Paar kleine tips bij het ophangen en afstellen van de projector

Started by J.A.F._Doorhof, August 20, 2009, 10:28:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chandler

Quote from: Melbury on August 31, 2014, 13:33:40

Maak je een stevige bevestiging voor de beugel aan het plafond, waar ik met mijn 100 kilo makkelijk aan kan gaan hangen, wordt de pj met mini schroefjes aan de beugel bevestigd.


Precies dit  :D

Loondijke

Ben binnenkort in het bezit van een nieuwe PJ, maar zit nog even met de vraagstelling;

Of plaatsen Of ophangen?

Het scherm is Kingpin VFS210 - Afmeting doek: 217x130. Hieronder komt mijn Center te staan, dus het doek komt op ongeveer 160cm hoogte maximaal. Mijn plafond is ongeveer 240cm hoog.

Wordt de afstand van de PJ, schuin naar onder dan niet te groot om het beeld zonder vervorming op het scherm te krijgen?

Ik heb ook de mogelijkheid waarschijnlijk om de PJ te plaatsen achter de zitplaatsen. Iets boven en achter onze hoofden.

Ik kan niet echt iets terugvinden of plaatsen beter is dan ophangen. Is hier een richtlijn voor? Hoogte x vereist hoogte x van de PJ?
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

J.A.F._Doorhof

Ik zou altijd kiezen voor ophangen ivm de hoek van projectie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Loondijke

Hoe bedoel je precies Frank? Ligt de lens in een PJ altijd een beetje schuin naar beneden?

Hier kan ik eigenlijk weinig over terugvinden. Logischerwijs zou ik denken dat het zo is; Hoe rechter voor het scherm, hoe beter het is. Dan heb je minder vervorming nodig toch?
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

J.A.F._Doorhof

Veel schermen zijn projectie gericht, en werken het best als je van boven naar beneden richt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SV..S

even vraagje over keystone.

ik heb net mijn x35 opgehangen en ik kom er niet onderuit om de keystone te gebruiken.
het is minimaal, +1 en -1 maar toch.
de projector hangt mooi pas.
de vraag is, de projector is 2e hands, kan of moet ik met een basisinstelling beginnen?
en dan met name voor de shift?

of wat is eigenlijk de juiste volgorde, als ik het goed gedaan heb hangen de projector en het scherm recht, waterpas en parallel aan elkaar.
vervolgens ga je dan toch met de shift aan het werk?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

J.A.F._Doorhof

Eerst perfect ophangen en dan lensshift
Als het echt maar 1 puntje is zou ik zeker geen keystone gebruiken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SV..S

nog eens alles goed nagemeten, waterpas, enzovoort.

wel een stuk verbeterd nu alleen nog 1 punt correctie op horizontaal, ben wel tevreden met resultaat. ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Teejoo

Dit topic nog maar eens naar boven halen.  :yawnee:

Ik heb nu mijn Sony VW95 op een plank staan waarbij het centrum van de lens ongeveer 17 cm boven de witte bovenrand van het scherm zit. Ik maak gebruik van lensschift om het beeld omlaag te zetten. Ik heb echter het idee dat hierdoor wel wat scherpte verloren gaat aan de zijkanten.

Aangezien ik nu weer wat aan het optimaliseren ben en aan het kijken ben naar een nieuwe projector wil ik meteen kijken of ik de plaatsing kan optimaliseren.

Daarbij vraag ik me af:

- Heeft het een meerwaarde om hem op z'n kop te hangen t.o.v. hem op gelijke hoogte brengen met de bovenrand middels het verlagen van de plank?
- maakt een projector op z'n kop meer lawaai? Dat heeft me eens iemand verteld of heb ik gelezen, maar weet niet meer wie


J.A.F._Doorhof

Sommige hoor je iets meer op de kop sommige wat mindere. Net hoe ze ontworpen zijn.

Op de kop of staand maakt voor beeld niet uit. Maar kan wel met het scherm samen hangen. Schermen zijn vaak ontworpen voor projectie vanaf het plafond. Staat hij in het midden kun je hotspotting krijgen en van laag naar beneden licht afval
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 14, 2018, 17:07:14
Sommige hoor je iets meer op de kop sommige wat mindere. Net hoe ze ontworpen zijn.
Op de kop of staand maakt voor beeld niet uit.
Ok, je hoeft dus niet meer of minder lensshift te gebruiken begrijp ik. Het verschil is dus alleen de richting?

bmateijsen

Quote from: Teejoo on October 14, 2018, 17:43:08
Ok, je hoeft dus niet meer of minder lensshift te gebruiken begrijp ik. Het verschil is dus alleen de richting?

Wanneer de projector direct naar voren projecteert (en dus niet onder een hoek), dan is er geen verschil, behalve datgene wat Frank aangeeft. Meestal gaat de projector op zijn kop iets meer de fan gebruiken. Immers, onderste boven hangt deze vaak aan het plafond en daar is het nu eenmaal warmer dan op de grond ;).

Teejoo

Quote from: bmateijsen on October 14, 2018, 17:47:42
Wanneer de projector direct naar voren projecteert (en dus niet onder een hoek), dan is er geen verschil, behalve datgene wat Frank aangeeft. Meestal gaat de projector op zijn kop iets meer de fan gebruiken. Immers, onderste boven hangt deze vaak aan het plafond en daar is het nu eenmaal warmer dan op de grond ;).
Dat klinkt logisch. Dan blijft het alleen belangrijk om de lensschift zoveel als mogelijk te beperken om zodoende in het beste deel van de lens te blijven. Ga ik eens over nadenken 😊

Dirk

Bij de JVC's die ik hiervoor had was de verticale shift(mogelijkheid) veel groter naar de bovenkant vd projector dan naar de onderzijde, dus loonde het wel  om hem ondersteboven aan het plafond te hangen, want zo werd het bruikbare shift-bereik in de richting die ik nodig had veel groter.

als je natuurlijk de optie hebt om je projector in z'n geheel lager te monteren (en dus meer richting het midden vh scherm) lijkt me dat altijd wel de voorkeur te hebben, maar die mogelijkheid heb/had ik niet.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.A.F._Doorhof

Het sneller draaien van de koeler heeft volgens mij te maken met het ontwerp van de airflow. Temperatuur boven aan het plafond is ons huis niet veel warmer dan op 1 mtr hoger ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bellecoupe

Even een vraagje los van de plaatsing:

Klopt het dat de Epson TW9300 nadat deze in standby gezet wordt niet nakoeld.
Het lijkt erop of ik geen Fan geluid hoor, of is de Fan in nakoelmodus zo stil.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ppeter

Dat klopt, ik hoor ook niets meer bij het uitzetten van de Epson? Is eigenlijk wel bizar, als je weet dat de lamp best wel warm is en ook gelijk het luikje dicht gaat?
Doen de andere merken dit wel dan?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

J.A.F._Doorhof

Meeste merken koelen iets langer.
Maar bv de Sony VW760 is ook zo uit (laser natuurlijk)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Nog even een vraag mbt de zoomafstand. Bestaat er ook zoiets als een optimale zoomafstand waarbij je de maximale kwaliteit krijgt? Ik lees wel eens dat een minimale zoom voor onscherpte kan zorgen, zeker in combinatie met lensshift. Maar wat wordt eigenlijk bij een projector bedoelt met een minimale zoom?

twani

Quote from: Teejoo on December  2, 2018, 19:48:56
Nog even een vraag mbt de zoomafstand. Bestaat er ook zoiets als een optimale zoomafstand waarbij je de maximale kwaliteit krijgt? Ik lees wel eens dat een minimale zoom voor onscherpte kan zorgen, zeker in combinatie met lensshift. Maar wat wordt eigenlijk bij een projector bedoelt met een minimale zoom?

En juist dít vraag ik me nu ook af omdat ik m'n nieuwe BenQ projector ga ophangen.

Idealiter is de afstand dusdanig dat "de zoom" exact in het midden staat?  Hoeft de projector dan het minst te herberekenen?

Of werkt dit anders?

Eigenlijk dezelfde vraag als andere Theo dus...

Teejoo

Er hoeft niets berekend te worden, het gaat volgens mij om het optimale gebruik van de lens. Is dat maximaal naar achteren, of juist niet. That's the question.

PascalP

Volgens de handleiding van mijn projector zou ik voor mijn scherm groote (92") tussen de 2,9m en 4,3m moeten projecteren.
Ik moet deze nog gaan ophangen, heb hier inmiddels wel de materialen voor in huis, ben zodoende ook benieuwd of het verschil zal uitmaken op welke afstand.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

Verder af : midden lens = meer scherpte en minder vervorming
Dichter bij : meer van de lens = meer kans op vervormingen in de hoeken

We adviseren meestal op 75% van max afstand
Je hebt dan optimaal contrast, minste verlies
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2018, 09:04:30
Verder af : midden lens = meer scherpte en minder vervorming
Dichter bij : meer van de lens = meer kans op vervormingen in de hoeken

We adviseren meestal op 75% van max afstand
Je hebt dan optimaal contrast, minste verlies
Top! Dan was mijn redenering goed. Bedankt.