3D (stereo)projectie met behulp van polarisatie filters

Started by home@the movies, June 10, 2009, 11:33:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Hi Iedereen,

Ik vermoed dat er behoorlijk wat mensen hun bedenkingen gaan hebben bij mijn verhaal maar ik weet dat er toch wel wat interesse bestaat in het projecteren van 3D dus ik waag het er toch maar op op mijn bevindingen te posten.
Ik ben al jaren een geweldige fan van het 3D gebeuren en dweil ieder jaar 10 tallen pretparken in binnen en buitenland af op zoek naar leuke 3d ervaringen, meestal met wisselend resultaat en vaak ook ronduit slecht.
Ik stond dan ook zeer sceptisch tegenover het feit dat het met wat geduld en precisie ook mogelijk zou kunnen zijn om thuis een en ander voor elkaar te krijgen.
Na zeer lang twijfelen dan toch maar besloten om na behoorlijk wat inleeswerk en mijn oude schoolboeken over licht en fysica te hebben geraadpleegd ;) twee polarisatiefilters en brillen te bestellen.
Niet diegene die je in een pretpark terugvind en waar je continu op het montuur zit te staren of over de glazen heen zit te kijken, maar degelijke echte brilmonturen met grote glazen waarvan je niet het gevoel hebt dat je iets op je neus hebt staan.

Ik maak gebruik van twee TW5000 projectoren, ieder dus uitgerust met een polarisatiefilter voor de lens, op dit ogenblik nog een goedkoop plastic exemplaar( wegens goedkoop experiment) later gaan dat glazen modellen worden.
Het eerste risico zit hem in het feit dat in lcd projectoren al een polarisatiefilter zit, en de kans dus groot is dat je vreemde dingen( kleurverschuivingen ed) gaat zien waneer je er nog een extra filter voor de lens plaatst, gelukkig vormde dit bij de TW5000 geen enkel probleem.

Volgend nadeel is dat je uiteraard licht gaat verliezen door het plaatsen van een filter, ik denk dat iedereen hier wel weet dat de lichtopbrengst van de TW5000 meer dan voldoende is, zeker in combinatie met een zilver scherm, wat een absolute noodzaak is om de polarisatie van het licht niet weer ongedaan te maken.

Zoals ik hier boven al even aanhaalde is een zilver scherm een noodzaak om 3D met polarisatiefilters te kunnen projecteren, gelukkig kon ik hier weer terugvallen op mijn vader die nog in het bezit was van een oud diascherm, perfect voor mijn experimentje ;D , alleen jammer dat het een 4:3 verhouding heeft maar een kniesoor die daar op dat moment over viel, ik was al blij dat ik zover was gekomen.

Tijd voor het echte werk dus, eerst de twee projectoren perfect uitgelijnd op elkaar, gelukkig is dat met de hulp van een goed convergentie patroon en de geweldige uitvinding die lens shift heet een behoorlijk "eenvoudige klus" na het uitlijnen een van beide beelden een tikje verschoven en klaar(dacht ik toch  ;)

Nog even vergeten, uiteraard staat er tussen de Blu Ray speler en de projectoren een HDMI verdeelversterker om de twee projectoren hetzelfde signaal te geven.

Brillen op en afwachten maar.

Als test de 3D film Journey to the center of the earth  in de speler gestopt op de Blu Ray staat een 3d versie in anaglyph methode( je weet wel met de verschrikelijke kleurbrilletjes) en een 2D versie waar uiteraard ook nog steeds de nodige stereo beelddiepte in aanwezig is.
Nu komt waarschijnlijk het moment dat een hoop mensen mij gaan tegenspreken maar wat ik zag had ik in mijn wildste dromen nooit durven hopen, ik ga zeker niet beweren dat het de perfectie is, dat kan uiteraard niet, maar wat ik zag heb ik in heel wat pretparken nog nooit zo goed gezien.
Na wat heen en weer te hebben geschoven met de lens shift van een van de projectoren ben ik tot een zeer goede gemiddelde waarde gekomen die aangenaam is om kijken en tot nu toe geen enkele vorm van hoofdpijn heeft opgeleverd ::).
Met een zeer goede 3D beleving en echt een aantal oohh en yes en woooooow  ;D momenten

Tweede experimentje, een "gewone 2D film " in de speler gestopt zijnde spiderman 3, de scene waar de kraan in het flatgebouw ramt en de brokstukken om je oren vliegen.
Uiteraard is dit niet hetzelfde als een film die echt in stereo is gedraaid maar deze scene gaf toch een zeer mooie diepte, de vergelijking was perfect te maken aangezien het "zilveren 3D scherm" voor mijn vast matwit scherm stond en de helft van het beeld op het ene scherm viel, terwijl de andere 
helft op het zilveren scherm werd geprojecteerd, een wereld van verschil.

PS;Mocht er iemand zijn die nog in het bezit is van een groot zilver scherm, 2 meter breed, dan hoor ik dat graag.

Zo laat de reacties, goede, slechte, sceptische, interessante, leerrijke en alle anderen maar komen, ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen.
Uiteraard mag iedereen die zelf al een en ander heeft uitgetest zijn ervaringen, goede of slechte laten weten, eenieder die zin heeft om het zelf eens te komen bekijken mag mij gerust een seintje geven, altijd van harte welkom.

Vriendelijke groeten

Werner



celerontje

Gaaf expiriment, die scene uit Spider-Man 3 is echt :o

Wat jij nu dus doet is 3D projecteren, maar zonder de ''lensafstand'' tussen beide beelden, het geeft dus toch dieptewerking omdat de 2 geprojecteerde beelden t.o.v. elkaar wel verschoven zijn?

Deze setup staat in je home@the movies demoruimte?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

donaldk

 :thumbs-up: :thumbs-up: :thumbs-up:
Heb je Wolfgang al ge-pm-ed op AVS, hij doet al 30 jaar aan 3D en kent veel van de systemen en producten uit eigen ervaring?

Ik kwam een paar jaar terug iemand tegen die zat in het bestuur van de Nederlandse Stereoscopie vereniging, zitten ook veel amateurs in begreep ik, zal ook veel info over de juiste filters te vinden zijn. Kaartje heb ik vast nog ergens op een van de vele stapels van de afgelopen 15 jaar liggen, maar geen idee waar, google even of ze iets interessants online hebben.

Nadeel is dat je nog meer licht verliest dan met spectrum systemen, zoals Dolby (Iinfinitec, heeft Wolfgang ook diverse versies van in huis (gehad)).

Op AVS hebben onlangs ook weer wat mensen hun oude Sensio boxen (2D+ net als het net opgedoekte WoW van Philips) uit de mottenballen gehaald om te experimenteren. Werkt met 1 gewone, niet 3D, projector dus das handig spelen.

En THIS THREAD SUCKS WITHOUT PICTURES :notify: :notify: :notify:.

home@the movies

Hi,

Inderdaad celeron de setup staat in mijn demo ruimte, voorlopig met twee X TW5000 binnenkort zal het een combinatie worden van de 5000 met de JVC of de TW3800, die hangen permanent bij mij, de tweede 5000 was even in bruikleen van een collega.

Hi Donald,

Dank je voor deze nuttige info, daar ga ik zeker wat mee doen, zoals ik al zei is het mijn eerste experiment dus de ervaring van mensen die er al veel langer mee bezig zijn is altijd zeer welkom, vandaag een ophangsysteem in elkaar gestoken om de filters heel snel van en voor de lens te klappen.
Ook nog een tweede zilver diascherm op de kop getikt, ik heb van beiden het doek losgesneden en naast elkaar op een mdf plaat gespannen blijkbaar zijn het niet helemaal dezelfde schermen want ik zie enig verschil in lichtopbrengst waarmee ook het 3D effect niet helemaal hetzelfde is, beetje amateuristisch nu :-[ :-[

Zoals ik al zij het is even behelpen met het doek tot ik er eentje kan vinden met de juiste maat, heb er eentje van twee meter op het oog op een zoekertjes website, even wachten op antwoord.

En ja hoor je hebt overschot van gelijk over de foto's ;D  ze komen er zeker aan, ik ga echter geen belofte maken wanneer, dat heb ik nl al eens eerder gedaan in een andere thread en ik vertrouw mezelf niet als ik er een datum op kleef, meestal lukt het me toch niet om op tijd te zijn  :-[ :-[
alvast bedankt voor de reacties en tot hoors

Groeten

Werner

donaldk

JVC heeft vorig jaar een demo gehad met Dolby, twee HD100s of zo, in ieder geval de consumer modellen, zou ook als product uitkomen volgens de verslagen/aankondigingen.

donaldk

Silver screen, op die plaat lijmen met spuitlijm?

http://www.aluminiumfolie.nl/?gclid=CJuDwO6-gJsCFQaF3godf0X-eQ

Is ook breed en dik te koop, maar ja das industrial en tikt aan.

Gerbrand

Leuk project!!! Ik heb zelf wel eens overwogen om zo'n shutter bril te kopen. NVidia heeft net een nieuw product hiervoor op de markt gebracht http://www.pcper.com/article.php?aid=656. Als je een projector hebt die 120 Hz aankan (zoals mijn Barco), dan kan je hiermee dus ook 3D genieten. Helaas werkt dit alleen maar voor spellen waarbij 3D informatie vanuit het spel aanwezig is. Ik zou me kunnen voorstellen dat je animatiefilms vrij makkelijk in 3D zou kunnen renderen. Voor Shrek is dat al gedaan, maar helaas alleen maar te gebruiken met zo'n gekleurd brilletje.

Edit: het probleem met CRT is waarschijnlijk echter dat het fosfor te lang nagloeit. Dan moet je dus toch twee projectoren nemen...

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Melomania

Dat wil ik dus ook graag doen.
Twee beamers met polarizing filters en een brilletje.

Maar wat me niet helemaal duidelijk is: hoe kom ik aan 3d films. En hoe speel ik die af?

Een computer met twee grafische kaarten? Zijn er dan speciale 3d films te downloaden met speciale driver om op twee kaarten af te spelen?

Ik heb wel DVD's gezien die sequential frame 3d video bevatten. Speel ik die op een computer af? Met speciale player software die dat naar twee kanalen video omzet?

Ik hoop dat iemand mij hierover wat meer kan vertellen.

Erik

Voor 3d software was het niet zo moeilijk. Alleen voor 3d films want die zijn er amper cq niet
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

home@the movies

Hi Melomania,

Mijn experimenten lopen op dit moment wat vertraging op wegens het zoeken naar het perfecte doek, maar ik kan je wel antwoord geven op een paar vragen.
De makkelijkste manier om weer te geven is inderdaad via de pc met een videokaart die twee uitgangen ondersteund, er bestaat inderdaad speciale software waarbij je kan kiezen op welke manier je 3D films wil afspelen, zijnde stereo voor gebruik met twee projectoren, anaglyph (met twee kleuren) enz.
Uiteraard heb je hiervoor films nodig die de juiste videostream bevatten, ik zal je wat url geven waar je veel 3D films kan kopen in alle verschillende formaten, en een link naar een website waar heel wat info en do nodige hardware te vinden is om je op weg te helpen.
Ook kan je hier een trial versie van de software player downloaden, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel, veel plezier.

Dit is de url van de 3D webshophttp://www.berezin.com/3d/
Dit is die van de 3D films http://www.underground3dmovies.com/3ddvds.htm

Vriendelijke groeten

Werner

Home@the movies
www.homeatthemovies.be

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

home@the movies

Probleem met de projectoren tot nu toe is de snelheid van de panelen als je het met shutter technologie wil doen, er zijn er wel een paar maar jammer genoeg absoluut niet met de nodige specs om tot een goede home cinema beleving te komen, gebrek aan resolutie en contrast zijn hier echt een probleem.

celerontje

Dus zelfs de huidige Epsons met 120 HZ panelen voldoen niet?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

home@the movies

ik hoop van wel maar vrees van niet, de panelen zelf kunnen wel 120 hz aan maar ik wil nog wel even zien of de volledige keten wil volgen, dat is een van de eerste dingen die ik een van de komende weken ga uittesten, het zou alles wel een stuk makkelijker en goedkoper maken, shutter systemen zijn relatief goedkoop te krijgen en je hoeft uiteraard niet te investeren in twee projectoren.
De tijd ontbrak mij echter de afgelopen weken om verder te gaan met experimenteren

celerontje

Aansturen kan inderdaad nog een probleem worden, omdat je een kadans moet hebben (in dit voorbeeld 96HZ) van: Frame 1: links/rechts/links/rechts Frame 2: links/rechts/links/rechts etc. etc.
Dus de hele aansturing van de panelen moet daarop worden aangepast, plus de rest van je videoketen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Melomania

Bedankt voor de informatie.

Er is dus wel wat 3D materiaal op DVD te krijgen.

Is er ook HD materiaal? De 3D blueray is er nog niet, maar is er al een en ander via internet te kopen en down te loaden?


celerontje

Er zijn wel een aantal anaglyph Blu-ray's te koop.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!