Epson TW3500 review

Started by J.A.F._Doorhof, August 28, 2009, 21:27:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Epson TW3500
Hierbij de eerste review van de nieuwe TW3500 van Epson.
Deze zal in October op de markt komen voor rond de 1500,00 advies verkoop prijs.

vormgeving
De nieuwe AB is een meer vierkant type, ik vind dat iets minder flashy dan de originele maar gelukkig werkt hij goed en ligt goed in de hand.
De projector zelf zit weer in hetzelfde ontwerp als de serie hiervoor, en aangezien ik dat op zich een mooie vormgeving vind is dat positief :D
Er is weinig tot geen lichtlekkage, alleen aan de voorkant als je scheef langs de lens kijkt (door de lichthappers) zie je wat lichtlekkage maar dit stoort totaal niet, hier kunnen sommige andere merken een voorbeeld aannemen waar het licht uit alle kanten komt.

Metingen
De gamma uit de doos zit rond de 2.17
Naast de custom gamma zijn er ook verschillende standaard optie waardoor de 3500 gewoon goed te calibreren is voor elke home theater.

De native paneel contrast ratio zit rond de : 1550:1 native
Na de calibratie en met de auto iris komt de 3500 op een contrast ratio van plusminus 9200:1

De grayscale uit de doos is ronduit slecht, dat wil ik toch graag wel eens anders zien eigenlijk.
Ook de primaries/secondaries (CMS) is zeer slecht.
Gelukkig zijn beide redelijk goed te krijgen, alleen de grayscale blijft zitten met een bult in het rood in het midden van de grayscale, het valt wel binnen de marge in het rapport, maar als perfectionist zou ik toch graag zien dat de bult wat minder is..... ECHTER zoals wel vaker kan ik pas een 100% oordeel geven na 200 uur.
Er zijn meer projectoren die in het begin een wat afwijkende grayscale hebben en dit is vaak bij de 200 uur wat beter.

Het CMS systeem werkt weer zoals bekend met zowel saturatie, hue en brightness waardoor de projector zich zeer goed laat corrigeren, er is genoeg speling in de settings maar voor een perfecte kalibratie zitten we heel dicht tegen de maximale settings aan (dit geldt trouwens voor nagenoeg alle projectoren met CMS), ook dat zou ik graag een keer in de toekomst anders willen zien, maar voor de duidelijkheid dat is niet Epson's fout, dit zie je overal terug komen :D.

Veranderingen
Lamp modes heten nu ECO en normal
Illumination zet de leds op de projector uit

Algemeen
Projector is weer lekker rustig, en zal niet opvallen in een normale home theater opstelling, ook de iris werkt stil genoeg om zelfs in de stillere scenes niet te storen.

Dit is echt een opvolger van de 3000, en in mijn optiek is het meer een getunde 300 dan een echt andere projector.

Kijkervaring
Schaduw detailiring is netjes maar ik mis het diepe zwart van bv de TW2000 en TW5000.
Maar goed dat is ook een totaal ander segment.
Vooral in een volledig donker home theater is er duidelijk te zien dat het zwart level niet in de buurt komt van bv de TW2000 of TW5000, maar nogmaals daar zit ook nogal een prijsverschil in.
Beeld is natuurlijk met goede detailiring en redelijk wat diepte, vooral in de lichtere scenes ziet het er allemaal zeer goed uit.
Bij de donkere scenes is het net als met de 3000/3800 iets minder allemaal, maar begrijp me goed het ziet er allemaal heel netjes uit helemaal gezien de prijs.
Scherpte is netjes voor een projector in deze klasse.
Ook de bewegingen worden netjes weergegeven.

Conclusie
Het is geen geheim dat Epson altijd wel een voorkeur heeft bij veel reviews.
Meestal is dit heel simpel te verklaren, voor het geld leveren ze gewoon erg veel waar voor hun geld, en zowel meettechnisch als qua kijkervaring maakt Epson op LCD gebied gewoon erg mooie projectoren.
De 3500 is in mijn optiek zoals eerder aangegeven een update, en een kleine.
Ik kan niet enorm warm draaien van het verschil met de 3000/3800.
ECHTER de prijs loop ik wel warm voor, en Epson krijgt het voor elkaar om voor onder de 1500,00 een full HD projector neer te zetten met toch een zeer net beeld.
Hier konden we 2 jaar geleden alleen van dromen :D

In dit segment echter is er concurrentie, zoals Optoma met projectoren die voor heel weinig worden aangeboden.
Ik zal proberen binnenkort ook deze een keer te reviewen.

PERSOONLIJK ben ik meer een voorstander van LCD door de rust in het beeld, en het simpele feit dat ik (en meer mensen) vaak een wat ongemakkelijk gevoel krijg (of hoofdpijn) voor het eind van een normale speelfilm, en dan kun je voor dit budget gewoon gerust weer kiezen voor Epson.
ECHTER heb je al een 3000/3800 zie ik geen reden om naar de winkel te rennen voor een upgrade.

Bijgesloten : kalibratie rapport, CIE voor en na.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Mooie review Frank.
Ik zal hem binnenkort ook eens gaan bekijken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Als het goed is hebben we hem de hele week staan voor demo.
Zodra ik dat zeker weet zal ik het aankondigen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Deze week op afspraak te bekijken bij ITC.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Robert

#5
Quote from: J.A.F._Doorhof on August 28, 2009, 21:27:23Kijkervaring
Schaduw detailiring is netjes maar ik mis het diepe zwart van bv de TW2000 en TW5000.
Maar goed dat is ook een totaal ander segment.
Vooral in een volledig donker home theater is er duidelijk te zien dat het zwart level niet in de buurt komt van bv de TW2000 of TW5000, maar nogmaals daar zit ook nogal een prijsverschil in.
Beeld is natuurlijk met goede detailiring en redelijk wat diepte, vooral in de lichtere scenes ziet het er allemaal zeer goed uit.
Bij de donkere scenes is het net als met de 3000/3800 iets minder allemaal, maar begrijp me goed het ziet er allemaal heel netjes uit helemaal gezien de prijs.

En wat als je van een TW600 komt?
In een ruimte die volledig te verduisteren is, maar compleet met witte muren.

Met welk model haal je dan nog voordeel van het betere blacklevel in een ruimte met witte muren?

J.A.F._Doorhof

TW3500 zou mijn voorkeur hebben boven de TW700 en TW600 zonder twijfel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FireStarter

Als je zou moeten kiezen tussen de TW3000 en de TW3500 welke zou je dan kiezen?

Als je niet naar het geld zou kijken.

Robert

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 30, 2009, 20:12:35TW3500 zou mijn voorkeur hebben boven de TW700 en TW600 zonder twijfel.

En wat als je de hele range er bij pakt? TW3000, TW3500, TW3800, TW5000?
Voor complete verduistering in een ruimte met witte muren?

Randal

Ook met witte muren durf ik het antwoord wel te voorspellen: De TW5000  ;)  ;D (=> zit van oorsprong natuurlijk ook in een hoger prijssegment)

maxtrash

#10
als ik Frank's mening interpreteer kom ik ongeveer tot de volgende tabel. Hierbij zijn natuurlijk wel maar twee aspecten tegen elkaar afgezet. Als je zaken als CMS belangrijk vindt kies je misschien minder snel voor de HD350, etc.





verduistering / prijs1000-1500          1500-2000          2500-3500           5000
redelijke verduisteringtw3500jvc hd350hd750
goede verduisteringtw980     tw980 / tw3500tw5000hd750

J.A.F._Doorhof

HD750 is zonder twijfel samen met de TW5000 inderdaad eerste keuze als het gaat om het beste beeld en accurate kleuren.
De HD350 als je een zeer filmisch en dynamisch beeld wil maar minder aandacht hebt voor 100% accurate kleuren.

De TW3500 vervangt voor mij de 3000/3800
Enige verschil tussen de 3000/3800 is de prijs en een extra bak voor de kabels dus wij verkochten sowieso feitelijk bijna alleen maar de 3000.

TW980 is een goede instapper inderdaad zoals in de tabel vernoemd.
Maar er zijn ook optoma's in dat segment die interessant zijn als je tegen DLP kunt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Dit komt mooi richting mijn budget ongeveer ter vervanging van mijn TW10H volgend jaar. Ik kan gelukkig geheel verduisteren
Zou wel een TW 5000 willen hebben maar valt buiten mijn budget.

Ben benieuwd naar de ervaringen.

Randal

Quote from: maxtrash on August 31, 2009, 10:18:23
als ik Frank's mening interpreteer kom ik ongeveer tot de volgende tabel. Hierbij zijn natuurlijk wel maar twee aspecten tegen elkaar afgezet. Als je zaken als CMS belangrijk vindt kies je misschien minder snel voor de HD350, etc.





verduistering / prijs1000-1500          1500-2000          2500-3500           5000
redelijke verduisteringtw3500jvc hd350hd750
goede verduisteringtw980     tw980 / tw3500tw5000hd750

Dan neem je wel een hele ruime 'middenklasse'.
De tw5000 kost zo'n 2500 euro terwijl de HD350 nog nabij de 4000 euro ligt. (De paar prijzen die op internet te vinden zijn liggen zelfs boven de 4000 euro).
Ik kan ernaast zitten, maar volgens mij hoort de tw5000 daarom thuis in een aparte prijsklasse en is het de juiste keuze voor zowel redelijke als goede verduistering.



FireStarter

Mijn verbouwing is bijna klaar, de beamer komt er echt. Ik neem binnekort contact met je op. Misschien kan ik dan de TW3500 en de TW3000 naast elkaar zien. Of ben je een dief van je eigen portomonee als je voor de TW3000 gaat?

Hoe ziet de TW3500 er eigenlijk uit? Precies hetzelfde als de 3000/3800?


J.A.F._Doorhof

Hi,
De 3500 hoef je niet naast de 3000 te zien, geloof me.
Het is echt een geupgrade projector, m.a.w. het nieuwe model van de 3000.
En met een lagere prijs natuurlijk.
Zie het als de TW600 naar de TW700.

Vormgeving is nagenoeg gelijk aan de 3000/3800.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Hoi Frank,


Wat vind je beter aan deze beamer dan de TW3000?
Zwartwaardes? Scherper? Hij heeft volgens mij zowiezo meer contrast dan de 3000?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Als je de review leest zie je dat ik het als een update zie.
maw er zijn wat kleine dingen verbeterd wat over het algemeen een iets betere beeldervaring oplevert, maar niets schokkends.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Geen reden tot kopen dus. Als je al een 3000 hebt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Heb ik al gezegd in review......
Wel even de review lezen aub :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Ik had het al gelezen maar ik wilde het nog even horen van jouw :baaa: ;D ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Miesepies

QuoteDe grayscale uit de doos is ronduit slecht, dat wil ik toch graag wel eens anders zien eigenlijk.
Dat zou wel minder werk/inkomsten voor jou gaan betekenen, wanneer de fabrikanten het goed gaan doen :P

QuoteIllumination zet de leds op de projector uit
Kijk, dat is nou een feature die ze eerder hadden moeten verzinnen. Bij mij hangt de beamer boven mijn hoofd, waardoor de blauwe leds toch best wel opvallen!

maxtrash

Quote from: Randal on August 31, 2009, 11:19:25
Dan neem je wel een hele ruime 'middenklasse'.
De tw5000 kost zo'n 2500 euro terwijl de HD350 nog nabij de 4000 euro ligt. (De paar prijzen die op internet te vinden zijn liggen zelfs boven de 4000 euro).
Ik kan ernaast zitten, maar volgens mij hoort de tw5000 daarom thuis in een aparte prijsklasse en is het de juiste keuze voor zowel redelijke als goede verduistering.
je hebt een punt. Had de tw5000 bewust in dezelfde kolom gezet als de hd350 omdat ik me kan voorstellen dat mensen met een budget van 3500 toch voor de tw5000 gaan. De tabel moet je zien als indicatie en vooral ook als momentopname. Wie weet waar JVC binnenkort mee komt!