CALIBRATIES ZIJN PER TOESTEL VERSCHILLEND, OVERZETTEN VAN SETTINGS WERKT NIET

Started by J.A.F._Doorhof, April 3, 2009, 14:42:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Naar aanleiding van wat mensen die hun settings te koop aanbieden op verschillende fora.

Het calibreren van een toestel is een UNIEKE gebeurtenis, ELK toestel is anders en heeft andere calibratie settings.
Je kan een setting proberen en kijken of je het beeld beter vind maar in 90% van de gevallen kan het gebeuren dat het beeld een STUK slechter word dan de cinema standen (welke we adviseren als basis stand).

Laat je dus aub geen oor aan naaien en betaal GEEN CENT voor deze settings, we vertellen bij elke calibratie die we doen dat het PER TOESTEL verschilt.
Sterker we hebben regelmatig bij projectoren oplopende serienummers die ALLEMAAL een radicaal andere instelling gebruiken.

Dit mag gelinkt worden op andere fora als je denkt er iemand mee te helpen of te behoeden voor een miskoop.
Wat ik zo snel gehoord heb worden er bedragen tussen de 25,00-80,00 gevraagd voor de settings, dit ligt tegen oplichting aan aangezien nogmaals elk toestel maatwerk is binnen een calibratie en onze klanten hier ook van op de hoogte zijn.
Vandaar ook dat de calibratie bij projector bij de 0,200,1000,2000 uur word gedaan en bij gewone displays officieel elk half jaar (ons advies is 1x per jaar).

Hopelijk helpt dit mensen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Naar aanleiding van wat mails die me doorgestuurd zijn over mensen die beweren dat overzetten van settings net zo goed werken als een calibratie en ik alleen maar aan "geld" zou denken met deze waarschuwing, even een kleine opheldering.

Ik doe de calibraties al sinds 2001 en doe er meerdere per week natuurlijk, maw in de afgelopen jaren heb ik duizenden toestellen en projectoren gedaan, ik hou van alle calibraties een rapport bij, die de klant na de calibratie ook krijgt.
Deze rapporten verschillen PER toestel en PER klant, zelfs bij bv Epson projectoren met oplopende serie nummers zijn de verschillen aanwezig.

Feitelijk is het heel simpel, ik baal er enorm van als er mensen zijn denken dat ik dit soort dingen alleen maar online post omdat ik bang zou zijn dat ik geld/klanten zou verliezen, zo zit ik niet in elkaar.
Als je ECHT settings kon overzetten dan zou ik de eerste zijn die dit aan de klanten zou doorgeven, net zoals ik bij bepaalde toestellen aangeef dat ze op de Cinema warm stand al zeer dicht bij de calibratie in de buurt komen en dat ik de klant adviseer de calibratie te laten doen in Emmeloord onder een no cure no pay regel aangezien ook daar geldt dat niet AL die toestellen nagenoeg perfect zijn.

Voor een leek kan het lijken als hij/zij 4 rapporten naast elkaar legt dat er weinig verschil in zit omdat er bv maar 2-3 punten verschil zit in bepaalde settings, realiseer je alleen wel dat 1 punt verschil vaak op de analyzer al tussen de 3 en soms zelfs 5% afwijking is.
Als je daarbij optelt dat een calibratie in het SIMPELSTE geval al meer dan 25 settings omvat en in meer geavanceerde systemen ver over de 100 dan snap je dat als je er naast zit dit gewoon afwijkingen geeft.

Veel toestellen worden inderdaad beter met de zgn gepubliceerde settings, dat is zonder meer waar, maar je zit niet in de buurt van een ECHTE calibratie, neem bv de bekende B. settings, bij nagenoeg ALLE pioneers die ik nameet met die settings loopt het rood in het zwart enorm weg en is het pas rond de 70-80 IRE binnen een afwijking van acceptabel.

Nogmaals ik vind het heel jammer dat mijn werk en mijn persoon door sommige word afgeschilderd als nutteloos en gericht op geld verdienen terwijl we er alles aan doen om mensen te helpen en calibraties zo goedkoop mogelijk te houden.
Daarnaast zijn er verschillende mensen die calibraties door mij laten overdoen omdat ze niet tevreden zijn met het resultaat, dit is soms gedaan door een kennis met een spyder of andere analyzer maar ook soms door een ISF calibrateur, zelfs bij die mensen haal ik in 99% van de gevallen meer uit het toestel dan dat de originele settings aan gaven.

Als je dus dit soort topics ziet, of dat soort mailtjes krijgt bedenk je dan aub dat als dat echt zo zou zijn er toch geen ISF nodig was ?
Immers de fabrikant zou gewoon de ideale settings online kunnen zetten, of in hun toestel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


Zaagstra

Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Zaagstra

$$$ Dat had ik kunnen verwachten...  €€€

Walter Zed  :P

PS geintje hoor, ik weet dat jij anders in elkaar steekt.
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

J.A.F._Doorhof

Het is heel simpel....
Als je al na 200-600-1000 uur langs moet komen met dezelfde lamp.... wat denk je dan dat er gebeurt met een nieuwe lamp :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Zaagstra

Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview