LET OP VOOR BEUNHAZEN !!!!

Started by J.A.F._Doorhof, August 12, 2009, 12:48:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Op de vorige pagina ook al uitgelegd.
Maar nog even een keer.

De analyzers zien er voor sommige mensen misschien hetzelfde uit maar zijn dat niet.
Wat wij gebruiken op TV's is een spectrum radio meter waarvan we nu dus een nog een uitgebreidere versie aangeschaft hebben.
Ook in het verleden hebben we alle TV's al met dit soort meters gedaan (behalve CRT's).

Dit zijn contact metingen en dus hoeft de ruimte niet 100% donker te zijn.
Bij projectoren moet dit wel omdat dit geen contact metingen zijn.

Natuurlijk kan er ooit wat mis gaan bij een calibratie, vandaar dat ik ook meestal alles nameet en check zodat dit eigenlijk niet kan gebeuren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hanky Panky

Quote from: Joris1971 on August 12, 2009, 14:43:45
Nee daar zit Frank niet op te wachten...

Maar moet een beunhaas dan maar gewoon lekker doorprutsen en mensen 360 euro afhandig maken?

En met harde bewijzen kan frank toch komen, zie die color gamut grafieken maar die hij gepost heeft!

Misschien heeft die klant het achteraf zelf wel verziekt omdat....(vul maar in), Frank stond er immers niet naast maar kreeg pas later het gekalibreerde apparaat onder handen.

Dat zou mijn reactie zijn als ik advocaat was van Beun de Haas. Je kunt dus niet zomaar man en paard noemen en iemand zwartmaken.
Dat was mijn punt
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

BernHardN

misschien kan je een plaatje plaatsen van de verschillende meters die gebruikt worden, dan kunnen mensen die herkennen.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

celerontje

Dat zegt ook niet alles, want je kan met een Spyder best redelijk kalibreren, maar je kan net zo goed een verschrikkelijke prutkalibratie uitvoeren met een iOne PRO.

De grootste problemen ontstaan door een gebrek aan kennis.
Kalibreren is niet even iets wat je 1, 2, 3, doet.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Tube-freak

Ja je kan ook achteraf alles weer op een slechte stand zetten en dan een rapport maken.  Dus echt bewijs is het niet natuurlijk.  Nu weet ik dat Frank wel weet waar hij het over heeft meestal.

 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Icarus314

Ik vind het ook wel lef hebben om voor betaling te kalibreren en dan niet deskundig te zijn. Ik zou het nu misschien na een jaar klooien met een ione pro wel bij een ander durven maar ik zou er niets voor vragen. Zo'n metertje koop je eigenlijk meer voor jezelf en om een beetje je eigen projector te onderhouden vind ik. Als je de straat op gaat zijn er zo veel parameters die je tegen kunt komen, dan ben je of heel erg dom of overmoedig of het kan je niets schelen.

Hanky Panky

Quote from: Icarus314 on August 12, 2009, 16:46:45
Ik vind het ook wel lef hebben om voor betaling te kalibreren en dan niet deskundig te zijn. Ik zou het nu misschien na een jaar klooien met een ione pro wel bij een ander durven maar ik zou er niets voor vragen. Zo'n metertje koop je eigenlijk meer voor jezelf en om een beetje je eigen projector te onderhouden vind ik. Als je de straat op gaat zijn er zo veel parameters die je tegen kunt komen, dan ben je of heel erg dom of overmoedig of het kan je niets schelen.

Snel geld.....
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Icarus314


donaldk

Quote from: celerontje on August 12, 2009, 14:03:20
Maar hoe moet je als consument nou weten wie te vertrouwen is?Volgens mij klopt dat ook niet helemaal, zie de site van een zeer gewaardeerde bekende USA kalibrateur:
http://www.displaycalibrationonline.com/services_cost.asp

Je kunt ook wel eens 1000 dollar betalen, maar dan maken ze een tour die een gebied beslaat van Noordwest Europa en staan al snel 10 uur te zweten over je 9" CRT FP. CRTs kan er bij Frank al jaren niet meer uit, vanwege het tijdsbeslag en de bijhorende tarieven. Een digital is voor hem vaak (ruim) een half uurtje werk.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Even een paar dingen.
Met een spyder kun je een CRT TV misschien redelijk calibreren maar een LCD/Plasma gaat toch echt niet lukken op een verantwoorde manier.
Vandaar ook dat ik niet snap waarom colorfacts pro tegenwoordig met een Spyder word afgeleverd (lachwekkend om eerlijk te zijn).
Het is heel simpel, de afstraling van een LCD/Plasma zijn totaal anders als van een CRT en een Spyder heeft daar niet de juiste sensor voor, daarnaast zijn ze amper gevoelig.

@Donaldk,
Ik doe soms nog CRT's don't worry, oude liefde roest niet.
Maar de prijzen zijn inderdaad veel hoger als van een digitale projector, ik moet er speciaal voor rijden en ben een dag kwijt inclusief reistijd.
En veel mensen hebben dat er niet voor over.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Je deed toch alleen nog maar grayscale? Dus niet alles van astig up.

J.A.F._Doorhof

Oh ?
Ligt aan de boeking.
Binnen de TOURS doe ik alleen grayscale omdat er simpelweg geen tijd is voor meer.
Binnen de solo calibraties kan ik een gehele setup doen, onlangs ook weer een 1209 gedaan die naar HD moest (draaide nog op SD).
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik CRT's liever niet doe op dit moment omdat het simpelweg zeer economisch onaantrekkelijk is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Mwoahh, als je voor 500 euro een 909 o.i.d. op de kop kan tikken en het afstellen kost 1000 euro, heb je jarenlang plezier van een topbeeld!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Zo denk ik er ook over :D maar de gemiddelde eigenaar gooit meteen de telefoon erop als ik hem vertel dat het begint bij 400,00 voor een standaard calibratie :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Begrijpelijk!
Maar als je zelf handig bent met het het complete afstellen en je hebt een goede analyzer, kan een CRT best een goedkoop alternatief voor de D-ILA's zijn, maar het vereist een hele hoop kennis en vrije tijd!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Gelukkig maar dat we hier geen beunhazen op het forum hebben  ;)

sr7000

-Kan aan mij liggen, maar wat is nu eigenlijk het punt? Zoals ik het begrijp werd het voorbeeld van de grafieken ook erg goedkoop aangeboden. Blijkbaar had die verkoper ook niks, of niet veel berekend voor de calibratie? Als het goedkoop genoeg is, kan het nog steeds een goede deal zijn.

-Verder lijkt het mij logisch dat je een projector pas ter calibratie inlevert als er iets mis mee is. Dus klanten van "goede beunhazen" zullen nooit bij Doorhof aankloppen. In elk geval niet direct na een calibratie. Misschien zijn er voor dit ene voorbeeld waarin het verkeerd ging, wel duizenden voorbeelden te vinden zijn waar het wel goed ging.....

-Ook kan er van alles gebeurt zijn na de calibratie. Misschien was het na de calibratie wel goed, maar heeft de klant het zelf verknoeit door aan de instellingen te prutsen. (in in poging om de beamer ook buiten bij de familie BBQ te gebruiken)

En nee: ik beun niet bij met calibreren ;)

J.A.F._Doorhof

1.
Het punt is dat dit om verkopers gaat die hun projectoren goedkoop aanbieden met een zgn ISF calibratie.
En dat die calibratie dus nergens over gaat.

2.
De calibraties zijn dermate slecht uitgevoerd dat de klanten bij mij terecht kwamen omdat ze niets snapte van mijn review.
Om je een idee te geven de JVC HD350 en HD750 die ik vandaag onder ogen heb gekregen hadden een zwart level dat zo rood was dat dit in elke film opviel, daarnaast was het wit veel en veel te hoog afgesteld (contrast) waardoor alles boven de 70IRE wegviel.

3.
Het probleem is dat ik van deze leverancier nu een stuk of 5 projectoren heb gezien met dezelfde afwijking, dus jammer genoeg was het niet een slechte dag. sterker de HD350 was een paar maanden ouder dan de HD750 en hadden bijna identieke afwijkingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Voor jouw is dit toch alleen maar goed?
Jij krijgt meer klanten erbij, niks mis mee toch?


Als ik loodgieter ben en mijn conculega doet het niet goed, en zijn klanten
vragen daarna aan mij of dat ik er naar wil kijken. En als het dan blijkt dat het voor geen meter
klopt en ze vragen daarna aan mij om het opnieuw te doen, meer dan prima toch?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Niet meer dan prima.
Probleem is dat veel mensen een verwachting hebben van een ISF calibratie.
Dat valt dan ENORM tegen en veel van die mensen zullen dan niet door gaan zoeken, maw de naam ISF word gewoon door het slijk gehaald.
Een kleine groep vind inderdaad ons of een andere goede calibrateur en zal wel een goede afstelling krijgen, maar de mensen die het niet weten die zitten dus of naar een zeer slecht beeld te kijken of resetten de hele boel en denken "ISF ? nooit meer"
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jimmy Conway

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 13, 2009, 00:43:29
Niet meer dan prima.
Probleem is dat veel mensen een verwachting hebben van een ISF calibratie.
Dat valt dan ENORM tegen en veel van die mensen zullen dan niet door gaan zoeken, maw de naam ISF word gewoon door het slijk gehaald.
Een kleine groep vind inderdaad ons of een andere goede calibrateur en zal wel een goede afstelling krijgen, maar de mensen die het niet weten die zitten dus of naar een zeer slecht beeld te kijken of resetten de hele boel en denken "ISF ? nooit meer"

Die 'beunhaas' doet gewoon wat hij geleerd heeft op zijn ISF cursus...
QuoteJe krijgt wel een kleine introductie tot het calibreren maar 99% is een commercieel verhaal over hoe je klanten moet vertellen over het ISF en wat het nut is van een calibratie, op zich zeer interessant omdat je leert de artifacts van een toestel zeer begrijpelijk uit te leggen.

JeKa

Waarom wordt de term beunhaas gebruikt? Het is toch gewoon iemand die zijn vak niet verstaat, maar wel wit werkt?
Een kwakzalfer is dan een betere term.... Celerontje is een beunhaas, maar die weet volgens mij wel weer waar hij het over heeft.  ;)

J.A.F._Doorhof

Er zijn er die een faktuur geven. Maar ook die het zwart doen.
Maak er niet teveel een komman******* topic van.
Zoals gezegd heb ik het lang niet op het forum willen zetten maar gezien de toename van de laatste tijd heb ik het toch maar gedaan.

Of je het een beunhaas, oplichter, slechte calibrateur of whatever wil noemen maakt me weing uit natuurlijk. Feit is dat een waarschuwing op zijn plek is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Ja het is leuk dat het op het forum staat maar niemand weet nog steeds wie die beunhazen zijn, dus lekker nutteloos topic dan.  Voor hetzelfde geld gaat iemand er morgen heen om wat te kopen.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Ik heb al aangegeven waarom ik het niet post.
En ik denk dat de informatie in de thread al meer dan genoeg zegt over waar op te letten.

Je kan je heel makkelijk indekken :
1. Ga naar de projectoren/TVs kijken die de persoon calibreerd.
2. Vraag wat voor apparatuur hij gebruikt.
3. Vraag sowieso naar een ISF certificering.
4. Wat te goedkoop lijkt is het vaak ook.
5. Twijfel je maak dan de afspraak dat je pas betaald als je tevreden bent.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview