Onkyo TX-SR507 & Mordaunt-Short Avant (valt tegen)

Started by xen, June 14, 2009, 18:44:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xen

Yo,

Ik heb van de week zojuist de bestelde Onkyo TX-SR507 binnen gekregen, en ik moet zeggen... hij valt me vies tegen. Nu heb ik hem niet van te voren kunnen luisteren, dus ik weet ook niet of het aan de luidspreker-combinatie ligt.

Misschien een beetje dom van me, maar ik heb geen enkele Onkyo beluisterd, voordat ik deze heb besteld. Er is één high-end winkel in Purmerend (Van Ingen), en één speciale Onkyo dealer (Musicorner). Daarnaast is er nog BCC. Van Ingen heeft een goede luisterkamer, en de BCC heeft ook een luisterhoek, maar Musicorner verkoopt alleen receivers, televisies, etc., geen luidsprekers. Het jammere aan Van Ingen is dat hun assortiment versterkers begint bij de 600 euro, zeg maar. Zij hebben Onkyo de deur uit gedaan omdat ze niet blij waren met de distributeur, Musicorner is toen in dat gat gesprongen. Ik heb mijn Onkyo dus besteld bij Musicorner.

Ik heb mijn Onkyo TX-SR507 aangesloten op twee Mordaunt-Short Avant 906i zuilen (aangeschaft bij Van Ingen, gaven daar in de luisterkamer een heerlijk geluid). Het geluid dat ik eruit krijg is helder, duidelijk, clean, en... digitaal. De standaard instelling geeft een kil geluid - de Onkyo heeft een "Pure Audio" stereo modus waarbij de EQ wordt uitgeschakeld, maar dat geluid bevalt dus absoluut niet. Door zelf wat aan de EQ te sleutelen, wordt het al beter. Door de Audyssey setup te draaien (automatische instelling met setup-microfoon) krijg je nog iet wat betere instellingen met een mooi klankbeeld.

Helaas kan het geluid me totaal niet boeien! Ik ben nog nooit teleurgesteld geweest in mijn versterkers, de vorige twee heb ik van de straat geplukt zeg maar, analoge versterkers met een mooi warm geluid. Nu voor het eerst doe ik een grote aanschaf, en... teleurstelling.

Voor film voldoet hij prima. Ik heb hem verder aangesloten op de Mordaunt-Short Premiere surround set (kleine boxjes) om een 5.0 te creëren (heb nog ff geen kabel voor de sub). (Die set heb ik onlangs aangeschaft in de uitverkoop voor 300 euries). Die set gekozen vanwege de gelijke impedantie (4 tot 8 ohm) met de Avant zuilen. Als ik film kijk heb ik goed geluid, ik stel daar niet zulke hoge eisen aan. Mij gaat het vooral om het stereo muziek geluid, dat uit mijn twee zuilen komt.

Met mijn zuilen en mijn surround luidspreker set ben ik prima tevreden, en die ga ik ook zeker niet weg doen, maar ik vind het geluid van de 507 veel te clean. Het pakt me niet, het raakt me niet. Er mist iets aan.

Ik heb de zuilen aangesloten met dikke luidsprekerkabel, 2 euro de meter.

Waarom post ik dit? Wel, ik vraag me af of iemand zich hier in herkent. Is dit iets van Onkyo? Ligt het aan de combinatie met mijn zuilen? Kan ik met een TX-SR606 ander geluid verwachten? Ander merk? Moet ik eerst w(h)at hifi magazines gaan lezen?

Ik wilde juist een 5.1 receiver zodat ik video en audio kon integreren. Maar dan moet die versterker wel een lekker stereo geluid geven. Ik kan er natuurlijk een stereo amp bij plaatsen, maar dat doe ik liever niet. Dan zit ik bovendien weer met hetzelfde probleem: geeft ie wel lekker geluid?

AllStar

Je geeft aan hogere eisen te stellen aan stereo dan aan 5.1 Imho heb je dan gewoon een verkeerde aankoop gedaan, een receiver in deze prijsklasse is gewoon een stuk minder op stereo gebied.

Minguel

Ken onkyo zelf niet.

Ik begrijp dat je tevreden bent over de speakers.
Kan je bij je dealer (musiccorner) niet regelen dat je met je eigen speakers naar een andere receiver gaat luisteren die jou wel pakt? Zo nee, heb je 7 dagen omruil garantie? Sommige winkels doen dat namelijk wel. Kan je of een andere receiver zoeken of geld terug.

Ik weet niet of dit ook kan bij Musiccorner.

Versterker    : Marantz PM11S2
Mediaspeler  : Marantz NA8005
Speakers      : Dynaudio FOCUS 220 II
Sub              : REL S3

xen

Dat ik een verkeerde aankoop heb gedaan, dat komt er waarschijnlijk wel op neer, ja. Ik heb mijn wensen eigenlijk ook niet goed duidelijk gemaakt in de winkel.

Maar wat is dan het alternatief? Een duurdere 5.1/7.1, of een goedkope 5.1/7.1 én een goede stereo versterker?

Een veel duurdere 7.1 receiver kopen is natuurlijk een beetje onzinnig, aangezien ik alleen stereo beter wil hebben.
Wat wel kan is er een stereo versterker bijzetten. Mijn stereo speakers kan ik dubbel aansluiten. Maar dat wilde ik nou net niet. Dan moet ik ook mijn bronnen scheiden tussen stereo en meerkanaals, of elke bron dubbel aansluiten.

Ik zit nu een beetje de Marantz lineup te bekijken. De SR4003 krijgt op Kieskeurig een goede review voor wat betreft stereo kwaliteit. De duurdere SR5003 krijgt ook goede reviews. Ben al een review tegengekomen waarin werd gezegd dat Onkyo een wat 'leeg' geluid heeft. Bij de high-end dealer staat ook nog een 5.1 Marantz te koop.

Ik zal zeker morgen even langs gaan bij Musicorner om te kijken of ze aan omruilen/terug brengen doen. Probleem bij die winkel is dat ze een erg klein assortiment hebben. Ze hebben twee goedkopere sets staan van Onkyo (incl. surround luidsprekers), één ouder model wat geen HDMI heeft, en... misschien nog 1 nieuwer, duurder model. De 607 dacht ik. Probleem is ook dat ik die 507 speciaal besteld heb.

bedankt alvast voor de replies.

gastje13

#4
De nieuwe onkyo low-end modellen zijn echt een ramp qua voeding/versterking vergeleken met de vorige generatie(506/606)
Het ziet er cheaper than cheap uit, met een voeding die voor 2 kanaals nog erg krap is. Heb een beetje het idee dat onkyo (op de high-end 90* na) richting de "crap" merken gaat. Enkel stunten met functies, maar versterker ho maar.

Zie maar het verschil tussen de mid/high-end 806 en de 805:


806 -       17,8 kg


805 -      23,1 kg

Direct ruim 5 kilo minder zwaar(voeding!!)   :o

Dit geld ook voor de low-end modellen.

Ik denk dat je met een instap marantz (denk aan 4002, 5002 of de nieuwe ***3 serie) een enorme klap vooruit gaat.
Zal me weinig verbazen dat het scherpe/kille komt van "op-het limiet draaien" van de onkyo

Jurgen79

#5
Denk dat het ook deels de matching is (mordaunt short en Onkyo zijn allebei vrij helder van klank). En de 507 behoort tot de 'instap' modellen van Onkyo, bij vrijwel alle receiver merken is dan vooral het stereo deel duidelijk hetgeen wat achter blijft. Ik verwacht dat een 607 al een stuk beter is. Maar je moet wel van het Onkyo geluid houden, ik heb er meerdere gehad en op stereo gebied was het nooit mijn smaak.

Marantz matched erg goed met Mordaunt Short, maar ik zou dan wel gelijk de stap maken richting de 5003 of hoger (of een 2e hands uit een hogere serie). Maar verwacht nooit dat een surround receiver van 500 euro in de buurt komt op stereogebied met een stereo versterker in dezelfde prijsklasse.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

gastje13

#6
De 607 zou ik echt laten voor wat het is, bijna gelijk aan de 507 maar meer functies.
Ik heb een sr6001, en die klinkt in stereo echt zalig, mooi ruimtelijk en dynamisch.
Bij correct heeft men nu een mooie aanbieding van een denon avr2308 voor 500 euro, en die klinkt ook echt prachtig met stereo. Ga in iedergeval voor een uitlopend model als muziek je prioriteit is, scheelt soms de helft !

jslaman

Je zou ook kunnen kijken naar een arcam receiver die bekend staan om hun goede stereo prestaties. Ik ben zelf overgestapt van een marantz sr7400 naar een arcam avr250 en deze bevalt me enorm goed. Je hebt met de arcam niet de nieuwste snufjes op je receiver, maar wel een zeer degelijk stereo geluid. Aangezien muziek toch de voorkeur geniet boven films lijkt dat me niet zo'n probleem.

xen

Quote from: gastje13 on June 15, 2009, 15:22:01Ga in iedergeval voor een uitlopend model als muziek je prioriteit is, scheelt soms de helft !

Je bedoelt een model uit een oudere serie, toch? Dus in geval van Marantz, een *002 of *001 serie.

road rebel

ik zou geen minuut verliezen en terugkeren naar de winkel, om die versterker in te ruilen tegen een ander merk. NAD, denon of marantz zijn drie "zachtere" merken die ik wel zou combineren met mordaunt short. (ga dan met een paar van jouw mordaunt short luidsprekers)
Wettelijk heb je iets van 7dagen ofzo, en als je dat deftig vraagt zullen ze dat vast willen doen. Misschien moet je ook bijbetalen voor een van de andere versterkers... maar ach ja... dan ben je tenminste echt tevreden!

gastje13

#10
Als je ze kan vinden nog wel. Zo heb ik de 6001 voor 470 ipv van 1000 euro kunnen kopen. Zo kun je voor hetzelfde geld een veel betere kopen.
Maar volgens mij is dat nu een beetje afgelopen, alle tot 6001 zijn zowat uitverkocht . . . .

Hoeveel wil je uitgeven aan een receiver?

xen

Wat ik al had verwacht, hij neemt hem niet terug, omdat het een speciale bestelling was. Het is maar een kleine winkel, meer dan 3 modellen hebben ze niet staan, en andere merken al helemaal niet.

Ik ben ook niet goed in staat om naar een andere stad te reizen (Amsterdam) ivm psychische 'zwakte' van mijn kant. Dus ik zal het moeten doen met de high-end winkel als ik andere dingen wil luisteren, en als ik iets wil wat er niet is, zal ik moeten bestellen.

Ik wilde oorspronkelijk tussen de 300 en 400 uitgeven aan de receiver. Dat is ondertussen wel 500-600 geworden. (Ik heb al 700 uitgegeven aan luidsprekers). Helaas zal ik deze Onkyo moeten doorverkopen, en daar ga ik wel zeker minstens 100+ euro verlies op maken. Maar dat terzijde.

Ik zal eerst eens kijken wat voor Marantz die high-end dealer heeft staan.

jvanhambelgium

Quote from: xen on June 15, 2009, 18:19:07
Wat ik al had verwacht, hij neemt hem niet terug, omdat het een speciale bestelling was. Het is maar een kleine winkel, meer dan 3 modellen hebben ze niet staan, en andere merken al helemaal niet.

Ik ben ook niet goed in staat om naar een andere stad te reizen (Amsterdam) ivm psychische 'zwakte' van mijn kant. Dus ik zal het moeten doen met de high-end winkel als ik andere dingen wil luisteren, en als ik iets wil wat er niet is, zal ik moeten bestellen.

Ik wilde oorspronkelijk tussen de 300 en 400 uitgeven aan de receiver. Dat is ondertussen wel 500-600 geworden. (Ik heb al 700 uitgegeven aan luidsprekers). Helaas zal ik deze Onkyo moeten doorverkopen, en daar ga ik wel zeker minstens 100+ euro verlies op maken. Maar dat terzijde.

Ik zal eerst eens kijken wat voor Marantz die high-end dealer heeft staan.


Mijn Onkyo 875 klinkt zéééér goed, absoluut niks "kil" of "digitaal" of wat dan ook.
Ik speel op DefTech Promonitor 1000 monitoren + aparte sub.

Ik denk wel dat er in m'n 875 wat zwaarder gerief zit dan in de instapmodelletjes...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

gastje13

#13
De 875 is er dan ook nog één van de oude 8 reeks die een miljoen maal beter is dan de huidige onkyo's met een echt mooi opgebouwd voeding/eindtrappen gedeelte.

Luister wel zelf naar de marantz/denon, misschien is dit juist niks voor jouw(smaak) al maakt het in de betere receivers geen enorme verschillen in geluid tussen versterkers.

Minguel

Als de verkoper (Musiccorner) de Onkyo niet wil ruilen, zou ik de Onkyo te koop aanbieden en mijn verlies nemen. Niets verschrikkelijker dan naar een sound te luisteren die niet prettig in het gehoor ligt. Gaat alleen maar als storende factor fungeren.

Je kan ook je verhaal aan de andere (high-end zaak) vertellen. Met een beetje boel geluk wil hij je Onkyo inruilen tegen een reciever die matched met jou gehoor. Hierbij moet je wel erg veel geluk hebben en natuurlijk zal je ook hier je hoogstwaarschijnlijk je verlies moeten incasseren.

Minguel
Versterker    : Marantz PM11S2
Mediaspeler  : Marantz NA8005
Speakers      : Dynaudio FOCUS 220 II
Sub              : REL S3

Garp

Ik had een Onkyo 703 en ook al was het in surround aardig, in stereo vond ik het om te janken. Onkyo verkopen en eens op marktplaats kijken naar een Arcam 250 of zelfs 300 lijkt me. Dat moet net lukken met dit budget en dan heb je heel behoorlijk geluid.

xen

Bedankt voor jullie adviezen alvast. Ik zal kijken wat er haalbaar is.