Nieuw 24 inch computerscherm, up to date, welk merk kopen ?

Started by addy, September 15, 2009, 17:16:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

addy

Voor mijn windows computer wil ik een mooi zwart 24 inch computerscherm.
Budget tot circa 300,- euro.
Scherm moet up to date zijn voor de komende jaren, als mogelijk Full HD.
Vind zelf b.v de Hp's wel mooi, maar er zijn zoveel type's waardoor ik niet meer weet welke
te kiezen.
Hebben jullie tips ?

Greetings, Ad

FFF

Destijds heb ik zelf research gedaan (ongeveer een jaar geleden) en kwam toen op een Samsung uit.
Deze werden vaak als beste getest, zijn erg mooi afgewerkt en nog scherp geprijsd ook.

Normaal ben ik echt geen samsung liefhebber (mindere kwaliteit) maar als monitor zou ik er zeker eens naar kijken.

Ben er nog steeds uiterst tevreden over, super beeld en veel mooie dan de vele andere schermen die ik zie bij anderen.

CineSmurf

Ik zoek precies hetzelfde. Ik weet niet hoe jouw eisen zijn, maar ik wil graag een USB hub en met geluid (dat scheelt heel veel draden). Je hebt tegenwoordig zelfs met ingebouwde webcam, dan ben je helemaal van een hoop zooi af. Mijn oog viel op de HP 2448 (ofzo), duur scherm, maar 24 inch 1920x1200, hdmi aansluiting. Is volgens mij alleen eerder richting 400 euro.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Ronin79

#3
HP schermen zijn idd best mooi, alleen zijn de TN modellen niet de beste in hun soort.
Ik neem aan dat jij een scherm zoekt, dat gebruik maakt van zo'n TN paneel ?

Momenteel is LG, daar heer en meester in. Deze schermen geven niet alleen een hoog (meetbaar) contrast weer,
maar ook de zwart waarden en de reactie snelheid zijn goed te noemen.
verder is het ook van belang, dat de schermen geen input lag hebben. De LG schermen hebben hier geen last van.

Verleden week heb ik toevallig een paar testen gelezen van schermen die goed zijn.
Ik ben wel lid, van meer Forums (ik zal proberen geen reclame te maken) en op de Forum en Site van;
Hardware info staan een paar testen, tussen verschillende monitoren. (in het magazine van deze maand, staat ook een hele grote
monitoren test).

Welke Monitoren zijn aan te raden:

* LG W2442PA-BF .... kosten: € 242,83
* LG W2453V-PF ...... kosten: € 258,97

Wil jij perse een HP:

* HP W2448HC .... kosten: € 326,00
* HP 2309M ........ kosten: € 192,62


Speciale aanbeveling:


*  HP LP2475 W ... kosten: € 479,83

Ja .. hij is wat duurder, maar laat me het even uitleggen:

De HP heeft niet zoals alle andere genoemde schermen een TN paneel.
Het paneel wat in deze monitor zit is een S-IPS paneel (volgends de specs). In het
echt gaat het om een H-IPS paneel. Dit paneel is een van de beste soorten panelen die je uberhaubt kunt kopen.

De kleuren zijn echt geweldig. De reactie snelheid is snel genoeg om er een game op te spelen en de inkijk hoek, is vele
malen beter als een 'goedkoop' TN model.

Dit is met zekerheid een proffesioneel scherm. Doe jij aan Fotoshop of beeldbewerking, dan is dit scherm ... zeker in zijn prijsklasse een
echte must-have. ik heb ik het verleden heel wat testen en specificaties gelezen, en dit scherm hoort zeker tot de beste ooit gemaakt.
Tuurlijk heb je een LaCie of een NEC, maar daar betaal je ook naar. Dit scherm kan deze dure jongens op de sloffen bijhouden.
Wel moet je er rekening mee houden, dat de Inputlag bij een PVA, MVA of IPS scherm; hoger zijn als dat bij een TN het geval is.
Maar zet je een TN naast een IPS of AMVA paneel ... dan denk jij dat je het licht hebt gezien. Je zult dan nooit meer een TN paneel aanraken.


Verrassings Scherm  :blink:

* Samsung SyncMaster F2380 .... kosten: € 246,79

Dit scherm heeft ipv een TN paneel, een cPVA paneel.
Zoals je van een PVA scherm mag verwachten, zijn de kleuren een stuk beter, als dat van een TN model.
De kijkhoek en de zwart waarden zijn ook, een stuk beter als dat van een TN model.

Je zou zeggen; allemaal gejubbel ... maar:

Je kunt met dit paneel geen of bijna geen, games spelen.
De reactie snelheid komt neer op ongeveer; 30 ms (dus niet de aangegeven acht), en heeft wat last van Inputlag.

Nu sta je voor verschillende keuzes:

Is games spelen, niet je ding ...
en de HP2475W je te duur ? .... maar je wilt toch een scherm met mooie kleuren en grote zwart waarden ... dan is de Samsung F2380; je enige goede keus.

Wil je perse een HP;  en ben je bereid om voor kwaliteit te betalen, dan is de HP2475W ... de perfecte match.

Heb je niet zoveel geld te besteden en vind je de door mij genoemde LG schermen niet mooi (maar zijn wel beter), dan kun je ervoor kiezen om een
HP W2448HC of een HP 2309M te kiezen.

Voor elk wat wils   ;D

Succes  ;)

jasjenl

Ik zou ook eens naar Dell kijken, die heeft ook zeer goede schermen. In 24 inch weliswaar iets duurder dan het aangegeven budget, maar je kunt al een Dell Ultrasharp 2408wfp voor € 429 krijgen en dan heb je volgens mij een behoorlijk goed scherm.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Ronin79

#5
Ja en nee.

Een Dell is echt een mooi scherm om te zien, begrip me niet verkeerd.
Maar de reactie vermogen, en vooral de Input-Lag is niet om over naar huis te schrijven.

Verder maken Dells gebruik van een Wide-Gamut kleuren pallet. Deze zou dus, wellicht moeilijk
in te stellen zijn (in oa. windows en Internet Explorer)... zeker voor een leek. Daarnaast zijn er meldingen van een soort zeem, over het scherm.
Rood; gaat op paars lijken, zeker vanaf een bepaalde kijk-hoek.

Als je in plaats van een Dell, de HP2475W zou overwegen .. dan heb je een veel beter scherm voor je geld.
Een Dell; legt het af tegen deze HP Bad-Boy

Ik kraak Dell niet af. Ze hebben werkelijk schitterende schermen, maar ze zijn zeker niet zalig makend.
Het Design is erg mooi ... maar dat zegt niet alles.  ;)

jasjenl

Ik doelde eigenlijk niet zozeer op het design (dat vind ik bij Dell op zich wel ok, maar niet zo heel bijzonder) maar meer op de beeldkwaliteit. Ik ken toch diverse mensen die gebruik maken van Dell schermen, ook om op te gamen, die daar zeer tevreden over zijn. Zelf heb ik thuis een wat ouder scherm van Dell (ook 24 inch) en voor een LCD scherm vind ik 'm behoorlijk ok. De Dell schermen gebruiken overigens ook een IPS panel, dus ik denk dat het HP type niet zo heel veel anders/beter zal zijn. Zie ook hier voor een test van het nieuwste type Dell 24 inch (waar ook de inputlag besproken staat).

Neemt overigens niet weg dat die HP ongetwijfeld ook een goede keuze zal zijn (die trouwens wel een stukje duurder is, zo zie ik net).
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Ronin79

Ik ken de meeste testen van de diverse schermen. Maar jij had het over een 2408.
Als je de Dell 2408 (S-PVA) vergelijkt met de HP 2475 W (H-IPS), dan zit daar een enorm verschil in.

De link die jij mij gaf, gaat over een nieuwere U2410, dat is niet de door jouw genoemde 2408.

Ik zal de uitslag van de 2408 test Quoten:


Quote

Pros:

* Excellent design, ergonomics and interface options
* Excellent colour accuracy once calibrated
* Free from text blur, sharpness, DLP rainbow, colour
banding and black ghosting issues which some may be concerned
about from early user reports.

Cons:

* Poor default colour accuracy, you will need to calibrate properly
* Input lag is very high
* Responsiveness not quite as good as some other 24" models

test:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_2408wfp.htm

Wil je de test van de HP2475W, ook doorlezen:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm

Nog wat monitor testen op: Trusted Reviews.

De HP 2475W krijgt een 10 uit 10 punten.

http://www.trustedreviews.com/filter/monitors?price_min=nmin&price_max=nmax&score=2&section_id=6&filter=0&manufacturer=0&submit.x=37&submit.y=13

Speciaal voor jou ... zal ik de test van de U2410 doorlezen. Al moet ik wel zeggen dat ik de ZD site normaal niet echt serieus neem.
De U serie, ziet er in iedergeval (qua design) erg goed uit.  ;)

addy

Wordt erg technisch allemaal voor mij.
Geen speciale schermen nodig, geen bijzondere specs, gewoon een algemeen goed werkend scherm.
Meestal internet  ik er mee, en maak ik er mijn facturen op, thats all.

jasjenl

Quote from: addy on September 15, 2009, 19:04:33
Wordt erg technisch allemaal voor mij.
Geen speciale schermen nodig, geen bijzondere specs, gewoon een algemeen goed werkend scherm.
Meestal internet  ik er mee, en maak ik er mijn facturen op, thats all.
In dat geval zou ik niet voor één van die duurdere Dell of HP schermen gaan, als je er verder niet al te kritisch op bent. De goedkopere suggesties van SillentWolf lijken me dan een goed uitgangspunt.

Die Samsung F2380 heb ik trouwens toevallig vorige week hier op kantoor voor iemand aangeschaft en is voor het geld zeker niet slecht. De game performance is inderdaad niet geweldig, het scherm wordt bij bewegende beelden erg gauw 'vegerig', maar ik vind 'm beter dan menig ander scherm in die prijsklasse, wat denk ik dankzij het (niet TN!) scherm type is.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Erik

Samsung ben ik tegenwoordig minder enthousiast over.
Ik heb hier een pro model, eerst stopte de dvi ingang ermee na een jaar. Bleek niet de enige na wat rondzoeken op internet. Weer een jaar later zakte hij in en kon ik hem niet meer in hoogte verstellen. Voor 1000 euro had ik meer verwacht.

Dus ik weet niet of nog steeds samsung aandurf in de toekomst
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

pbrand

Quote from: addy on September 15, 2009, 19:04:33
Wordt erg technisch allemaal voor mij.
Geen speciale schermen nodig, geen bijzondere specs, gewoon een algemeen goed werkend scherm.
Meestal internet  ik er mee, en maak ik er mijn facturen op, thats all.

Als je gewoon een scherm wilt, zonder al het technisch geneuzel dan kun je het best even een paar online reviews bekijken van schermen. Als dat overwegend positief is, dan kan het een prima keuze zijn. Echt slechte schermen worden er door de gangbare merken niet (meer) gemaakt. Neem Samsung of LG of Dell of HP of BenQ, het is allemaal goed. Zoek er gewoon eentje uit met een scherpe prijs en goede reviews (waarbij je moet kijken naar het overall oordeel en niet naar details die voor jou niet belangrijk zijn).

Je kunt je ook gek laten maken door anderen en voor de dure schermen gaan. Ligt er maar net aan hoe gevoelig je daarvoor bent. En of je bijvoorbeeld een HDMI kabel aanschaft van €200 of eentje van €25 terwijl ze allebei hetzelfde doen, namelijk een digitaal signaal lossless transporteren. Als je denkt dat je dat verschilt hoort (bij een korte kabel welteverstaan), koop dan vooral een duur scherm ;)

Ronin79

Tuurlijk heb je meer merken dan alleen een LG, of een HP.
Het is alleen een feit; dat de LG's, die binnen het budget vallen van de TS ... het beste zijn.
Daar bedoel ik mee; het beste getest.

De TS kan, als hij wilt reviews gaan lezen, over de desbetreffende schermen. Hierbij raad ik hem aan, om onder andere
op Hardware Info te kijken, of het magazine die nu in de winkel ligt .. te kopen.
In de Nieuwe Hardware Info Magazine, staat een hele grote monitoren test. Ik kan je al verklappen wie daar als winaar
uit de bus komt ... de door mijn genoemde TN en cPVA schermen (LG en Samsung). HWI is een van de weinige computer hardware
sites die echt objectief is, en die de testen ook zeer goed uitvoert, Dat kan ik niet van bepaalde andere sites zeggen.

Wat jij beweerde: Alle merken zijn goed .. dat moet je toch anders zien.
Zet maar eens een goedkope Acer of Samsung op je bureau ... dat wil jij niet.
Er is wel degelijk verschil tussen de merken.

Wel moeten wij, rekening houden met de wensen van de TS. Daarbij spelen er factoren zoals: Smaak, Budget en Merk voorkeur.
Het enige wat ik of wij kunnen doen, is een tip geven. Dit kan een mening zijn of een feit, maar het blijft een aanbeveling.

@ Addy

De schermen die ik aanbeveel heb ik al in een eerdere post genoemd.
Mocht je twijfelen waarom ik deze aanbeveel, kom dan eens gerust kijken op onze forum of site. (Hardware Info)
Je kunt je hier desgewenst aanmelden, en een Second Opinion vragen, of andere vragen stellen.

Ik wens jou veel plezier met het uitzoeken van een geschikt scherm.

pbrand

Dat LG het beste is, is ook geen feit, maar jouw mening. Gestoeld op een aantal testen van diverse sites of tijdschriften ;)

Ik heb hier een Samsung 2443BW staan en deze voldoet bijvoorbeeld voor mij prima. Na kalibratie met een spyder 3 kan ik er voldoende mee uit de voeten in verhouding tot wat ik ermee wil :)

TS zegt zelf gewoon een algemeen goed werkend scherm te willen hebben zonder speciale of aanvullende specs. Hij kan dan met vrijwel alle gangbare merken zonder problemen uit de voeten.

Pas wannéér je aanvullende eisen gaat stellen aan de kwaliteit of kalibreerbaarheid van een scherm vallen sommige merken en typen eerder af dan anderen.

TS heeft dus geen HP 2475W met S-IPS panel nodig van €600 maar kan volstaan met vrijwel elk 24" scherm van minder dan de helft van die prijs simpelweg omdat hij niet aangeeft die aanvullende specs nodig te hebben. Als hij wil gaan fotoshoppen of anderszins hogere eisen gaat stellen wordt het, inderdaad, een ander verhaal :)

Ronin79

Dat laatste klopt idd. De TS heeft wellicht geen scherm nodig die € 600 kost.
De door mij genoemde LG's kosten daarom zeker; minder dan de helft  ;D

Dat ik LG als beste geteste scherm (Full HD scherm / in een bepaalde prijs catagorie) bestempel ... is een feit. Als jij iets test met bepaalde apparatuur, dan is dat geen mening. De cijvers die uit zo'n test rollen zijn gebaseerd op de prestaties wat zo'n scherm kan leveren. Dus zijn die cijfers pure feiten. Daarom haalde ik ook HWI aan. HWI test producten op feiten en niet op meningen. Meningen tellen natuurlijk ook, maar feiten tellen in mijn boekje; wat zwaarder.

Het maakt mij niet uit wat voor soort scherm of merk de TS wilt hebben.
Ik leg hem alleen wat feiten voor, met de daarbij behorende schermen of Panelen.
Verder probeer ik de TS te helpen, om een weg te banen door de honderden TN budget schermen die nu op de markt
te verkrijgen zijn. Hier pik is dus een select aantal uit, waar ik van weet dat ze in die catagorie zeer goed zijn.
Natuurlijk wel op feiten gebaseerd. ;)

Zeg nu zelf .. waar zou jij voor kiezen (voorbeeld):

Een Acer scherm van rond de 250 euro .. of een LG of Samsung scherm uit de zelfde prijs catagorie, die meerdere review testen heeft gewonnen.
Hier doel ik niet op design, maar op specs.

We hebben hier allebij een duidelijke mening over .. en dat mag.  ;)

TornadoGo

Ik heb de HP genomen: HP LP2475 W

Via Marktplaats gekocht voor €425. Verkoper had er nog meer en vorige week stond zijn advertentie er nog. Zijn nieuwe schermen die zijn geleverd bij werkstations terwijl dat eigenlijk niet nodig was.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Ronin79

#16
Gefeliciteerd  :pompom:

Het uiterlijk vind ik iets minder, dan bijvoorbeeld van sommige andere schermen .. maar de prestaties en de specs. zijn geweldig.

Ik hoop dat je veel plezier beleeft, aan dat fantastische scherm.  ;)

CineSmurf

Ik kwam zonet een scherm tegen met een ingebouwde TV tuner. Is dat wat, dit soort schermen? zoals de LG M227WD. Of is dit het slechtste van twee werelden?

Nog een ander vraagje aan de monitorkenners: Als je een monitor hebt met ingebouwde speakers en een hdmi ingang, kan je dan via de HDMI een ander apparaat aansluiten en schakelt ie de speakers dan ook om?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Koen K

Ik heb zelf goede ervaringen met Iiyama. Zelf bezit ik een E2202W. Binnen de budgetklasse zeker een aanrader. Hun 24"-exemplaren hebben ook allemaal Full HD resolutie.

Overzicht

Prijzen:
E2407DHS
B2409HDS

Ronin79

Een scherm met ingebouwde tuner (CPU Scherm) lijkt me persoonlijk niet echt geweldig.
Aan de andere kant ... moderne Plasma's en LCD's hebben dat ook.

Als je een ander apparaat op jouw HDMi aansluit, dan kan er ook geluid worden weergegeven, via de luisprekers van het scherm.

dmeerpa

Deze maand werden door PC Magazine Full HD LCD schermen getest.
Als beste kwam de Samsung P2370HD uit de test, kost wel 391,08€.
Samen met de Eizo HD2442W (1070€) waren ze de enige om de BluRay test patronen correct weer te geven.

Zelf heb ik de Packard Bell MAESTRO 242WS, die zo'n 279€ moet kosten. Het scherm is mooi van design, maar kan reflecties veroorzaken, ik heb er weinig last van, ik merk ze zelfs gewoon niet op. Het geluid trekt wel nergens op.
Het scherm heeft prima kleuren en een iewat koele, maar behoorlijke grijswaarden die enkel in het wit een wat roze tint heeft. De gammawaarde is in het zwarte bereik wat te hoog, maar is verder prima. Het contrast van dit scherm is opvallend beperkt, maar het pronkt wel met een zeer uniforme helderheid...
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Koen K


Ronin79

Persoonlijk hecht ik niet echt veel waarde aan wat PC magazine zegt.
Voor objectieve tests, hecht ik des te meer waarde aan d Hardware Info.

De Samsung die jij noemt, is zeker geen slecht scherm .. maar is geen match winnaar.
De door mij genoemde Samsung cPva paneel, is een stuk beter, en kost een stuk minder dan
de door jouw omschreven scherm. Verder is de kijkhoek van de 2370 ook niet echt geweldig.
Dit is te wijten aan het feit, dat de 2370 een TN paneel heeft.

Kijk je specifiek naar het design ... dan heb je gelijk; op dat vlak wint de 2370.
Kijk je puur na prestatie, dan is het eingelijk niet, meer dan een goede midden motor.  ;)

kaheemsaid

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe 24" monitor, maar dan wel 1 die ook als tv kan functioneren. Hierbij kwam ik uit op de Samsung T240HD. Nu snap ik ook wel dat je altijd inlevert als je een combi van beide koopt, maar denken jullie dat dit de moeite waard is of zijn er andere adviesen (ben ook wel bereid een ander topic te openen).