Consumentenbond: Epson licht klanten op

Started by Erik, July 7, 2003, 20:28:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Men kan beter geen Epson printer kopen, aldus de Consumentenbond. Volgens de Consumentenbond worden er door Epson slinkse trucs gebruikt om de mensen extra geld kwijt te laten zijn.

Door middel van chips die Epson in zijn printcartridges heeft gebouwd, wordt de toevoer van de inkt na een bepaald aantal prints gestopt. Dit terwijl het nog mogelijk is om 10 tot zelfs 100 prints te maken. Door het gebruik van de chips is de omzet van nieuwe printcartridges vele malen hoger. Epson is het enige bedrijf wat van deze chips gebruik maakt en de Consumentenbond heeft van Epson geëist dat ze de chips uit de printcartridges verwijderen.

Het is, zonder hulpmiddelen, niet mogelijk om de resterende inkt te gebruiken. De enige manier om de cartridge echt leeg te maken is door het gebruik van een zogenaamde "reflasher". Hiermee kan gezorgd worden dat de blokkade opgedaan wordt gemaakt. Het enige nadeel hiervan is, is dat een reflasher ongeveer 30 euro kost.

Niet alleen Epson maakt zich aan schuldig aan geldklopperij, ook andere fabrikanten halen trucs uit om de consument er op achter uit te laten gaan. Een van de trucs is dat printers in veel gevallen veels te vroeg waarschuwen dat de inkt in de cartridge leeg begint te raken. Soms gaat het zelfs zo ver dat nog het dubbele aantal printjes kan worden gemaakt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robert

Wat ben ik blij dat ik hier twee HP Deskjet printers heb staan. Die zijn uit 1996/1997 en die gaven toen nog geen melding als de inkpatroon (schijnbaar) leeg is 8)


MvrGr.
Robert

Erik

Ik heb nog een Epson zonder chip zoeentje waar je voor 12 euro een nieuwe (Non Epson)  cartidge voor kan kopen die net zo goed is.  8)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Dit gebeurt met alle inktpatronen, dit heeft te maken met "quality" control.
Als je een module na gebruik helemaal leeg zou spoelen zit er nog ongeveer 10-25% in.

Ze willen echter niet dat je dit gebruikt omdat dit de kwaliteit niet zou bevorderen, daarnaast is het bij veel printers zo dat de printkoppen gevuld dienen te worden door de modules, waardoor de eerste modules VEEL eerder leeg zijn dan de tweede of derde.

Verder is van HP bekend dat ze bij NIEUWE printers zeer kleine modules meeleveren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Klopt. Hebben ook een net iets ander typenummer.

Groetjes,
Oscar

Melvin

Ik snap trouwens niet waarom mensen nog die inktjet/bubblejet dingen kopen, een HP Laserjet 1005 heb je al voor 200 euro. Die print een stuk gedetailleerder, sneller en verbruik kost een stuk minder ! Alleen heb je dus geen kleur... :)

MrPink

QuoteAlleen heb je dus geen kleur...
Precies! Ik weet trouwens niet of hij wel zo veel sneller is dan een goede inkjet per pagina, wel als je er meerdere afdrukt.

Groetjes,
Oscar

Melvin

Mijn Laserjet 1100 doet 12 paginas per minuut max, dat heb ik nog geen inktjet zien doen :)

J.A.F._Doorhof

Melvin,

Ik gebruik een colorlaser, maar om heel eerlijk te zijn dat is helemaal waardeloos zodra je wat foto's gaat afdrukken, en ik denk dat 90% van de mensen toch echt foto's aan het printen is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Melvin

#9
Ja als je fotos wil uitprinten kun je niet anders. Maar zijn er dan veel mensen die echt hun digitale fotos uitprinten ? Ik vind het net zalig dat ik nu nooit meer alles moet inscannen omdat ik het toch alleen maar op de pc zet :)

Even terug on-topic: op onderstaande pagina wordt dan weer de consumentenbond in twijfel getrokken:

http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=388716/sc=1201a6

Erik

Ik gebruik mijn printer alleen voor kleur, als ik al iets zwart/wit wil printen bv handleidingen dan doe ik dat wel op de laserprinter op het werk, sneller en goedkoper :)

Maar ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat Epson in een popup zou vermelden dat ze het helemaal met de consumentenbond eens waren  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp


jeroen_B

Als je die software gebruikt moet je er wel van bewust zijn dat je de printkop helemaal leeg kan printen. Volgens epson kan dat schade aan de kop veroorzaken !!
Volgens epson moet er wat inkt achter blijven om er zeker van te zijn dat de printkop niet droog komt te staan.

Of het waar is weet ik niet maar ik raad iedereen aan om hier even 2 maand mee te wachten totdat de ervaringen van mensen die het geprobeerd hebben er zijn.
Ik denk namelijk dat je garantie gewoon vervalt als je die beveiliging omzeilt !


jeroen

Scarp

Gewoon geen printer gebruiken ... nog goedkoper :P

Maar printer fabrikanten gebruiken nou eenmaal scheermesjes politiek om hun winst te maken. De printer zelf kost niet zoveel, maar de inkt kost veel en je *moet* van de fabrikanten hun originele producten gebruiken. Dit is al heel lang zo, dus als je een printer koopt weet je dit vantevoren.

Spelcomputer fabrikanten doen hetzelfde (goedkope spelcomputer, dure spellen).

Het beste is om een goed vergelijk lezen over verschillende printers en daaruit je eigen conclusie trekken welke je wilt kopen.

Uiteraard zal epson redenen hebben waarom er inkt inblijft en uiteraard is het wel een redelijk plausibele reden. Zit bij een epson de printerkop in de inktpatroon (zoals bij HP) of in de printer zelf?

Erik

Quote from: jeroen_B on July 12, 2003, 09:40:33
Als je die software gebruikt moet je er wel van bewust zijn dat je de printkop helemaal leeg kan printen. Volgens epson kan dat schade aan de kop veroorzaken !!
Volgens epson moet er wat inkt achter blijven om er zeker van te zijn dat de printkop niet droog komt te staan.

Of het waar is weet ik niet maar ik raad iedereen aan om hier even 2 maand mee te wachten totdat de ervaringen van mensen die het geprobeerd hebben er zijn.
Ik denk namelijk dat je garantie gewoon vervalt als je die beveiliging omzeilt !


jeroen

In de test hadden ze een paar echt leeg geprint en die deden het daarna ook gewoon.
Geloof verder ook niet zoveel van dat epson verhaaltje, want ik heb nog nooit van iemand gehoord dat zijn printer terugmoest omdat er lucht in de printkop was gekomen. Die chip zit er volgens mij dan alleen maar in om te zorgen dat er geen goedkopere cartidges van andere merken ingedaan kunnen worden.
En natuurlijk dat om nog eens 10 tot 30% inkt achter te houden, zodat je weer sneller naar de winkel moet.


"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp

Hebben ze overigens vergeleken met de concurrentie?
Dus laat ze eens een paar printers nemen van de concurrentie en de kostprijs per pagina vergelijken. Als dat significant hoger ligt dan de andere producenten, dan kan je pas spreken van oplichten. Ligt het lager, dan is er dus geen enkel probleem, ongeacht of er inkt blijft zitten.

Erik

Deze vergelijking wordt volgens mij erg lastig, alleen als de prijzen per pagina gelijk altijd waren geweest tussen de fabrikanten en zelfs tussen de modellen onderling.

Epson heeft overigens een advertentie in de krant gezet, het wachten is nu op een (tegen)antwoord van de consumentenbond.
Dit wordt nog leuk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp

Je kan vrij simpel berekenen wat de prijs per pagina is. Dit is in het verleden genoeg gedaan, dus haal er oude testresultaten bij en kijk of het erger is geworden. Als je dit voor alle fabrikanten doet dan kan je dit vergelijken.

J.A.F._Doorhof

Ik ben ervan overtuigt dat er goede bedoelingen achter zitten, immers....

1.
Waarom zou Epson de formule voor hun inkt wegdoen aan bv bedrijven als Wecare die dezelfde modules leveren (met chip).

2.
Waarom zou Epson om 20-30% meer marge zo een risico nemen, de inkt is toch al ENORM aan de prijs.

Daarnaast komt het hele verhaal me bekend voor, wij hebben in het verleden modules geleverd van lifesaver etc. zonder Epson chip en zijn daarmee gestopt omdat voor de Epson printers allemaal kop problemen kregen, van verstopte koppen tot lekkende koppen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mark S

Ik heb een Epson Stylus Color 740, en gebruik de laatste tijd refills van de Hema (scheelt bij aanbiedingen bijna de helft op de Epson prijs). gaat nog steeds goed, maar ik zie wel kleurverschil tussen beide cartridges.
Deze link vond ik trouwens via Tweakers: http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=388828/sc=d9d161 oftewel het Onbenul van de Consumentenbond.

Scarp

Goed verhaal inderdaad over de consumentenbond. Die tests van hun vind ik sowieso meestal onzin. Ze hebben echt geen verstand van zaken. Overigens hebben veel computerbladen in nederland dat ook niet. Het enige computerblad wat ik een beetje vertrouw is het duitse C't (computer technik)

J.A.F._Doorhof

Mark,

Probeer WeCare te kopen die gebruiken dezelfde formule als Epson.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Ach ik vind de CB best wel een goed blad. 5 jaar terug hadden ze wel eens vage computer testen. Maar ik merk wel dat ze op vooruit zijn gegaan in de tussentijd.

Hier even een link waar nog flink gediscusseerd wordt.

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=30637

hier het verhaal zelf.
Koop geen inkjetprinters van Epson

7 juli 2003
Wij raden mensen af om inkjetprinters van Epson te kopen. Uit door ons uitgevoerd onderzoek blijkt dat de inktcartridges na een aantal prints blokkeren terwijl er nog inkt over is. Aangezien dit een truc is om meer inkt te verkopen en dus mensen geld uit de zak te kloppen, eisen wij van Epson dat de printerfabrikant de cartridges aanpast.



De fabrikanten van printers brengen hun klanten er met allerlei slinkse foefjes toe meer inktcartridges te kopen dan nodig is. Dit jaagt voor consumenten de kosten per afgedrukt vel hoog op. Epson gaat daarbij ver over de schreef. Epson voorziet als enige printerfabrikant de inktcartridges voor zijn inkjetprinters van een chip die de inktkraan na een bepaald aantal prints onverbiddelijk dichtdraait. Van de resterende inkt kun je dus geen gebruik maken, terwijl uit ons onderzoek blijkt dat daarmee naar schatting nog tien tot honderd pagina’s te printen zijn. Met een ‘reflasher’ kan de blokkade weliswaar ongedaan worden gemaakt, maar die kost ongeveer 30 euro.



Wij zijn van mening dat Epson hiermee bedrieglijke praktijken hanteert en hebben van de printerfabrikant geëist dat de chip, die het aantal printjes bijhoudt, niet meer het printen blokkeert maar alleen een waarschuwing geeft dat de inkt aan het opraken is. Totdat de chip daadwerkelijk is aangepast, adviseert de wij om geen inkjetprinters van Epson te kopen.



Uit het onderzoek blijkt dat ook andere printerfabrikanten trucs uithalen. Printers waarschuwen bijvoorbeeld dat de inkt opraakt ver voordat dit werkelijk zo is; soms kan nog het dubbele aantal printjes worden gemaakt. Ook leveren de meeste printerfabrikanten één cartridge die alle drie de vereiste kleuren bevat. Als één kleur uitgeput is, moet dus een nieuwe cartridge worden aangeschaft, al zijn de twee andere kleuren nog niet op. En bijna iedere fabrikant heeft zijn eigen inktcartridges, vaak verschillende voor verschillende typen printers. Dat maakt het voor andere leveranciers bijna onmogelijk een goedkopere cartridge aan te bieden. Alle tekenen wijzen er dus op dat de fabrikanten concurrentie met inktcartridges willen voorkomen. Het volledige onderzoek wordt gepubliceerd in de nieuwe Consumentengids die eind deze maand uitkomt.


"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sullivan

Hi,

Ik heb toevallig op de Radio een gesprek gehoord met een vertegenwoordiger van Epson dus helemaal objectief is het niet maar...

De consumentenbond word waarschijnlijk voor de rechter gesleept en terecht naar mijn idee. Ik krijg bij veel testen het gevoel dat ze niet met kennis worden uitgevoerd en te snel conclusies trekken.

Er zijn twee soorten inkt print methodes (weet de namen niet meer). Bij de 1 wordt gebruik gemaakt van een inktpatroon waarbij de printkop erin zit. Bij de andere (waar we het hier over hebben) zit de printkop gescheiden van het inktpatroon (eindelijk). De printkop word dus niet steeds weggegooid zoals bij HP, LexMark (hier hoor ik trouwens niemand over, maar is dit geen oplichterij?). Om de printkop te beschermen moet er een laagje inkt in het inktpatroon blijven zitten. Het is overigens zo dat het extra inkt wat voor de bescherming wordt gebruikt niet in rekening wordt gebracht. Of dit ook echt zo is weet ik niet maar ik heb in iedergeval meer vertrouwen in Epson dan in de consumentenbond.

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Consumenten bond is onderuit gegaan, Epson heeft vandaag zijn gelijk gekregen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"