Op Filmmuziek ontdekking...

Started by clicquot, August 19, 2009, 17:24:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

#25
Quote from: LexiconLogan on September  2, 2009, 15:55:07
Bravo clicquot! Mooi overzicht

Danku danku!! Mensen laat maar komen hé! Ik heb er onlangs nog twee nieuwe ontdekt... toen ik naar de dvd boxen van Lost aan het kijken was viel mij een prachtig, eenvoudig pianonummer op! Ben dat gaan opzoeken en wou het dan zelf snel spelen, hier dan maar linkje naar mijn eigen lol (leuk toch dat een mens dat kan doen op deze manier)




De Amerikaan Michael Giacchino, heeft blijkbaar al een hele reeks game soundtracks en tv-series op z'n palmares. Is me nooit opgevallen tot nu dus :-) Wat een aanwinst zeg! De laatste Stark Trek Movie OST is ook van zijn hand, die blijkt heel diep te gaan! Heb'm zelf nog niet gehoord, maar ga die een dezer zeker bestellen!




Ik schreef me onlangs in op facebook in de groep MovieScore Media... en kreeg dan een verzoek van Andrew Pearce. De man blijkt al heel wat op z'n palmares te hebben, maar de naam zei me niet veel. Niet de echte blockbusters, maar toch fieuw! Zijn nieuwe Cinema Symphony is echt wel goed! Zeker een luistersessie waard, op z'n site staat een playlist...





nixjuh1988

Ik weet niet of je hier van houdt, maar volgens mij valt het ook onder film-muziek.
Weet zo de film niet meer waar het in thuis hoort, en kon hem niet vinden in dit topic  :smile:

Rob Dougan - Clubbed to death

http://www.youtube.com/watch?v=b9TzYICt3yg&feature=related

Vind het zelf een erg mooi nummer iig  :clapping:
mijn HD collectie Uitbreiding gezocht: klik

squeek

Quote from: nixjuh1988 on September 10, 2009, 20:45:34
Ik weet niet of je hier van houdt, maar volgens mij valt het ook onder film-muziek.
Weet zo de film niet meer waar het in thuis hoort, en kon hem niet vinden in dit topic  :smile:

Rob Dougan - Clubbed to death

http://www.youtube.com/watch?v=b9TzYICt3yg&feature=related

Vind het zelf een erg mooi nummer iig  :clapping:

the matrix
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Cognoscere

Erg mooie verzameling komt hier voorbij.

Als mis ik mijn persoonlijk favoriet: Trevor Jones!
Samen met Randy Edelman heeft hij - vind ik - de beste filmmuziek ooit geschreven voor The Last Of The Mohicans.
Hier een stukje, in Live-uitvoering.
Mooie film ook trouwens :popcorn:

http://www.youtube.com/watch?v=kgNMbmTGVrM
DENON
QUADRAL
ELAC

Valkyrie

Quote from: Cognoscere on September 22, 2009, 21:10:01
Erg mooie verzameling komt hier voorbij.

Als mis ik mijn persoonlijk favoriet: Trevor Jones!
Samen met Randy Edelman heeft hij - vind ik - de beste filmmuziek ooit geschreven voor The Last Of The Mohicans.
Hier een stukje, in Live-uitvoering.
Mooie film ook trouwens :popcorn:

http://www.youtube.com/watch?v=kgNMbmTGVrM

Dat is inderdaad ook een erg mooi nummer! :thumbs-up:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

celerontje

Quote from: Cognoscere on September 22, 2009, 21:10:01
Erg mooie verzameling komt hier voorbij.

Als mis ik mijn persoonlijk favoriet: Trevor Jones!
Samen met Randy Edelman heeft hij - vind ik - de beste filmmuziek ooit geschreven voor The Last Of The Mohicans.
Hier een stukje, in Live-uitvoering.
Mooie film ook trouwens :popcorn:

http://www.youtube.com/watch?v=kgNMbmTGVrM
Dat nummer kende ik al, erg mooi inderdaad! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

clicquot



Geef het kind een naam: Minimalistic Music... of zoiets. Ik heb het nooit begrepen eigenlijk. De nieuwe Clint  Mansell, kreeg een nominatie op de British Independent Film Awards (Best Technical Achievement, Original Score). De film "Moon" kreeg er in totaal maar liefst 7! Fora en facebook staat vol met lof over deze score... eentje om dringend te beluisteren dacht ik, hoewel ik zelf de film nog niet gezien heb.

Wel, ik begrijp de heisa niet en nog minder het prijzengeld... ofwel was de lichting films in de UK dit jaar zeer pover?

Noem het eerder een soundtrack in de letterlijke betekenis van het woord. Dit is voor mij alvast geen score. Opeenstapeling van synthgeluiden, niets nieuws onder de zon. Over echte themamuziek kan ik niet spreken, op een of twee nummers na misschien. Memories en The Nursery, daar kan ik wat uithalen en licht van genieten. Simpel zacht thema, piano, cello, strings zoals we bij Clint gewoon zijn,hoewel het me deed denken aan wat Michaël Giacchino schreef voor de serie Lost. Ja het kan ontroeren, maar het komt er niet uit... is dit dan minimalistisch? It needs to touch me! Moet ik daarom de film bekijken? Wellicht is de combinatie film en muziek de ideale mix om dit effect te creëren, naar de keel te grijpen... dus ik moet'm alsnog gaan ontdekken!

Neen, het is geen Requiem for a Dream thema: dit stuk is intens, gaat door merg en been. Misschien wel bekend bij het bredere publiek gezien het grijsgedraaid werd in de serie "Thuis", toen men op zoek was naar het lichaam van Sofie (en dat uiteindelijk levenloos terugvond). Maar ook de symfonische remix, voor de filmtrailer van Lord of the Rings, (Requiem for a Tower) is BIG.

Neen Clint, je kan mij niet treffen met deze... misschien beter next time?!

clicquot



Ik ben geen "Trekkie" en vrees dat ik het nooit zal worden. Zowel de serie/films als de muziek ervan brengen bij mij gemengde gevoelens teweeg. Ik heb altijd de indruk dat ik van Star Strek qua soundtrack hetzelfde mag/moet verwachten dan van William's Star Wars Saga. Vraag met niet waarom, het is gewoon zo. De themamuziek van Star Trek brengt mij meestal in een soort "Big Band" cocon. Ik heb niets tegen Big Bands, I like it, maar niet bij een sci-fi film/reeks. Er moet meer spektakel te horen zijn, het mag bombastischer...

Michael Giacchino heeft zeker zijn best gedaan. Hij mocht de handen uit de mouwen steken om een opvolger te schrijven op wat Goldsmith en Horner eerder deden. De trekkie score is een mix van minimalistisch,
over Big Band tot would be big symfonisch orchestrale muziek. Dat laatste effect lukt maar heel af en toe en ik denk dan spontaan aan Shore's Lord of the Rings of Powell's Last Stand, met dat verschil dat de grootsheid een beetje blijft steken. Fans van schelle koperblazers komen zeker aan hun trekken.

De Star Trek thema's zijn verwerkt in leuke transcripties, het nieuwe thema mag er zijn. Toch hoor ik de tragische en kalmere Giacchino het liefst: 'The New Car smell' raakt en vind ik er althans uitspringen! Wil je een globaal idee van de hele soundtrack, luister naar de End Credits (klik boven op ST foto)... een prachtige afsluiter, hoewel ik terug vind dat het oude thema daar niets zit in te doen.

Ligt het aan de orkestratie (meer dan 100 man nochtans??!!) of moet Giacchino in dit concept nog groeien? Ik weet het niet goed, maar ik mis iets bij deze score.

Brengt mij bij een andere Micheal schijf:



Sober, zowel qua stijl en instrumentatie... maar er knal op. De muziek voedt de serie, zonder deze muziek was de serie maar half zo leuk. Prachtige korte nummers: strijkers, piano en meer heb je niet nodig om de juiste sfeer neer te poten. Art, met een grote A.

clicquot



De Lord of the Rings Trilogy. Wie hier nog niet van gehoord heeft, vertoefde de afgelopen jaren gewoon op een andere planeet. De verfilming van het boek "In de Ban van de Ring" -geschreven door JRR Tolkien- door Peter Jackson, leverde een waar filmepos op. Drie jaar na mekaar zaten menig filmliefhebbers bijeen in propvolle bioscoopzalen. In totaal goed voor maar liefst 17 Oscars, waaronder eentje incluis voor de Canadese filmcomponist Howard Shore. Tot voor kort reisde Shore de wereld rond met zijn LOTR Symphony, een transcriptie van zijn filmmuziek van de trilogie. Tegenwoordig staan er projecties met orchestratie gepland.



De complete recordings van de trilogie is gewoon een collectorsitem. Niet enkel voor de fans van de film en het genre: de muziek staat op zich en kan doorgaan voor een groot klassiek werk.
Elk deel bestaat uit een aantal cd's en audio-dvd met verschillende audioformaten, dit alles mooi verpakt in een LOTR boek. Bij elk deel hoort een zgn "annotated score" in pdf versie die je gratis kan downloaden
via de site  http://www.lordoftherings-soundtrack.com/. Hierin staat elke track beschreven, de instrumenten gebruikt en wat ze voorstellen in de muziek. Very nice!  :clapping:

Het tweede deel van de sountrack trilogie vertelt het verhaal van de ring op weg naar Mordor en het gevecht voor Rohan.

Er is veel te vertellen en vooral veel geschreven over dit werk, dus ik ga dat hier niet uit de doeken doen. Koop gewoon die handel, luister naar de prachtige muziek en lees op dat moment de verhalen achter elke track! Een must have waar je uren zoet mee bent!

celerontje

Blijft hele mooie filmmuziek, ondanks dat er ook mindere stukken tussen zitten!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

squeek

Quote from: celerontje on November 18, 2009, 17:52:02
Blijft hele mooie filmmuziek, ondanks dat er ook mindere stukken tussen zitten!

minder voor jou, meer voor mij toch hoor. ik heb de score live gehoord in het antwerpse sportpaleis met howard shore die het orkest leidde en ik kan je zeggen dat dit ongelooflijk was! een beleving als het ware van de muziek. ik ken maar weinig scores die zo "kompleet" aanvoelen als die van lotr.

by the way :
Quote from: celerontje on December  6, 2009, 16:39:05
Dit MOET je echt luisteren, dit is zo magistraal mooi: :inlove: :o
http://www.youtube.com/watch?v=XIlacBLLzEE

wat suckt dit enorm  :D


greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

celerontje

#37
Quote from: squeek on December  6, 2009, 16:47:37
minder voor jou, meer voor mij toch hoor. ik heb de score live gehoord in het antwerpse sportpaleis met howard shore die het orkest leidde en ik kan je zeggen dat dit ongelooflijk was! een beleving als het ware van de muziek. ik ken maar weinig scores die zo "kompleet" aanvoelen als die van lotr.
Als ik erbij zou zijn geweest, zou ik ongetwijfeld die mening delen, maar als je even een muziekje wilt luisteren, luisteren sommige stukken niet echt lekker. (ik zeg: SOMMIGE!)
Ik zet regelmatig ook een stukje LotR score op, maar niet van die zware Uruk-Hai stukken. :D

Quote from: squeek on December  6, 2009, 16:47:37
by the way :
wat suckt dit enorm  :D
:devil:

:P :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

squeek



om één of andere reden is dit speciefieke theme (de eerste 6 minuten) uit The thin red line voor mij nog steeds de meest pakkende muziek ever. toen ik deze film zag was ik nog vrij jong en kwam de film enorm krachtig over op mij. een moeilijke film om goed te begrijpen op jonge leeftijd. maar enorm goed. sindsdien heb ik deze soundtrack gehad en heb dit stuk grijs gedraaid op mijn toenmalige wannabe home cinema setje  :D maar het maakte gewoon niks uit want het bleef toen zelfs gewoon goed klinken.

als ik echt een beste track ever moest kiezen zou het voor mij persoonlijk absoluut deze zijn.  ;)


greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

celerontje

Deze van Hans Zimmer kende ik nog niet, nice! :pompom: (wel eens een stukje van in een trailer gehoord)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

squeek

michael bay heeft dit stuk muziek gebruikt in zen trailer van pearl harbor. het werkt enorm goed met de beelden samen en geeft dan ook dit "wow-effect" als je de trailer zag.

als je de film nooit hebt gezien zeker eens doen, het is een hele boterham om te kijken maar de film bevat een geweldige cast en is zeer sterk geregisseerd. echt de moeite.


greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

celerontje

Als de BD uitkomt... thanks voor de tip! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Job

#42
Quote from: squeek on December  6, 2009, 17:37:52
michael bay heeft dit stuk muziek gebruikt in z'n trailer van pearl harbor.
Iedereen heeft dit gebruikt, in trailers, op televisie. Het zit zelfs de openingsscene van Public Enemies van Michael Mann. Het behoort - net als bijv. de muziek van Thomas Newman - tot de meest geplunderde filmmuziek. Een eerdere trailerhit van Zimmer was zijn muziek voor Backdraft, dat bijv. ook in de trailer van Jurassic Park opdook.

Verder vermoed ik dat Bay zelf weinig tot niets van doen heeft met zo'n trailer, maar dat terzijde.

clicquot

Quote from: squeek on December  6, 2009, 17:11:14


om één of andere reden is dit speciefieke theme (de eerste 6 minuten) uit The thin red line voor mij nog steeds de meest pakkende muziek ever. toen ik deze film zag was ik nog vrij jong en kwam de film enorm krachtig over op mij. een moeilijke film om goed te begrijpen op jonge leeftijd. maar enorm goed. sindsdien heb ik deze soundtrack gehad en heb dit stuk grijs gedraaid op mijn toenmalige wannabe home cinema setje  :D maar het maakte gewoon niks uit want het bleef toen zelfs gewoon goed klinken.

als ik echt een beste track ever moest kiezen zou het voor mij persoonlijk absoluut deze zijn.  ;)


greetz

Indeed Squeek, deze is er "boenk" op! Door merg en been vind ik! En we blijven indeed wachten op de Blu :-)

NoFuzz

#44
Mooi, filmmuziek. Lekker! Soms voelt het wel wat kitscherig aan, het blijft maar bombastisch doorjengelen, maar soms zijn er ook erg mooie stukken.
Veel namen zijn hier al genoemd, maar om een nieuwe toe te voegen die ik zelf erg indrukwekkend vind (John Murphy -  Sunshine en dan met name track 9 "What do you see" en track 19, "The Surface of the Sun" (19 is de uitgewerkte versie van 9):

Qua stijl heeft John Murphy's muziek wel wat weg van Clint Mansell. Of andersom.

Van Clint Mansell vind ik specifiek de OST voor The Fountain erg mooi, maar dat komt misschien ook door de film (dromerig):




Voor mij werkt filmmuziek zodanig dat je vooraf zin krijgt in de film, en achteraf de beelden zich als vanzelf weer afspelen in je hoofd als je de muziek hoort. En tijdens de film natuurlijk vertelt het precies wat je moet voelen, maar dat is natuurlijk het oorspronkelijke doel ;-)
Equipment list: Two ears, two eyes and a brain...
Sonus Faber Toy Towers|Music Hall A70.2|SMSL SU8|Chromecast Audio|Xbox one S|Oppo 93||Denon X4500H|Dynaudio Audience 62|SF Solo|42W|SVS PC+2039|Sony VPL-HW50ES

clicquot



Jef Neve

De Jazzprins zoals men hem noemt... maar de man heeft meer in de vingers. Zijn eigen muzikale interesse ligt niet enkel in de Jazzscene. Hier kunnen we genieten van de filmmzuiek geschreven voor "De Helaasheid der dingen" en "Dagen zonder lief".

We gaan terug de minimalistische toer op, ik denk sterk aan Mansell, maar ben fier dat dit van eigen bodem komt. En woow, Neve arrangeerde een paar dance nummers voor onze piano: PRACHTIG!! Lasgo en Felix naar een nieuwe level geheven! Super... my cup of tea!!





De cd duurt niet zo lang, een paar nummers komen tot mij over als 2-sterren amuses... ik wacht vol ongeduld op naar wat komen gaat!  Dank u Jef, dank u Ensor Strijkkwartet, dank u Kryptos Kwartet en dank u alle andere muzikanten! Smakelijk en geniet!

Douma

Ik mis Yann Tiersen nog met zijn soundtracks voor 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain' en 'Good bye, Lenin!'. Wat een heerlijke muziek.



"Nothing lasts, but nothing is lost."

celerontje

#47
Hoe imiteer ik Hans Zimmer en Harry Gregson-Williams tegelijk: :D
http://www.youtube.com/watch?v=mS7C8-3gfho&NR=1
Luister maar vanaf 5:44, je kan het bijna plagiaat noemen! :o
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

squeek

voor één keer moet ik je toch gelijk geven, je hoort duidelijk dat het genomen is van gladiator, de eerste battle in het bos tegen de germanen.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

celerontje

#49
Quote from: squeek on December  9, 2009, 18:11:12
voor één keer moet ik je toch gelijk geven, je hoort duidelijk dat het genomen is van gladiator, de eerste battle in het bos tegen de germanen.
Heb ik dan zo vaak ongelijk? ??? :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!