Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Started by Rock Solid, July 5, 2009, 22:44:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rock Solid

Precies ... kortsluiten die hap  ;D

Je hebt gelijk ... lekker laten draaien. Zonet weer een tijd geluisterd; het geluid lijkt nog alle kanten op te gaan. En ik maar aan de field coil spanning draaien  >:( ... gewoon even de kamer opgeruimd met de muziek op de achtergrond.

Ik heb de Silver Rocks TVC nog niet in gebruik, maar een stappenschakelaar. Hierin zijn de aardedraden doorverbonden. De brom heeft denk ik te maken met de field coil voorziening. Dit schijnt zeer nauw te komen. En met een buizengelijkrichting zou het geluid het best tot zijn recht komen. Wellicht die nog maar eens aanschaffen.

Ik zit alleen nog wel te bedenken wat ik met de grote broer van deze field coils moet gaan. Oleg wil hier helemaal op los gaan ...

Wel lekker, dat stukje extra laag. Gelukkig toch gekozen - op aanraden van Serge - voor de dubbele PM (?) trafo's aan de uitgang.

Hier zie de 4 trafo's in aan de uitgang liggen ...


phy

Waarom gebruik je de tvc nog niet ?
trafo's hebben heel lang inspeel tijd nodig als je die straks gaat gebruiken is het weer anders
dan kan je toch beter alles gewoon gebruiken ?
en het is toch ook veel mooier dan zo'n stappenschakelaar met weerstanden als signaal verstokers
Dat is hetzelfde als een auto die vol gas gaat in de hoogste versnelling en je snelheid pas je aan door het rempedaal in te drukken  ;D
zo'n tvc is een versnellingsbak voor je signaal.
Maar die hebben echt inspeel tijd nodig het klinkt wel direct goed en beter dan weerstanden maar het veranderd na honderden uren wel dat hebben ze echt nodig daarna zijn ze stabiel 
en weet je hoe ze echt klinken 1 van de veranderingen is meer laag na verloop van tijd.
Hoe is het met je AC versterker ook al wat veranderd ?


Rock Solid

Quote from: phy on January 28, 2015, 18:54:19
Waarom gebruik je de tvc nog niet ?
trafo's hebben heel lang inspeel tijd nodig als je die straks gaat gebruiken is het weer anders
dan kan je toch beter alles gewoon gebruiken ?
en het is toch ook veel mooier dan zo'n stappenschakelaar met weerstanden als signaal verstokers
Dat is hetzelfde als een auto die vol gas gaat in de hoogste versnelling en je snelheid pas je aan door het rempedaal in te drukken  ;D
zo'n tvc is een versnellingsbak voor je signaal.
Maar die hebben echt inspeel tijd nodig het klinkt wel direct goed en beter dan weerstanden maar het veranderd na honderden uren wel dat hebben ze echt nodig daarna zijn ze stabiel 
en weet je hoe ze echt klinken 1 van de veranderingen is meer laag na verloop van tijd.
Hoe is het met je AC versterker ook al wat veranderd ?

Tja, mijn raar trekje ... dat mijn TVC's nog niet spelen (ik zoek nog een mooi kastje om ze in te bouwen).
Je hebt een heel goed punt; om direct de TVC's te gaan gebruiken; dan loopt het inspelen lekker gelijk op. Ook heb ik het gevoel, dat bij lagere volumestanden (dus hogere weerstanden) de MIPA niet echt open klinkt, enzo. En bij het verder opendraaien dit beter wordt.

Nou, ik hoord eergisteren en zondag een kraak/ratel in mijn linker speaker. Dus gisteren een signaalgenerator aan de linker driver gehangen en gekeken/gehoord of de spreekspoel ergens aanliep ... maar dat leek er niet op (even goed laten slingeren op 10 Hz). Omdat ik mijn roomanalyzer als signaal generator gebruik, gelijk maar even een paar 'frequentiemetingen' gedaan aan de hoorns. En voornamelijk de invloed van de field coil spanning op de curve; nou de verschillen tussen 65 en 110V zijn echt minimaal. Kleiner dan ik had verwacht.

Ik blijf de laatste tijd maar draaien aan de field coil spanning; de hele set verandert en verloopt. Ook weet ik niet goed; hoe het hoort te klinken. Klinkt vreemd, maar je hebt zoveel energie/push in het midden (stemmen) dat je je orientatie wat kwijt bent.

Het rateltje/kraakje baart me wel wat zorgen (zeker omdat ik dit nooit had gehoord op de CrazyA). Dus heb ik voor de zekerheid de accu's weer aan de opladers gehangen, om dat uit te sluiten.

Ach, met zo'n set ben je altijd in de weer  ;D ... dan ben ik hiermee 'klaar', dan komen mijn 12 inch kanonnen (alleen Oleg is al ruim een maand niet te bereiken ... dus ik weet niet wanneer dit gaat gebeuren).

Rock Solid

Ondertussen, lekker aan het luisteren ... begin steeds meer de opstelling te waarderen. De kraakjes heb ik niet meer gehoord. Het is binnenkort tijd om de hoorn te gaan dempen met kleden en dergelijke.

Ik heb ook nog even een meting gedaan aan de opstelling; nou, dat is niet echt een hifi curve ... maar dat boeit me helemaal niet meer. Als het lekker klinkt; dan is het goed.

phy

Zo is het als het goed klinkt is het goed
een hifi (rechte)freq. curve krijg je nooit voor elkaar
dat is onmogelijk met geen enkele speaker
ja in een dode kamer ;D
En dat klinkt nergens naar kan ik je vertellen.
geniet ervan

Rock Solid

Quote from: phy on February 23, 2015, 23:50:02
Zo is het als het goed klinkt is het goed
een hifi (rechte)freq. curve krijg je nooit voor elkaar
dat is onmogelijk met geen enkele speaker
ja in een dode kamer ;D
En dat klinkt nergens naar kan ik je vertellen.
geniet ervan

Dankje.
Inderdaad; ... ook wel leuk om een collega op bezoek te krijgen (die goede oren heeft en echt wel een idee heeft bij 'goed geluid' , maar nog niet helemaal hifi-besmet, maar wel gewoon eerlijk is) en de volgende reacties vanzelf naar boven komen:
'ik word helemaal rustig van deze set'
'ik had kippevel na de eerste aanslag en ik heb het hele nummer met volle aandacht geluisterd'
'jeetje, wat kun je de instrumenten mooi zien staan'
'mooie klanken die los spelen'
Even een stem opgezet, omdat er wellicht nog wat twijfel was over stemmen; nou dit was met een halve zin van Olletta Adams ook volledig ontkracht.
Stukje dynamiek gedraaid (de beroemde no 23 van Sheffield Lab - Toto); gewoon heerlijk snel en droog. Tuurlijk, mis ik de punch wel van mijn Krell opstelling van destijds. Maar heerlijk luisterbaar.

Ik zal de verdere superlatieven weglaten ;)
Zelf hoor ik nog wel resonanties en andere 'onvolkomenheden', maar het grijpt je zo lekker mee de muziek in ... 'go with the flow'.

En dan te weten dat Oleg volledig los zal gaan op de broers van deze; ... ben heel benieuwd! ;D

Rock Solid

Tuurlijk ... dat je set geweldig vindt klinken en dan net weer iets beter wordt, dat is heerlijk.
Maar als je een set hebt samengebouwd op basis van onderdelen met hele duidelijke filosofieen over 'emotie in muziek', dan verwacht je eigenlijk maar een ander smaakje 'hifi'. Nou, daar ben ik van terug gekomen.

Tijdje geleden nog gemeten aan mijn speakers; en dat zag er beroerd uit. Ik hoorde ook allemaal resonanties, etc.
Maar de afgelopen avonden,  intens genoten van 'hoe de set is'. Er zit een klankkleur aan en er schort nog wel wat aan, maar wat een muziek beleving. Vanavond - met de nieuwste van Steven Wilson - nou, je kon mij van de grond afschrapen. Wow.

Niet om mensen de ogen uit te steken ... nee, maar probeer ook eens andere banen om de muziekbeleving te vinden. Ik ben in 35 jaar audio, nog nooit zo tevreden geweest.

Maikel_audionerd

Kijk en daar doen we t allemaal voor, ten minste in mijn opinie   ;D ;D ;D
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Rock Solid

Quote from: Maikel_audionerd on March  1, 2015, 11:22:19
Kijk en daar doen we t allemaal voor, ten minste in mijn opinie   ;D ;D ;D

Inderdaad ... dankje.
Iedereen is op zoek naar zijn holy grail; nou, die heb ik gevonden!

Ik luister naar muziek en niet naar audio ... het is wel raar hoor.  ;D
Na Krell, Sonus Faber, Avalon, etc. uit te komen op een flubberhoorn met een knutseldriver uit Duitsland.  ::)

phy


advr

Gaaf...veel plezier met genieten! Uiteindelijk draait het daar allemaal om. :-)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

mijkie

Quote from: Rock Solid on March  1, 2015, 13:28:04
Inderdaad ... dankje.
Iedereen is op zoek naar zijn holy grail; nou, die heb ik gevonden!

Ik luister naar muziek en niet naar audio ... het is wel raar hoor.  ;D
Na Krell, Sonus Faber, Avalon, etc. uit te komen op een flubberhoorn met een knutseldriver uit Duitsland.  ::)

dan ben je verder dan de meeste van ons  ;) veel luisterplezier !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Rock Solid

Dankje, mannen  ;D

Wat mij altijd in het achterhoofd speelde is dat er toch wel een aantal audiofielen (die ik ken) uiteindelijk de hele installatie hebben verkocht ... na een hele lange upgradetraject. Ze waren nog steeds zoekende en uit frustratie ermee gestopt. Niet omdat ze niet meer muziek wilden luisteren, maar het plezier van het 'muziek genieten' weg was. Nou, ik had het gevoel al zo'n 10 jaar geleden, dat het standaard hifi-traject mij uiteindelijk ook op dit dood spoor zou brengen. Dus na een uitstapje naar een buizenversterker en een paar Lowther breedbanders, heb ik gesnuffeld aan muziek luisteren ... in slaap kunnen vallen tijdens het luisteren naar muziek. Na een aantal omzwervingen, ben ik op het goede spoor beland. En na een bevestiging van de mogelijkheden van Rullit drivers, heb ik doorgezet met de hoorns en heeft me dit 'nirvana' gebracht.

Alleen is gisteren mijn variabele spanningsbron kapot gegaan; dus even een stop, helaas  >:(

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Rock Solid

Quote from: eddy135 on March  4, 2015, 19:17:30
Storing bij de Nuon? :plain:

Nou, de voeding was van de leg nadat we een stroomstoring hadden gehad  >:( de voeding stond wel uit ... maar het blijft een vreemd toeval  :-[

eddy135

Quote from: Rock Solid on March  4, 2015, 19:40:08
Nou, de voeding was van de leg nadat we een stroomstoring hadden gehad  >:( de voeding stond wel uit ... maar het blijft een vreemd toeval  :-[
Heel vreemd idd...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Rock Solid

Quote from: Maikel_audionerd on March  5, 2015, 20:14:00
Balen, hopelijk snel weer te maken

Inderdaad ... zit je net lekker in je luister-vibe, stopt het abrupt.
Voor de snelligheid kom ik gewoon weer een mooi 2e handsje op ebay ... snel in huis.


Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Rock Solid

Quote from: Maikel_audionerd on March  6, 2015, 20:40:47
:thumbs-up:  :thumbs-up:  :thumbs-up:
Ik ga ook eens even wat opzetten zo

Nou, vanavond de hele voeding eens 'gereset'; zit een phasecontrole op met een schakelaar. Die maar eens goed naar beneden en weer naar boven geschakeld ... en nu lijkt de voeding zich weer te gedragen  ;)
Dus ik heb weer muziek, vanavond ... yes. Alleen klingt het nu op de ene of andere manier wat geforceerd; wellicht zijn de accu's wat te vol ... dus nu even op het forum en de installatie boven lekker door laten draaien  :hehe:

Jij ook veel plezier, Maikel  8)

Maikel_audionerd

Quote from: Rock Solid on March  6, 2015, 20:45:38
Nou, vanavond de hele voeding eens 'gereset'; zit een phasecontrole op met een schakelaar. Die maar eens goed naar beneden en weer naar boven geschakeld ... en nu lijkt de voeding zich weer te gedragen  ;)
Dus ik heb weer muziek, vanavond ... yes. Alleen klingt het nu op de ene of andere manier wat geforceerd; wellicht zijn de accu's wat te vol ... dus nu even op het forum en de installatie boven lekker door laten draaien  :hehe:

Jij ook veel plezier, Maikel  8)
Dank je!
Je hebt het ongetwijfeld al geprobeerd maar toch voor de zekerheid; stekker niet toevallig andersom nu van de voeding? Ik ken de voeding natuurlijk niet maar geforceerd geluid zou ook kunnen met een voeding die net aan staat en nog 'koud' is
Goed te horen dat ie t weer doet, scheelt een hoop hassle
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Rock Solid

Quote from: Maikel_audionerd on March  6, 2015, 20:50:35
Dank je!
Je hebt het ongetwijfeld al geprobeerd maar toch voor de zekerheid; stekker niet toevallig andersom nu van de voeding? Ik ken de voeding natuurlijk niet maar geforceerd geluid zou ook kunnen met een voeding die net aan staat en nog 'koud' is
Goed te horen dat ie t weer doet, scheelt een hoop hassle

Dankje. Nee ik heb de stekker niet omgedraaid ...  ik heb deze er sinds het begin er niet meer uit gehaald.
Vanavond maar weer eens lekker neerdalen in de muziek. Ik hoorde gisteren alweer een verandering in het laag (ten goede), ondanks het geforceerde geluid. Kan haast niet wachten tot vanavond ....  :music:

Grappig, Maikel ... vroeger heb ik een Thorens gehad, en ook een S2 en de Electa's ... deja vu.

Maikel_audionerd

Quote from: Rock Solid on March  7, 2015, 12:43:56
Dankje. Nee ik heb de stekker niet omgedraaid ...  ik heb deze er sinds het begin er niet meer uit gehaald.
Vanavond maar weer eens lekker neerdalen in de muziek. Ik hoorde gisteren alweer een verandering in het laag (ten goede), ondanks het geforceerde geluid. Kan haast niet wachten tot vanavond ....  :music:

Grappig, Maikel ... vroeger heb ik een Thorens gehad, en ook een S2 en de Electa's ... deja vu.
Check :)
Woow dat is wel heel erg toevallig zeg, ik ben er ontzettend tevreden mee en na jaren van onrust heb ik m'n rustig gevonden bij het vervangen van... De interlinks  :crazy:
Te zot voor woorden eigenlijk maar na wat lezen heb ik puur zilver interlinks tussen DT -preamp- S2 geplaatst en viel letterlijk alles op z'n plek. Ik was bang dat m'n oude Mitsubishi Phono-amp niet goed genoeg zou zijn maar die is geen beperkende factor

Enjoy :)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Rock Solid

Quote from: Maikel_audionerd on March  7, 2015, 15:02:58
Check :)
Woow dat is wel heel erg toevallig zeg, ik ben er ontzettend tevreden mee en na jaren van onrust heb ik m'n rustig gevonden bij het vervangen van... De interlinks  :crazy:
Te zot voor woorden eigenlijk maar na wat lezen heb ik puur zilver interlinks tussen DT -preamp- S2 geplaatst en viel letterlijk alles op z'n plek. Ik was bang dat m'n oude Mitsubishi Phono-amp niet goed genoeg zou zijn maar die is geen beperkende factor

Enjoy :)

Moooi man! Ja, het is als 'koken'; met het juiste ingredient heb je het opeens 'op smaak' en dat kan een klein snufje zout zijn.
En nu vooral niet gaan wisselen, maar genieten!  :music:

Rock Solid

Ja, .. achteraf gezien had ik ook zonder een 12" broertje gekund, maar ik had deze al voor de 8" (maar had de 12" nog  niet aangesloten). Er was een cosmetisch probleem met de driver en is begin vorig jaar terug gegaan naar Oleg. De driver is volledig omgebouwd en zal in enkele weken klaar zijn.

De 12" membramen wegen nu nog minder dan eerst; 6,5 gram in plaats van de reeds zeer lage 8,2 gram. Nog meer speed en meer laag ... ohoh  ::)

De vraag is, ga ik verder met een aparte 12" toeter of kort ik de blauwe toeter in: