Totem Forest en Hawk

Gestart door audiotechneut, mei 1, 2009, 19:35:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

audiotechneut

Wie heeft ervaring met de Totem Forrest en/of Hawk. Het ziet er zo eenvoudig uit maar is toch erg duur. Is het dat waard?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Kingpin

Citaat van: audiotechneut op mei  1, 2009, 19:35:35
Wie heeft ervaring met de Totem Forrest en/of Hawk. Het ziet er zo eenvoudig uit maar is toch erg duur. Is het dat waard?
Wat vind jezelf van het geluid ? is de prijs in verhouding tot het geluid wat jij zoekt?
Totem maakt inderdaad mooi spul.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

audiotechneut

Ik heb ze nog nooit beluisterd. Alleen over gelezen. Ik zie dat jij met Audio Physic draait. Bevalt dat goed? Dat is ook een merk dat mij erg interesseert.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Kingpin

Citaat van: audiotechneut op mei  1, 2009, 23:00:55
Ik heb ze nog nooit beluisterd. Alleen over gelezen. Ik zie dat jij met Audio Physic draait. Bevalt dat goed? Dat is ook een merk dat mij erg interesseert.
Ja dat bevalt me erg goed (hoe kan het ook anders  :biggrin:) zeker gezien de prijs, afwerking is echt top en 10 jaar garantie.
Ik kan je alleen maar zeggen om te gaan beluisteren (thuis) en kijken wat jou het beste bevalt, jij moet er tenslotte naar luisteren.
Net als de AP's hebben de Totems een groot (lees breed) spreidingsvlak en kunnen vrij ver uitelkaar worden gezet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Garp

Ik heb de Hawks en de Staffs horen spelen. Het zijn prachtige luidsprekers die alle audiofiele 'kunstjes' goed doen (plaatsing, detail, etc). Ze zijn alleen enorm kritisch (vooral het laag) als het om plaatsing gaat. Tijdens mijn luistersessies kwam het er op neer dat de Totems eigenlijk alleen optimaal klonken als ze een meter van de muur afstonden. En daarmee vielen ze af.

lestat1234

Heb de totem arro, sttaf, hawk, mite en dramcatcher gehoord.

Wilde voor de sttaf gaan, aangezien deze binnen mijn budget paste.

Uiteindelijk is het de hawk geworden. (kon een mooie deal sluiten)
In mijn ogen een pracht speaker (zowel voor het zicht als voor het oog).
Kwa plaatsing moet je ze niet te dicht tegen de muur zetten.

De forest heb ik niet beluisterd.


Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

audiotechneut

Dank voor alle reacties.
Ik begrijp dat plaatsing kritisch is vooral qua laag. Dat is nu ook het geval bij mijn ProAc Response 2.5.
Ze hebben veel ruimte nodig. Door de baspoort aan de achterzijde moeten ze minimaal 80 van de achterwand en komen dus behoorlijk de kamer in.
Ik maak de afweging om vlooerstaanders met een poort aan de voorzijde te proberen. 
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

lestat1234

Ik heb niet helemaal uitgeprobeerd hoe dicht ik ze bij de wand kan zetten.
Maar volgens totemaucoustic.eu raden ze de volgende afstanden aan:

- Hawk 20 - 180 cm (mijne staan ongeveer op een cm of 65)
- Forest 20 - 180 cm

Bij de kleinere modellen (Arro en Sttaf) ligt dit lager

Kan je ze niet eens thuis uitproberen?
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

S@m

Citaat van: audiotechneut op mei  2, 2009, 22:05:56
Door de baspoort aan de achterzijde moeten ze minimaal 80 van de achterwand en komen dus behoorlijk de kamer in.
Ik maak de afweging om vlooerstaanders met een poort aan de voorzijde te proberen. 

Ook een luidspreker met een poort aan de voorzijde klinkt veelal veel mooier als hij een meter van de muur staat. Veel betere plaatsing van de muzikanten / ruimtelijker beeld.

Als je een probleem hebt met een boemerig laag (door de poort aan de achterzijde en plaatsing dicht op de muur) zou je een demping in de poort kunnen overwegen.

audiotechneut

s@m, heb je nog een tip voor het te gebruiken dempingsmateriaal? Binnenin de kast is dat vaak Dr Bailey's longhair of glaswolachtig spul.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

S@m

#10
Ik heb 'geƫxperimenteerd' met een sok, panty gevuld met katoen (uit een kussen), en schuim / foam (matras).

Voor mijn gevoel (lees: gehoor) zit hier niet echt verschil tussen, maar het laag wordt wel dusdanig getemperd zodat de luidsprekers (noodzakelijk i.v.m. de ruimte) dicht bij de muur geplaatst kunnen worden zonder een hinderlijk laag weer te geven.



lestat1234

Je zou eventueel ook de Totems kunnen vullen met zand, etc om deze iets te verzwaren en het boemerige uit de bass te verwijderen.
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

S@m

Citaat van: lestat1234 op mei  3, 2009, 11:49:43
Je zou eventueel ook de Totems kunnen vullen met zand, etc om deze iets te verzwaren en het boemerige uit de bass te verwijderen.

Als verzwaring inderdaad een oplossing zou zijn dan zou ik kiezen voor loodkorrels, zwaarder (SG) en minder troep.

Goedkoopste optie voor loodkorrels is een duikaccessoire-winkel.

BuSpu

Mensen, als je een Totem koopt koop je een speaker waar erg over is nagedacht. Dan ga je toch niet zelf zitten dempen of met lood aan de gang?  :blink: Ieder z'n meug maar dat is weggooien van geld. Je dempt namelijk nooit alleen het laag, je hoort dat soort dingen meteen in het midlaag en de kleur van stemmen etc.
Kies een ander type of desnoods een ander merk of nog beter een hele goeie dealer die weet waar hij het over heeft.  ;)

S@m

#14
Het kan soms van muzikaal genoegen zijn om de luidspreker optimaal te laten klinken in betreffende luisterruimte/kamer.

Net als het aanpassen van de akoestiek (met stip nummer 1) kan het aanpassen van de luidspreker ook zijn vruchten afwerpen... ;)

contour3.0

Citaat van: S@m op mei  5, 2009, 09:59:48
Het kan soms van muzikaal genoegen zijn om de luidspreker optimaal te laten klinken in betreffende luisterruimte/kamer.

Net als het aanpassen van de akoestiek (met stip nummer 1) kan het aanpassen van de luidspreker ook zijn vruchten afwerpen... ;)

akoestiek ja.. :thumbs-up:.. maar het dichtstoppen van een poort heeft vaak(niet altijd) gevolgen voor de "lucht" rondom het middengebied. de speaker is speciaal zo ontworpen!!
enige verbeteringen aan een speaker zijn naar mijn (bescheiden) mening te vinden in het optimaliseren van filter en interne bedrading, daar wordt nog wel eens wat op bezuinigd om de prijs een beetje te drukken

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

S@m

Citaat van: contour3.0 op mei  5, 2009, 13:16:34
.. maar het dichtstoppen van een poort heeft vaak(niet altijd) gevolgen voor de "lucht" rondom het middengebied. de speaker is speciaal zo ontworpen!!

Tuurlijk heb je gelijk, maar er kunnen omstandigheden zijn dat de luidspreker dicht bij een muur moet staan en daardoor met een gesloten poort beter klinkt dan met een open poort.

Als aanschaf van een nieuwe/andere luidspreker geen optie is dan is dempen van de poort dit wellicht wel... ;)

contour3.0

Citaat van: S@m op mei  5, 2009, 15:20:23
Tuurlijk heb je gelijk, maar er kunnen omstandigheden zijn dat de luidspreker dicht bij een muur moet staan en daardoor met een gesloten poort beter klinkt dan met een open poort.

Als aanschaf van een nieuwe/andere luidspreker geen optie is dan is dempen van de poort dit wellicht wel... ;)

mmmmmmm :dozingoff:Wanneer je oog(of oor) op een bepaald luidsprekersysteem is gevallen zul je moeten kijken of het systeem ook in je woonsituatie past!
anders koop je een systeem dat eigenlijk nooit voor de volle 100% benut wordt.
er is keuze genoeg in speakerland! ;D ;D
bij verhuizing kan ik me voorstellen dat het een (tijdelijke) optie is.
;)
Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

frank2

#18
Mijn dealer heeft de Hawk voor 2250 euro staan. (ik neem aan 2e hands)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

lestat1234

Citaat van: BuSpu op mei  5, 2009, 09:27:31
Mensen, als je een Totem koopt koop je een speaker waar erg over is nagedacht. Dan ga je toch niet zelf zitten dempen of met lood aan de gang?  :blink: Ieder z'n meug maar dat is weggooien van geld. Je dempt namelijk nooit alleen het laag, je hoort dat soort dingen meteen in het midlaag en de kleur van stemmen etc.
Kies een ander type of desnoods een ander merk of nog beter een hele goeie dealer die weet waar hij het over heeft.  ;)

Totem raad het zelfs aan om dit uit te proberen!
Zoek maar eens op hun site... onder mass loading.

Tevens moet ik zeggen dat ik het zelf niets vond.
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

lestat1234

Citaat van: frank2 op mei  5, 2009, 15:57:52
Mijn dealer heeft de Hawk voor 2250 euro staan. (ik neem aan 2e hands)

Nieuwprijs is 3200 euro, dus lijkt me tweedehands of ex-demo.
Een mooie prijs voor deze speakers (mits ze niet te oud zijn natuurlijk)
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

BuSpu

Citaat van: lestat1234 op mei  5, 2009, 18:25:00
Totem raad het zelfs aan om dit uit te proberen!
Zoek maar eens op hun site... onder mass loading.
Daar heb je een punt maar het gaat daar alleen over massa dus niet over het dichtstoppen van poorten etc.

Citaat van: lestat1234 op mei  5, 2009, 18:25:00
Tevens moet ik zeggen dat ik het zelf niets vond.
Ik zei het toch  ;D

S@m

Vandaag een 'tip' gekregen om een bundel rietjes in de poort te stoppen...

...dit zou het laag temperen, een dip voorkomen (rond 150 Hz) en het middengebied ongemoeid laten...

audiotechneut

Gave tip s@m! Dat ga ik zeker uitproberen. Lukt het niet dan heb ik voorlopig genoeg rietjes voor de komende verjaardagspartijtjes.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

padacom

Citaat van: audiotechneut op mei  6, 2009, 17:58:34
Gave tip s@m! Dat ga ik zeker uitproberen. Lukt het niet dan heb ik voorlopig genoeg rietjes voor de komende verjaardagspartijtjes.


Ik heb zelf bij Mijn Hifi in Nijmegen de staff en hawk beluisterd op een primare versterker en cd-speler.
Het zijn erg snelle luidsprekers met een zeer transparant hoog.
Gevolg is vaak dat de bas het een beetje rustiger aan doet en niet overweldigend aanwezig is (ik houd van een iets meer aanwezig maar toch snel laag).

Ik kan niet opmerken uit bovenstaand of je ze al gekocht hebt maar als dit niet het geval is zou ik zeker en proefluistersessie bij jou thuis arrangeren.
voordat ik mijn PMC's kocht heb ik ze ook goed aan de tand gevoeld!