LET OP VOOR BEUNHAZEN !!!!

Started by J.A.F._Doorhof, August 12, 2009, 12:48:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

De laatste tijd krijg ik meer dan normaal problemen met dit fenomeen.
In het verleden waren er soms TV's en projectoren die door andere gecalibreerd werden en die er niet echt top uitzagen (soms een understatement).

De laatste paar maanden is het aantal echter explosief aan het groeien en ik wil er toch een waarschuwing voor uit laten gaan.
Ik heb het niet over een grayscale of een CMS systeem dan 4-5 % afwijkt maar ik heb het echt over afwijkingen die zo slecht zijn dan de klanten zich afvroegen of hun projector wel goed was.

Ik heb de afgelopen 2 weken meer dan 5 JVC projectoren hier gehad die goedkoop gekocht waren en die zogenaamd ISF gecalibreerd waren.
De calibratie gebeurde volgens 1 van de klanten in een ruimte waar normaal licht binnenviel met een spyder achtige analyzer.
Het is dan ook geen wonder dat de calibraties misgegaan zijn.

Ik heb er redelijk lang over nagedacht om er geen topic aan te wijden omdat ik niet zo snel iemand ben die het leuk vind andere bedrijven in een kwaad daglicht te stellen, vandaar dat ik ook geen namen noem van de leverancier/calibrateur van deze machines. Maar gezien het feit dat ik er vandaag 2 binnen kreeg van dezelfde klant waarvan 1 unit nog geen 20 uur geleden gecalibreerd was en de tranen me letterlijk in de ogen sprongen heb ik toch maar dit topic gemaakt.


Een ISF calibratie kost geld en mensen hangen er een waarde aan (en terecht in de meeste gevallen).
Dat sommige mensen denken te kunnen scoren met de naam calibraties is eigenlijk schandalig en doodzonde voor de mensen die hun geld investeren in een calibratie die in hun ogen perfecte beeldkwaliteit zou moeten geven.
Ik type dit niet vanaf mijn eigen plek dus kan even geen rapport posten maar zal er voor zorgen dat dit er binnen 10 minuten onder staat.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Zoals aangegeven even een grafiekje.
Realiseer je dat dit een JCV HD750 betreft, deze units zijn uit de doos redelijk goed.
Unit was 20 uur geleden gecalibreerd maar had nog de oude firmware.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

En het CMS hebben ze zeker helemaal niks aan gedaan? ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

#3
Dat durf ik niet eens te posten :( van deze unit.
Maar zal er zo even 1 posten van een LCD TV.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Hierbij een CMS instelling van weer een andere "calibrateur" van een week of 2 geleden.
Is van een oudere Samsung LCD TV, dus ook door mij niet 100% op de coördinaten te krijgen, maar wel redelijk close.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Gamma curve kan ik zelf niet goed posten, er zit een bug in colorfacts die ervoor zorgt dat de gamma curve niet correct in de rapporten weergegeven word, wel bij de metingen zelf.

Over de gamma curve van de TV's kan ik kort zijn, die zijn vaak geclipt in het wit omdat de contrast setting vaak VEEL te hoog staat en er niet gekeken is naar de settings van de DVD/BD speler.
Bij de projectoren varieert het enorm, ik heb gamma's gezien van 1.9 en zelfs 2.8

Begrijp me goed, normaliter haal ik een paar keer diep adem en reset ik de boel en waarschuw de klant niet gebruik te maken van de hercalibraties, bij een paar klanten heb ik de service "gratis" overgenomen voor de hercalibraties in de hoop natuurlijk de volgende keer de projector aan ze te verkopen.
Bij TV's doe ik dat niet en moeten ze dus weer betalen voor een calibratie binnen de tours, in Emmeloord deed ik het vaak gratis maar de laatste paar weken is het zo enorm toegenomen dat ik het niet meer gratis doe.

Dit is echt een probleem aan het worden in mijn optiek.
Je zult me niet horen als er een kleine afwijking in een grayscale of in een CMS systeem zit, begrijp me goed, maar dit zijn echt voorbeelden waarbij het beeld zo enorm verkeerd staat dat er met goed fatsoen gewoon niet naar te kijken is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

@Aurora13,
Ik weet dit al een tijdje maar had besloten het niet openbaar te maken omdat je dan al snel de zwarte piet toegeschoven krijgt.
Echter gezien het feit dat dit toch nu steeds vaker voor komt en mensen er ook serieus geld voor betalen (sommige calibrateurs rekenen voor de aan huis calibraties 360,00 waar wij binnen de tours 200,00 (binnenkort 225,00) rekenen) heb ik besloten er toch een waarschuwing van te maken en op het forum te plaatsen.

En geloof me ik heb het niet over 2-3 hercalibraties die ik in een jaar heb gedaan, het zijn echt redelijke aantallen.
En ik ben bang dat ik nog lang niet alles hier krijg wat fout is gegaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

360 euro betalen aan iemand die niet eens naar de gammacurve kijkt?
Ziekelijk! :o
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

#12
Ik noem geen namen of plaatsen, denk niet dat dit netjes zou zijn.
Het is niet 1 bedrijf, als dat zo was hadden ze een mailtje van me gehad en had ik gehoopt dat ze zouden stoppen.

Van een gedeelte zou ik niet eens weten wie het gedaan heb, van 2 weet ik het wel maar die namen zal ik niet noemen vind dat niet netjes.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

360,00 dollar is de normale gangbare prijs voor een calibratie in Amerika.
Tel daar je BTW bij en het klopt wel ongeveer.

Wat wij rekenen is feitelijk veel en veel te laag, maar goed wij hebben onze investeringen al terug verdient en proberen dan ook de klanten mee te laten profiteren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 12, 2009, 13:55:13
Ik noem geen namen of plaatsen, denk niet dat dit netjes zou zijn.
Het is niet 1 bedrijf, als dat zo was hadden ze een mailtje van me gehad en had ik gehoopt dat ze zouden stoppen.

Van een gedeelte zou ik niet eens weten wie het gedaan heb, van 2 weet ik het wel maar die namen zal ik niet noemen vind dat niet netjes.
Niet netjes voor wie? ;)
360 euro vragen voor zulk prutswerk is ook niet netjes, het is eerder oplichting! :devil:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Maar hoe moet je als consument nou weten wie te vertrouwen is?
Quote from: J.A.F._Doorhof on August 12, 2009, 13:56:39
360,00 dollar is de normale gangbare prijs voor een calibratie in Amerika.
Tel daar je BTW bij en het klopt wel ongeveer.
Volgens mij klopt dat ook niet helemaal, zie de site van een zeer gewaardeerde bekende USA kalibrateur:
http://www.displaycalibrationonline.com/services_cost.asp
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joris1971

#18
Frank als het om beunhazen gaat oftewel in feite mensen die andere mensen bedonderen.... waarom zeg je dan gewoon niet welke bedrijf het is?
Voordat meer mensen 360 euro er aan weggooien.... wie bescherm je dan in feite? Juist de oplichters.



celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Hanky Panky

Quote from: Joris1971 on August 12, 2009, 14:38:42
Frank als het om beunhazen gaat oftewel in feite mensen die andere mensen bedonderen.... waarom zeg je dan gewoon niet welke bedrijf het is?
Voordat meer mensen 360 euro er aan weggooien.... wie bescherm je dan in feite? Juist de oplichters.

Ja en dan komt er een brief van de advocaat van die andere calibrateur die je sommeert je grote smoel te houden en met harde bewijzen te komen omdat je anders voor de rechter wordt gesleept wegens smaad, laster, omzetderving etc etc.

Zit Frank daar op te wachten denk je ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Joris1971

#21
Quote from: Hanky Panky on August 12, 2009, 14:42:11
Ja en dan komt er een brief van de advocaat van die andere calibrateur die je sommeert je grote smoel te houden en met harde bewijzen te komen omdat je anders voor de rechter wordt gesleept wegens smaad, laster, omzetderving etc etc.

Zit Frank daar op te wachten denk je ?

Nee daar zit Frank niet op te wachten...

Maar moet een beunhaas dan maar gewoon lekker doorprutsen en mensen 360 euro afhandig maken?

En met harde bewijzen kan frank toch komen, zie die color gamut grafieken maar die hij gepost heeft!

Krizna

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 12, 2009, 12:48:56
De calibratie gebeurde volgens 1 van de klanten in een ruimte waar normaal licht binnenviel met een spyder achtige analyzer.
Het is dan ook geen wonder dat de calibraties misgegaan zijn.

Kun je dit misschien toelichten? Jij calibreert toch ook met een Spyder-achtige analyzer in vol daglicht of is dat wat anders? En kan er niet tijdens elke kalibratie eens wat fout gaan? We hebben hierover laatst nog een mailwisseling gehad...

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik geen spyder (dit zijn tri-stimulus analyzers) maar een i1pro spectrum radio meter op een TV en dat is een zgn contact meting, of wel daar hoeft het niet donker voor te zijn.
Bij een projector moet het echter PIKDONKER zijn aangezien er geen licht op de analyzer mag vallen behalve de projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ghosty J

Quote from: Krizna on August 12, 2009, 14:49:42
Kun je dit misschien toelichten? Jij calibreert toch ook met een Spyder-achtige analyzer in vol daglicht of is dat wat anders? En kan er niet tijdens elke kalibratie eens wat fout gaan? We hebben hierover laatst nog een mailwisseling gehad...
zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=90951.msg1500607#msg1500607
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview