ITC verbetert kwaliteit nog verder

Started by J.A.F._Doorhof, August 12, 2009, 14:20:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

ITC Home Theater is het bedrijf dat al sinds 2001 een groot gedeelte van de ISF kalibraties in Nederland doet voor displays en projectoren.
De ISF kalibratie zorgt ervoor dat de display die een kijker gebruikt zo word afgesteld dat het gekeken materiaal optimaal word weergegeven.
Vooral met de nieuwe high-definition bronnen zoals blu-ray en digitale televisie is het belangrijker dan ooit om een goed gekalibreerde display te gebruiken.

De ISF kalibraties zijn niet alleen voor de mensen die werken in de filmindustrie, integendeel.
De meeste mensen die de kalibraties laten uitvoeren zijn gewoon film liefhebbers die thuis optimaal willen genieten van hun films of televisie uitzendingen.
Met de ISF kalibratie ziet het beeld er zo uit als de makers het bedoeld hebben.
Meer diepte, scherper beeld, betere kleuren en een betere weergave van zwart detail zijn maar een kleine greep uit de verbeteringen die je als kijker kunt verwachten van een goed uitgevoerde ISF kalibratie.

We hebben een simpele stelregel binnen ITC als het gaat over de kalibraties.
We willen een absoluut top product leveren voor een concurrerende prijs.

Met de komst van de nieuwe generatie laser en LED displays is er een lichte twijfel ontstaan over de kwaliteit van de op dit moment voor handen zijnde analyzers.
Sowieso was het bekend dat met de zgn tri-stimulus analyzers zoals de bekende pods en spyders een calibratie van een plasma of LCD al zorgde voor afwijkingen, vandaar dat we sinds de opkomst van deze displays al gebruik maakte van een zgn spectrum radio meter.

Deze meters hebben echter een bepaalde resolutie en zonder al te technisch te worden, het kan zijn dat er meetkundige afwijkingen optreden bij bepaalde LED projectoren/displays met grote kleurruimtes, en ook bij de aankomende laser displays. Simpel gezegd de resolutie van de meters die nu gebruikt worden voldoen voor het zicht waarschijnlijk meer dan voldoende maar kunnen zorgen voor meetkundige en in sommige gevallen ook zichtbare afwijkingen.

Hoewel we tot nu toe nog niet in aanraking zijn geweest met grote afwijkingen willen we als ITC dit natuurlijk hoe dan ook voor zijn, iets wat onze klanten ook van ons verwachten.
Vandaar dat we hebben besloten om een samenwerking aan te gaan met het Amerikaanse Progressive Labs waar we gekozen hebben voor hun spectrum radio meter.
Deze meter heeft meer dan genoeg resolutie voor alle hedendaagse en toekomstige displays en is zeer betrouwbaar en stabiel.
Dit is een meter die vergelijkbaar is met de top serie van Minolta.

Met deze meter kunnen we feitelijk elke bestaande displays kalibreren met zeer grote nauwkeurigheid, tevens zijn de CMS instellingen nu nog accurater uit te lezen wat zich vooral in de toekomst zal terug betalen met zeer accurate kalibraties op de nieuwe systemen. Ook is het met deze meter beter mogelijk om de lagere IRE waardes vanaf het scherm te meten, iets wat met de huidige spectrum radio meter een probleem kon zijn bij de hoog contrast projectoren.

Dit betekend voor u als klant dat de kalibraties natuurlijk hun bekende kwaliteit en perfectie behouden, maar ook dat we in de toekomst gewoon deze kwaliteit kunnen waarborgen op de displays die eisen dat er duurdere en betere analyzers gebruikt worden.

Het kalibreren van displays is in opmars en scheelt bij een goede kalibratie enorm in het kijkgenot, het beeld ziet er exact zo uit als bedoeld.
Maar met de nieuwe displays is de kalibratie ondertussen veel ingewikkelder geworden als een simpele grayscale.
Veel van de nieuwe displays beschikken tegenwoordig over geavanceerde CMS systemen (Color Managment Systemen) waarbij de primaire en secondaire kleuren bijgesteld kunnen worden, maar ook dingen als meer punts gamma aanpassingen komen steeds meer voor op displays.
Maar ook verschijnen er steeds meer nieuwe technieken op de markt en gaat de ontwikkeling van LED en laser steeds verder.
Het werken met een analyzer die betrouwbaar is en een hoge resolutie heeft word dus steeds belangrijker, vandaar dat ITC dan ook besloten heeft om in de toekomst ook de kwaliteit te kunnen waarborgen, te gaan werken met de nieuwe generatie spectrum radio meters.

U vind alle informatie over de ISF kalibraties op www.isfkalibraties.nl


De prijzen worden vanaf September aangepast naar :
EMMELOORD:
Projectoren en andere displays : 100,00
Projectoren met CMS systeem  : 135,00

Kalibraties binnen onze tours :  225,00

mensen die NU al ingeschreven staan betalen nog de oude prijzen van 200,00 binnen de tours.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Klein detail: is het niet 'verbetert' ipv 'verbeterd' in deze zin? ;)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

egraaf

Gefeliciteerd met de nieuwe apparatuur, Frank. Fijn dat je blijft investeren in kwaliteitsverbetering.

Edwin

garmtz

Zeer goede keuze en zeer dicht in de buurt van de industriestandaard, de CS1000 serie.

BarcoCRT

Zo, da's een fijn ding!

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 12, 2009, 14:20:44
Deze meters hebben echter een bepaalde resolutie en zonder al te technisch te worden, het kan zijn dat er meetkundige afwijkingen optreden bij bepaalde LED projectoren/displays met grote kleurruimtes, en ook bij de aankomende laser displays. Simpel gezegd de resolutie van de meters die nu gebruikt worden voldoen voor het zicht waarschijnlijk meer dan voldoende maar kunnen zorgen voor meetkundige en in sommige gevallen ook zichtbare afwijkingen.
De afwijking ontstaat niet vanwege het feit dat de lichtbron een grotere kleurruimte heeft, maar vanwege het feit dat bij nieuwe typen lichtbronnen er hele smalle pieken in het spectrum kunnen voorkomen die door bestaande meters met minder nauwkeurigheid worden gemeten. Het een hoeft namelijk niet per se samen te gaan met het ander.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

J.A.F._Doorhof

Hoeft niet inderdaad maar goed de hele materie is nogal wazig op dit moment in de trend van hoe zeer ga je dit zien of is het meetbaar.
Veel calibrateurs vallen over elkaar heen om wat nu te doen.
Veel beweren dat de i1Pro gewoon goed genoeg blijft en dat je kleine afwijkingen met hand kan doen, op dit moment ben ik het daarmee eens, heb namelijk nog geen unit gezien die ik heb gecalibreerd die afweek.
En andere beweren dat een tristimulus met een cal file ook perfect werkt omdat het menselijk oog toch niet meer ziet dan de filters laten zien (en ik moet eerlijk zeggen dat daar wel wat inzit hoewel ik het er niet mee eens ben :D).

De review van de LED projector op het forum zette echter wel wat aan het lopen en bij mij is het heel simpel als er al twijfel is dan upgraden we gewoon, beetje aart van het beestje maar ik wil gewoon geen twijfels hebben aan de apparatuur.
En er zijn wel wat tussen oplossingen die kunnen maar ik denk dat met de progressive labs we een unit in huis hebben van referentie kwaliteit.
En misschien heeft het nu achteraf nog niet nodig, in de toekomst zal het er zeker van moeten komen, dus dan maar nu.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Icarus314

#7
Quote from: BarcoCRT on August 12, 2009, 17:57:52
Zo, da's een fijn ding!
De afwijking ontstaat niet vanwege het feit dat de lichtbron een grotere kleurruimte heeft, maar vanwege het feit dat bij nieuwe typen lichtbronnen er hele smalle pieken in het spectrum kunnen voorkomen die door bestaande meters met minder nauwkeurigheid worden gemeten. Het een hoeft namelijk niet per se samen te gaan met het ander.

Maar dat is nog niet zeker toch?

edit ok tegelijk gepost

J.A.F._Doorhof

@icarus,
Er is ook bij mij nog wat twijfel inderdaad, en ik denk bij meer calibrateurs.

Zie het zo.
Als je kijkt naar bv een spectrum reading van groen.
Dan kan dit een mooie brede spike zijn en dan is er geen probleem.
Als het een brede spike is met een grote piek (of meerdere) dan kan dat een probleem zijn.
Het hoeft echter niet zichtbaar te zijn, maar het kan wel.

En al die kan wel, en hoeft niets zijn voor mij reden genoeg om gewoon te upgraden.
Ik ben geen hobbyist maar ik doe mijn werk ook voor wat mensen waarvan jullie de films zien in de bioscoop en het zou toch lullig zijn als we er in de bioscoop achterkomen dat het groen 5% teveel aanwezig is.

Feitelijk is het zo dat met de nieuwe technieken dit een steeds groter probleem kan worden en we willen dat voor zijn, op dit moment is er nog weinig aan de hand in de echte dagelijkse gang van zaken, wat er gebeurt is nog handmatig bij te regelen.


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Aurora13

#9
Gefeliciteerd Frank met deze zeer fraaie upgrade noem ik het maar! :clapping:

Maar betekend dit nu dat de TV waar ik nu elke dag met enorm veel plezier naar kijk en gecalibreerd is met de 'oude' meter een minuscuul kleine afwijking kan hebben?
Dat kan je onze videophilen toch niet aan doen Frank! Wat is dit voor een beunhazenrij praktijken?!? ;) ;D :laugh: :tongue2: :bigsmile:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

J.A.F._Doorhof

lol
Nee hoor.
In principe is het meer een "just to make sure" upgrade voor de toekomst.
De toestellen die we tot nu toe gedaan hebben zullen gewoon goed gecalibreerd zijn, de meter die ik tot nu toe gebruikte word wereldwijd door veel calibrateurs omschreven als 1 van de meest betrouwbare voor dit soort werk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Was vergeten het type nummer te vermelden, we hebben gekozen voor de microspec XL.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Eerste testen zijn verrassend en zeer positief.
Ook op plasma displays is er toch vooral in de donkere gebieden een duidelijke winst te behalen met de Microspec.
Waar bij sommige displays er een handmatige correctie nodig was om een lichte groene waas weg te krijgen bij de donkerste gebieden is de Microspec daar absoluut accuraat in en is er geen enkele handmatige correctie meer nodig.

Waar de analyzer me echter ECHT verrast is het CMS systeem en LCD displays, op mijn eigen HD750 viel me dit al op maar wilde er geen harde uitspraken over doen, maar de Microspec maakt een redelijk ander plaatje van de kalibratie, vooral de onderkant van de driehoek (rood, magenta en blauw) zitten er toch wel duidelijk verschillen tussen de i1Pro en de Microspec en dat had ik niet direct verwacht.
De kalibraties met de i1Pro zijn op zich een enorme verbetering tov de andere analyzers zoals de spyders en andere pods maar ik had nogmaals niet verwacht dat de Microspec er toch nog nauwkeuriger in meet.

Wat vooral opvalt is dat met de i1Pro bepaalde settings niet leken te werken tot een bepaald punt waarna ze ineens vooruit sprongen, met de microspec is dit niet meer het geval en werkt gewoon elke kleine tik.
Ook is in het eindresultaat toch een redelijk verschil te zien tussen de i1Pro kalibratie en de Microspec kalibratie.

We zijn in ieder geval blij de stap gezet te hebben en zijn er trots op dat we de kalibraties op een nog hoger punt hebben getild.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 29, 2009, 18:09:29
Eerste testen zijn verrassend en zeer positief.
Ook op plasma displays is er toch vooral in de donkere gebieden een duidelijke winst te behalen met de Microspec.

Hmm, told you so :sarcasm:.

J.A.F._Doorhof

Heel eerlijk maar dat kun je bij plasma nooit geweten hebben ;)
daarom kwam het hier als verassing. Plasma ZOU met een i1pro gewoon perfect te corrigeren zijn met een kleine handmatige correctie op een zeer klein gedeelte van de displays.

Dit was sowieso niet echt te voorspellen omdat er wereldwijd maar enkele calibrateurs rond lopen met dit soort spullen. 95% draait met i1pros of consorten.

Vandaar dat ik ook nooit dit soort dingen had verwacht.
Bij lcd is het te verklaren door het afstraalgedrag vandaar dat de microspec daar ook een aperture voor gebruikt. Van plasma was het nogmaals een verassing.

Zoals eerder gezegt was de i1pro sowieso al de enige analyzer die überhaupt een goede calibratie mogelijk maakte vandaar dat je meer zit te denken aan winst in snelheid en stabiliteit en niet in het uiteindelijke beeld.

De calibraties waren altijd al ver binnen de marges van het isf qua grayscale maar qua cms vind ik het verschil toch wel opvallend.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Is wel eens een vergelijking gemaakt en grafiekjes gepost van een reguliere calibratie en eentje vlak daarna door een calibrator met een dikke (2nm?) Photoresearch meter.

Hey, ook de dommen krijgen wel eens gelijk;-).

J.A.F._Doorhof

Ken dat vergelijk maar je moet je goed realiseren dat er een verschil is tussen meetresultaten zichtbare resultaten ;)

de microspec zit trouwens op 1-5 nm gelijk aan de Minolta dus meettechnisch had ik niet anders verwacht. Wat ik niet had verwacht is dus dat zelfs normale toestellen in het cms toch anders meten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Mooi toch. Geen buyer remorse, lijkt me erg vervelend als je tegen de tien mille hebt neergeteld. Of heb je hem op consignatie, want ik weet niet hoe ik die 'partnerschap' in je aankondiging moet lezen, ben je soms distributeur/dealer geworden, er staan op de website namelijk geen distributeurs vermeld?

De Minolta 2000 en zijn opvolger 2000A zitten nog iets beter in hun specs, maar ik schat in dat dat voor het afstellen van displays geen verschil meer maakt en ze zijn inderdaad twee en twee-en-halve keer zo duur. Misschien heb je wel baat bij de iets betere specs. als je een kleurenlab hebt, dus non-display testing, of research doet naar displays.

Anyway, goed te horen dat je klanten nu een nog beter plaatje krijgen.

J.A.F._Doorhof

De minolta's zijn niet echt handig voor de kalibraties door de manier waarop ze werken, en ze zijn inderdaad ook voor andere dingen bedoeld dan displays.

Geen buyers remorse zeker niet, maar je koopt niet zo een apparaat als iets wat je bij de kijkshop koopt, vandaar dat ik het dus ook een samenwerking noem, er zijn bv wat dingen in de software die ik graag anders zou willen zien en dat gaan ze aanpassen, en zo zijn er meer dingen die misschien uit gebruik naar boven komt en daar kun je dan in overleggen, dat is dus meer een samenwerking dan een leverancier/klant idee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview