Post hier je freestyle onderwegfoto's

Started by Jimmy Conway, May 23, 2009, 02:21:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jimmy Conway

Beunky,
De foto met banden kan twee kanten op, wil je een totaalbeeld laten zien van de werf of juist de nadruk op de banden?

beunky

Ik wil de nadruk op de banden met de werf als achtergrond.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Spacebass

Wat je zou kunnen proberen is meer balans te krijgen tussen de twee. Soms moet je minder laten zien om meer te laten zien.
Bijvoorbeeld door een andere compositie met een rustiger uitgebalanceerder standpunt en achtergrond.
Je moet nooit proberen om in 1 foto te veel te willen laten zien. Maak dan liever een bij elkaar passende serie met detail foto's van
boeiende objecten en een overzichtsfoto.

Heb je je al ingeschreven voor een basiscursus of heb je al fotografie basisboeken gekocht/geleend?  Dat light, magic en science is prachtig,
maar nu nog een goed boek over compositie handvatten en richtlijnen ;)

Jimmy Conway

#28
Quote from: Spacebass on June  3, 2009, 20:05:58
Wat je zou kunnen proberen is meer balans te krijgen tussen de twee. Soms moet je minder laten zien om meer te laten zien.
Bijvoorbeeld door een andere compositie met een rustiger uitgebalanceerder standpunt en achtergrond.
Naast compositie kunt je ook gebruik maken van licht, schaduw, kleur, onscherpte, vormen, kaders of zelfs inspelen op emotie e.d. om meer nadruk op een onderwerp te leggen.

QuoteJe moet nooit proberen om in 1 foto te veel te willen laten zien.
Maak dan liever een bij elkaar passende serie met detail foto's van
boeiende objecten en een overzichtsfoto.
Ik weet het niet, er zijn te veel voorbeelden te vinden waar het tegenovergestelde geldt.

Spacebass

Quote from: Jimmy Conway on June  3, 2009, 21:36:21
Naast compositie kunt je ook gebruik maken van licht, schaduw, kleur, onscherpte, vormen, kaders of zelfs inspelen op emotie e.d. om meer nadruk op een onderwerp te leggen.
Uiteraard zijn er meer mogelijkheden. Doel is dat je eerst leert kruipen. Als je alle onderdelen die jij noemt in 1 keer zou kunnen overzien, keuzes weet te maken en gericht weet toe te passen,
dan ben je volgens mij geen beginner en zelfs geen gevorderde meer.

Quoteik weet het niet, er zijn te veel voorbeelden te vinden waar het tegenovergestelde geldt.
Voor bijna alle "kunstzinnige" richtingen geldt de kunst van het weglaten.
Soms moet je kritisch kijken naar dat wat in het beeld terecht komt. Heeft het een functie of leid het nou juist af van de reden waarom de foto genomen is. (herhaling, kleur, lijnen, licht etc.)
Zie je een foto die heel veel elementen bevat en hij is (subjectief) toch enorm sterk, dan heeft de fotograaf dus ook niet te veel op de foto staan.
Het zijn dan waarschijnlijk elementen die onderling een hele sterke band met elkaar hebben en elkaar versterken.

Zeker in het begin waar je nog aan het onderzoeken en ontdekken bent is het handiger om eenvoudige en krachtige foto's te maken. Dan kan je veel beter de verschillende
elementen van je foto bestuderen en beoordelen. Dus wat wel werkt en wat niet werkt en hoe je het de volgende keer moet aanpakken. Het helpt gewoon om je per onderdeel
te verdiepen om werking van en de invloeden op fotografie en foto's beter te leren begrijpen en inzichtelijker te maken. Als je dat diepere begrip voor alle losse onderdelen hebt
komt er hopelijk een moment dat je ze allemaal weet te combineren in die ene "perfekte" foto.

Spacebass

#30
.

RonG


beunky

Quote from: Spacebass on June  3, 2009, 20:05:58
Heb je je al ingeschreven voor een basiscursus of heb je al fotografie basisboeken gekocht/geleend?  Dat light, magic en science is prachtig,
maar nu nog een goed boek over compositie handvatten en richtlijnen ;)

Cursus: nee, nog niet. Wil ik nog gaan doen maar ik ben nog op zoek naar een goede en toch betaalbare cursus in mijn regio (Twente). Als je een tip hebt, hoor ik het graag!

Boek: de boeken learning to see creatively en understanding exposure van Brian Peterson zijn in mijn bezit en heb ik doorgelezen/bestudeerd. Idem voor de fotogids van National Geographic. Ik heb nog een boek over landschapsfotografie liggen waar ik nog aan wil beginnen.
Heb jij tips voor een goed boek over compositie handvatten en richtlijnen? Ik ben daar eigenlijk nog naarstig naar op zoek...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: Spacebass on June  4, 2009, 01:08:55
Zeker in het begin waar je nog aan het onderzoeken en ontdekken bent is het handiger om eenvoudige en krachtige foto's te maken.

Dat is wat ik ook absoluut probeer te doen (simpele composities) maar ik merk dat het wel erg lastig is. Maar goed, ik vind het een leuk en boeiend leerproces :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Spacebass

Quote from: beunky on June  4, 2009, 09:05:30
Cursus: nee, nog niet. Wil ik nog gaan doen maar ik ben nog op zoek naar een goede en toch betaalbare cursus in mijn regio (Twente). Als je een tip hebt, hoor ik het graag!
Ben helaas niet zo bekend met die regio :(

QuoteBoek: de boeken learning to see creatively en understanding exposure van Brian Peterson zijn in mijn bezit en heb ik doorgelezen/bestudeerd. Idem voor de fotogids van National Geographic. Ik heb nog een boek over landschapsfotografie liggen waar ik nog aan wil beginnen.
Probeer ook fotoboeken van bekende/beroemde fotografen bij de bieb te lenen (Kopen kan natuurlijk ook ;D) en naast het genieten van hun foto's ook eens te bekijken waarom
ze zo krachtig zijn en echt aanspreken. Dus in plaats van "mooie foto" dus ook een beetje analyseren waarom je hem mooi vindt en wat er beter zou kunnen (zover je dat uiteraard zou kunnen beoordelen als je de omstandigheden
niet kent).

QuoteHeb jij tips voor een goed boek over compositie handvatten en richtlijnen? Ik ben daar eigenlijk nog naarstig naar op zoek...
Zeer beknopt en een leuke begin zijn de hieronder geplaatste linkjes. Vond dat ze het erg goed basaal weten te brengen en wat mij vooral aansprak
is dat zij het niet als regels maar als richtlijn behandelen.

http://photoinf.com/General/Geoff_Lawrence/Composition.html
http://photoinf.com/General/Robert_Berdan/Composition_and_the_Elements_of_Visual_Design.htm
http://photoinf.com/General/Gloria_Hopkins/Photographic_Composition_Articles_-_Breaking_all_the_Rules.htm

Het is vast goed om technische boeken te lezen, maar ik denk dat het simpelweg bekijken van heeel veeel foto's van (top)fotografen enorm inspirerend kan
zijn voor je eigen foto's. Je leert dan ook de "truukjes' om iets boeiend te brengen in een foto.  Ik heb zelf duizenden foto's gemaakt die alleen ik boeiend
vind ;D  Ik wil daar dus niet mee zeggen dat je persé altijd foto's voor anderen moet maken, maar dat het niet raar is dat anderen niet automatisch in je foto zien
wat jij wel ziet.

Spacebass

#35
Quote from: beunky on June  4, 2009, 09:08:01
Dat is wat ik ook absoluut probeer te doen (simpele composities) maar ik merk dat het wel erg lastig is. Maar goed, ik vind het een leuk en boeiend leerproces :)
Klopt, maar ga alsjeblieft nog niet die super zware boeken lezen.
Ze zeggend dat ze altijd voor beginners zijn, maar dat valt vies tegen als je al die informatie van al die boeken moet toepassen op iets
dat je als beginner simpelweg nog niet beheerst. Zeker niet als het gaat om moment foto's waarbij je maar 1 kans hebt om het goed te doen.

Ik ga misschien iets "vies" zeggen op het forum, maar voor het leren ansich, zou je best een tijdje op automaat kunnen fotograferen.
Dan kan je al die omliggende zaken, die je nog "even" niet onder de knie hebt, laten voor wat het is en je bijvoorbeeld alleen op compositie
kunnen richtten. Dan kan je heel simpel de foto's bekijken, zonder eerst bezig te zijn met allerlei technische zaken eromheen, zoals bijv. RAW
bewerking. Ik zie nog steeds dat er maar geroepen wordt dat beginners met RAW moeten fotograferen, terwijl dat hele RAW process ansich
al een vak apart is waar je hele boeken over kunt schrijven. Zo breid je dat steeds een beetje uit met wat sluitertijd doet, wat diafragma doet
en wat de combinatie doet. (je kan uiteraard ook jpeg+raw kunnen fotograferen voor het geval je foto's hebt die echt heel gaaf zijn)

Er moeten hele dure objectieven en camera's gekocht worden, want stel dat je die foto maakt die je wereldwijd zou kunnen verkopen ;D
Als je het geld hebt, moet je dat natuurlijk zelf weten, maar dat geld in een goede basisopleiding/biebpas en boeken steken lijkt mij een
betere investering en garantie voor betere foto's, dan een objectief die alleen die kwaliteit biedt en tot zijn recht komt als je de basis
van fotografie goed beheerst.
"Ja maar die lens is scherper..." Ja duh...maar alleen als jij je kamerainstellingen goed hebt staan naar de situatie. Je objectief van 1500 euro gaat dat echt niet voor je doen!

Gewoon stapje voor stapje steeds een beetje meer erbij leren en per stapje goed leren toepassen.
Dan kan je uiteindelijk ook een veel betere keuze maken bij wat je precies met fotografie wil/kan en welke gadgets en gear je nodig
hebt om dat te kunnen bereiken.

beunky

Quote from: Spacebass on June  4, 2009, 10:15:18
Probeer ook fotoboeken van bekende/beroemde fotografen bij de bieb te lenen (Kopen kan natuurlijk ook ;D) en naast het genieten van hun foto's ook eens te bekijken waarom
ze zo krachtig zijn en echt aanspreken. Dus in plaats van "mooie foto" dus ook een beetje analyseren waarom je hem mooi vindt en wat er beter zou kunnen (zover je dat uiteraard zou kunnen beoordelen als je de omstandigheden
niet kent).

Goeie tip. Helaas ben ik geen lid meer van een bibliotheek (ken de catalogus bij ons ook niet), maar dit is een goede reden om weer eens lid te worden :)
Mooie fotoboeken zijn vrij kostbaar om aan te schaffen heb ik al gezien ;D

Quote from: Spacebass on June  4, 2009, 10:15:18
Zeer beknopt en een leuke begin zijn de hieronder geplaatste linkjes. Vond dat ze het erg goed basaal weten te brengen en wat mij vooral aansprak
is dat zij het niet als regels maar als richtlijn behandelen.

http://photoinf.com/General/Geoff_Lawrence/Composition.html
http://photoinf.com/General/Robert_Berdan/Composition_and_the_Elements_of_Visual_Design.htm
http://photoinf.com/General/Gloria_Hopkins/Photographic_Composition_Articles_-_Breaking_all_the_Rules.htm

Dank je voor deze tips!
Ga daar zeker mee aan de slag.

Quote from: Spacebass on June  4, 2009, 10:15:18
Het is vast goed om technische boeken te lezen, maar ik denk dat het simpelweg bekijken van heeel veeel foto's van (top)fotografen enorm inspirerend kan
zijn voor je eigen foto's. Je leert dan ook de "truukjes' om iets boeiend te brengen in een foto.  Ik heb zelf duizenden foto's gemaakt die alleen ik boeiend
vind ;D  Ik wil daar dus niet mee zeggen dat je persé altijd foto's voor anderen moet maken, maar dat het niet raar is dat anderen niet automatisch in je foto zien
wat jij wel ziet.

Dat snap ik, daarom vind ik de boeken van Brian Peterson ook heel erg sterk :)
Dat niet iedereen in mijn foto's ziet wat ik wil zien, begrijp ik. Ik heb natuurlijk hetzelfde met foto's van anderen ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Spacebass

Quote from: beunky on June  4, 2009, 10:47:26
Dat snap ik, daarom vind ik de boeken van Brian Peterson ook heel erg sterk :)
Zal ff kijken wat voor boeken hij heeft geschreven. Nu ik die one button order knop ontdekt heb
op Amazon zou ik zomaar ook ineens kunnen bestellen ;D ;D

QuoteDat niet iedereen in mijn foto's ziet wat ik wil zien, begrijp ik. Ik heb natuurlijk hetzelfde met foto's van anderen ;D
Daarom gaf ik mijzelf als voorbeeld ;) Ik heb zat foto's gemaakt waar ik waarschijnlijk als enige ter wereld een uur naar kan kijken
but I couldn't care less ;D ;D

beunky

Quote from: Spacebass on June  4, 2009, 10:46:39
Klopt, maar ga alsjeblieft nog niet die super zware boeken lezen.
Ze zeggend dat ze altijd voor beginners zijn, maar dat valt vies tegen als je al die informatie van al die boeken moet toepassen op iets
dat je als beginner simpelweg nog niet beheerst. Zeker niet als het gaat om moment foto's waarbij je maar 1 kans hebt om het goed te doen.

Dat is dan ook het leuke van landschappen en architectuur: daarbij krijg je wel de kans om het te oefenen en meerdere varianten te maken en zo :)

Quote from: Spacebass on June  4, 2009, 10:46:39
Ik ga misschien iets "vies" zeggen op het forum, maar voor het leren ansich, zou je best een tijdje op automaat kunnen fotograferen.
Dan kan je al die omliggende zaken, die je nog "even" niet onder de knie hebt, laten voor wat het is en je bijvoorbeeld alleen op compositie
kunnen richtten. Dan kan je heel simpel de foto's bekijken, zonder eerst bezig te zijn met allerlei technische zaken eromheen, zoals bijv. RAW
bewerking. Ik zie nog steeds dat er maar geroepen wordt dat beginners met RAW moeten fotograferen, terwijl dat hele RAW process ansich
al een vak apart is waar je hele boeken over kunt schrijven. Zo breid je dat steeds een beetje uit met wat sluitertijd doet, wat diafragma doet
en wat alles op manueel doet. (je kan uiteraard ook jpeg+raw kunnen fotograferen voor het geval je foto's hebt die echt heel gaaf zijn)

Ik moet zeggen dat ik het een tijdje op de 'halfautomaat' heb gedaan (diafragmavoorkeuzestand), maar maandagmiddag ben ik begonnen met volledig manueel en ik moet zeggen dat me dat veel beter bevalt. Natuurlijk zit ik er nog wel eens naast, maar het bevalt me echt veel beter. Daarbij heeft het boek 'understanding exposure' van Brian Peterson mij wel enorm geholpen om een basisinzicht te krijgen in lichtmeting en dat soort zaken.

Quote from: Spacebass on June  4, 2009, 10:46:39
Er moeten hele dure objectieven en camera's gekocht worden, want stel dat je die foto maakt die je wereldwijd zou kunnen verkopen ;D
Als je het geld hebt, moet je dat natuurlijk zelf weten, maar dat geld in een goede basisopleiding/biebpas en boeken steken lijkt mij een
betere investering en garantie voor betere foto's, dan een objectief die alleen die kwaliteit biedt en tot zijn recht komt als je de basis
van fotografie goed beheerst.
"Ja maar die lens is scherper..." Ja duh...maar alleen als jij je kamerainstellingen goed hebt staan naar de situatie. Je objectief van 1500 euro gaat dat echt niet voor je doen!

Gewoon stapje voor stapje steeds een beetje meer erbij leren en per stapje goed leren toepassen.
Dan kan je uiteindelijk ook een veel betere keuze maken bij wat je precies met fotografie wil/kan en welke gadgets en gear je nodig
hebt om dat te kunnen bereiken.

Ik ga ook zeker nog investeren in meer goede boeken en een basisopleiding. Maar ik ben nog naarstig op zoek naar een goede basisopleiding die waar voor zijn geld is (en geen 1.000 of 500 euro kost, dat heb ik er op dit moment nog niet voor over en ik denk ook niet dat ik daar nu al het maximale uit haal).
Qua apparatuur ben ik voorlopig wel klaar (alleen nog een 70-200 aanschaffen) en daarmee wil ik gewoon goed leren fotograferen.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: Spacebass on June  4, 2009, 10:55:11
Zal ff kijken wat voor boeken hij heeft geschreven. Nu ik die one button order knop ontdekt heb
op Amazon zou ik zomaar ook ineens kunnen bestellen ;D ;D

Lol ;D
Het zijn wel boeken voor beginners hoor :)
Maar ik heb er in ieder geval veel aan (Understanding exposure en Learning to see creatively).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Spacebass

#40
Quote from: beunky on June  4, 2009, 11:00:35
Dat is dan ook het leuke van landschappen en architectuur: daarbij krijg je wel de kans om het te oefenen en meerdere varianten te maken en zo :)
Het licht kan natuurlijk binnen een paar seconden compleet veranderd zijn.

QuoteIk moet zeggen dat ik het een tijdje op de 'halfautomaat' heb gedaan (diafragmavoorkeuzestand), maar maandagmiddag ben ik begonnen met volledig manueel en ik moet zeggen dat me dat veel beter bevalt. Natuurlijk zit ik er nog wel eens naast, maar het bevalt me echt veel beter. Daarbij heeft het boek 'understanding exposure' van Brian Peterson mij wel enorm geholpen om een basisinzicht te krijgen in lichtmeting en dat soort zaken.
Tuurlijk! Voor bepaald soort fotografie en op bepaalde momenten zal het werken. Alleen....door ook met je RAW/PS te spelen (en dat doe je al zie ik) ga je dingen achteraf te veel (over)corrigeren en compenseren, waardoor je het geleerde nog steeds niet ten volle benut.

Quote
Ik ga ook zeker nog investeren in meer goede boeken en een basisopleiding. Maar ik ben nog naarstig op zoek naar een goede basisopleiding die waar voor zijn geld is (en geen 1.000 of 500 euro kost, dat heb ik er op dit moment nog niet voor over en ik denk ook niet dat ik daar nu al het maximale uit haal).
probleem is dat het heel moeilijk in te schatten is wat waar voor je geld is. Als je door kennis met een goedkoper objectief "scherpere foto's" kan maken, dan is investeren in kennis voor mij een betere. Je kan dan nl altijd een scherpe foto maken (tenzij je bewust iets anders wil ;) ) . Maar da's persoonlijk en dat moet iedereen natuurlijk voor zich zelf bepalen.
Met het geld dat mijn opleiding kost kan ik ook een Hasselblad middenformaat met digitale achterwand + een leuk 2e hands objectiefje kopen ;D  Maar ik ben die Hasselblad met mijn niveau simpelweg nog niet waard ;D Tis natuurlijk wel zo dat ik als doel heb om uiteindelijk ook voor 50% als pro fotograaf te gaan werken (De overige 50% blijft mijn huidige werk). De meesten willen gewoon er een leuke hobby op na houden.
De weg er naar toe is dan een deel van de hobby.

QuoteQua apparatuur ben ik voorlopig wel klaar (alleen nog een 70-200 aanschaffen) en daarmee wil ik gewoon goed leren fotograferen.
Ik heb wel een grote mond, maar ik heb eerst mijn camera+objectieven gekocht en ben toen pas een opleiding gaan volgen ;D

FrankB

Het boek 'The photographer's eye' van Michael Freeman is ook erg goed om aan de slag te gaan met compositie: http://www.amazon.com/Photographers-Eye-Composition-Design-Digital/dp/0240809343/ref=cm_cr_pr_product_top

Cursussen zijn ook erg aan te raden. Na de beginnerscursus op de fotoschool in Rotterdam ben ik nu via priveles met een fotograaf aan de slag. Gisteravond de aftrap gehad met available light fotografie. Erg leuk en leerzaam, niet iets wat ik snel zelf had gedaan. Het heeft wel de noodzaak van een (goed) statief duidelijk gemaakt. Gisteravond een exemplaar geleend van de fotograaf, maar wel handig om zelf te hebben zonder dat ik bang hoef te zijn dat het statief met camera en al omgaat.

Volgende keer foto workflow en modelfotografie, gaaaaaaaaaaaaaaf  :headbanging:
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Spacebass

#42
Gaaf Frenk!  O0

Jimmy Conway

Spacebass,
Ik wist niet dat jij je aan de 10 geboden hield?  ;D

Spacebass

#44
 ;D De tiengeboden zijn leefregels, fotografie kent geen regels....alleen richtlijnen. Vandaar die link naar breaking all the rules als knipoog naar mensen die
inderdaad alles binnen fotografie als vaste regel zien.

Alhoewel het tijdens het leren niet verkeerd is om voor je zelf aan te tonen waarom die richtlijnen zin hebben en je er ook aan te houden,
zodat je ze vervolgens bewust kan breken! ;) Ik hoor nogal vaak" ja maar zo heb ik het bedoeld", terwijl ze eigenlijk niet weten hoe je
het op de richtlijn manier doet. (ik ook niet helemaal, maar ik probeer dat dan ook niet te verbloemen ;D )

Maar op mijn foto terugkomend...er zijn onderdelen van de 10 geboden die mensen misschien wat vaker zouden moeten naleven ;D

Jimmy Conway

Quote from: Spacebass on June  4, 2009, 01:08:55
Uiteraard zijn er meer mogelijkheden. Doel is dat je eerst leert kruipen. Als je alle onderdelen die jij noemt in 1 keer zou kunnen overzien, keuzes weet te maken en gericht weet toe te passen, dan ben je volgens mij geen beginner en zelfs geen gevorderde meer.

Als je Mattheüs 25 had gelezen, dan had je geweten dat sommige knechten 5 talenten hebben ontvangen, anderen 3 of zelfs maar 1.
Een talent in de grond stoppen is in ieder geval een zonde.... ;D ;D ;D

Spacebass

Quote from: Jimmy Conway on June  4, 2009, 19:03:55
Als je Mattheüs 25 had gelezen, dan had je geweten dat sommige knechten 5 talenten hebben ontvangen, anderen 3 of zelfs maar 1.
Heeft die Mattheüs verstand van fotografie dan?

QuoteEen talent in de grond stoppen is in ieder geval een zonde.... ;D ;D ;D
Tenzij je dat doet omdat je talent nog moet groeien toch? ;D

Maar zonder gekheid: Heb ik duidelijk genoeg kunnen uitleggen wat ik bedoelde met het compositie verhaal?
We maken best vaak grapjes, maar dit was een serieus bedoeld advies ;)

@Frank
Heb jij nog tips voor Beunky?

beunky

Quote from: FrankB on June  4, 2009, 11:47:20
Het boek 'The photographer's eye' van Michael Freeman is ook erg goed om aan de slag te gaan met compositie: http://www.amazon.com/Photographers-Eye-Composition-Design-Digital/dp/0240809343/ref=cm_cr_pr_product_top

Mijn dank, heb hem besteld.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Spacebass

Quote from: jowi on June  4, 2009, 20:38:52Een 'talent' was een muntstuk in die tijd, heren :sly:
Dank je wel voor het mollen van deze bewust langs elkaar heen brabbel discussie ;D

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12