Primeur Beter Beeld & Geluid: Arcam AV888 en P777 vanaf volgende week ter demo!

Started by bmateijsen, July 3, 2009, 16:55:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz


bmateijsen

Quote from: celerontje on July 10, 2009, 17:00:42
Je kan gewoon binnen wandelen op deze demo dagen? ??? :)

Binnen wandelen, nee, je moet bij ons altijd aanbellen ;)

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Quote from: celerontje on July 10, 2009, 17:20:00
Wat gebeurd er dan?
Gaat er een Velodyne DD-18 tekeer? :D

Nee, dan moet je eerst een gang en onze stereo-ruimte door, dan nog een gangetje en dan ben je in de Home Cinema waar de DD-15 tekeer gaat... ;)

celerontje

Ik vroeg wat er gebeurd als je op de belknop drukt, want jullie zijn nogal handig met de soldeerbout, dus misschien heb je iets in elkaar gesoldeerd waardoor je er een subwoofer mee kan laten rammelen? ??? :D :D :D
Quote from: garmtz on July 10, 2009, 17:26:13
en dan ben je in de Home Cinema waar de DD-15 tekeer gaat... ;)
Ehh... Corporate Cinema toch? :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz


jan-rotterdam

Vanmiddag ook bij BB&G wezen buurten, niet echt voor de nieuwe Arcam set maar meer voor de Velodyne DD-15 subwoofer, ik wilde eens de Velodyne ervaring meemaken om te luisteren (voelen  ;D ) of ik deze ook mee moet nemen in de zoektocht naar de vervanging van de huidige Martin Logan - Depth subwoofer.

Voor mij te veel onbekende variabelen om een echt oordeel te kunnen geven (ruimte / luidsprekers / apparatuur) over de complete opstelling, tijdens films imponeerde de set wel (vooral de dynamiek) maar in stereo weergave was het niet mijn smaak.

De subwoofer speelde echter netjes mee in de opstelling en tijdens stereo weergave werd door Garmt af en toe omgeschakeld naar met / zonder sub en dan merk je pas goed wat een sub toevoegd. De sub stond naar mijn beleving iets te hard t.o.v. de luidsprekers en ik vermoed dat als je hem nog iets zachter zou zetten deze nog beter zou combineren met de andere luidsprekers.
Om eerlijk te zijn weet ik nog niet of ik de Velodyne mee neem in de zoektocht naar een opvolger van de huidige sub....

Wat ik erg leuk vond om te horen was True-HD, voor mij een eerste ervaring met "high resolution audio tracks" en ben overtuigd van de meerwaarde al is het allemaal maar erg subtiel merkbaar maar het heeft zeker toegevoegde waarde.

Wat beeldkwaliteit betreft de meerwaarde gezien van Blu-Ray (heb ik zelf niet) al vraag ik me af wat het effect is op een plasma TV i.p.v. via een beamer..... toch maar eens gaan proberen.

Garmt, in ieder geval bedankt voor je geduldige uitleg en demonstratie

Groeten jan

Edit: typo !


MovieMax

Deze middag naar Utrecht getogen naar BB&G om in een relaxte atmosfeer de Arcam combo te gaan luisteren. TomTom werd helemaal gek van al die éénrichtingstraten, dus de auto gedumpt in een woonwijk en de laatste tweehonderd meter gelopen. Riwi en later Jan-Rotterdam waren van de partij.

HD - Video:

Allereerst Hidef video. Beginstuk van Quantum of Solace, Dark knight, de Imax achtervolgings scene "(S)Laughter is the best medice", later nog Iron Man, "learning to fly" en de Afghanistan met de twee vliegtuigen scene. Op de valreep nog "Blade Runnner". HD video is gewoon perfect. Dit is lastig te beoordelen omdat de blue ray speler, de Arcam en ook de JVC HD750 allemaal in het potje roeren. Ik moet zonder twijfel investeren in een JVC beamer.

DVD-Low res video:
De Fifth element Superbit, Lilo springt van het dak af scene. Het is lastig om te beoordelen wie van de componenten nu werkelijk upscaled. Maar het uiteindelijke resultaat is zeer aangenaam om naar te kijken, geen ghosting, ringing (dubbele randen), geen onnatuurlijke artefacten. Grain van de film emulsie is duidelijk zichtbaar, maar omdat dit op de source zit is dit moeilijk te vermijden. Weer een perfecte score.

HD-audio:
Hier wordt het interessant. De Arcam is heel strak en detailrijk. Daarmee bedoel ik mee dat het geen grote brei wordt. Alle bronnen in de actie blijven duidelijk plaatsbaar. En daarmee heb je ook gelijk het zwakke punt van de Arcam. Als je de Arcam koppelt aan speakers die van zich zelf uit heel vlak klinken, dan komt het geluid nooit los. Ik ben bij mijn eigen set gewend om in de "surround bubble" te zitten. Dwz je moet bukken om de kogels te ontwijken die je om de oren vliegen. Bij de demo opstelling blijft de actie voorin bij de fronts liggen. De Velodyne voegt een extra dimensie toe met explosies, zonder ooit opdringerig te worden. Met de intro scene van Blade Runner doet de hele set mee.

CD-audio:
De cd van KT Tunstall zit het nummer "Gone to the Dogs" zowel op CD als op DVD. Om dvd en cd versie te kunnen vergelijken, heb ik dit nummer bewust meegenomen Bij de meeste demo's worden nummers gedraaid die van zichzelf uit al een hele dynamiek hebben. Dit vind ik geen prestatie van de demo apparatuur dat die goed klinken. Diana Krall of Dominic Miller klinken zelfs goed op mijn logitech PC speakers. Dus als Garmt roept dat KT Tunstall een heel platvloerse commerciële opname is, zegt dat iets over Arcam. Het was juist een prestatie geweest als de Arcam er nog iets meer van had kunnen maken, temeer als ik de reviews lees waarin de Arcam bij wijze van over water kan lopen.

DVD-audio:
KT Tunstall op dvd video. Klinkt vele malen beter als de CD versie van hetzelfde track. Heel cool dat Garmt de muziek server kan bedienen met een Iphone.

De conclusie: Video is gewoon perfect. Qua geluid denk ik dat de Arcam zou profiteren van een match met andere wat "warmere" speakers. De Arcam is zeker geen goede match met kille speakers, zoals van Mission. De Arcam is "te perfect" wat betreft stereo. Als je een opname hebt die niet perfect is dan legt de Arcam dit genadeloos bloot. HD filmgeluid is helder en analytisch. En daarom niet voor iedereen. Dit spreekt je aan of niet. Storende pops en klikken bij het wisselen van sources heb ik niet gehoord. Hoewel ik denk dat ze met de nieuwe firmware gefoeteld hebben door de eerste 3 -5 seconden het geluid uit te zetten. Ik meen een paar keer gezien te hebben dat je de eerste paar seconden van een nieuwe source mist. Dit kan ook de HDMI handshake zijn. Op zich niet storend. Wat er in de reviews op AVSforum wordt gezegd is naar mijn mening zwaar overdreven.

Garmt, bedankt voor je gastvrijheid en zeer geduldige uitleg en demonstratie.


KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

celerontje

Ik kom morgen luisteren/kijken, ben benieuwd! :pompom:
Hebben jullie momenteel een scopesetup staan, of gewoon 16:9?

Jouw verhaal, MovieMax, herken ik wel; Ik prefeer zelf ook het iets rauwere/loskomende geluid met films.
Maar ik zal het morgen zelf gaan beluisteren en er met de 2 beroemde deskundigen over praten. :smile:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Sonic Circle

Ik ben van plan om vanmiddag ook langs te gaan, ben benieuwd of er nog een beetje ruimte is.
En natuurlijk vooral naar hoe de set klinkt..

bmateijsen

Quote from: celerontje on July 10, 2009, 23:03:15
Ik kom morgen luisteren/kijken, ben benieuwd! :pompom:
Hebben jullie momenteel een scopesetup staan, of gewoon 16:9?

Gewoon 16:9, de 21:9 setup is alleen met luidsprekers achter het scherm...

QuoteJouw verhaal, MovieMax, herken ik wel; Ik prefeer zelf ook het iets rauwere/loskomende geluid met films.
Maar ik zal het morgen zelf gaan beluisteren en er met de 2 beroemde deskundigen over praten. :smile:

Ik herken het niet helemaal, heb nog even film gekeken en de setup is echt zeer holografisch.

Groet,

Bjorn

riwi

Quote from: bmateijsen on July 11, 2009, 11:42:07
Gewoon 16:9, de 21:9 setup is alleen met luidsprekers achter het scherm...

Ik herken het niet helemaal, heb nog even film gekeken en de setup is echt zeer holografisch.

Groet,

Bjorn

Dat herken dat ook niet. Ik hoorde van moviemax het commentaar dat de achterspeakers 'zo weinig mee deden'. Misschien heeft moviemax thuis (naar eigen smaak) de rears wat (te) hard staan? Ik vond plaatsing met surround materiaal door de arcam erg goed, ook aan de zijkanten, iets waar ik altijd op let.
Het stond wel snoei hard met Quantum of Solace, maar het geluid bleef puur en erg direct. Ik heb het volume toen ong. 6 stapjes omlaag gezet :)

garmtz

Quote from: MovieMax on July 10, 2009, 22:47:09
CD-audio:
De cd van KT Tunstall zit het nummer "Gone to the Dogs" zowel op CD als op DVD. Om dvd en cd versie te kunnen vergelijken, heb ik dit nummer bewust meegenomen Bij de meeste demo's worden nummers gedraaid die van zichzelf uit al een hele dynamiek hebben. Dit vind ik geen prestatie van de demo apparatuur dat die goed klinken. Diana Krall of Dominic Miller klinken zelfs goed op mijn logitech PC speakers.

Bij de meeste demo's worden dingen gedraaid die juist weinig dynamiek hebben (zoals inderdaad Diana Krall, zolang ze niet al te hard op haar piano ramt... ;)). Ook Dominic Miller heeft heel WEINIG dynamiek. Echter, de KT Tunstall had niet alleen NOG minder dynamiek, maar klonk ook nog heel plat. Een goed systeem laat dat gewoon horen. Geen waardeoordeel dus over KT Tunstall, maar de CD klinkt gewoon erg slecht.

QuoteDus als Garmt roept dat KT Tunstall een heel platvloerse commerciële opname is, zegt dat iets over Arcam.

Ik heb gezegd dat het een platte en commerciele opname is, platvloers heb ik niet gezegd... ;)  

QuoteHet was juist een prestatie geweest als de Arcam er nog iets meer van had kunnen maken, temeer als ik de reviews lees waarin de Arcam bij wijze van over water kan lopen.

Hoe beter de set, hoe meer je van de opname hoort. Als de set 'er nog iets van maakt' kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
1. De set kleurt
2. De set verhult

Beiden zijn niet van toepassing op het huidige Arcam.

QuoteDe conclusie: Video is gewoon perfect. Qua geluid denk ik dat de Arcam zou profiteren van een match met andere wat "warmere" speakers. De Arcam is zeker geen goede match met kille speakers, zoals van Mission.

Ik denk dat je wat betreft de match met de Arcam spullen ook veel verder moet gaan dan Mission om er echt uit te halen wat erin zit...

QuoteDe Arcam is "te perfect" wat betreft stereo. Als je een opname hebt die niet perfect is dan legt de Arcam dit genadeloos bloot. HD filmgeluid is helder en analytisch. En daarom niet voor iedereen. Dit spreekt je aan of niet.

Helemaal gelijk in, maar 'te perfect' vind ik een moeilijke... Als je al gaat kleuren in je versterker, krijg je later die resolutie niet meer terug. De gebruikte WB speakers zijn analytisch, dus hoor je alle 'troep' die de rest van de keten doorlaat. Dat zegt dan dus inderdaad meer over de opname dan de spullen.

QuoteGarmt, bedankt voor je gastvrijheid en zeer geduldige uitleg en demonstratie.

Graag gedaan!

celerontje

Zo, ik ben weer terug! :pompom:

Sorry nog voor het proberen te ontfutselen van klantinformatie :D, dat was een slechte aflevering van ''A Touch of Frost'' :tongue2:

Never mind, hoe klonk het?:
Allereerst: MovieMax heeft waarschijnlijk de banaanpluggen van de surrounds eruit getrokken :D, want de surrounds waren zeer duidelijk hoorbaar! (tip aan hem: stel je eigen set met een dB meter af, want je eigen surrounds staan waarschijnlijk te hard)

Het geluid klonkt zeer analytisch elk detail was hoorbaar.
Nou is dat een goed ding én een minder goed ding;
Bij Baraka bv. klonk dat goed, je hoorde heel mooi het blazen in de fluitmuziek.
Echter bij Hellboy II was het voor mij ietwat ''too much'' qua helderheid en detail.

Op een gegeven moment kwam Sonic Circle ook nog langs, wat erg gezellig was. :worship:

Ik ga nu even bijkomen, later meer! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Sonic Circle

Hoor ik daar mijn naam?

Te veel detail wéérgeven bestaat niet in mijn ogen. Men kan hoogstens teveel detail in een bron willen ´stoppen´, wat het bijvoorbeeld rommelig, luid of onsamenhangend kan maken.

Ik weet bijvoorbeeld niet welke onverlaat die dialogen over over allerlei technische zaken mbt home cinema in de soundtrack van Baraka heeft willen plaatsen. Maar dat maakte bepaalde gedeeltes wat rommelig en onsamenhangend klinkend.... Of kwam dat omdat Celerontje er regelmatig doorheen praatte? :tongue2: ;)


Meer serieus; vandaag heb ik kunnen ervaren hoe goed HD-audio kan klinken op een zeer zorgvuldig samengestelde set. Tijdens de Baraka demo kregen de subtiele details in de soundtrack volledig hun plaats en ruimte. Ondersteund door een fantastisch ruimtelijk klinkende ambient soundtrack. Kippenvel werk.
Garmt, hoe heette de producer en zangeres van de muziek ook alweer?

Tijdens demo's van Cloverfield en Kung Fu Panda viel vooral op hoe goed een perfect afgemixte surroundtrack klinkt. Kan me dan ook niet vinden in de opmerking dat het geluid teveel aan de speakers bleef hangen. Misschien dat het aan de bron lag bij andere demo's. Een sterk punt van onze set thuis met de AVR-350 en 7x Sonus Faber Toy vind ik de holografische afbeelding van het geluid. En de demoset van BB&G doet daar niet 1 maar 2 scheppen bovenop. Muren en speakers vallen weg. Wat daarnaast vooral opviel was de transparantie en snelheid van alles wat werd weergegeven.

Dat uiteindelijk de bron en niet een formaat (standaard of HD) bepaald of iets er goed uitziet of klinkt werd me duidelijk met demo's van de DVD's van Resident Evil en Brotherhood of the Wolf.
Zowel qua beeld als geluid helemaal top op de setup van BB&G. Heb ze beiden thuis nog niet gezien, maar deze 2 titels staan na vandaag op mijn must-have lijst. Interessant detail is dat ook bij standaard DVD het geluid op de Arcam set via HDMI losser klonk!

Al met al een middag waarin ik veel wijzer ben geworden.

En leuk om weer een 'oude' bekende te zien en spreken (Celerontje).
Bjorn & Garmt bedankt voor de demo.

celerontje

Quote from: Sonic Circle on July 11, 2009, 21:13:24
Te veel detail wéérgeven bestaat niet in mijn ogen. Men kan hoogstens teveel detail in een bron willen ´stoppen´, wat het bijvoorbeeld rommelig, luid of onsamenhangend kan maken.
Ga maar eens uren naar heel gedetailleerd bloementjesbehang kijken! :devil:
Hier verschillen de meningen over, want in het echte dagelijks leven is je zicht/gehoor ook niet gefocussed op het allerfijnste microdetail.

Laat ik het zo zeggen: De set klonk zeer ''eerlijk'', maar een leugentje om bestwil mag best! :D

Quote from: Sonic Circle on July 11, 2009, 21:13:24
Of kwam dat omdat Celerontje er regelmatig doorheen praatte? :tongue2: ;)
Ahum >:(, dat was wel inhoudelijk gepraat!
Voor de volledige film zonder geklets verwijs ik naar: www.amazon.co.uk :P :D

Quote from: Sonic Circle on July 11, 2009, 21:13:24
En leuk om weer een 'oude' bekende te zien en spreken (Celerontje).
Bjorn & Garmt bedankt voor de demo.
Ingelijks, ook voor Bjorn en Garmt! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Sonic Circle

Quote from: celerontje on July 11, 2009, 21:36:00
Ga maar eens uren naar heel gedetailleerd bloementjesbehang kijken! :devil:
Hier verschillen de meningen over, want in het echte dagelijks leven is je zicht/gehoor ook niet gefocussed op het allerfijnste microdetail.

Ik zou graag willen dat mijn ogen alle details (microdetail) laten zien die degene die het behang met al dat detail heeft ontworpen, bedoelt heeft.

Dat het te druk is kan één ding zijn. Dat mijn ogen alles kunnen zien wat er is, vind ik wel prettig.


QuoteAhum >:(, dat was wel inhoudelijk gepraat!
Voor de volledige film zonder geklets verwijs ik naar: www.amazon.co.uk :P :D

Goeie tip. Ga ik zeker aanschaffen! Weet nog niet of ik hem met of zonder extra commentary wil ;).

Ultima01


bmateijsen

Quote from: Ultima01 on July 16, 2009, 16:23:46
Met welke bron werd er gespeeld? Aparte BD en CD-speler?

Een DV139 van Arcam en een Sony BD-speler

riwi

Quote from: bmateijsen on July 16, 2009, 16:38:56
Een DV139 van Arcam en een Sony BD-speler

De stereo had Garmt ergens van gestreamed geloof ik. Weet niet welk apparaat, maar hij bediende hem met z'n iphone volgens mij.

bmateijsen

Quote from: riwi on July 16, 2009, 17:01:12
De stereo had Garmt ergens van gestreamed geloof ik. Weet niet welk apparaat, maar hij bediende hem met z'n iphone volgens mij.

We hebben beide demo's gegeven en afhankelijk van de content is gebruikt:

- Sony BD350 Blu-Ray speler
- Arcam DV139 CD-speler
- Interne Mediaplayer AV888 (die te bedienen is met Itouch)

Groet,

Bjorn

riwi

Quote from: bmateijsen on July 16, 2009, 17:09:38
- Interne Mediaplayer AV888 (die te bedienen is met Itouch)
Kan je die ook met een gewone AB bedienen? Of heb je een luxe grafische interface nodig voor het streamen? Ik begrijp wel dat dat handiger is, maar ik bedoel : Kan je simpel files van een extern medium (netwerk) selecteren en afspelen als je slechts een gewone AB (of pronto) gebruikt?

bmateijsen

Quote from: riwi on July 16, 2009, 17:18:40
Kan je die ook met een gewone AB bedienen? Of heb je een luxe grafische interface nodig voor het streamen? Ik begrijp wel dat dat handiger is, maar ik bedoel : Kan je simpel files van een extern medium (netwerk) selecteren en afspelen als je slechts een gewone AB (of pronto) gebruikt?

Dat kan met de normale AB en een beeldscherm, maar dan is het wel extreem langzaam... Overigens werkt iedere UPNP controller.

Groet,

Bjorn

Starred