid voor schade vermijden door gehoor te geven aan een betrouwbare melding (zoals bijvoorbeeld een melding van BREIN) en de onrechtmatige informatie of website onverwijld ontoegankelijk te maken.BREIN is in de rechtspraak erkend als een betrouwbare partij die haar meldingen op feiten en rechten controleert.Voor websites waar slechts incidenteel misbruik plaats vind pleegt Notice & Take Down genoeg te zijn, dat wil zeggen dat de onrechtmatige informatie (ongeautoriseerde content of verwijzing daarnaar) wordt verwijderd na ontvangst van betrouwbare melding.Dit verteld ons een aantal belangrijke zaken:
1. Iets (of iemand) moet een "betrouwbare melding" maken van het feit dat er onrechtmatige content wordt verspreid.
2. Indien er daadwerkelijk sprake is van onrechtmatige content kan er pas een "betrouwebare melding" gemaakt worden
3. Zolang er überhaupt nog geen aanvraag tot verwijderen van (illegale) content (Notice & Take Down) is geweest is het gewoonweg niet mogelijk dat het forum gesloten kan worden.
Kortom; zelfs
als er verwezen wordt naar illegale content (en dat is nog maar de vraag) dan zal dit eerst bewezen moeten worden (door brein intern) en vervolgens moet BREIN nog een officiele vordering tot verwijdering van de informatie doen (niet netjes vragen, want daar hoef je niets mee te doen!).
En in dat opzicht ben ik het dus geheel eens met jowi dat het eigenlijk grote paniek reacties zijn.