HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Dank heren. We zijn er zelf ook blij mee. Nu inderdaad ff wachten op de volgende lente, de rose en 't bier liggen al koud  ;).

Het uitvalscherm is van Brustor. We hebben ze ook op de eerste verdieping aan voor en achterkant. Doen 't prima.

Quote from: flakkees on October  5, 2014, 04:24:31
als de uitnodiging nog geldig is kom ik komende winter graag eens even luisteren en kijken bij al dat moois  :pompom:

Zeker! Je bent van harte welkom.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: RalphH on October  4, 2014, 19:29:13
Kleine upgrade voor de woonkamer:

Een Raspberry Pi B+ met voorgeinstalleerd sd kaartje (XBMC).
Eerste indruk....Toppie!! Eindelijk gapless audio. Had een realtek playertje en die verrekken dat allemaal, dit werkte out of the box. Constellation en gaan :headbanging:
Ding zou ook een verbeterd analoog kanaal hebben vanwege een gescheiden voedingsgedeelte, moet ik nog testen.
1080p blu ray streamen heb ik ook nog niet geprobeerd, maar dat zal wel goed komen gok ik.

Helaas, dat komt dus niet goed.
Buffer loopt leeg. NAS benaderen via NFS ipv SMB was iets beter, maar lang niet genoeg, loopt een minuut vloeiend en hangt dan een paar seconden voordat de buffer weer gevuld is.. Heb t idee dat het apparaatje het wel kan maar ergens in zijn overdrachtsnelheid de mist in gaat. En da's toch best jammer.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

Quote from: RalphH on October  4, 2014, 21:11:56
Realiseer me dat er nog geen eindresultaat plaatjes gepost waren:


Ziet er heel gaaf uit  geniet ervan  :thumbs-up:

high-q

Quote from: Raymond187 on October  5, 2014, 19:55:32
Ziet er heel gaaf uit  geniet ervan  :thumbs-up:

+1
Heel mooi geworden Ralph!
Volgende keer kunnen we daar met mooi weer ook wel even zitten  8)

Quote from: RalphH on October  5, 2014, 12:19:07
Helaas, dat komt dus niet goed.
Buffer loopt leeg. NAS benaderen via NFS ipv SMB was iets beter, maar lang niet genoeg, loopt een minuut vloeiend en hangt dan een paar seconden voordat de buffer weer gevuld is.. Heb t idee dat het apparaatje het wel kan maar ergens in zijn overdrachtsnelheid de mist in gaat. En da's toch best jammer.

Zelfde experiment gedaan thuis, voor op de slaapkamer. Vond het ook jammer dat het niet kon, want voor de rest is het een prima apparaatje!
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Nog ff een keer testen met een hdd aangesloten op t ding.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MegaJ

Hey Ralph,

Complimenten voor de tuin, is mooi geworden.

Ik heb een oude raspberry model B (heeft zelfs nog minder RAM). Die is een stuk sneller geworden door openELEC, ik had er eerst raspbmc op. Daarnaast merk ik echt een verschil als je draait vanaf een USB stick (ff googelen, je kan ipv de software op de SD te zetten ook van USB draaien, SD-kaart is nog wel nodig voor booten) is een stuk sneller. Als laatste kun je ook nog de instellingen wat tweaken, daarvoor moet je een configuratie bestand aanpassen en kun je hogere kloksnelheden bijvoorbeeld ingeven. Al met al kun je er dan net wat meer uit persen. Ik download meestal geen volledige blu rips, maar die van rond de 10 GB in 1080p doen het prima. Ook even je instellingen checken dat hij HD audio passthrough doet naar je pre / receiver en niet zelf audio aan het decoden is...
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

Thnx voor de tips. Moet usb en openelec idd nog proberen.

Xbmc advancedsettings.xml had ik al getweakt, maar dat maakte niets uit. Pi clock en voltage had ik ook aangepast. Minimaal. 't Is ook niet de Pi die te traag is, dr gaat iets met dat bufferen (binnen xbmc) niet goed.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MegaJ

#2207
Quote from: RalphH on October  6, 2014, 20:12:23
Thnx voor de tips. Moet usb en openelec idd nog proberen.

Xbmc advancedsettings.xml had ik al getweakt, maar dat maakte niets uit. Pi clock en voltage had ik ook aangepast. Minimaal. 't Is ook niet de Pi die te traag is, dr gaat iets met dat bufferen (binnen xbmc) niet goed.

Ik heb dat ook meegemaakt met dat bufferen. Is bij mij verdwenen na USB draaien en openELEC gebruiken met kleine tweaks.

Alleen met van die 25 GB blu ray iso's komt het volgens mij niet goed. Zal ik ook nog eens checken. Laat wel weten.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

Nou....vandeweek de moed maar weer eens opgepikt om te kijken of stereo nog wat op te halen is.

Had al eens het plan opgepakt om de boel high-level aan te sluiten, heb toen wat getest met de BK, maar da was geen succes. Kabel stoorde en toen ben ik er mee opgehouden.
Realiseerde me vandeweek dat de versterker ook de mogelijkheid heeft om de subs mee te laten spelen als de fronts op Full Range staan ("double bass" optie). Omdat ik me altijd een beetje blind heb gestaard op muziek luisteren in "pure audio" modus (waarbij de subs op low level dus niet meedoen), had ik met de double bass optie nog nooit wat gedaan.

Duuuus maar aan het pielen geslagen. Paar middagen aan het prutsen geweest en dan kom je natuurlijk van het één op 't ander...
Zo ben ik er achter dat bij gebruik van het bass management van de Onkyo, de speakers nie geheel reageren zoals ik had verwacht. Bijv als de crossover van de fronts op 70Hz staat, verwacht ik dat de roll off ook bij 70 Hz begint en de sub er op dat moment in komt..., maar dat blijkt niet helemaal zo te zijn.
Rolloff fronts begint al iets boven de 100Hz en sub rolloff begint al bij 50   :blink:.

Mgoe, daar ging het niet om, maar was wel weer een dag verder voordat ik dit kon laten voor wat het is.

Gisteren het doublebass gebeuren afgesteld door via REW een EQ file te maken die dan weer via ApoEQ in mijn Windows-mixer gedonderd wordt.

Het technische resultaat:

Blauw is zonder, groen is met EQ


En hoe het klinkt....?
Geen idee ;D.
Daar was geen tijd meer voor, ga ik vanmiddag ff voor zitten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Ziet er volgens de plaatjes niet slecht uit. Maar belangrijker, hoe zal het klinken?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


RalphH

Quote from: Joske007 on October 25, 2014, 13:09:28
Ziet er volgens de plaatjes niet slecht uit. Maar belangrijker, hoe zal het klinken?

Nog wat klusjes in huis en dan ffies luisteren.
Volg jouw Audyssey Pro stapjes ook met interesse. Zit 'r hier wel niet op, maar wellicht iets voor de toekomst.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


Joske007

#2214
Laat ons hopen dat het straks en de komende dagen goed klinkt.  :)
Jammer dat je Onkyo niet Audyssey Pro is voorzien, maar misschien pakt je kalibratie daar wel goed uit, succes alvast.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

 ;D Guess who is smiling ;D

Overload aan laag(en dus nagalm) op de verkeerde plekken is toedels. Veel meer bereik en gelaagdheid nu.
Mis nog wel wat punch bij bass drum, 't is wel al beter (meer pwof dan plok), maar nog niet helemaal 100%.
Nu wel zin om naar stereo te luisteren, daar was ik nl ff redelijk klaar mee.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: RalphH on October 25, 2014, 15:12:50
;D Guess who is smiling ;D

Overload aan laag(en dus nagalm) op de verkeerde plekken is toedels. Veel meer bereik en gelaagdheid nu.
Mis nog wel wat punch bij bass drum, 't is wel al beter (meer pwof dan plok), maar nog niet helemaal 100%.
Nu wel zin om naar stereo te luisteren, daar was ik nl ff redelijk klaar mee.

Herkenbaar. Ik heb zonder EQ een heel vol geluid, maar ik hoor dan met name bij sommige muziek wel erg veel nagalm en dat sommige lage frequenties wel heel erg dominant zijn. Met EQ aan is het veel strakker en hoor je de 'omliggende' bas frequenties ook veel beter. Hierdoor heb je wel veel meer definitie in het laag. De punch haal je er wel iets uit, maar je krijgt er ook andere dingen voor terug. Ook voor films is dit wel een stuk mooier.

Bovendien zou je je sub-levels nog wat op kunnen krikken, om wat meer punch/slam te krijgen.



thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Met film kan ik 'm niet zo laten spelen, dan moet ik met t bassmanagement van de Onkyo werken. ApoEQ doet dan niet mee namelijk vanwege spelen via WASAPI in XBMC.
Issie ook vrij redelijk op een paar dipjes en een mega-gat boven de 90Hz na.
Daarbij weet ik niet of je het moet willen dat al het sub laag van een HD audio stream ook over de fronts gaat.

Heb er inderdaad ook aan zitten denken om het sublevel nog iets hoger te zetten, of de EQ nog wat handmatig bij te regelen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

flakkees

apo eq ben ik eens aan het bekijken
ik krijg helemaal geen menu waar ik dingen in kan stellen ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

RalphH

Ff de tutorial checken (ApoEQ mapje in je startmenu) issa simpel --> deze
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

#2220
Quote from: RalphH on October 25, 2014, 15:12:50
;D Guess who is smiling ;D

Overload aan laag(en dus nagalm) op de verkeerde plekken is toedels. Veel meer bereik en gelaagdheid nu.
Mis nog wel wat punch bij bass drum, 't is wel al beter (meer pwof dan plok), maar nog niet helemaal 100%.
Nu wel zin om naar stereo te luisteren, daar was ik nl ff redelijk klaar mee.
Dat zit wat hoger dan je mogelijk vermoedt en komt voor een groot gedeelte uit je fronts.
Helaas is het zo dat middels EQ of level eea opdraaien je alle instrumenten stemmen en geluiden meetrekt, dus niet alleen kickdrum,
en het naar mijn mening minder gaat klinken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

#2221
Quote from: RalphH on October 25, 2014, 16:55:13
Ff de tutorial checken (ApoEQ mapje in je startmenu) issa simpel --> deze

Let wel ff op dat je niet teveel boost hè ;). Dit moet je wel ff goed instellen in REW.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: Staaled on October 25, 2014, 17:02:10
Dat zit wat hoger dan je mogelijk vermoedt en komt voor een goot gedeelte uit je fronts.

Hoe bedoel je precies? Fronts en sub krijgen beide hetzelfde signaal, bassmanagment wordt nu niet gebruikt.
Bij film zet ik deze wel weer aan overigens. omdat het trucje met ApoEQ dan niet werkt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

De "kick" is midbass en zit 80-120 Hz.
De "thud" zit rond 50 Hz.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Ok.
Fronts hebben tussen 80 en 140 Hz nagenoeg geen output op de luisterplek, de subs trekken dit redelijk recht nu.
Tussen 50 en 30 zat ook een gat, dat is nu met de subs nu vlakgestreken.

Ter illustratie, enkel de fronts:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer