Kjelt's kamer: finally a laser in da house

Started by Kjelt, November 23, 2008, 20:04:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt


reza

#251
 ^^ ^^
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Gisteren bij Kjelt de Classe-5100 opgehaald en thuis aangesloten. Draait prima hier. Moet nog even wat met de can-bus aansluiting rommelen om te zien hoe dat werkt.

Daarnaast even de Genelec G3 speakers bekeken en er ook aan gevoeld. Erg mooie bouwkwaliteit en behoorlijk zware dingen. Dat komt natuurlijk ook door de ingebouwde versterker en de metalen kast. Erg benieuwd hoe dat gaat klinken straks met 8 van die dingen rondom de luisterpositie.

blue-eyes

Quote from: Kjelt on December  7, 2014, 22:22:08
Toen ik de beide Classe's net had, heb ik ergens het Classe CAN commando's document gevonden, ik heb er verder nooit wat mee gedaan maar ik kan hem nu niet eens meer vinden  ???

Ik heb nog wel ergens 2 andere documenten: Wiring diagram en userguide.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

riwi

Quote from: Blue-Eyes on December 30, 2014, 10:33:49
Ik heb nog wel ergens 2 andere documenten: Wiring diagram en userguide.

Heb je een linkje? of kan je die evt naar me toe mailen? (mail adres in m'n profiel).
Ik moet nog een Canbus terminator maken of halen ergens. Want zonder terminator lijkt het niet te werken.

hifiman

Ik ben ook heel benieuwd, neem je een demo avondje mee in de planning van je project?  :pompom: :clapping:

blue-eyes

Quote from: riwi on December 30, 2014, 13:01:44
Heb je een linkje? of kan je die evt naar me toe mailen? (mail adres in m'n profiel).
Ik moet nog een Canbus terminator maken of halen ergens. Want zonder terminator lijkt het niet te werken.

PM
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

#257
Nou de eerste luidspreker hangt aan het plafond yeeeeh  :pompom:
Het had allemaal nogal wat voeten in de aarde, de beugels die ik van aluminium wilde frezen leken me op het laatste moment toch te slap om een flink trillende luidspreker continu aan te bevestigen  :-\ .
Dus heb ik bij de bouwmarkt een koppelplaat van 2,5mm metaal gekocht en deze met de slijptol bijgesneden en geslepen.
Daarna monteerde ik het plaatje aan de flamco rails om er achter te komen dat ik dan de luidspreker moeren niet meer kon bereiken  :wacko:

Gelukkig was mijn favoriete ijzerhandel nog open en ik heb vanmiddag dus weer wat boutjes, moertjes en andere zut gekocht om het allemaal ietsjes lager te kunnen monteren.
Nou na flink wat gestuntel op de trap met een bijna 6kg zware luidspreker vasthouden en tegelijk de boutjes met afstandsringetjes in de luidspreker draaien, mijn hoofd flink te stoten en nog wat ongein, is het uiteindelijk dus toch gelukt  :thumbs-up:
Ik vraag me alleen echt af of ik het zo ga laten of dat ik toch Jaco ga volgen en de luidsprekers meer ga richten op de sweetspot. Ik ga het wel tzt beluisteren.
Overigens ga ik door gebrek aan genoeg eikenhout voor de twee surround (back) speakers een K&M Genelec vloerstaanders bestellen. Ten eerste had ik niet genoeg eikenhout voor 4 staanders, ten tweede kan ik deze in hoogte verstellen en daar wil ik misschien nog wel gebruik van maken nu mijn oude bank nog hoofdsteunen heeft. Ten derde scheelt het weer heel wat tijd (and I am running out of time).

Nou er hangt er dus eentje, een mooie afsluiting van dit jaar en ik wens iedereen hierbij alvast een fijn gezond en gelukkig nieuwjaar toe.

Dan nog de done en todo lijst per 31-12:

DONE:
- 230VAC voor de plafondluidsprekers incl. triggerschakelingen.
- gebalanceerde kabels naar alle eindpunten (luidsprekers).
- 230VAC voor de surround en surround back speakers (4x dus) incl. triggerschakeling.
- ophangbeugels plafondspeakers frezen of kopen
- (kastje voorzien van mains kabelgoten en wcd voor de strijkijzer vriendin)

TODO:
- Sturende triggerkastje (om)bouwen van 1 out naar 8 out, eigenlijk herbouwen er moet nu een microcontroller in en meer elektronica.
- luidsprekerstandaards bouwen plus ophangbeugel
- aansluiten alle kabels en apparatuur op de nieuwe marantz pre/pro in de htkast.
- calibreren
- genieten.

Staaled

Quote from: Kjelt on December 31, 2014, 18:03:48
Nou de eerste luidspreker hangt aan het plafond yeeeeh  :pompom:
Het had allemaal nogal wat voeten in de aarde, de beugels die ik van aluminium wilde frezen leken me op het laatste moment toch te slap om een flink trillende luidspreker continu aan te bevestigen  :-\ .
Dus heb ik bij de bouwmarkt een koppelplaat van 2,5mm metaal gekocht en deze met de slijptol bijgesneden en geslepen.
Daarna monteerde ik het plaatje aan de flamco rails om er achter te komen dat ik dan de luidspreker moeren niet meer kon bereiken  :wacko:

Gelukkig was mijn favoriete ijzerhandel nog open en ik heb vanmiddag dus weer wat boutjes, moertjes en andere zut gekocht om het allemaal ietsjes lager te kunnen monteren.
Nou na flink wat gestuntel op de trap met een bijna 6kg zware luidspreker vasthouden en tegelijk de boutjes met afstandsringetjes in de luidspreker draaien, mijn hoofd flink te stoten en nog wat ongein, is het uiteindelijk dus toch gelukt  :thumbs-up:
Ik vraag me alleen echt af of ik het zo ga laten of dat ik toch Jaco ga volgen en de luidsprekers meer ga richten op de sweetspot. Ik ga het wel tzt beluisteren.
Overigens ga ik door gebrek aan genoeg eikenhout voor de twee surround (back) speakers een K&M Genelec vloerstaanders bestellen. Ten eerste had ik niet genoeg eikenhout voor 4 staanders, ten tweede kan ik deze in hoogte verstellen en daar wil ik misschien nog wel gebruik van maken nu mijn oude bank nog hoofdsteunen heeft. Ten derde scheelt het weer heel wat tijd (and I am running out of time).

Nou er hangt er dus eentje, een mooie afsluiting van dit jaar en ik wens iedereen hierbij alvast een fijn gezond en gelukkig nieuwjaar toe.

Dan nog de done en todo lijst per 31-12:

DONE:
- 230VAC voor de plafondluidsprekers incl. triggerschakelingen.
- gebalanceerde kabels naar alle eindpunten (luidsprekers).
- 230VAC voor de surround en surround back speakers (4x dus) incl. triggerschakeling.
- ophangbeugels plafondspeakers frezen of kopen
- (kastje voorzien van mains kabelgoten en wcd voor de strijkijzer vriendin)

TODO:
- Sturende triggerkastje (om)bouwen van 1 out naar 8 out, eigenlijk herbouwen er moet nu een microcontroller in en meer elektronica.
- luidsprekerstandaards bouwen plus ophangbeugel
- aansluiten alle kabels en apparatuur op de nieuwe marantz pre/pro in de htkast.
- calibreren
- genieten.

Gezien het afstraalgedrag van dergelijke monitors lijkt richten mij het best.

Jij ook alvast gezondheid en voorspoed in 2015. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Hij hang wel wat strakker tegen het plafond dan die van mij aan de genelec beugel.
Maar daar heb ik mijn hoofd niet bij hoeven stoten :)
En ik kan lekker richten in 2 vlakken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: jaco on December 31, 2014, 20:52:54
Hij hang wel wat strakker tegen het plafond dan die van mij aan de genelec beugel.
Maar daar heb ik mijn hoofd niet bij hoeven stoten :)
En ik kan lekker richten in 2 vlakken.
Ik ga eerst luisteren en wellicht daarna nog twee beugels aanschaffen voor de TF kanalen.
Maar in principe zou de calibratie het volume aan moeten passen voor de sweetspot.

r_flagg

zou het makkelijk zijn om een stelvoet met kogelgewricht te gebruiken voor het ophangen van de speakers?
Met een volgplaat waarop je de speaker kunt bevestigen.  Deze kun je dan makkelijk naar de sweetspot richten.
Sommige uitvoeringen zijn voorzien van demping maar dat zal bij een mechanische bevestiging niet het geval zijn lijkt me

http://www.stelpootrvs.com/#sthash.gU2iZNUs.dpbs
(weet niet of ik deze link zomaar mag posten..?)
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Kjelt

Op zich wel en een goed idee maar ik denk dan een ander soort kogelgewricht nodig te hebben.
Zo te zien kun je deze stelvoet kogelgewrichten niet locken (vastzetten), dit is geen probleem als ze op de grond staan en het gewicht er op drukt maar wel als er een speaker aan hangt.
De Genelec beugels van K&M hebben twee beperkte vrijheidsgraden en zijn geschikt, ze kosten echter 60 euro per stuk.
Een lockable kogelgewricht ken ik van de klemmen en kosten zeker het dubbele.

MaxxMark

#263
Edit: Dit was eigenlijk voor het andere Atmos topic bedoeld, maar for sake of het "niet hebben van een 'removed' tekst in een post laat ik hem staan


Toevallig nog een rondje DTS:X zoeken gedaan en kwam de volgende quotes tegen die nuttig zijn ivm Atmos:

Quote
Industry personnel have been told that home theater speaker configurations designed for Dolby Atmos playback could be used to play back DTS:X soundtracks.

A DTS spokesman confirmed that. "DTS:X is based on arbitrary rendering," he said, "so any speaker layout can be supported." DTS has "worked with manufacturers to make sure the first implementations include pre-selected [speaker] layouts which overlap with familiar layouts," he added.

Bron: http://www.twice.com/news/components/dts-lines-audio-suppliers-support-dtsx-surround/55429
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Martijn M

Kjelt,

Je zult met de luidspreker zo vlak onder het plafond te maken krijgen met een sterke plafondreflectie. Het gevolg is een flinke dip rond 300 hz en een lichte piek rond 600 hz. Heb je daar een oplossing voor?
Dutch & Dutch

Kjelt

#265
Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on January  1, 2015, 16:32:14
Je zult met de luidspreker zo vlak onder het plafond te maken krijgen met een sterke plafondreflectie. Het gevolg is een flinke dip rond 300 hz en een lichte piek rond 600 hz. Heb je daar een oplossing voor?
Hi Martijn,
Nee die heb ik niet, ik heb wel de bass setting op -4dB van de speaker gezet ivm de reflectie maar dit gebied nee. Ik weet niet of Audyssey hier nog iets kan betekenen?
Heb jij daar wellicht een oplossing voor? Ik wil zowiezo de kamer akoestiek als het klaar is nog aanpakken. De gordijnen zijn verdwenen en nu heb ik best wel galm. Aangezien het een woonkamer is wel met smaak en mate.

Kjelt

#266
Nou gisteravond en vanmiddag flink wat tijd zitten boren op de stalen koppelplaten.
Man wat is dat staal hard :(
Ik dacht dat ik met een Cobalt boor van 6 euro per stuk dit klusje wel even zou kunnen klaren maar nee na 4 gaten was de eerste cobalt boor al helemaal bot en de punt zelfs kapot.  :blink:
Dus daar heb je dan speciale TiAIN boren voor nodig of zo van 15 euro per stuk, tja die had ik niet.
Tijdens de eerste nieuwjaars conference op RTL4 wat zitten lezen op autofora en daar werd als tip gegeven een steenboor te gebruiken. Gewoon voor de lol eens geprobeerd en het duurt
een hele tijd maar hij klaart het klusje wel, het gat is niet zo mooi strak als met een metaalboor, het lubbert een halve mm en aan de andere kant zit ook een flinke staalkraag (alsof er
doorheen geschoten is) maar dat is makkelijk weg te vijlen en de speling is wel handig bij het ophangen.
Dus vandaag de andere platen geboord en de overige speakers opgehangen en de 230VAC aangesloten op de trigger lasdozen.
Ze hangen nu alle vier aan het plafond.  :pompom:
Ik heb de triggers ook even gechecked, en aangezien ik het ledje uit heb staan op de luidsprekers vond ik het fijn dat deze geen inschakelbeveiliging hebben en gewoon een zacht plopje laten horen als er 230VAC op aangesloten wordt. Alles werkt naar behoren.

De komende twee dagen zijn er andere familieplannen dus dit was het voor nu weer eventjes.

Kjelt

Quote from: Audioloog on December 30, 2014, 13:38:46
Ik ben ook heel benieuwd, neem je een demo avondje mee in de planning van je project?  :pompom: :clapping:
Zal ik zeker doen, in tegenstelling tot andere M&G's zijn er nu maar twee stoelen waar je het goed kunt beluisteren, dus even kijken hoe en wat er tzt georganiseerd wordt  ;)

jaco

Elke keer dat ik foto's zie van wat jij je woonkamer noemt ben ik blij dat ik een dedicated ht ruimte heb gebouwd. Mijn vrouw zou me wat aandoen  ;)

Veel plezier ermee.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Gelukkig deelt mijn vriendin mijn passie voor film  ;)

Martijn M

Quote from: Kjelt on January  1, 2015, 18:16:44
Hi Martijn,
Nee die heb ik niet, ik heb wel de bass setting op -4dB van de speaker gezet ivm de reflectie maar dit gebied nee. Ik weet niet of Audyssey hier nog iets kan betekenen?
Heb jij daar wellicht een oplossing voor? Ik wil zowiezo de kamer akoestiek als het klaar is nog aanpakken. De gordijnen zijn verdwenen en nu heb ik best wel galm. Aangezien het een woonkamer is wel met smaak en mate.

Ik vermoed dat Audyssey er wel wat mee doet. Je zou met een flinke laag demping e.e.a. moeten kunnen realiseren, maar ik zou dat zelf niet willen in een woonkamer.

Dutch & Dutch

eddy135

Wat boren instaal betreft: boor eerst een kleiner gat, bv. 3 mm als het 6 moet worden.
En vooral, gebruik wat boorolie, ter smering en koeling...mengsel van olie met water kan ook.

En als je een steenboor slljpt als gewone boor, wordt het boorgat ook mooier van.  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

hifiman

Ziet er cool uit die speakers aan het plafond, ik heb zowiezo nog geen atmos gehoord dus ben heel benieuwd hoe het straks gaat klinken  :headbanging:

diceman

Quote from: jaco on January  1, 2015, 20:52:03
Elke keer dat ik foto's zie van wat jij je woonkamer noemt ben ik blij dat ik een dedicated ht ruimte heb gebouwd. Mijn vrouw zou me wat aandoen  ;)

Veel plezier ermee.
+1  :o

Petje af hoor, dit in een huiskamer voor elkaar te krijgen, moet je handen samenknijpen en je vriendin niet meer laten gaan ;D.
Maar je doet het wel gestructureerd en netjes dus hulde daarvoor.

blue-eyes

Nooit gedacht aan een verlaagd plafond waarin je alles kan wegwerken?

(of heb ik daar overheen gelezen?)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey