MaxxMark's bouw van zijn HT - Monteren Speakers, Afronding BB&G

Started by MaxxMark, June 14, 2009, 17:20:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Ik ben eindelijk maar begonnen met een post op het forum te gooien waarin ik beschrijf wat ik nou met mn HT aan het doen ben.Ik heb dit lange tijd uitgesteld omdat het zo veel werk kost om er een mooie post van te maken, maar ben vandaag maar begonnen om het neer te zetten. :)

Ik ben al een veel te lange tijd van plan om mn kamer om te bouwen naar een HT ruimte. Eigenlijk al sinds ik mijn Barco 801 had. Maar wegens te weinig tijd, zin, motivatie nooit aan begonnen.


Om het allemaal leesbaar te houden even een inhouds opgave van dingen die ik wil beschrijven.
* Introductie bij BB&G
* Eerste uitwerking
* Tweede uitwerking
* Koof Verlichting
* Aan de slag: basis
* Kleuren
* Ramen - Houte Panelen (19-05)
* Houtwerk (19-05)
* Muur: glasvlies behang(28-05)
* LED Koof verlichting is binnen! (08-06)
* Sample SonoSuede stof is binnen & kleur houtwerk raam (10-06)
* Muur: gewoon en goedkoop behang (oververfbaar)(11-06)
* Het scherm is binnen (13-06)!
* Constructie 40cm muur (15-06)
* De andere kant  (16/17/18-06)
* Constructie Hout Pilaren (19/20-06)
* Ramen - De andere kant (??-??)
* Extra muur - schuine dak (07/08/09-07)
* Koof, start constructie (14-07)
* Verplaatsen buro, scherm frame ophangen + waterpas & recht maken, opruimen 'zooi', afmonteren hout frames (15/16-07)
* Koof, constructie afmaken (17-07)
* Koof, verlichting (18-07)
* Frames rond het scherm (18-07)
* Bekleding Hout Pilaren  (19t/m25-07)
* Bekleding Frames om het scherm (25-07)
* Koof Verven binnenkant (26-07)
* Koof verven buitenkant (29-07)
* Afwerken beschadigde delen (29-07)
* Vloerbedekking (29/30-07)
* Milestone: Alles is Af! :pompom: (alleen nog wat kleine dingetjes ::) ) (30/07)

* Ingepland: Aanpak Akoestiek BB&G (25-08)

Introductie

Sinds ik begin 2009 de gelukkige eigenaar ben van een JVC RS-10 (gehaald bij Beter Beeld & Geluid) begon het toch weer te kriebelen en wilde ik eigenlijk eens wat af gaan maken. Ik ben dus met Bjorn van BB&G gaan praten over wat ik met mijn kamer zou kunnen gaan doen. Het doel is om een HT te maken die echt een HT is, maar uiteindelijk geen batcave wordt en dus dat de kamer niet heel erg ongezellig is om normaal in te leven.

Uiteraard was er meer informatie nodig en ben ik foto's gaan maken en heb een oud (accuraat) SketchUp 3D model er bij gepakt om een en ander te verduidelijken.






Eerste uitwerking

De eerste adviezen waren al snel erg duidelijk en concreet. Het gaat om een langwerpige ruimte en dat gaat lastig zijn met geluid (dit heb ik zelf ervaren omdat de Sub op mn 'huidige' luisterpositie zo goed als afwezig was, terwijl hij in ongeveer elke andere plek van de kamer een stuk beter was).

Het idee zou zijn om een scherm in een houtconstructie (soort vals muurtje) 40 centimeter voor de huidige projectie muur te zetten. Hieraan kan het scherm hangen. Achter het scherm kunnen dan de speakers en sub geplaats worden (uiteraard vereist dit een akoestisch transparant scherm).

De luister positie zou dan een meter naar achter gaan om zo uit het midden van de kamer te gaan zitten. Hierdoor zorg je dat je niet meer in het midden van de kamer komt te zitten, en hou je voldoende (maar niet te veel) afstand tussen de kijkplek en het scherm.

Tevens zou het advies zijn om naar een 7.1 setup te gaan, omdat dat zeer bevoordelijk zal zijn de geluids ervaring. En omdat ruimte een issue is zouden on-wall speakers erg aan te raden zijn. Als advies kon hierbij gedacht worden aan de Martin Logan Fresco's of de Totem Tribe.

Hoewel het schuine dak akoestisch in orde was, leek het handiger om aan die kant toch een vertikale muur te maken. Dit creeërt wat symetrie en hier kunnen dan de side speakers geplaatst worden evenals de andere audio/video apparatuur.

Het huidige DIY-witte-latex-op-mdf-scherm was in mijn ogen toch enigszins klein (2meter breed). En doordat de speakers achter het scherm geplaatst worden kan het scherm breder gemaakt worden. Als uitgangspunt is hier uitgegaan van een 96" breed scherm (244cm breed, 110inch/280cm diagonaal).


Ik ben aan de slag gegaan in sketchup om een dergelijke situatie te creeëren en die ziet er als volgt uit:





Als formaat voor de speakers is hier uitgegaan van de ML Fresco's.


Tweede Uitwerking

Om het geheel akoestisch aan te pakken en het geheel er ook nog een beetje leuk uit te laten zien zijn we er op uit gekomen dat we houte pilaren in de ruimte gaan creeëren waarin we Auralex SonoFlat en Auralex Metrofusor panelen kunnen zetten. Over deze pilaren wordt vervolgens de Auralex SonoSuede stof gespannen om ze visueel weg te werken.

Tevens zou de ruimte om het scherm overspannen gaan worden met SonoSuede.


Hiermee kwam vervolgens de volgende sketchup tekening uit:




Koof Verlichting

Om niet het hele plafond donker te hoeven maken heb ik bedacht om 25 cm uit de muur een verlaging van het plafond te maken en daarin een lichtkoof te maken. De ruimte om deze verlaging kan dan in de (donkere) kleur van de muur geverfd worden en de binnen kant van de koof wordt dan in de lichte kleur geverfd. Om er voor te zorgen dat het om het scherm zo veel mogelijk donker is, heb ik er voor gekozen om de lichtkoof aan de scherm kant niet op 25cm van de muur(scherm) te zetten, maar op 100cm van het scherm. Dit lijnt dan precies op met het einde van het raam bij het scherm.

De lichtkoof gaat verlicht worden door middel van een lichtslang. Na wat onderzoek ben ik er bijna zeker over uit dat het een LED lichtslang gaat worden die specifiek gemaakt zijn om in lichtkoven te gebruiken. Deze zijn wel ietsje (een heel stuk...) duurder dan een lichtslang van gloeilampjes, maar hebben een langere levensduur en leveren een grote kosten besparing op de stroom op jaarbasis op. Zeker als het ook gebruikt wordt als primaire verlichting. Omdat ik sceptisch was over de lichtopbrengst heb ik 1 meter van deze verlichting besteld en gekeken wat de lichtopbrengst hier van was. Deze was in orde (komen later nog foto's van).




De andere punten in de inhoudsopgave zal ik in de loop van de tijd aanvullen. Ik heb uiteraard foto's gemaakt van de diverse stappen en deze zal ik er uiteraard bij blijven doen :)


Edit:

Resultaat:

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Aan de slag: basis

Omdat ik zelf nog werk in de kamer pak ik de kamer helft voor helft aan. Eerst de ene kant, daarna de andere kant. Het is misschien ietwat onhandig, maar het is nou eenmaal niet anders.

Als eerste ben ik begonnen om alles wat nog op de muur zat te verwijderen. Zo zijn alle behangresten verwijderd en is de muur even oppervlakkig schoon gemaakt.

Vervolgens heb ik met pleisterwerk alle gaten in de stenen muren gedicht zodat er een egaal oppervlak ontstaat voor het toekomstige behangwerk.

Het houtwerk moet geschuurd worden zodat het geplamuurd, gegrond en geverfd kan worden. Dit is een ontzettende k*t klus :-X omdat ik iemand heb die over mn schouders mee kijkt en vind dat alles perfect gedaan moet zijn. Dus het is schuren, plamuren, wachten tot het droog is (14 uur:(), weer schuren, opnieuw plamuren, wéér wachten, en schuren.. Vervolgens gronden en controleren of alles goed is. Zo niet, dan weer even schuren, en plamuren (en wachten), en opnieuw....

Gelukkig waren er delen die minder kritisch waren dan andere delen (houtwerk op de grond v.s. houtwerk van het raam) dus daar kon gelukkig wat minder aandacht besteed worden.





De deuren zijn ook onderhanden genomen, de plaat die er op zat is bij beiden deuren er af gehaald en de spijkers zijn er uit gehaald. Op de deur willen we een grote MDF plaat zetten zodat alles precies gaat aansluiten. Als bijkomend voordeel heb je dan ook dat de deur wat zwaarder wordt en dus minder geluid zal doorlaten naar de gang en andere delen van het huis.

Om alvast een idee te krijgen voor de pilaren is er op dit moment ook gekozen om een 'voorbeeld' pilaar te maken zodat we een idee krijgen van hoe dit er uit komt te zien. Uiteraard nog niet de andere pilaren gemaakt, want dan liggen die alleen maar in de weg :)



Kleuren

De kleuren was nog een vak apart. Ik wilde wel een donkere kamer, maar ik wilde niet zwart gebruiken, want dat is zo zwart hè ::)

Aangezien ik van de SonoSuede stof in het begin nog geen samples had, kon ik ook niet met zekerheid zeggen of ik daar een juiste verf tegenhanger voor kon vinden. Dus ik was genoodzaakt om te wachten met de kleuren voor het raamkozijn en de binnenkleur van de koof (mocht ik daar al aan gaan beginnen).

Bij Beter Beeld & Geluid hadden ze de kleur "GrauBraun" (RAL 8019) op de muren zitten, en die kleur vond ik opzich niet mis staan. Om die reden heb ik een potje gehaald bij de Hubo om de hoek en ben een testje gaan doen. Ik merkte al snel dat je toch een hoop verschil merkt in de soorten verf, ondanks dat het dezelfde kleur is. Het duurt een tijd voordat het droog is (en dus de kleur uitgekleurd is) en er is verschil tussen muurverf (mat) en lakverf (zeideglans). Uiteindelijk toch gewoon gekozen voor deze kleur als donkere basis kleur.


Ramen - Panelen

Omdat het scherm 40cm naar voren komt en je bij het raam eigenlijk niet wilt dat je van buiten tegen een rare constructie aan kijkt, hebben we gekozen om 3 schuif panelen van hout (mdf) te gebruiken om het af te sluiten. Deze panelen komen in geleiders aan de boven en onderkant, ieder paneel krijgt een 'borstel' langs de linker- en rechterrand om licht en resoneren tegen te gaan en aan de volledig linker en rechter kant komt een extra geleider om te zorgen dat er geen licht langs deze kanten naar binnen kan komen.

De binnenkant wordt in de donkere kleur geverfd en de buitenkant met de lichte kleur.




Houtwerk

Na al het basiswerk ben ik aan de slag gaan met het verven van het houtwerk. Na een eerste laag verf bleek er (perfectionistische vaders...) nog plamuurwerk noodzakelijk, dus was ik weer genoodzaakt een dag of 2 te wachten voordat ik het houtwerk kon afronden.








Morgen weer een update ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

JeKa


MaxxMark

#3
LED Koof verlichting is binnen! (08-06)

Ik heb als test een metertje LED verlichting besteld om te kijken wat de lichtopbrengst en kleur zou zijn. Het betreft een "Milky White" led slang die een warmte heeft van 3500K. Op Gathering of Tweakers werd dit toch als te koel bestempeld. Veel gloeilampen en zeker spaarlampen hebben een warmte van 2700K.

Om even aan te geven waarom ik maar een metertje heb besteld even de vergelijking die ik gemaakt heb.

Ik heb +- 11 meter aan lichtslang nodig om de lichtkoof te gaan verlichten. Ik ben uitgegaan van +-3 uur verlichting per dag (ofwel ongeveer 1000 uur op jaarbasis). En dat is enigszins conservatief voor een mogelijk primaire lichtbron.

Ik heb gevonden:
11 meter gloeilamp lichtslang (230v)  - kosten € 11,-
11 meter LED lichtslang (230v)  - Kosten € 140,-
11 meter LED Cove lichtslang (230v)  (specifiek voor koof verlichting, heeft 2x zoveel ledjes en 2x zoveel verbruik ivm standaard LED lichtslang)  - kosten € 240,-


11 meter aan gloeilamp lichtslang
Het verbruik daarvan is  13watt per meter en dus 143 watt per 11 meter
Per 7 uur verbruik je 1 kWh
Op jaar basis verbruik je dan 142kWh
Omgerekend naar een gemiddeld energie tarief betaal je dan € 35,- per jaar aan stroomkosten.

12 meter LED lichstlang ( per 11 meter was lastig rekenen :))
Het verbruik: 5 watt per 2 meter
30 watt per 12 meter
per 33 uur  verbruik je 1 kWh
op jaar basis: 30kWh
kosten per jaar: € 7.50

11 meter LED Cove Lichstlang
Het verbruik: 5 watt per meter
55 watt per 11 meter
18 uur per kWh
55 kWh per jaar
kosten per jaar: € 13.00

Uitgaande van deze getallen zou je in stroomverbruik de kosten van de standaard led slang er in +-5 jaar uit hebben. De Koof verlichting heb je er in +-10 jaar uit.


De keus voor LED is dus snel gemaakt. De keus voor LED vs LED Koof is wat lastiger. En daarom heb ik dus gekozen om 1 meter LED Koof te bestellen. € 35,- (incl extra benodigdheden) om te testen is redelijk normaal voor een led lamp en ik was razend benieuwd :)

Toen het pakketje binnen kwam heb ik het uiteraard direct aangesloten.

Het eerste wat mij opviel is dat deze LED verlichting aardig 'knippert'. Dit kan een tik van mij zijn, aangezien niemand anders dit opvalt (misschien zelfde reden dat bijv rainbow effect mij ook erg stoort).

Het tweede was dat inderdaad 3500K niet heel warm is, maar tegelijkertijd ook niet te koel :)

De verlichting blijkt ondanks dat het een slang is toch redelijk directioneel te zijn, ofwel ik moet het in de koof op de juiste manier er in zetten, anders heb ik een verminderde lichtopbrengst.

Overdag is het licht gewoon 'zichtbaar' maar hoef je niet te verwachten dat het echt iets verlicht. Ik heb gewacht tot het avond was om het in de kamer te kunnen uit testen. Ik verwachtte eigenlijk vrij weinig resultaat. Maar toen ik het licht in een verduisterde kamer aan zette was ik verrast door de hoeveelheid licht die het gaf. De slang zou met zijn 1 meter al perfect kunnen dienen als sfeer verlichting voor in de kamer. Het is wat weinig om echt een boek bij te lezen, maar voldoende om je een weg te kunnen vinden door de kamer.

Ter verduidelijking even een plaatje (ik heb geprobeerd om het plaatje zo accuraat mogelijk te laten zijn qua hoe het er in het echt uit ziet en niet na aanpassing van sluitertijd etc. De kleur is in werkelijkheid iets geler dan op het plaatje. Tevens zie je in het echt wel duidelijk onderscheid tussen de lampjes, het is niet een egaal oplichtende slang (helaas)):



Als ik de lichtopbrengst extrapoleer naar 11 meter, dan kan ik niets anders dan concluderen dat het genoeg licht zal opbrengen om te kunnen dienen als primaire lichtbron.

Ik heb die avond nog even mijn EyeOne LT aangesloten en gekeken wat de lichtopgrengst was in fTL door met de slang op een afstand van 100cm op een wit oppervlak te laten schijnen en de EyeOne van dat papier te laten meten. Hieruit kwam ene fTl van 2.4. Als ik direct de eyeOne richting de slang laat kijken dan varieert het tussen de 10 en 20 afhankelijk van hoe direct hij in het licht kijkt.

Als ik een gloeilamp aanzet op 1.25meter afstand dan is de fTl daarvan ruim 3. Uiteraard heeft een gloeilamp een lichtrichting die alle kanten op is :)

Conclusie: Ik heb de resterende 10 meter ook besteld en verwacht die rond de 17e/18e afgeleverd. Als dat er is zal ik even foto's maken en hier bij zetten.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MLCinema

Indrukwekkend project. Deze wordt vanaf hier ook weer aandachtig gevolgd :)
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

MaxxMark


Muur: glasvlies behang(28-05)

Aan een kant van de kamer (de schuine delen en het plafond) zat al glasvlies behang, en deze konden gewoon oververfd worden met (matt)muurverf.

Zoals te verwachten viel dekt deze verf niet in 1 keer:



Dus, na het drogen kon er een 2e laag overheen.
Om mooi het verschil te laten zien tussen 1 laag en 2 lagen:



Het verven van deze stukken ging erg snel en ik merkte heel snel dat de kamer al een stuk donkerder werd.

Wat op de laatste foto (en in het echt nog meer) zichtbaar is, is dat de middenbalk nog niet echt mooi is afgewerkt. Hier is (uiteraard op aanraden van mn pa ::) een extra laag plamuur overheen gegaan en daarna nog 2 lagen verf).

Sample SonoSuede stof is binnen & kleur houtwerk raam (10-06)

Na een bezoekje aan Beter Beeld & Geluid met mijn versterker (waar ik het overigens niet meer over wil hebben) (mompelt iets over AB vergeten zijn en niet in het menu kunnen komen zonder.... :-X) heb ik een sample van de SonoSuede stof meegekregen; zwart en 'tan' (beige).

Hiermee kon ik eindelijk goed op zoek naar een bijpassende kleur als lichte tegenhanger voor het raamhoutwerk.  :pompom:

Dit was niet echt makkelijk omdat de kleur er eigenlijk niet echt is. Het viel overal een beetje tussen. De kleur die er het best in de buurt kwam, maar net iets te donker was, was de "Suede" kleur van Histor. Omdat de kamer al wat donker is, heb ik gekozen voor een ietwat lichtere kleur. Dit is de "Sisal" kleur geworden van Histor. Een nadeel van deze kleur is (zo bleek achteraf) dat hij in avond licht (of eigenlijk in kunst licht en met name led licht) nogal geel lijkt... Hoewel het niet lelijk is, is het ook niet de ideale kleur die ik zocht :nopompom:

Om het verschil goed te zien 2 foto's:

correcte kleur

geel ogende kleur

Muur: gewoon en goedkoop behang (oververfbaar)(11-06)

In eerste instantie wilde ik op de andere muren ook glasvlies behang doen. Maar, zo wisten meerdere bronnen (mn pa, de hubo om de hoek en anderen) mij te melden, als je het er in de toekomst weer af wilt halen, dan kost dat ontzettend veel moeite.

Vandaar dat we voor een alternatief hebben gekozen, namelijk; simpel wit behang met een licht bobbeltjes motief. Goedkoop en oververfbaar!

Dat het goedkoop behang was kwamen we later ook achter... Het 'behangen' kostte bijzonder veel tijd en leverde veel frustratie op. Zelfs voor een geoefend behanger als mn pa.

Maar gelukkig kwam alles goed! (op een bobbel hier en daar na ;))

Na het behangen een dagje goed laten drogen, en daarna de muurverf pakken en verven!

Aangezien de verveling halverwege toesloeg besloot ik toch nog even wat plezier te maken zolang het kon. En daarmee zie je ook meteen hoe het behang er uit zag voor en na het schilderen  :pompom:

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Het scherm is binnen! (13-06)

Van de week heb ik gehoord dat het scherm binnen is gekomen bij Beter Beeld & Geluid. Het gaat om het 96" Akoestisch transparante scherm van Screen Research.

Gelukkig is alles verpakt in een heel handzaam formaat van 280cm bij 17cm bij 20cm, dus dat gaat allemaal mákkelijk passen...  :-X

Zaterdags heb ik de auto gepakt en ben naar Hilversum gereden om het pakketje op te halen. Hij lag al klaar en het was (in theorie) een kwestie van de auto in schuiven en gaan met die banaan.

Niets is minder waar. Het paste allemaal nét niet in de Peugot Partner. Ik miste net een paar centimeter om de kofferbak dicht te krijgen. Dus ik heb de spanbanden gepakt en met 3 spanbanden alles vastgezet aan ieder mogelijk montage punt.

De laatste spanband is gebruikt om de laadklep dicht te houden tijdens het rijden :)

Alles zat prima vast en de terugreis naar Delft verliep zonder enige problemen. Thuis aangekomen moest alles de trap op en de kamer in. Uiteraard weer wat bloed en zweet verloren om het scherm de trappen op te krijgen, maar uiteindelijk is hij heelhuids boven gekomen :pompom:


Uiteraard even de doos open gemaakt om te kijken wat er allemaal in zit en hoe het monteren er van uiteindelijk in zijn werk gaat.

Alles zit heel degelijk verpakt in de doos en ieder onderdeel is ge quality checked  en heeft een paraaf van de controleur. Zelfs een lege koker die er in zat om schuiven tegen te gaan was gelabeled "empty" om verwarring te voorkomen.

Alle onderdelen waren ook netjes benoemd en er zat een zakje bij met reserve schroefjes,moertjes, etc mocht er iets kapot gaan/kwijt raken. Er zat zelfs een "Protective Sheet" bij die je op de (schoongemaakte) grond moet neerleggen om te voorkomen dat het scherm of het frame van het scherm beschadigt.

Snel het boekje er bij gepakt en doorgekeken hoe het gemonteerd dient te worden. Dit was namelijk belangrijk voor de montage op de houten constructie die gemaakt moet worden.

Constructie 40cm muur (15-06)

Maandags begonnen aan het maken van het houte frame voor het scherm.  Een probleem dat vooraf al bekend was, was dat er op sommige plaatsen geen schroeven in het plafond kunnen (bijv in de erker). Hier moest dus omheen gewerkt worden. Gelukkig hadden we dus alles netjes uitgetekend en uitgedacht zodat we niet tegen problemen zouden aanlopen.

En je voelt hem al hangen, er moest iets niet goed gaan.  :hehe:

We wilde alles zo waterpas mogelijk hebben. En dat is een beetje paradoxaal in vergelijking tot een oud huis. Het huis is namelijk zo scheef als maar kan (zo bleek) en we moesten aan alle kanten blijven schuiven en meten om alles zo recht mogelijk te krijgen. Gelukkig hebben we na een middagje prutsen en klooien een heel mooi en stevig houte constructie neergezet.



Om zeker te zijn dat alles perfect past besloten we om het frame van het scherm in elkaar te zetten en op te hangen. Op die manier weten we zeker dat alles past.

Ook dit bleek uiteindelijk prima te passen. Toen het scherm hing straalde dit al meteen een vorm van chique-heid uit. Ook het formaat (96" breed (110" diagonaal)) oogde toen het frame hing veel groter dan in eerste instantie gedacht.

Helaas ben ik vergeten een foto te maken hoe het er uit zag met het scherm (dat houdt het wel spannend natuurlijk  :devil:)

Het hout moet nog geschilderd worden in de donkere kleur, zodat als de panelen er op zitten (waarover het zwarte doek gespannen wordt) er ook geen lichte kleur van het hout perongeluk ergens tussen door kan komen, want ik weet zeker dat als ik het niet verf en ik zie een stukje, dat ik me er behoorlijk aan ga irriteren :)

Nu dit af is kan de boel van de ene kant van de kamer naar de andere kant verhuisd worden en kan de andere kant afgewerkt worden.

De andere kant (16/17/18-06)

Aan de andere kant kon ik weer van voor af aanbeginnen. De muren moesten nagelopen worden op behang (ik had al 99,9% weg gehaald, maar er zaten toch nog stukjes) en de gaten moeten opgevuld worden.

Uiteraard betekende dit dat ik op dinsdag de gaten gevuld had en dat ik vrolijk een uur of 12 tot 24 uur moest wachten voor ik verder kon. Ik heb een beetje gesprokkeld door smiddags te vullen en, aangezien het indikt, savonds nog een laagje er over heen te doen om te compenseren.

In de avond kon ik de plinten verven. Helaas loopt er een verwarmingsbuis voor de plint langs, dus kon ik niet (zoals bij de andere kant) de plint er af halen en deze rustig verven en laten drogen. Dit moest dus in de kamer gedaan worden en koste behoorlijk wat werk.

Woensdags was de boel aardig opgedroogd en konden we gaan behangen. Dit deden we in de namiddag/begin avond om te zorgen dat de vullingen netjes gedroogd waren. En zoals altijd treed de wet van murphy in werking... Door een calculatie fout kwamen we niet uit met het behang. We hadden netjes uitgerekend hoeveel we nodig hadden. Maar doordat er een baan behang vern**kt was kwamen we mooi tekort! En omdat het avond was, konden we ook niet even snel een nieuwe rol halen....

Vandaag was er dus een half stuk niet voorzien van behang. Om toch door te gaan besloot ik maar het eerste stuk te gaan verven, anders zit je toch maar zo stil :)





Daarnaast heb ik 35 centimeter op het plafond en het stuk bij het scherm voorzien van donkere verf.

Daarna heb ik het zichtbare houtwerk van de houtconstructie voor het scherm voorzien van een laagje verf.

Tevens heb ik de panelen voor het raam voorzien van een 2e laag verf. Deze keer de muurverf. GEkozen is om eerst een laklaag te doen gevolgd door de muurverf om met de laklaag de MDF plaat te verstevigen en te zorgen dat deze niet krom zal trekken (Zie rechtsonder op het plaatje ;)).





Vanavond nog een stukje behangen zodat ik dat morgen weer kan verven!

Hopelijk dat ik ook nog tijd zie om te beginnen aan de koof voor op het plafond :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

deniax

#7
Quote from: MaxxMark on June 16, 2009, 23:55:39Aangezien de verveling halverwege toesloeg besloot ik toch nog even wat plezier te maken zolang het kon. En daarmee zie je ook meteen hoe het behang er uit zag voor en na het schilderen  :pompom:


Niets meer aan doen, klaar zo!  :tongue2:
D-Box - Velodyne - Screen Research - JVC - Audyssey

bmateijsen

Dat schiet al lekker op! En briljante foto hierboven ;). (gelukkig staat de smiley erbij 8) )

MaxxMark

Constructie Pilaren (19/20-06)

Gisteren en vandaag bezig geweest met het maken van de pilaren waarin de Auralex panelen komen. Dit is ook weer een behoorlijk priechel werkje.

Vooraf bedacht dat de pilaren op de plint komen en dan doorlopen tot het plafond.

Het grootste probleem is alleen; hoe zet je het vast? In de pilaren komen Auralex panelen, en over de pilaren wordt SonoSuede doek gespannen. En je wilt natuurlijk niet dat je schroeven of nietjes gaat zien.  :angel:

Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om richeltjes te maken die je aan de bovenkant (in de laatste 30cm die niet actief gebruikt wordt) op de muur en op de pilaren monteert. Je kunt dan de pilaren vanaf de onderkant er in steken.
Vervolgens zet je op de plint een hoekje waarmee je de pilaar klem omhoog duwt en dus strak vast zet.

De richeltjes zien er als volgt uit:




Uiteraard is het allemaal weer makkelijker gezegd dan gedaan. Gisteren een hele middag bezig geweest met hout in de juiste lengtes te zagen zodat ze netjes zouden passen en iets klemmen. Vervolgens 's avonds met mn pa geprobeerd een een ander zo te krijgen dat de panelen netjes passen en dat het geheel tussen de plint en het plafond past.

Aan het eind van de avond paste het, en bedachten we dat dit níet de manier was zoals het moest :nopompom:.

We kwamen tot de conclusie dat hij best wat minder lang mag (een halve cm korter) omdat je aan de onderkant bij de plint toch kunt corrigeren voor de speling aan de boven kant. Je moet alleen zorgen dat je bij het monteren van de richeltjes met de juiste afstand rekening houdt. Wel moet er voor gezorgd worden dat de pilaren overal ongeveer even groot zijn, anders gaat de kamer rommelig ogen omdat de een aan de onderkant meer ruimte over heeft dan de ander.

Vandaag ben ik dan ook weer verder gegaan en ben van een halve centimeter korter uit gegaan.

Dit ging allemaal een stuk beter én sneller! :sigh:

In een uurtje tijd zijn er 2 pilaren in elkaar gezet en is gezorgd dat in iedere ruimte netjes een paneel past!



Uiteraard heb ik de leukste pilaren voor het laatst bewaard... Degene die voor de deur komt, en degene die half onder de erker en voor de schuine steun balk komt. Hier zal wel weer aardig wat moeite voor gedaan moeten worden >:(

Zometeen eerst maar langs de Hubo om nog wat hout van 2.70 halen omdat er precies 2 miste (tellen is ook een vak :sigh:)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Ondertussen heb ik zondag nog even de laatste pilaar in elkaar geschroeft en kon verder niet zo heel veel doen aangezien er spullen gehaald moeten worden.

Wel nog even nagedacht over hoe de muurtjes vast moeten komen onder het schuine dak. Want ook hier is weer het probleem dat je niet zomaar een schroef er in kan draaien, voor je het weet zit je buiten of sloop je je halve dak.
Met wat voel en gok werk heb ik wel de ondersteunende hout balken achter het glasvlies behang gevonden zodat we in ieder geval een paar punten hebben waarop de muurtjes vastgezet kunnen worden.

Omdat de pilaren die aan deze kant van de kamer komen (en dus eigenlijk maar half  zo hoog zijn als de andere kant) tegen het schuine dak aan komen moeten deze afgeschuind worden en moet hierbij ook rekening gehouden worden met de SonoSuede stof die er tegenaan komt. En daarbij zou het ook nog mooi zijn dat er 2 auralex panelen in deze pilaren kunnen passen. Plus(!) dat er nog rekening gehouden moet worden met speakers die er achter kan komen te staan.

Een onzekerheid is daarbij alleen of SonoSuede stof ook akoestisch transparant is, of dat deze semi-akoestisch transparant is. Dat het namelijk geschikt is om over SonoFlat panelen en Metrofusor panelen te spannen wil niet zeggen dat het geschikt is om als grill voor een speaker te gebruiken  :-\

Vooralsnog eerst maar eens concentreren op het monteren van de pilaren op de muur, de constructie van het muurtje onder het schuine dak en de constructie van de koof op het plafond. Want ondertussen ben ik een kleine 2 maanden bezig en wil weer eens een filmpje gaan kijken op een scherm groter dan 24" :inlove:

Een voordeel. Als het strak af is en ik kan gaan kijken, zal het ongetwijfeld heel erg cool zijn  8)

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Zo... Na een ruime 2 weken uit de roulatie te zijn geweest door een 3 delige wortelkanaalbehandeling ben ik weer aan de slag gegaan!

Een aantal hout pilaren staan nu ook aan de muur vast waardoor je al aardig een idee krijgt hoe het er uiteindelijk uit moet gaan zien:



Verder begonnen aan het 'muurtje' onder het schuine dak. En natuurlijk is niet alleen het dak schuin, maar ook de vloer en ongeveer elke mogelijke muur die je maar tegen komt. Dus weer druk in de weer geweest met de waterpas om alles zo recht mogelijk te krijgen :)

Uiteraard horen daar ook meteen de pilaren bij. Dus het was een productieve dag geweest.

En geen muur zonder plint natuurlijk. Dus die is er ook onder geprakt ;)

Ook heeft mijn oude DIY scherm in mn nieuwe HT een mooie nieuwe bestemming gekregen zoals je in de volgende plaatjes kunt zien:







En nog even een wat globaler overzicht van de kamer:



Ook zijn we al begonnen aan de koof, maar daar is nog niets over te laten zien :)

Een geschaafde plank (want natuurlijk is het plafond ook niet recht...) met een latje er op gelijmd is ook niet echt foto waardig.

Morgen verder aan de koof en zorgen dat alle pilaren daadwerkelijk vast zitten met 2 hoekjes en 2 klem houtjes.

Verder de plamuur er weer bij halen om de schroeven in de houtplaten af te plamuren zodat het daarna geverfd kan worden.

Als er dan nog tijd is, ook kijken of de MDF platen op de deuren kunnen. 

Met een beetje geluk gaat het deze week nog zo ver komen dat vloer bedekking besteld kan gaan worden. En dan gaat het écht opschieten :P
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Crissis

Schiet mooi op! :) Fijn gereedschap he?! dat Festool! ;)
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Fabian92

Neemt al serieuze vormen aan, keep it going  :thumbs-up:
JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

Roger Black


MaxxMark

#15
Quote from: Crissis on July  7, 2009, 23:37:33
Schiet mooi op! :) Fijn gereedschap he?! dat Festool! ;)

Zeker fijn spul. Alleen waren het nu alleen de dozen. Er zaten in dit geval Metabo boor machine's in (1 accu, 1 gewoon en 1 met klopboor/beitel stand). Maar er zwerven hier genoeg Festool apparaten rond :)

Om verder even de update af te maken.

Het muurtje onder het schuine dak is verstevigd om wat meer verband te brengen in de muur (het liep wat scheef en dat kon iedere boerel*l zien). En er is een extra plankje (weer een stukje van mn DIY scherm ;)) aan de onder kant gezet zodat de pilaren die er in komen niet naar achter kunnen schieten mocht er iemand perongeluk tegen aan tikken/schoppen(?)/whatever.





Vervolgens hebben we het behangen met glasvliesbehang (zoals ook op het schuine dak zit). En dat is echt een verademing in vergelijking met dat goedkope pruts behang wat op de muren zit. Als glasvliesbehang scheef zit 'duw' je het gewoon recht. Er zit namelijk voldoende rek in :). En steekt er iets uit? Dan pak je gewoon een stanleymes en snijd je het overtollige behang weg. Als je dat met het papieren behang probeerde dan scheurde het direct. Idem voor het wegsnijden van overtollig behang.



Dit heeft rustig een nachtje staan drogen, en vandaag heb ik het in 2 lagen geverfd met latex verf. En heb ik de plinten gedaan met (ook 2 lagen) zijdeglans.



In de avond begonnen met de koof. Eergisteren was er al weinig over te melden. En eigenlijk vandaag ook... We zijn het grootste deel van de avond opzoek gegaan naar de rachels boven het plafond. Helaas voor ons bleken deze in de lengte richting te lopen. En toevallig nét niet op de plaats waar we dat wilden. Gelukkig liepen er ook nog binten boven het plafond (de rachels moesten ergens op vast zitten ;)) die allemaal op eenzelfde afstand van elkaar zaten. Helaas zaten deze wel wat hoger dan de rachels. Dus moesten er langere schroeven gebruikt worden.

We hebben voor de gehele omloop van de koof de gaten in het plafond gemaakt en de schroeven er ingedraaid. Dit om te kijken of de schroeven overal wel pakten. Op 1 plek was dit niet het geval, dus daar moet een nog langere schroef in.

Na het monteren van de 2 moeilijkste stukken koof, namelijk de stukken waar het plafond schuin loopt en er dus een hoop is geschaafd, hebben we uitgemeten wat er met de andere zijstukken gedaan moet worden zodat deze morgen op maat gezaagd kunnen worden en vervolgens gelijmd kunnen worden. Op het tussenstuk aan de kant van het scherm hebben we alvast een latje gelijmd zodat deze vanacht kan drogen :)

Uiteraard is het allemaal niet speciaal. Maar toch een plaatje:


Vervolgens heb ik weer zitten nadenken over de kleur die aan de binnenkant van de koof komt. Ik wil er een lichte kleur hebben. Eentje die in de buurt komt van de kleur voor op de pilaren.  Helaas is de LEDslang dus iets gelig en verkleurt de 'Sisal' kleur heel erg naar geel toe. Ik moet dus maar gaan gokken of proberen een kleur uit te zoeken die in combinatie met de lichtslang de juiste kleur geeft. Waarschijnlijk niet te doen... :nopompom: Misschien dat iemand een idee heeft?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Doompie

Goed bezig  :thumbs-up:

waarom niet gewoon wit..

Heb voor mijn lichtkoof wit gekozen (heb er RGB led's in liggen) vindt dat plafonds best een eigen "karakter" mogen hebben, ipv een verkapt verlengstuk van een muur.. plus als je hem wit maakt komt het indirecte licht wat prettiger naar voren..
En die lichtkoof is toch een verlengde van het plafond vindt ik dan weer..matchen dus ;)

MaxxMark

Quote from: Doompie on July 10, 2009, 10:05:31
Goed bezig  :thumbs-up:

waarom niet gewoon wit..

Heb voor mijn lichtkoof wit gekozen (heb er RGB led's in liggen) vindt dat plafonds best een eigen "karakter" mogen hebben, ipv een verkapt verlengstuk van een muur.. plus als je hem wit maakt komt het indirecte licht wat prettiger naar voren..
En die lichtkoof is toch een verlengde van het plafond vindt ik dan weer..matchen dus ;)


Op zichzelf zou wit niet slecht zijn, maar aangezien de lichtslang iets naar geel hangt wordt wit dus ook weer geel. En eigenlijk vind ik dat niet zo heel mooi :(

De reden dat ik ook wit eigenlijk niet wil is omdat ik de kleur combinatie met het grijsbruin/beige er erg goed uit vind zien. Dan vind ik denk ik het wit een beetje.. mja... wit :) Maar ik ga het in ieder geval nog even proberen als de koof op het plafond zit. Het plafond is toch wit, dus zou jouw situatie gewoon testbaar moeten zijn. Thanks for the tip iig O0

Als ik het zou moeten matchen met het plafond dan zou het donkerbruin moeten worden, en dat is wel weer heel donker. Zeker omdat het een indirecte lichtbron is. Mijn gedachte is om de gehele buitenkant van de koof donker te maken en de binnenkant licht. Daarmee creeër je imho een leuk contrast.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Aaarg :( :'(

Ik heb een denkfout gemaakt in de constructie van de koof :nopompom:

In de hele kamer ben ik uitgegaan van het middelpunt van het scherm. Dus alle pilaren etc zijn gepositioneerd met als uitgangspunt het scherm.

Nu heb ik bij het construeren van de koof de (niet geheel ondenkbare) fout gemaakt om uit te gaan van de randen van mijn kamer. Ofwel ik ben met de koof begonnen, 30 cm uit de rand van de kamer.

Ik heb dus nu een koof die tenopzichte van de kamer in het midden zit, maar ten opzichte van het scherm (en dus de pilaren) uit het midden hangt... Ondertussen ben ik naarstig opzoek naar alternatieven maar heb nog geen mooi alternatief gevonden  :( :-[
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

stoffels

het gaat de goeie richting uit, keep up the good work.

MaxxMark

Om nog even te visualiseren wat er fout is:



De groene stip geeft het midden aan van het scherm (tevens het middelpunt uitgaande van de linker muur tot aan de rechter muur die gebouwd is onder het schuine dak).

De rode stip geeft (zoals je waarschijnlijk wel ziet ::)) het midden aan van de koof. Hier zit dus een ietsiepietsie verschil tussen :(

Gewoonweg de koof verbreden zodat beide middelpunten overeenkomen is niet te doen. Dit komt vooral door het schuine dak.

De koof verkleinen zodat het wel binnen het vlakke plafond blijft is ook niet te doen, want dan krijg je een koof van 50cm breed  :confused:

Bij het brainstormen voor alternatieven en het uitmeten van het een en ander kwam ik er achter dat de koof nu grofweg gelijk is aan 55% van het scherm. In mijn hoofd zou als de koof in een logische verhouding tot het scherm geplaatst wordt het geheel wel 'symetrisch' ogen. en 55% was nou niet echt een logische verhouding  :-*

Omdat het heel erg lastig is om te visualiseren hoe het er uiteindelijk uit komt te zien wil ik het scherm (zonder doek) weer een keer gaan ophangen. Op die manier is duidelijker te zien hoe de koof zich verhoud ten opzichte van het scherm. Helaas is dat nogal wat werk en hebben we daar een groot grond oppervlak voor nodig, iets wat er op het moment niet is.

We hebben besloten de koof dan even te laten voor wat het is en eerst de deuren aan te pakken en alle panelen definitief vast te zetten. Daarna kunnen we de boel een stuk opruimen en kan ik mijn bureau weer terug plaatsen op de plek waar hij uiteindelijk komt. Op dat moment hebben we meer ruimte en kan het scherm frame opgehangen worden.

Na nog wat meer brainstormen kwamen we op het volgende alternatief uit. Aan de kant van het schuine dak hebben we eenkorte strook van 16cm die verlaagd is. Als we deze ruimte mee rekenen in het 'vlakke' plafond dan kan de koof aan die kant 16cm breder worden.  Even snel uitgerekend is het dan zo dat de koof zo goed als 66% van de breedte van het scherm in nemen. Iets wat in mijn hoofd wel rijmt met de verhoudingen  :pompom:

Uiteraard is het een gevoel en geen wetenschap, dus we gaan eerst maar even de andere dingen afronden.

Voor zover de eerste grote set-back  :nopompom: :o :( :crazy: :unhappy:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Fabian92

Jammer, maar eerst even het scherm ophangen lijkt mij en kijken hoe het eruit ziet.
JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

MaxxMark

Quote from: Fabian92 on July 10, 2009, 21:12:29
Jammer, maar eerst even het scherm ophangen lijkt mij en kijken hoe het eruit ziet.

Uiteraard :) Eerst het scherm ophangen, daarna beslissen.

Of eigenlijk, eerst de deuren fixen, alles opruimen en verplaatsen. Goed stofzuigen en schoonmaken.

En daarna pas scherm op hangen en dán beslissen  ::)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Gisteravond één deur afgesloten met de MDF plaat.

Op het raampje wat verpakkingsmateriaal gedaan zodat hij niet gaat meetrillen. Daarna lijm op de deur. MDF er op en vastschroeven maar!

Ook hier bleek dat er 'iets' niet heel erg recht was. Zodra de plaat er met lijm en schroeven op zat ging de deur niet meer dicht  ::)

Dus even wat extra schaven, schuren, en hakken. Hierna paste het net aan. Gelukkig geen probleem aangezien dit de deur is die niet meer gebruikt gaat worden.

Als laatste een mooie plint er onder gedaan en gekeken of het houtframe nog pastte:



Op de rechter deur is op het raampje ook alvast het verpakkingsmateriaal geplakt.

Vanavond gaat hier ook een MDF plaat op en word alles vastgelijmd. Daarna alle gaatjes opvullen met plamuur en laten drogen. Daarna gaat op beide deuren het papieren behang. En dat wordt uiteraard daarna weer geverfd in dezelfde kleur als de muur. Bij de deur (die open moet kunnen) twijfel ik nog of ik er een plint op wil. Dit om het gevoel te geven dat (van binnenuit) de kamer geen deur heeft. Maar in verband met de vloerbedekking die er uiteindelijk gaat komen is dit waarschijnlijk niet zo heel erg handig.

Als laatste hopen we vanavond ook het paneel wat over de deur heen gaat definitief vast te kunnen zetten. Met een beetje geluk betekent dit dat ik vanavond mn buro weer kan verplaatsen naar de andere kant en morgen het schermframe kan ophangen om te kijken wat ik met de koof ga doen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Gisteren is de 2e MDF plaat de deur op gegaan. Vastgelijmd en geschroefd en alles afgeschaaft.

Gelukkig hebben we geleerd van deur 1 en ging het deze keer een stuk soepeler :pompom:

Vervolgens nog even een plint op maat gezaagd voor deur nummer 1 en een blokje plint voor tussen de deuren en toen was de dinsdag avond al weer voorbij...


Vandaag beide deuren behangen en het bureau verplaatst naar zijn uiteindelijke bestemming. Hierdoor konden we ook weer het scherm frame in elkaar zetten en op zn plek hangen.

Hierna kon ik weer even kijken hoe het geheel er uit zou zien ten opzichte van de koof. En ik vind het persoonlijk niet onaardig staan. Dit tegen alle verwachtingen in :)

Wat ik dus met de koof ga doen weet ik nog niet 100% zeker. Of zo laten, of toch de rechterkant 16cm naar rechts verplaatsen. Ik slaap er nog een nachtje over.

Uiteraard nog een plaatje (nog niet van de deuren, dat komt morgen ;)):

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com