De HT ruimte wat losse tips etc.

Started by J.A.F._Doorhof, August 20, 2009, 11:14:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Natuurlijk is dit weer zo persoonlijk als het maar kan maar hier een paar algemene tips.

1. algemene vorm van de kamer
Als je de kans hebt.
Probeer gelijke afstanden of perfecte breuken te vermijden, dus geen 8x4.
Als je de mogelijkheid hebt zorg dan voor een enigsins scheef aflopende ruimte.

2. the money seat
Langs de muren hebben we vaak teveel bas, in het midden vaak te weinig.
Over het algemeen word gezien dat rond de 2/3 van de kamer het geluid optimaal is.
en dan iets uit het midden.

3. vloer
Ik ben zelf een grote voorstander van een houten vloer ivm de trillingen die je meekrijgt van bv een goede subwoofer.

4. bedekking
Om een mooi klinkende HT ruimte te krijgen zou ik persoonlijk kiezen voor redelijk hoog polige vloerbedekking en waar mogelijk gordijnen voor de ramen.

5. verduistering
Rolluiken blijven het beste werken, niets is zo irritant als licht op het scherm (buiten dat van de projector).

6. 5.1 of 7.1
7.1 is fantastisch maar als je wegens ruimte gebrek moet kiezen zou ik adviseren om beter een goede 5.1 opstelling te kiezen dan een slechte 7.1 opstelling.

7. wandkleur
Vermijd zoveel mogelijk wit, maak eventueel een soort van shadowbox om je scherm heen.
Wit weerkaatst op het scherm en dit kost je contrast.
Als je de kamer donker maakt zorg dan voor een echt mengsel van wit en zwart, in veel andere wit of grijze verf soorten zitten andere kleuren verwerkt.
Ook dit KAN invloed hebben op het beeld.

8. deuren
Als je een open HT ruimte hebt realiseer je dan dat de hele ruimte die er achter ligt mee telt voor je bas/geluids weergave.
Een deurtje plaatsen is vaak de perfecte oplossing.

9. slambam echo
Zorg dat de muur achter de luisteraars niet egaal is, een mooie open kast met DVD's boeken oid werkt perfect als diffuser.
Dit komt de verstaanbaarheid van dialogen ten goede.

10. mirrorpoints
Wil je nog een stap verder gaan pak dan een spiegel en ga op de plek zitten waar je normaal film kijkt.
Laat iemand de spiegel langs de muur bewegen en op de plekken waar je de speakers ziet kun je demping aanbrengen.

11. demping
Realiseer je goed dat hoge tonen redelijk makkelijk te behandelen zijn maar dat je voor midden en lage tonen behoorlijk dikke dempings materialen moet gebruiken.


Hopelijk hebben de lezers er wat aan, het is niet enorm technisch, wil je meer weten ga je gang.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Zijn heel goede tips waarmee ik wat kan bij het ontwerpen van mijn toekomstige ht...

Ik zit nog met enkele vraagtekens:


* Wat is het beste, projector aan het plafond of achteraan op ongeveer schermhoogte?
* Voor de speakers geldt: tweeters op oorhoogte. Wanneer je echter met een 7.1 opstelling zit, zullen je zijluidsprekers al gauw in de weg zitten. Hoe positioneer je de luidsprekers dan?
* Aansluitend op vorige vraag: als je met 2 niveaus zit (achterste zetels hoger), hoe plaats je de speakers dan?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Hi,
Sorry voor de veel te late reactie.

1. Projector plaatsing is op zich heel kritisch (binnen een bepaalde marge).
VAAK is een projector die tussen het maximale en minimale hangt ideaal, de afstand heeft invloed op de contrast ratio en de lightoutput.
Verder weg geeft vaak weer een iets mindere vervorming en chromatic abberation omdat je het midden gedeelte van de lens gebruikt.
MEESTAL bij de wat betere projectoren adviseren we echter om hem ergens in het midden te hangen van de specs.

2. Je kan beter een goede 5.1 opstelling gebruiken dan een slechte 7.1 opstelling.
Zelf hebben we de sides iets achter de zitpositie hangen gericht naar het midden, zelfde geldt voor de achterspeakers.
We hebben hier enorm veel mee geƫxperimenteerd en dit kwam er als beste uit.
LET WEL dit verschilt per kamer en setup.

3. Een home theater is goede planning, plan daarbij ook het soort stoelen of bank die je gebruikt.
Kan dat niet, plaats dan de speakers iets hoger of tegen het plafond als je een goed afstraal gedrag hebt.
De ruimtelijkheid kun je redelijk snel testen.

En nogmaals, beter een top 5.1 opstelling dan een matige 7.1 opstelling.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Bedankt voor de reply  :)

Ben al wat aan het uittekenen met google sketchup (over een jaar gaan we bouwen, normaal gezien met ruimte voor dedicated ht)

Nu ben ik me aan het verdiepen in de afmetingen van de ruimte. Ik zou men scherm graag zo groot mogelijk zien (280cm) zodat de focus echt op het beeld zit.
Dan is het echter al redelijk moeilijk om je voorste speakers te plaatsen. (of je moet natuurlijk akoestisch transparant gaan, maar ik vrees dat het geld hiervoor momenteel ontbreekt)

Wat een moeilijke keuzes toch allemaal  :P

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Groot scherm is niet altijd de beste oplossing.
Neem ook de kijkafstand mee in de overweging en het budget voor de projector.
Wij kijken met een HD750 en binnenkort de 990 op 2.75 breed en dat gaat goed, maar met een goedkopere projector kan dit wel eens mis gaan, vooral na 500 uur.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Speel momenteel met de JVC HD1, over 2 jaar misschien met een andere projector, valt nog te zien...

In mijn huidige situatie projecteer ik op een 2meter breed scherm in een kamer van 4X4. Kijkafstand is eveneens 4 meter. Het beeld mag
voor mij best wel wat groter zijn. Als ik een scherm van pakweg 260cm kijkbreedte neem, moet men ruimte al zo'n 4 meter breed zijn om
de fronts te kunnen plaatsen. Lengte zou dan een 6-7 meter worden, is al redelijk groot en duur qua bouwmaterialen...

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

kermit

#6
Quote from: nielvm on October 11, 2009, 13:55:39
Speel momenteel met de JVC HD1, over 2 jaar misschien met een andere projector, valt nog te zien...

In mijn huidige situatie projecteer ik op een 2meter breed scherm in een kamer van 4X4. Kijkafstand is eveneens 4 meter. Het beeld mag
voor mij best wel wat groter zijn. Als ik een scherm van pakweg 260cm kijkbreedte neem, moet men ruimte al zo'n 4 meter breed zijn om
de fronts te kunnen plaatsen. Lengte zou dan een 6-7 meter worden, is al redelijk groot en duur qua bouwmaterialen...


Hoi Nielvm,

280cm is wel heel errug groot.2 meter is net weer iets te klein. Je zou er tussen in kunnen gaan zitten. 240/250cm is mooi breed. Je gaat ook van alles in het beeld zien bij oudere films als je naar de 280/290cm gaat.

nielvm

Ja, 280 is inderdaad heel groot, ben nu aan het berekenen met 240-260cm. Breedte valt op zich nog mee, maar met een 16:9 scherm
begint het scherm al erg hoog te worden...

Denk dat de ruimte ongeveer de volgende afmeting zal hebben: 350X500X220 (B*L*H) Dit als de ht in de kelder komt. Mocht het lukken
dit in een andere ruimte te integreren, zal ie wrs wel wat hoger worden. Valt allemaal nog te zien...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

bmateijsen

Als je zelf de ruimte nog kan bepalen, zou ik breder en hoger gaan. Dus het liefst meer richting 4m breed, 5,5 m lang en 2,4 hoog.

nielvm

Quote from: bmateijsen on October 11, 2009, 19:31:15
Als je zelf de ruimte nog kan bepalen, zou ik breder en hoger gaan. Dus het liefst meer richting 4m breed, 5,5 m lang en 2,4 hoog.

Had ik met men ontwerpen al gezien dat de hoogte de beperkende factor was. Ik probeer hier rekening mee te houden, eens zien wat de
architect zegt...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

eduard

Als je de kenners mag geloven is de volgende ratio ideaal hxbxl   1x1,4x1,9 voor een ht.

nielvm

Heb al veel ratio's geprobeerd, maar ze zijn allemaal quasi onmogelijk. Ik zal er vooral voor zorgen dat ik geen perfecte breuken maak...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

high-q

Mooie tips!

Ga ik binnenkort allemaal meenemen in mn HT. Misschien ook maar eens een eigen topic openen :)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge